Op zondag vliegen of in een hotel?

Waar de zondag doorbrengen?

In vliegtuig
5
18%
In hotel
23
82%

Totaal aantal stemmen: 28

Kislev

Bericht door Kislev »

Tsja, het zou bij mij niet in mn hoofd opkomen om op zondag in het vliegtuig te stappen. Dat is voor mij een volle 100% overschrijding van het gebod van de sabbat.

Ikzelf zat ook met zoiets; curus in Engeland waaronder ook op zondag. Gezien het 4e gebod is het antwoord eenvoudig: dan maar geen gratis curus.
BJD

Bericht door BJD »

Ds Kersten nam anders wel op vrijdag de Holland-Amerikalijn, en reisde daarmee op zondag naar Amerika.

Kennelijk had hij daar dus geen problemen mee...

Blz 187 uit boek van Ds Golverdingen over Ds Kersten.
memento

Bericht door memento »

Een aantal punten:
1. Onder de nieuwe bedeling zijn wij vrij van de wet; we horen ze te houden uit dankbaarheid, niet uit slaafse vreze
2. De sabbath is gemaakt om de mensen, niet de mens om de sabbath. God geeft ons de rustdag niet omdat Hij het (eerbiedig gezegt) zo leuk vind als wij één dag per week Hem alle aandacht geven, maar om onszelf te beschermen tegen het dag-aan-dag doorhollen en onszelf zo kapot te maken
3. Kortom, m.i. is het houden van de zondag als rustdag een voorrecht, ipv een plicht. Wie zich druk maakt op deze dag, ipv uit te rusten van zijn dagelijkse arbeid door deze dag aan God te wijden, heeft vooral zichzelf ermee.
Laatst gewijzigd door memento op 29 nov 2007, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Kislev schreef:Tsja, het zou bij mij niet in mn hoofd opkomen om op zondag in het vliegtuig te stappen. Dat is voor mij een volle 100% overschrijding van het gebod van de sabbat.

Ikzelf zat ook met zoiets; curus in Engeland waaronder ook op zondag. Gezien het 4e gebod is het antwoord eenvoudig: dan maar geen gratis curus.
Maar is in een hotel zitten dan minder erg? In beide gevallen werken er toch mensen voor je? En in beide gevallen kan je toch de zondag toch aan God wijden? Waarin zit hem het verschil, waariin zit die gradatie die je hier aanbrengt; vliegen op zondag kan echt niet, maar in een hotel zitten wel? Ik snap dat je liever niet vliegt op zondag en ook liever niet in een hotel zit maar als je dan moet kiezen tussen twee kwaden, waarom vind je het een dan kwader dan het ander? Daar ben ik erg benieuwd naar.

Tiberius, is de reactie van Eiger zo vreemd? Een ander woord voor dat gevoel wat hij bechrijft is: gemoed. En Paulus schrijft: Een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd. Dat schrijft hij in de context van het omgaan met de rustdag, op welke dag je het viert enzo. Hij geeft aan dat je het wel kan doen en God ervoor danken en het ook niet kan doen en God er voor danken en dat het dan beiden goed is. Waar Paulus wel voor waarschuwt is het elkaar veroordelen omdat mensen het anders doen dan je zelf gewend bent. Maar het moet dan wel idd tot eer van God zijn en niet slechts jezelf dienen, die kanttekening breng je terecht aan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ariene

Bericht door Ariene »

Marnix schreef:
Kislev schreef:Tsja, het zou bij mij niet in mn hoofd opkomen om op zondag in het vliegtuig te stappen. Dat is voor mij een volle 100% overschrijding van het gebod van de sabbat.

Maar is in een hotel zitten dan minder erg? In beide gevallen werken er toch mensen voor je? En in beide gevallen kan je toch de zondag toch aan God wijden? Waarin zit hem het verschil, waariin zit die gradatie die je hier aanbrengt; vliegen op zondag kan echt niet, maar in een hotel zitten wel? Ik snap dat je liever niet vliegt op zondag en ook liever niet in een hotel zit maar als je dan moet kiezen tussen twee kwaden, waarom vind je het een dan kwader dan het ander? Daar ben ik erg benieuwd naar.

Tiberius, is de reactie van Eiger zo vreemd? Een ander woord voor dat gevoel wat hij bechrijft is: gemoed. En Paulus schrijft: Een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd. Dat schrijft hij in de context van het omgaan met de rustdag, op welke dag je het viert enzo. Hij geeft aan dat je het wel kan doen en God ervoor danken en het ook niet kan doen en God er voor danken en dat het dan beiden goed is. Waar Paulus wel voor waarschuwt is het elkaar veroordelen omdat mensen het anders doen dan je zelf gewend bent. Maar het moet dan wel idd tot eer van God zijn en niet slechts jezelf dienen, die kanttekening breng je terecht aan.
Ik heb dat hieronder al eens geschreven.
Wanneer je reist met een vliegtuig:
Uitchecken hotel
met taxi naar vliegveld?
een uur eerder aanwezig zijn
inchecken
opstappen
vliegen
landen
naar huis met taxi?
aankomst thuis
(verhalen, tassen, vuile was

Daarbij, wat voor invloed heeft de thuiskomst op het gezin, wanneer kom je thuis, wordt het gezin ingeschakeld om je op te halen enz.
We hebben het de hele tijd alleen over het vliegen, maar het is niet alleen maar vliegen. Land je op Schiphol? Waar woon je? enz

Wanneer je in het hotel blijft is het lijstje aanzienlijk korter.
Je hoeft zelfs geen gebruik te maken van de faciliteiten zoals ontbijbuffet, lunch en diner. Met wat handigheid kan je dat die dag zelf verzorgen.

Maar kijk, het is mijn motivatie op grond van Gods Woord.
Zo zie ik het.

w.s. heeft Eiger liever dat we gewoon zeggen, joh, doe lekker waar je jezelf het beste bij voelt.
Zo is een ieder in zijn eigen geweten ten volle verzekerd.

dan nog één ding over de wet. wij mogen die doen uit dankbaarheid.
Dat is voor mij ook de enige reden om na te denken wat de Heere in deze situatie het minst zal schaden, niet uit vrees voor de wet, maar uit liefde tot Hem.

En nog even voor ons heldere licht Eiger.
Ik heb zelf inderdaad maar één keer in een vliegtuig gezeten.
Maar wel heb ik een man die regelmatig vliegt voor zijn werk.
hem haal ik vaak op van Schiphol, en weet ook als hij thuisgebracht wordt als geen ander wat een onrust een thuiskomst geeft in een gezin.
Op elke doordeweekse dag enig! Maar voor mij niet op zondag!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

BJD schreef:Ds Kersten nam anders wel op vrijdag de Holland-Amerikalijn, en reisde daarmee op zondag naar Amerika.

Kennelijk had hij daar dus geen problemen mee...

Blz 187 uit boek van Ds Golverdingen over Ds Kersten.
Tja, de reis per boot was zolang dat er altijd een zondag was dat hij op de boot zat. Ik meen zelfs dat hij een kerkdienst heeft geleid op de boot.
cosmo

Bericht door cosmo »

memento schreef:Een aantal punten:
1. Onder de nieuwe bedeling zijn wij vrij van de wet; we horen ze te houden uit dankbaarheid, niet uit slaafse vreze
2. De sabbath is gemaakt om de mensen, niet de mens om de sabbath. God geeft ons de rustdag niet omdat Hij het (eerbiedig gezegt) zo leuk vind als wij één dag per week Hem alle aandacht geven, maar om onszelf te beschermen tegen het dag-aan-dag doorhollen en onszelf zo kapot te maken
3. Kortom, m.i. is het houden van de zondag als rustdag een voorrecht, ipv een plicht. Wie zich druk maakt op deze dag, ipv uit te rusten van zijn dagelijkse arbeid door deze dag aan God te wijden, heeft vooral zichzelf ermee.
Ik kan mij hier geheel in vinden. Echter het is nogal jammer dat er zo vaak druk op mensen wordt gelegd als niet wordt voldaan aan de norm dat je op zondag niets zou mogen doen.

We zijn wel vrij van de wet, maar vaak wordt daar niet naar gehandeld. Dat is precies het hete hangijzer.
Ariene

Bericht door Ariene »

We zijn wel vrij van de wet, maar vaak wordt daar niet naar gehandeld. Dat is precies het hete hangijzer.
Hoe handel je volgens jouw naar de vrijheid van de wet?

Daarbij hoop ik dat je oog houd hiervoor;

Och, of wij Uw geboon volbrachten!
Gena, o hoogste Majesteit!
Gun door 't geloof in Christus krachten,
om die te doen uit dankbaarheid.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ariene schreef: Uitchecken hotel
Nou, dat is zo gedaan... je kan je zaterdagavond al klaarmaken voor de terugreis. Hoef je alleen nog te betalen. En als je wil kan dat zelfs al wel op zaterdag hoor.
met taxi naar vliegveld?
naar huis met taxi?
Nou, het lijkt me dat je met het ov gaat of je auto op Schiphol hebt staan.... lukt toch wel?
aankomst thuis
Lijkt me de zondagavond heel geschikt voor.
Kan op zondagavond of mdaandagmorgen he.
Daarbij, wat voor invloed heeft de thuiskomst op het gezin, wanneer kom je thuis, wordt het gezin ingeschakeld om je op te halen enz.
We hebben het de hele tijd alleen over het vliegen, maar het is niet alleen maar vliegen. Land je op Schiphol? Waar woon je? enz
Ik zie het probleem nog steeds niet zo.... :D Als je ergens woont waar geen OV is, je de auto niet mee hebt gekregen en je dus opgehaald moet worden, en ergens in Groningen woont ofzo, is het natuurlijk een ander verhaal. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ariene

Bericht door Ariene »

Marnix schreef:
Nou, dat is zo gedaan... je kan je zaterdagavond al klaarmaken voor de terugreis. Hoef je alleen nog te betalen. En als je wil kan dat zelfs al wel op zaterdag hoor.
met taxi naar vliegveld?
naar huis met taxi?
Nou, het lijkt me dat je met het ov gaat of je auto op Schiphol hebt staan.... lukt toch wel?
aankomst thuis
Lijkt me de zondagavond heel geschikt voor.
Kan op zondagavond of mdaandagmorgen he.
Ik zie het probleem nog steeds niet zo.... :D Als je ergens woont waar geen OV is, je de auto niet mee hebt gekregen en je dus opgehaald moet worden, en ergens in Groningen woont ofzo, is het natuurlijk een ander verhaal. :)
Kijk, daar zit w.s. het verschil.
Of je ziet het probleem.
Of je ziet het niet.

Ik zie het wel, aan beide zijde.
Daarom mijn keus.
Jij ziet het niet, prima!
Als je er een bewuster motivatie voor heb, zal ik daar ook respect voor hebben.

Maar je moet toch wel zien dat reizen meer onrust mee brengt dan hoteleren?
Marnix

Bericht door Marnix »

Kijk, daar zit w.s. het verschil.
Of je ziet het probleem.
Of je ziet het niet.

Ik zie het wel, aan beide zijde.
Daarom mijn keus.
Jij ziet het niet, prima!
Als je er een bewuster motivatie voor heb, zal ik daar ook respect voor hebben.

Maar je moet toch wel zien dat reizen meer onrust mee brengt dan hoteleren?
Dat kan inderdaad... maar het ligt er ook aan wat je als onrust ziet. Dat heeft weer invloed op of je het probleem ook ziet. Ik vind reizen doorgaans niet onrustig, vaak vind ik het zelfs ontspannend... Ik reis elke dag 2 uur met de trein en slaap dan, lees een boek, bid ik, luister soms een preek. Ik vind dat niet onrustig hoor.

Maar ja, dat is net zoiets als dat ik wel eens ga mountainbiken of tafeltennissen op zondag. Ik vind dat ontspannend, en rustgevend... terwijl anders dat absoluut niet zouden vinden. :)
Duuk

Bericht door Duuk »

Marnix schreef:
uitchecken is zelfs een kwestie van een telefoonbeantwoorder bellen. De rekening wordt betaald mbv van de credit card waarmee je incheckt.

Het valt me op dat sommigen een overweging maken van: zonde 1 weegt 5 en zonde 2 weegt 6, dus doen we zonde 1.

God staat zover boven onze redeneringen. Denkt men heus dat God Zich druk maakt of je nu op zondag naar je thuisbestemming vliegt ipv in een hotel verblijft?

Paulus schreef eens over uitzinnige Galaten. Die Galaten leven heden ten dage nog steeds.
Kislev

Bericht door Kislev »

-dubbelpost-
Laatst gewijzigd door Kislev op 29 nov 2007, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Kislev

Bericht door Kislev »

memento schreef:Een aantal punten:
Van de zeven dagen die in een week zitten hebben we er zes om ons werk te doen. Op 1 dag legt de Heere beslag en eist die voor zichzelf op. Hij zegt ons en degene die in ons huis leven en degene die onder je staan te rusten. Blijkbaar vraag Hij dan teveel?
Ariene

Bericht door Ariene »

Duuk schreef:
Marnix schreef:
uitchecken is zelfs een kwestie van een telefoonbeantwoorder bellen. De rekening wordt betaald mbv van de credit card waarmee je incheckt.

Het valt me op dat sommigen een overweging maken van: zonde 1 weegt 5 en zonde 2 weegt 6, dus doen we zonde 1.

God staat zover boven onze redeneringen. Denkt men heus dat God Zich druk maakt of je nu op zondag naar je thuisbestemming vliegt ipv in een hotel verblijft?

Paulus schreef eens over uitzinnige Galaten. Die Galaten leven heden ten dage nog steeds.
Waarom startte je überhaupt deze topic?

Ik zou zeggen sluit hem en ga alstjeblieft vliegen!
Gesloten