Jan Klaassen schreef:Aannemen is een bijbels gegeven. Het woord aannemen komt best vaak voor in de bijbel.
Maar laten we niet de vergissing maken dat we iets willen aannemen, want aannemen willen we pas wanneer de Heilige Geest ons wedergeboren heeeft.
Dus je wordt eerst wedergeboren zonder het Woord.
Dat is zonder Jezus, want Johannes schrijft dat Jezus het vlees geworden Woord is.
Waarom moet alles uit elkaar getrokken worden?
Waar is het "en terstond"?
Handelingen 8:14 schreef:Als nu de apostelen, die te Jeruzalem waren, hoorden, dat Samaría het Woord Gods aangenomen had, zonden zij tot hen Petrus en Johannes;
en
Handelingen 8:14 schreef:De apostelen nu, en de broeders, die in Judéa waren, hebben gehoord, dat ook de heidenen het Woord Gods aangenomen hadden.
Er wordt duidelijk gesproken dat het woord aangenomen wordt.
Jaaaaaaaa, het wóórd werd aangenomen............maar dat is wel iets ánders dan de Christus aannemen zoals in het beginstuk werd bedoeld.
Handelingen 8:14 schreef:Als nu de apostelen, die te Jeruzalem waren, hoorden, dat Samaría het Woord Gods aangenomen had, zonden zij tot hen Petrus en Johannes;
en
Handelingen 8:14 schreef:De apostelen nu, en de broeders, die in Judéa waren, hebben gehoord, dat ook de heidenen het Woord Gods aangenomen hadden.
Er wordt duidelijk gesproken dat het woord aangenomen wordt.
Jaaaaaaaa, het wóórd werd aangenomen............maar dat is wel iets ánders dan de Christus aannemen zoals in het beginstuk werd bedoeld.
Je denkt dat men het Woord van God kan geloven. Het Evangelie van Jezus Christus zonder dat men Christus kent?
In de D.L. word thet toch ook met elkaar verbonden.
Maar wie het Woord aanneemt en....Christus in geloof omarmt.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Op welke grond, of met welk recht nemen wij Christus aan?Op die grond, dat Hij aangeboden wordt.
Aan wie wordt Hij aangeboden?Hij wordt ons aangeboden, als mannen en vrouwen van Adams geslacht, in tegenstelling tot de engelen, die gevallen zijn.
Hebr.2:16.
Waar wordt dit aanbod gedaan?In het Evangelie.
Hoewel de aanbieding van Christus aan ons, in het hoofdantwoord het laatst genoemd wordt, is het nochtans niet het eerste, wat geloofd moet worden?Zeer zeker, want niemand zal Christus aannemen en op Hem rusten, als hij niet geloofd, dat Hij hem als een Zaligmaker aangeboden wordt.
Aannemen is niet los te koppelen van de aanbieding.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Aannemen evangelisch? Eens kijken of onze gereformeerde vaderen aannemen verwerpen:
Dordtse Leerregels:
1-4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Johannes 3:36, Marcus 16:16).
2-4a. Die leren: Dat het nieuwe verbond der genade, dat God de Vader, door tussenkomen van den dood van Christus, met de mensen gemaakt heeft, niet daarin bestaat, dat wij door het geloof, voor zoveel het de verdienste van Christus aanneemt, voor God gerechtvaardigd en zalig gemaakt worden; maar daarin, dat God, afgeschaft hebbende het afeisen van de volmaakte gehoorzaamheid der wet, het geloof zelf en de gehoorzaamheid des geloofs, alhoewel onvolmaakt, voor de volmaakte gehoorzaamheid der wet rekent, en der beloning des eeuwigen levens uit genade waardig acht.
Want dezen wederspreken de Schrift: Zij worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing die in Christus Jezus is; Welken God voorgesteld heeft tot een Verzoening door het geloof in Zijn bloed (Romeinen 3:24, 25); en brengen met den goddelozen Socinus voort een nieuwe en vreemde rechtvaardigmaking des mensen voor God, tegen de eendrachtige overeenstemming van de ganse Kerk.
3en4-9. Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept, en Zelf ook dien Hij roept onderscheiden gaven mededeelt; maar in degenen, die geroepen worden; van dewelken sommigen, zorgeloos zijnde, het woord des levens niet aannemen; anderen nemen het wel aan, maar niet in het binnenste huns harten, en daarom is het, dat zij, na een kortstondige blijdschap van het tijdgeloof, wederom terugwijken; anderen verstikken het zaad des Woords door de doornen der zorgvuldigheden en wellusten der wereld, en brengen geen vruchten voort; hetwelk onze Zaligmaker leert in de gelijkenis van het zaad (Mattheüs 13).
Heidelbergse Catechismus: (heb ik vanaf internet gekopieerd, een versie met gemoderniseerd taalgebruik zie ik)
Vraag 20: Krijgen dan alle mensen door Christus het heil terug, zoals zij in Adam veroordeeld zijn?
Antwoord:
Nee, maar alleen zij die door waar geloof bij Hem worden ingelijfd en al zijn weldaden aannemen.
Vraag 30: Geloven zij dan wel in de enige Verlosser Jezus, die hun behoud en welvaart bij de heiligen, bij zichzelf of ergens anders zoeken?
Antwoord:
Nee, maar zij verloochenen met de daad de enige Verlosser Jezus, ook al roemen zij met de mond in Hem. Want één van beide: òf Jezus is geen volkomen Verlosser, òf zij die deze Verlosser met waar geloof aannemen, moeten alles in Hem hebben wat voor hun behoud nodig is.
Vraag 60: Hoe bent u rechtvaardig voor God?
Antwoord:
Alleen door waar geloof in Jezus Christus.
Al klaagt mijn geweten mij aan, dat ik tegen alle geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb en dat ik nog altijd uit ben op elk kwaad, toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade, de volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus. Hij rekent mij die toe, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan, ja, alsof ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht had die Christus voor mij volbracht heeft. Aan deze weldaad heb ik alleen deel, als ik die met een gelovig hart aanneem.
Vraag 61: Waarom zegt u dat u alleen door het geloof rechtvaardig bent?
Antwoord:
Niet omdat ik door de waarde van mijn geloof voor God aangenaam ben. Maar alleen de voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus is mijn gerechtigheid voor God. En alleen door het geloof kan ik die aannemen en tot mijn eigendom maken.
Vraag 76: Wat betekent dat: het gekruisigd lichaam van Christus eten en zijn vergoten bloed drinken?
Antwoord:
Dat wij met een gelovig hart heel het lijden en sterven van Christus aannemen en daardoor vergeving van zonden en eeuwig leven verkrijgen.
Verder ook, dat wij door de Heilige Geest, die tegelijk in Christus en in ons woont, steeds meer met zijn heilig lichaam verenigd worden, en wel zo, dat wij, hoewel Christus in de hemel is en wij op aarde zijn, toch vlees van zijn vlees en been van zijn gebeente zijn; en ook zo, dat wij door één Geest eeuwig leven en geregeerd worden, zoals de leden van het lichaam door één ziel.
Vraag 84: Hoe wordt het koninkrijk der hemelen door de verkondiging van het heilig evangelie geopend en gesloten?
Antwoord:
Volgens het bevel van Christus wordt aan de gelovigen, allen samen en ieder persoonlijk, verkondigd en in het openbaar verklaard, dat al hun zonden hun door God om de verdienste van Christus werkelijk vergeven zijn, zo vaak zij de belofte van het evangelie met waar geloof aannemen.
Maar aan alle ongelovigen en huichelaars wordt verkondigd en verklaard, dat de toorn van God en het eeuwig oordeel op hen rusten, zolang zij zich niet bekeren.
Naar dit getuigenis van het evangelie zal God oordelen, zowel in dit als in het toekomstige leven.
Wie dus echt reformatorisch wil zijn moet maar niet terugdeinzen bij het woordje aannemen.
Ik kan het niet laten om ook nog eens onze psalmberijmig te citeren:
Verhardt u niet; neemt Zijn gena
Ootmoedig aan". "Laat Meriba,
Laat Massa u ten afschrik wezen;
Waar 'k door uw vaders ben verzocht,
Toen alles, wat Mijn almacht wrocht,
Hen niet bewoog, om Mij te vrezen.