:| Erg slim, te weten dat hier in Gouda veel Moslim gelovigen wonen... Ik hou mn hart vast.Omstreden foto's Sooreh Hera in Gouda te zien
Uitgegeven: 6 december 2007 11:33
Laatst gewijzigd: 6 december 2007 11:58
GOUDA - MuseumgoudA gaat de foto's van de Iraanse kunstenares Sooreh Hera tentoonstellen. Het Goudse museum was de afgelopen dagen in gesprek met de kunstenares, en dat leidde tot een positief resultaat, zo liet directeur Ranti Tjan donderdag weten.
Het project 'Adam en Ewald' van Hera raakte in opspraak, doordat het Haags Gemeentemuseum weigerde een aantal foto's te exposeren.
"Bepaalde groepen in de samenleving ervaren deze als beledigend", aldus het museum. Op de foto's staan homoseksuele moslimmannen afgebeeld die maskers dragen van de profeet Mohammed en diens schoonzoon Ali.
Het is nog niet bekend wanneer de tentoonstelling in Gouda te zien is. "Dat hangt af van de planning, we nemen rustig de tijd om goede afspraken te maken", aldus Tjan.
Reactie
Het museum laat zich niet weerhouden door de negatieve reacties die de kunstwerken bij islamitische organisaties ontlokken. Volgens de directeur worden deze reacties vooral in de media weergegeven en zijn de tegenstanders die zich bij zijn museum melden op de vingers van een hand te tellen.
"Ik krijg vooral positieve e-mails over het initiatief om Hera's werk te tonen."
Meningsuiting
Tjan vertelde blij te zijn dat er in verscheidene media een sterk pleidooi wordt gevoerd om de werken ten toon te stellen. "De vrijheid van meningsuiting is een groot goed", vindt de directeur.
Deze vrijheid is volgens hem in het geding als de foto's van Hera uit godsdienstige of politieke overwegingen niet worden getoond.
(c) ANP http://www.nu.nl
Omstreden foto´s Sooreh Hera in Gouda...
Omstreden foto´s Sooreh Hera in Gouda...
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Ik snap niet dat men de confrontatie moedwillig willen opzoeken. Ik snap er niets van, waarom provoceren? Wij christenen zouden ook verdrietig zijn als men de Heere Jezus persifleert... Ik zou boos worden en in zeker (vredig) actie ondernemen.
Misschien schrijf k het betreffende museum wel n protestbrief. Niet dat ik Moslim ben maar wel hart voor medemens. Expres mensen kwetsen door zulke foto´s te laten zien... Bah!
Misschien schrijf k het betreffende museum wel n protestbrief. Niet dat ik Moslim ben maar wel hart voor medemens. Expres mensen kwetsen door zulke foto´s te laten zien... Bah!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Het recht op vrijheid van meningsuiting is inderdaad een groot goed, maar je krijgt soms de indruk dat sommigen denken dat het hier om een plicht gaat. Dan krijg je dit soort vreemde acties. En als er dan iets ergs gebeurt als tegenreactie, zijn we met zijn allen 'diep geschokt' en 'verontwaardigd'. 

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
en als het geweldadige reacties tot gevolg heeft, kunnen we weer met z'n allen met de beschuldigende vinger wijzen naar "de" moslims die toch zó intolerant zijn...............................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Hoogst waarschijnlijk zal dit weer tot veel problemen gaan leiden, vooral van puberale jongeren die zin hebben in een relletje. Daar zijn er in Gouda in ieder geval wel genoeg van.
Ik vind Josephus het goed verwoorden. Ik erger me de laatste tijd meer en meer aan de 'kunst' die blijkbaar heilig wordt verklaard en waar alles maar voor moet wijken. En niemand heeft een idee waarom het nou zo belangrijk zou zijn dat er vrijheid van menings(kunst)uiting moet zijn. Maar men kent de term en roept maar.
Het is sowieso een zorgelijke ontwikkeling waar we als christenen ook beducht voor moeten zijn volgens mij dat mensen zich meer en meer op dit soort rechten beginnen te beroepen als zouden het een soort universele (en zowat heilige) waarden zijn. Er zijn behoorlijk wat mensen die dit graag willen geloven maar ik denk dat achter die gedachte behoorlijk wat gevaren zitten. Daarom - een beetje off-topic - verbaasde ik me ook nogal over het opiniestuk vandaag in het RD van de rabbijn die zich erg graag op de vrijheid van godsdienst beriep. Volgens mij moet een fundamentele discussie helemaal niet via dit soort Verlichtings-gerelateerde begrippen gaan.

Ik vind Josephus het goed verwoorden. Ik erger me de laatste tijd meer en meer aan de 'kunst' die blijkbaar heilig wordt verklaard en waar alles maar voor moet wijken. En niemand heeft een idee waarom het nou zo belangrijk zou zijn dat er vrijheid van menings(kunst)uiting moet zijn. Maar men kent de term en roept maar.
Het is sowieso een zorgelijke ontwikkeling waar we als christenen ook beducht voor moeten zijn volgens mij dat mensen zich meer en meer op dit soort rechten beginnen te beroepen als zouden het een soort universele (en zowat heilige) waarden zijn. Er zijn behoorlijk wat mensen die dit graag willen geloven maar ik denk dat achter die gedachte behoorlijk wat gevaren zitten. Daarom - een beetje off-topic - verbaasde ik me ook nogal over het opiniestuk vandaag in het RD van de rabbijn die zich erg graag op de vrijheid van godsdienst beriep. Volgens mij moet een fundamentele discussie helemaal niet via dit soort Verlichtings-gerelateerde begrippen gaan.
Inderdaad. Hoewel een tegenreactie gepaard met geweld natuurlijk nog steeds not done blijft, ondanks dit soort uitlokkingen.Josephus schreef:Het recht op vrijheid van meningsuiting is inderdaad een groot goed, maar je krijgt soms de indruk dat sommigen denken dat het hier om een plicht gaat. Dan krijg je dit soort vreemde acties. En als er dan iets ergs gebeurt als tegenreactie, zijn we met zijn allen 'diep geschokt' en 'verontwaardigd'.
Uiteraard. Maar ik bespeur bij mezelf soms wel een soort spagaat. Enerzijds de stellige overtuiging dat gewelddadige reacties op geen enkele wijze goed te praten zijn, maar anderzijds soms ook een gevoel van 'je hebt er om gevraagd'.Erasmiaan schreef:Inderdaad. Hoewel een tegenreactie gepaard met geweld natuurlijk nog steeds not done blijft, ondanks dit soort uitlokkingen.Josephus schreef:Het recht op vrijheid van meningsuiting is inderdaad een groot goed, maar je krijgt soms de indruk dat sommigen denken dat het hier om een plicht gaat. Dan krijg je dit soort vreemde acties. En als er dan iets ergs gebeurt als tegenreactie, zijn we met zijn allen 'diep geschokt' en 'verontwaardigd'.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
dreigement van een "fundamentalist" (zoals sommigen "refo's" wel eens omschrijven)Unionist schreef:Is dat een constatering, een waarschuwing of een dreigement?caprice schreef:Blijft geen spaan heel van dat museum.
Moderatorbericht:
Uit de Volkskrant van vandaag±
Omstreden islamfoto’s te zien in zenuwachtig Gouda
Bart Jungmann
gepubliceerd op 08 december 2007 08:38 , bijgewerkt op 8 december 2007 08:41
GOUDA - ‘Waarom nu? Waarom hier?’ In de stem van het Goudse PvdA-raadslid Mohammed Mohandis klinkt vooral verontrusting door wanneer hij vooruitblikt naar de tentoonstelling van omstreden homofoto’s in zijn woonplaats. ‘Wat gaat dat allemaal losmaken, niet alleen in Gouda, maar in heel Nederland en misschien wel internationaal?’
Zijn betoog was begonnen langs de lijnen van het politieke verstand. Het plaatselijk museum MuseumgoudA heeft volgens Mohandis ‘het volste recht’ de foto’s te vertonen van Sooreh Hera waarop een Iraans homostel poseert met mombakkesen van de islamitische profeet Mohammed en zijn schoonzoon Ali. Het Gemeentemuseum in Den Haag wees ze begin vorige week af als een provocatie. Het Goudse museum ontfermde zich erover en wil ze binnenkort tentoonstellen.
Kunstenaar en exposant zijn daarin volledig vrij, laat daarover namens Mohandis geen misverstand bestaan; maar hij had zelf een andere keuze gemaakt. Andere keuze? ‘We zitten nog midden in het debat over wat vrijheid van meningsuiting is, wanneer die vrijheid beledigend wordt en hoe ver je daarin kunt gaan. Wij zitten als moslimgemeenschap nog midden in een emancipatieslag en daarvoor komen deze foto’s te vroeg.’
Midden in die slag kunnen er volgens hem rare dingen gebeuren, denk aan de Deense cartoonrellen. Met andere woorden: Mohandis zou de foto’s nooit tentoongesteld hebben. De Goudse gemeenschap heeft behoefte aan rust en begrip voor elkaar.
Begin deze week zat Gouda opeens met de ergste bedreigingen aan het adres van Geert Wilders, die als graffiti in de probleemwijk Korte Akkeren waren aangebracht. Eind van de week zit de stad aan de andere kant van het spectrum met een aanklacht tegen islamitische intolerantie. Het zijn spannende dagen in Gouda, dat na Amsterdam en Utrecht de meeste Marokkanen telt.
Vandaar ook de terughoudende reacties van officiële zijde. Burgemeester en wethouders benadrukken, net als Mohandis, de vrijheid van een particulier museum om grenzen op te zoeken en doen een beroep op het incasseringsvermogen van de moslimgemeenschap.
Ze zijn er in Gouda altijd samen uitgekomen, ook toen de gemoederen hoog opliepen bij de moord op Theo van Gogh, laat een voorlichtster weten. Burgemeester Wim Cornelis wil alleen via een persbericht reageren en laat daarin de volgende zin optekenen: ‘Gouda is een vitale stad en wij weten hiermee om te gaan.’
Omstreden islamfoto’s te zien in zenuwachtig Gouda
Bart Jungmann
gepubliceerd op 08 december 2007 08:38 , bijgewerkt op 8 december 2007 08:41
GOUDA - ‘Waarom nu? Waarom hier?’ In de stem van het Goudse PvdA-raadslid Mohammed Mohandis klinkt vooral verontrusting door wanneer hij vooruitblikt naar de tentoonstelling van omstreden homofoto’s in zijn woonplaats. ‘Wat gaat dat allemaal losmaken, niet alleen in Gouda, maar in heel Nederland en misschien wel internationaal?’
Zijn betoog was begonnen langs de lijnen van het politieke verstand. Het plaatselijk museum MuseumgoudA heeft volgens Mohandis ‘het volste recht’ de foto’s te vertonen van Sooreh Hera waarop een Iraans homostel poseert met mombakkesen van de islamitische profeet Mohammed en zijn schoonzoon Ali. Het Gemeentemuseum in Den Haag wees ze begin vorige week af als een provocatie. Het Goudse museum ontfermde zich erover en wil ze binnenkort tentoonstellen.
Kunstenaar en exposant zijn daarin volledig vrij, laat daarover namens Mohandis geen misverstand bestaan; maar hij had zelf een andere keuze gemaakt. Andere keuze? ‘We zitten nog midden in het debat over wat vrijheid van meningsuiting is, wanneer die vrijheid beledigend wordt en hoe ver je daarin kunt gaan. Wij zitten als moslimgemeenschap nog midden in een emancipatieslag en daarvoor komen deze foto’s te vroeg.’
Midden in die slag kunnen er volgens hem rare dingen gebeuren, denk aan de Deense cartoonrellen. Met andere woorden: Mohandis zou de foto’s nooit tentoongesteld hebben. De Goudse gemeenschap heeft behoefte aan rust en begrip voor elkaar.
Begin deze week zat Gouda opeens met de ergste bedreigingen aan het adres van Geert Wilders, die als graffiti in de probleemwijk Korte Akkeren waren aangebracht. Eind van de week zit de stad aan de andere kant van het spectrum met een aanklacht tegen islamitische intolerantie. Het zijn spannende dagen in Gouda, dat na Amsterdam en Utrecht de meeste Marokkanen telt.
Vandaar ook de terughoudende reacties van officiële zijde. Burgemeester en wethouders benadrukken, net als Mohandis, de vrijheid van een particulier museum om grenzen op te zoeken en doen een beroep op het incasseringsvermogen van de moslimgemeenschap.
Ze zijn er in Gouda altijd samen uitgekomen, ook toen de gemoederen hoog opliepen bij de moord op Theo van Gogh, laat een voorlichtster weten. Burgemeester Wim Cornelis wil alleen via een persbericht reageren en laat daarin de volgende zin optekenen: ‘Gouda is een vitale stad en wij weten hiermee om te gaan.’
Moderatorbericht: