Ds. CA. van Dieren - Preken uit het leven van David

entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Unionist schreef:
entiteitxx schreef: Mijn reactie moet gezien worden in het licht van de topic, waar sommigen ongenuanceerd de preken van ds Van Dieren in een kwaad daglicht stellen.
Er wordt gevraagd: Wat vind je ervan. Daar wordt antwoord op gegeven door mensen die het niet de juiste manier van prediking vinden. Mag dat of niet?
Ja, dat mag. Bovendien ben ik het nu ook al zo langzamerhand gewend geraakt dat de prediking van de gemiddelde GG dominee. op fel verzet stuit op dit forum.
"............................................................."
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:
entiteitxx schreef:In steeds meer kerken zie je dat een preek een algemeen praatje wordt, ook in de gereformeerde gezindte. Je mag dankbaar zijn dat er nog dominees zijn, zoals ds van Dieren, die bevindelijke lessen trekken uit Gods Woord. Dat alles vergeestelijken en/of overgeestelijken niet mag zal geen GG dominee ontkennen. En dat bevinding altijd getoetst moet worden aan Gods Woord, staat ook niet ter discussie.
Alles niet, nee.
Wel heel veel, blijkbaar.
Tot de striklisjes uit Ex. 26 aan toe, ze worden allemaal vergeestelijkt.
Dat deed Kohlbrugge ook. In twee stappen weliswaar, maar niettemin, hij deed het.

En wat is er ook op tegen om van de symbolische betekenis van de strikjes een geestelijke les te trekken. Ik zou zeggen, als je het niet doet, dan veronachtzaam je de boodschap van de Heere. Hij heeft tenslotte Zelf tot in detail de bouw van de tabernakel bevolen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Schaduwdienst. Hoe leg je die uit? Door in te vullen waarnaar de schaduwen wijzen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

entiteitxx schreef:
Unionist schreef:
entiteitxx schreef: Mijn reactie moet gezien worden in het licht van de topic, waar sommigen ongenuanceerd de preken van ds Van Dieren in een kwaad daglicht stellen.
Er wordt gevraagd: Wat vind je ervan. Daar wordt antwoord op gegeven door mensen die het niet de juiste manier van prediking vinden. Mag dat of niet?
Ja, dat mag. Bovendien ben ik het nu ook al zo langzamerhand gewend geraakt dat de prediking van de gemiddelde GG dominee. op fel verzet stuit op dit forum.
Niet alleen op dit forum en ook niet alleen nu. Het is altijd al een ergernis en een dwaasheid geweest en wordt overal tegengesproken.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
entiteitxx schreef: Ja, dat mag. Bovendien ben ik het nu ook al zo langzamerhand gewend geraakt dat de prediking van de gemiddelde GG dominee. op fel verzet stuit op dit forum.
Niet alleen op dit forum en ook niet alleen nu. Het is altijd al een ergernis en een dwaasheid geweest en wordt overal tegengesproken.
Zondagmiddag heeft Ds Joosse het in Vlaardingen zo gezegd :

Er is geen zuivere prediking , het is de dwaasheid van de prediking die God wil gebruiken tot bekering van zondaren.
(vrije weergave)
memento

Bericht door memento »

Herman schreef:
Hendrikus schreef:
entiteitxx schreef:In steeds meer kerken zie je dat een preek een algemeen praatje wordt, ook in de gereformeerde gezindte. Je mag dankbaar zijn dat er nog dominees zijn, zoals ds van Dieren, die bevindelijke lessen trekken uit Gods Woord. Dat alles vergeestelijken en/of overgeestelijken niet mag zal geen GG dominee ontkennen. En dat bevinding altijd getoetst moet worden aan Gods Woord, staat ook niet ter discussie.
Alles niet, nee.
Wel heel veel, blijkbaar.
Tot de striklisjes uit Ex. 26 aan toe, ze worden allemaal vergeestelijkt.
Dat deed Kohlbrugge ook. In twee stappen weliswaar, maar niettemin, hij deed het.

En wat is er ook op tegen om van de symbolische betekenis van de strikjes een geestelijke les te trekken. Ik zou zeggen, als je het niet doet, dan veronachtzaam je de boodschap van de Heere. Hij heeft tenslotte Zelf tot in detail de bouw van de tabernakel bevolen.
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen vergeestelijken, wat m.i. helemaal niet verkeerd is, en tussen alles uit de Schrift toepassen op de bekeringsweg van de mens.

Aan de ene kant moeten we dus oppassen dat we de bijbel wel blijven zien als geestelijk boek. Aan de andere kant moeten we wel de calvinistische nuchterheid bewaren door te stellen dat heel veel in de bijbel niet gaat over de bekeringsweg van de mens, maar over gewone praktisch-geestelijke richtlijnen en lessen. Het beschrijft geen bevinding, maar spoort aan tot bevinding, door te laten zien hoe het wel, of juist niet moet.

Wel is het zo, dat op die wijze bijbellezen erg scherp is; de zonden (en die worden op elke blz van Gods woord ons verweten) worden dan niet iets wat een kind van God meemaakt tijdens zijn bekeringsweg, maar worden aangewezen als je eigen persoonlijke zonden, en als persoonlijke schuld. Het is niet meer iets wat bij een bekering hoort, maar het wordt een probleem, iets wat tussen jou en God staat.

PS> Hiermee wil ik niet zeggen dat de bijbel in het geheel geen geen dingen zegt over de bevinding van Gods volk op de bekeringsweg. Dit doet het m.i. zeer zeker wel. Zoals bv het verhaal van een schulverslagen Saulus; of de psalmen. Die bevindelijke geluiden horen m.i. ook een plaats te hebben in de prediking; het is immers ook Gods woord.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
entiteitxx schreef:
Unionist schreef:
:?

Wat moet ik nu met zo'n reactie. Zooooo suggestief...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

entiteitxx schreef:
Unionist schreef:
Kun je me nader inlichten over wat een gemiddelde GG-dominee is? Daar ben ik nl. nog steeds niet achter. :wink:
BTW: ik heb een keer een leespreek van ds. Van Dieren gehoord, die kon ik best waarderen.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Afgewezen schreef:
entiteitxx schreef:
Unionist schreef:
Kun je me nader inlichten over wat een gemiddelde GG-dominee is? Daar ben ik nl. nog steeds niet achter. :wink:
BTW: ik heb een keer een leespreek van ds. Van Dieren gehoord, die kon ik best waarderen.
ds Meeuse, ds Eckeveld...dat zijn gemiddelde dominees toch?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:
entiteitxx schreef:
Unionist schreef:
--knip--

allerlei reacties ingetypt en weer weggehaald
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
entiteitxx schreef:Bovendien ben ik het nu ook al zo langzamerhand gewend geraakt dat de prediking van de gemiddelde GG dominee. op fel verzet stuit op dit forum.
Hmm, een beetje meer bescheidenheid mag wel hoor...

Honderd jaar is best een hele tijd en Nederland is best groot, maar om dat dan meteen maar 'altijd' en 'overal' te noemen...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:
entiteitxx schreef:Bovendien ben ik het nu ook al zo langzamerhand gewend geraakt dat de prediking van de gemiddelde GG dominee. op fel verzet stuit op dit forum.
Hmm, een beetje meer bescheidenheid mag wel hoor...

Honderd jaar is best een hele tijd en Nederland is best groot, maar om dat dan meteen maar 'altijd' en 'overal' te noemen...
Ik denk niet dat alleen GG dominees hier "last" van hebben, iedereen die het Woord van God brengt zal tegen deze feiten aanlopen. Het is ook iets waar Jezus ons zelf voor gewaarschuwd heeft.
Het is alleen triest dat broeders en zusters van hetzelfde huis elkaar ook nog in de haren vliegen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:
Tiberius schreef:
entiteitxx schreef:
Unionist schreef: Er wordt gevraagd: Wat vind je ervan. Daar wordt antwoord op gegeven door mensen die het niet de juiste manier van prediking vinden. Mag dat of niet?
--knip--

allerlei reacties ingetypt en weer weggehaald
ja, zo blijf je bezig :mrgreen:

mij schoot ook wel iets te binnen waarin het woord blikveld voorkwam...
Marco

Bericht door Marco »

JolandaOudshoorn schreef: Het is alleen triest dat broeders en zusters van hetzelfde huis elkaar ook nog in de haren vliegen.
Als het 'in de haren vliegen' is, is het triest. Als het opbouwende kritiek is, is het fijn. En dan moet de ontvanger er ook wat mee doen. Aannemen of naast zich neerleggen. Het vereist dus van beide partijen zorgvuldigheid en broederliefde (ook op dit forum).

Als er nooit commentaar op prediking komt is het ook niet goed. Dat zou misschien nog wel veel erger zijn.
Plaats reactie