SGP en islam (slagen in de lucht - RD artikel)
SGP en islam (slagen in de lucht - RD artikel)
Vandaag staat het tweede deel van een tweeluik over SGP en islam in de krant. dhrn. Op 't Hof en Akkerman reageren.
Slagen in de lucht
Wat vind je van het artikel en aan welke kant (zou) jij staan?
Slagen in de lucht
Wat vind je van het artikel en aan welke kant (zou) jij staan?
In feite pleit men voor de afschaffing van de vrijheid van godsdienst en het bijzonder onderwijs. Dus ik vind de lijn van Op 't Hof dom en louter gericht op de korte termijn.
Als voor de islam deze rechten vervallen, is het christendom daarna aan de beurt op rechten te zien vervallen.
Van der Staay beseft gelukkig wel dat anti-islam maatregelen die eventueel gesteund worden door de SGP, een boemerang-effect zullen hebben.
Als voor de islam deze rechten vervallen, is het christendom daarna aan de beurt op rechten te zien vervallen.
Van der Staay beseft gelukkig wel dat anti-islam maatregelen die eventueel gesteund worden door de SGP, een boemerang-effect zullen hebben.
Ik kan me in beide kanten niet vinden. Ik weet niet hoe we christelijke politiek vorm zouden moeten geven. Maargoed, ik ben er ook niet uit of we überhaupt wel als christenen in de politiek moeten, en of, als we wél politiek willen meedoen, een christelijke partij wel de beste manier is.Wat vind je van het artikel en aan welke kant (zou) jij staan?
En áls we dan toch voor politiek meedoen zijn, en vóór een aparte christelijke partij, dan vraag ik me af of 'het boemerang effect' wel een plaats mag hebben in onze discussie. M.i. hoort de (interne) discussie dan eerst principieel te zijn, en niet 'dat kunnen we niet zeggen, want dan gaan ze (de grote boze buitenwereld) ons terugpakken'
-
Je kunt natuurlijk bepaalde uitgangspunten hebben, zonder deze in het politieke debat in te brengen.memento schreef:
En áls we dan toch voor politiek meedoen zijn, en vóór een aparte christelijke partij, dan vraag ik me af of 'het boemerang effect' wel een plaats mag hebben in onze discussie. M.i. hoort de (interne) discussie dan eerst principieel te zijn, en niet 'dat kunnen we niet zeggen, want dan gaan ze (de grote boze buitenwereld) ons terugpakken'
Ik zou het zeer naïef vinden om o.g.v. bijv. art. 36 NGB te pleiten voor allerlei anti-islamitische maatregelen, zonder je daarbij te beseffen dat je hiermee een precedent schept.
Hoe bedoel je een waar woord? Je bent het in deze met hem eens? Dan moet je het ook eens zijn met zijn beweging 'In het spoor'. Het door het vertolkte standpunt is het standpunt van zijn beweging.entiteitxx schreef:Een waar woord van mijn oudleraar Duits. Voor de rest verafschuw ik zijn beweging 'in het spoor'.
Bij mij staat (uit ervaring) 1 ding voorop: Anderen voorleven, anderen iets laten zien van het christelijk geloof, de open dialoog aangaan, haalt veel meer uit dan een opgeheven vinger, het uitspreken van verboden etc etc.
Daarnaast denk ik dat als we artikel 36 moeten gaan toepassen we nog een heleboel te doen hebben in ons vaderland. Wie zal er dan overblijven. Zoals in het artikel aangehaald, als de godheid van Christus geloochend wordt, moet we Joden weren, maar ook de vrijzinnigen in de PKN, verschillende Gereformeerden etc. Wie zijn wij om die lijn te trekken?
Laatst gewijzigd door JALP op 01 dec 2007, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bonny
- Contacteer:
Haha schitterend, wat een verhaal. Nee dit soort uitspraken gaan er bij mij niet in, te radicaal. Moskeeen afbreken etc. dat juridisch niet mogelijk.Gian schreef:Op 't Hof heeft zeker Burggraaf gelezen.
The Groom's still waiting at the altar
De Moslims beginnen wereldwijd de plaats van de joden in te nemen. Die werden voorheen ook altijd om niets vervolgd, gedood en geweerd. Tot na WOII de ogen van de mensen open gingen. Die Nazi vervolgingen waren toch al te gek.
Nu worden de Moslims wereldwijd vervolgd. En waarom? Omdat Bin Laden (een creatie van de USA) een Moslim is. En omdat op 9-11-2001 iets is gebeurd waarvan 'moslims' de schuld zijn. Terwijl ook daarvan geen schim van een schijn van bewijs is.
Em aangezien we als refo's toch al niet zo dol zijn op andere godsdiensten doen we mee met die anti moslim stemming. We zien de kans schoon, zeg maar.
Maar reken erop: zosnel de laatste moslim is opgeruimd, beginnen ze aan de refo;s.
Nu worden de Moslims wereldwijd vervolgd. En waarom? Omdat Bin Laden (een creatie van de USA) een Moslim is. En omdat op 9-11-2001 iets is gebeurd waarvan 'moslims' de schuld zijn. Terwijl ook daarvan geen schim van een schijn van bewijs is.
Em aangezien we als refo's toch al niet zo dol zijn op andere godsdiensten doen we mee met die anti moslim stemming. We zien de kans schoon, zeg maar.
Maar reken erop: zosnel de laatste moslim is opgeruimd, beginnen ze aan de refo;s.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Dat laatste denk ik ook wel. Ik vond het wel een sterk punt van Harmen Akkerman, toen hij zei dat je dan ook de joden aan moet gaan pakken. Nou, dan zal ook meneer In het Spoor op z'n achterste benen staan, gezien de interesse die hij heeft voor de aloude schryvers en de plaats die daarin doorgaans voor het jodendom is.refo schreef:De Moslims beginnen wereldwijd de plaats van de joden in te nemen. Die werden voorheen ook altijd om niets vervolgd, gedood en geweerd. Tot na WOII de ogen van de mensen open gingen. Die Nazi vervolgingen waren toch al te gek.
Op grond van de info die mij ter beschikking staat worden de christenen wereldwijd meer vervolgd dan de moslims.refo schreef:De Moslims beginnen wereldwijd de plaats van de joden in te nemen. Die werden voorheen ook altijd om niets vervolgd, gedood en geweerd. Tot na WOII de ogen van de mensen open gingen. Die Nazi vervolgingen waren toch al te gek.
Naïef om te denken dat de moslims worden vervolgd vanwege 9/11.
Dat heeft meer met macht en met geld te maken.
Er is idd geen bewijs dat de moslims die aanslag hebben gedaan, maar gelet op de gearresteerde verdachten heeft het daar wel enigszins schijn van. Het gaat mij dus te ver om te stellen: geen schim van een schijn.....
En denk jij werkelijk dat de christenen pas worden opgeruimd nadat de laatste moslim is opgeruimd?
Ik vrees dat dat niet de volgorde is.......
We moeten realistisch zijn. Wie de geschiedenis kent, weet dat de Islam in vroege tijden zeer tolerant is geweest tegenover haar christelijke en joodse inwoners (ze werden door de islamitische overheid beschermd!), terwijl de christelijke landen tegenover moslims toen op grote schaal zeer onderdrukt, ja zelfs uitgemoord hebben. Dit wordt nu door extremistische moslims gebruikt als argument, om christenen terug te pakken...Op grond van de info die mij ter beschikking staat worden de christenen wereldwijd meer vervolgd dan de moslims.
Nu is het zo dat de rollen ietwat omgedraaid zijn. Alhoewel op veel plaatsen waar christenen en moslims samenleven, men denke bv aan Indonesië, de christenen zich ook niet altijd even voorbeeldig gedragen tegenover hun islamitische medelanders.
Helaas...
Wel eens een boek van Hans Jansen gelezen? Ik vrees van niet.memento schreef:We moeten realistisch zijn. Wie de geschiedenis kent, weet dat de Islam in vroege tijden zeer tolerant is geweest tegenover haar christelijke en joodse inwoners (ze werden door de islamitische overheid beschermd!),Op grond van de info die mij ter beschikking staat worden de christenen wereldwijd meer vervolgd dan de moslims.