De gezonde kinderdoop

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
Dus, Bert, niet gelovige ouders, noem het onbekeerde ouders, mogen hun kind niet (laten) dopen, en dienen gecensureerd te worden?
Ja.

Alleen de gedachte al, dat men de Heere een eed zweert, wetende mijnedig te zijn....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:
Dus, Bert, niet gelovige ouders, noem het onbekeerde ouders, mogen hun kind niet (laten) dopen, en dienen gecensureerd te worden?
Ja.

Alleen de gedachte al, dat men de Heere een eed zweert, wetende mijnedig te zijn....
Is en blijft moeilijk.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Gian

Bericht door Gian »

Ik denk dat Bert bedoeld dat onder censuur stellen van ongelovigen alleen inhoud dat er geen gebruik van sacramenten gemaakt kan worden, zonder dat er verdere stappen genomen worden om mensen af te snijden uit de Gemeente.
Ik denk niet dat leer en leven daar de doorslag in geven maar meer het ontkennend antwoord van de betreffende persoon als daar naar gevraagd wordt.
Leer en leven is zo'n breed begrip, daar zijn al genoeg ongelukken van gekomen om mensen op leer en leven af te schrijven.

Verder eens met Bert.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:
Ja.

In dat geval vrees ik dat op grond van deze stellingname in onze reformatorische kerken er nog maar heel weinig kinderen kunnen worden gedoopt.
jvdg

Bericht door jvdg »

jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:
Ja.

In dat geval vrees ik dat op grond van deze stellingname in onze reformatorische kerken er nog maar heel weinig kinderen kunnen worden gedoopt.
En in feite pleit je voor een kerk waarin alleen maar ware gelovigen lid kunnen zijn.
De niet ware-gelovigen zijn immers gecensureerd.
freek

Bericht door freek »

jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:
Ja.

Ja, en misschien gaan we er dán pas een keer last van krijgen.

We vinden het momenteel allemaal wel prima, zo lijkt het vaak.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:
Ja.

En in feite pleit je voor een kerk waarin alleen maar ware gelovigen lid kunnen zijn.
3/4-15. Deze genade is God aan niemand schuldig; want wat zou Hij schuldig zijn dengenen, die Hem niets eerst geven kan, opdat het hem vergolden worde? Ja, wat zou God dien schuldig zijn, die van zichzelven niet anders heeft dan zonde en leugen? Diegene dan, die deze genade ontvangt, die is Gode alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig, en dankt Hem ook daarvoor; diegene, die deze genade niet ontvangt, die acht ook deze geestelijke dingen gans niet en behaagt zichzelven in het zijne; of, zorgeloos zijnde, roemt hij ijdellijk dat hij heeft hetgeen hij niet heeft. Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.
Onderhoudende de DL, heb je dat toch fout. Want wij zijn geen hartenkenners, dus moeten we, in navolging van het vetgedrukte hierboven uit de DL, het beste oordelen van degenen die belijden te geloven, en een christelijk leven leiden. Van de harten des mensen moet men, kerkeraad en medeleden, afblijven!

Helaas, Gian, is wel zo vaak de conclusie, zogauw iemand onder censuur staat, men maar liever het lidmaatschap op zegt. Verder, zoals ik zei, moeten we van het hart afblijven. Maar als men openlijk belijd geen kennis aan Hem te hebben, en daar gerust in voortgaan...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Uh-oh. Wat Bert daar allemaal verkondigt is waar het uiteindelijk op uitdraait als je de doop onderschat.

Beste mensen, het gáát helemaal niet over het geloof van de ouders. Het gaat over de beloften van God in de doop. Zoals een geboren Israeliet 'Kind van God' was zo is een kind van de gemeente ook een kind van God. Daar gaat één van de doopvragen ook over. Of we niet vinden dat ze als kinderen der gemeente behoren gedootp te wezen.

Al offerden de ouders hun kind aan de Moloch (Ezechiël) dan nóg zegt God: je offert Míjn kinderen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
freek

Bericht door freek »

Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:
jvdg schreef:
Bert Mulder schreef: Ja.

3/4-15. Deze genade is God aan niemand schuldig; want wat zou Hij schuldig zijn dengenen, die Hem niets eerst geven kan, opdat het hem vergolden worde? Ja, wat zou God dien schuldig zijn, die van zichzelven niet anders heeft dan zonde en leugen? Diegene dan, die deze genade ontvangt, die is Gode alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig, en dankt Hem ook daarvoor; diegene, die deze genade niet ontvangt, die acht ook deze geestelijke dingen gans niet en behaagt zichzelven in het zijne; of, zorgeloos zijnde, roemt hij ijdellijk dat hij heeft hetgeen hij niet heeft. Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.
Onderhoudende de DL, heb je dat toch fout. Want wij zijn geen hartenkenners, dus moeten we, in navolging van het vetgedrukte hierboven uit de DL, het beste oordelen van degenen die belijden te geloven, en een christelijk leven leiden. Van de harten des mensen moet men, kerkeraad en medeleden, afblijven!

Helaas, Gian, is wel zo vaak de conclusie, zogauw iemand onder censuur staat, men maar liever het lidmaatschap op zegt. Verder, zoals ik zei, moeten we van het hart afblijven. Maar als men openlijk belijd geen kennis aan Hem te hebben, en daar gerust in voortgaan...
Het probleem is gewoon dat velen het volstrekt normaal vinden dat kerkmensen glashard zeggen onbekeerd en dus ongelovig te zijn. Wat de DL inderdaad zeggen: van hen die met de mond belijden dat ze in CHristus geloven, moeten we het beste denken. We moeten dat dus gewoon 'overnemen' en niet laten overzomeren en overwinteren, of hoe dat ook moge heten. Als je dat niet wil, krijg je halfslachtige toestanden als wél belijdenis doen maar geen geloof hebben en niet aan het avondmaal gaan, wel dopen door ongelovige ouders etc.
Marco

Bericht door Marco »

refo schreef:Uh-oh. Wat Bert daar allemaal verkondigt is waar het uiteindelijk op uitdraait als je de doop onderschat.

Beste mensen, het gáát helemaal niet over het geloof van de ouders. Het gaat over de beloften van God in de doop. Zoals een geboren Israeliet 'Kind van God' was zo is een kind van de gemeente ook een kind van God. Daar gaat één van de doopvragen ook over. Of we niet vinden dat ze als kinderen der gemeente behoren gedootp te wezen.

Al offerden de ouders hun kind aan de Moloch (Ezechiël) dan nóg zegt God: je offert Míjn kinderen.
Maar Refo, aan wie doet God die beloften? Aan de kinderen van de gemeente of aan de kinderen van de gelovigen?
mayflower

Bericht door mayflower »

uitgeworpen schreef:
Bert Mulder schreef:Ik kan dat stuk echt waarderen, geachte vriend. Is het niet echt schrikwekkend dat ongelovigen die eed op hun lippen nemen, als ze hun kinderen ten doop houden?

Want op die eed kan alleen uit het geloof ja gezegd worden.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie in het pastoraat omgaan met mensen waarvan je weet dat ze nog niet tot geloof zijn gekomen zijn en toch hun kindje willen laten dopen.
Dat weten, zie je toch ook door het feit dat vele in de bevindelijke kerken niet deel nemen aan het avondmaal.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

refo schreef:Uh-oh. Wat Bert daar allemaal verkondigt is waar het uiteindelijk op uitdraait als je de doop onderschat.

Paulus in 1 Korinthe 10 schreef:1. En ik wil niet, broeder, dat gij onwetende zijt dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn, 2 en allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee, 3 en allen dezelfde geestelijke spijze gegeten hebben, 4 en allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots die volgde; en de steenrots was Christus.
5 Maar in het meerderdeel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ternedergeslagen.
Niet alle verbondskinderen worden zalig. Zelfs het meerderdeel niet zoals we hierboven vinden. Er zijn tweeërlei kinderen des verbonds. Hoewel de belofte tot álle kinderen des verbonds komt, zal toch het door de Geest gewerkte geloof (d.i. de omhelzing van de beloften) alleen onderscheid maken tussen de ware kinderen Gods en zij die het alleen in naam zijn.

Daarom, de opmerking van Refo dat kinderen van de gemeente ook kind van God zijn, is waar voor zover het gaat om Gods toezegging of belofte. Maar het is níet waar in de uitkomst, omdat deze toezegging of belofte door de onbegenadigde, natuurlijke mens niet wordt omhelsd maar verworpen.
Johannes777

Re: De gezonde kinderdoop

Bericht door Johannes777 »

Beste mensen,

Wat een discussie zeg.... en waar gaat het over.

De bijbel spreekt duidelijk dat wij allen kinderen van God zijn (Lukas 3:38 "Den zoon van Enos, den zoon van Seth, den zoon van Adam, den zoon van God."). Als we nu wel of niet als kind gedoopt zijn, we missen allen de heerlijkheid van God (Rom. 3:23 "Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;").

Volgens het doopformulier worden wij gewassen van de zonden? Welke zonde is dan mijn vraag? Volgens het doopformulier neemt God ons aan als Zijn kinderen? Dit zou betekenen dat allen die als kind gedoopt zijn, behouden worden.

Als een kind geboren wordt, dan nemen de ouders dat kind aan als hun kind. Wat dat kind ook overhoop haalt, dat kind is en blijft het kind van de ouders. Dit zou dus ook zo zijn bij de Heere God. Als Hij ons aanneemt als Zijn kind, zoals het doopformulier beschrijft, dan zullen we dat altijd zijn. En de kinderen van God, wonen in het huis met de vele woningen als ze komen te sterven, dat zegt de Heere Jezus (Johannes 14:2 "In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden.").

Schrik niet van wat ik nu ga zeggen:

Is de door Rome (330 na Chr.) ingestelde kinderdoop wel de bijbelse doop?

De bijbel beschrijft heel duidelijk de volgende dingen.

Op de 8ste dag werd de Heere Jezus besneden (Lukas 2:21 "En als acht dagen vervuld waren, dat men het Kindeken besnijden zou, zo werd Zijn Naam genaamd JEZUS, welke genaamd was van den engel, eer Hij in het lichaam ontvangen was.").

De Heere Jezus kwam zo in het "Oude Verbond" en dus onder de wet. Dit was ook nodig, want de Heere Jezus zou de eerste zijn de de wet ging vervullen. Zonder Zijn besnijdenis zou Hij niet onder de oude bedeling vallen.

Als de Heere Jezus Zijn rondgang begint op aarde, dan vermelden alle evangeliën het volgende: Jezus werd door Johannes gedoopt (onderdompeling) in de Jordaan. Mattheüs zegt zo treffend: (Mattheüs 3:15 "Maar Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Laat nu af; want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij van Hem af." Mattheüs 3:16 "En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water; en ziet, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen, gelijk een duive, en op Hem komen." Mattheüs 3:17 "En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!").

Het is duidelijk dat de doop door onderdompeling nodig is (ondanks de besnijdenis) om alle gerechtigheid te vervullen.

Kolossenzen 2:10-14 zegt: "10 En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht; 11 In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus; 12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft. 13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende; 14 Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende;

De doop door onderdomeling is een uiterlijk symbool van de besnijdenis van het hart (dit volgt na de bekering).

Fillipus zegt verder het volgende tegen de moorman:
Handelingen 8:36-38 "36 En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden? 37 En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is. 38 En hij gebood den wagen stil te houden; en zij daalden beiden af in het water, zo Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.").

Hier komt weer duidelijk naar voren dat men pas gedoopt mag worden, op grond van het geloof in Jezus Christus. Het is een openbare belijdenis van het geloof. Een afwassing van zonden en een vraag van een goed geweten tot God.
1 Petrus 3:21 zegt: "Waarvan het tegenbeeld, de doop, ons nu ook behoudt, niet die een aflegging is der vuiligheid des lichaams, maar die een vraag is van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus.").

Zo laat u dan met God verzoenen en laat u dopen, tot afwassing der zonden. Handelingen 2:37-38 "37 En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders? 38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen."

Eerst bekering, dan doop!!

Als u verder vragen of reacties heeft, kunt u ook mailen naar: jpvanooijen@hotmail.com

Gods zegen,

Johan van Ooijen
refo

Bericht door refo »

Schrikken? Waarvan? Die dwaling van de dopersen kennen we wel.

Eerst bekering dan doop is precies wat het (kinder)doopsformulier zegt. Buiten hun weten de verdoemenis deelachtig. Daarom buiten hun weten (alzo) ook weder in Christus tot genade aangenomen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

refo schreef:Schrikken? Waarvan? Die dwaling van de dopersen kennen we wel.

Eerst bekering dan doop is precies wat het (kinder)doopsformulier zegt. Buiten hun weten de verdoemenis deelachtig. Daarom buiten hun weten (alzo) ook weder in Christus tot genade aangenomen.
dus alle gedoopte kinderen zijn zalig ? Dat staat er wel.
Ik heb het doopformulier nog nooit begrepen, .
ja , wel als je leest wat er staat. Maar dat is dan weer niet de bedoeling

Er is heel wat inlegkunde voor nodig om het om te buigen tot onze reformatorische visie.
Waarom geen letterlijke uitleg, anders een nieuw formulier.
Plaats reactie