Ook kerkjeugd in de vernieling....

Gian

Bericht door Gian »

Bert Mulder schreef:
Hendrikus schreef:, maar die hun geestelijk voedsel halen door regelmatig elders te kerken en bijv. HeartCry-conferenties te bezoeken...
En kan daar ooit Gods onmisbare zegen op rusten?
Gods zege blijft 100 % genade. Maw, daar hoeven we echt niet voor thuis te blijven.
Eigenlijk bepaal je indirect wat God zal zegenen of niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Bert Mulder schreef:En waar is het Godsvertrouwen hier in?

Het is Zijn kerk

Het zijn Zijn regels

als de kerkeraad het probleem is, dan juist hoort men via kerkeraad, classis, synode te werken.
en zij zullen u uit de synagoge werpen.... daar mogen we ons in verblijden.
cosmo

Bericht door cosmo »

Bert Mulder schreef:

Is geloofsbelijdenis, die eed voor God en Zijn gemeente, dan van zo weinig waarde? Daar heb je toch, voor God, gezworen, ten eerste met de leer eens te zijn, maar ook je aan de kerkelijke tucht van de kerkeraad onderdanig te stellen.
Niet in alle kerken doe je belijdenis van de leer. Dat was trouwens één van de punten waarom ik heb gebroken met de Gereformeerde Gemeente.
En die kerkeraad moet eens voor God verantwoording voor jouw ziel afleggen.
Waar haal je dat vandaan? Ik ben benieuwd op welk bijbelgedeelte jij bovenstaand citaat wilt baseren.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Gian schreef:
Bert Mulder schreef:
Hendrikus schreef:, maar die hun geestelijk voedsel halen door regelmatig elders te kerken en bijv. HeartCry-conferenties te bezoeken...
En kan daar ooit Gods onmisbare zegen op rusten?
Gods zege blijft 100 % genade. Maw, daar hoeven we echt niet voor thuis te blijven.
Eigenlijk bepaal je indirect wat God zal zegenen of niet.
En toch behaagd het God om door middelen te werken, namelijk de middelen door Hem verordineerd. En dat is in de eerste plaats wel de eigen gemeente.

Verder, God ziet zonden niet door de vingers. Ook niet de zonde van leugenachtig gedrag tegenover de kerkeraad.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
cosmo

Bericht door cosmo »

Bert Mulder schreef:
Het is Zijn kerk

Het zijn Zijn regels

als de kerkeraad het probleem is, dan juist hoort men via kerkeraad, classis, synode te werken.
Dat de kerk als gemeente toebehoort aan God, dat ben ik met je eens. Dat in de gemeente alle regels ook toebehoren aan God en/of van God zijn, is nogal pretentieus. Er zitten vooral veel menselijke regels tussen.

Verder ben je nogal naïef. Je staart je blind op 'regeltjes' zonder je ook maar in enige mate te trachten je te verdiepen in bepaalde situaties. Empathisch vermogen noemen ze dat ook wel.
cosmo

Bericht door cosmo »

Bert Mulder schreef:
Verder, God ziet zonden niet door de vingers. Ook niet de zonde van leugenachtig gedrag tegenover de kerkeraad.
Netzomin ziet God misdragingen van de kerkenraad door de vingers. Mensen onder geestelijke druk zetten is één van die misdragingen.
Bert Mulder
Contacteer:

cosmo schreef:
Bert Mulder schreef:
Netzomin ziet God misdragingen van de kerkenraad door de vingers. Mensen onder geestelijke druk zetten is één van die misdragingen.
Zoals ik ook al zei, die zullen ook verantwoording moeten doen.

Zoals Christus zelf ook waarschuwt, in Mat 18:

6 Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert,6) het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals7) gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:Verder, God ziet zonden niet door de vingers. Ook niet de zonde van leugenachtig gedrag tegenover de kerkeraad.
Cosmo heeft prima verwoord wat ik bedoelde. De term epathisch vermogen was zeer op z'n plek..

Maar om terug te keren naar Bert: wat is er leugenachtig aan het gedrag van mensen die zich zondags 1 of 2 keer in hun eigen gemeente laten zien, maar die -omdat ze daar geestelijk niet gevoed worden- daarnáást [niet: in plaats van!] ook nog elders kerken of een conferentie bezoeken?
Die met dat vreselijke dilemma zitten dat hun kerkenraad -deels- ook hun werkgever is, en dat kritiek op de prediking dus kan worden afgestraft met ontslag?
Bert Mulder
Contacteer:

Hendrikus schreef:
Bert Mulder schreef:Verder, God ziet zonden niet door de vingers. Ook niet de zonde van leugenachtig gedrag tegenover de kerkeraad.
Cosmo heeft prima verwoord wat ik bedoelde. De term epathisch vermogen was zeer op z'n plek..

Maar om terug te keren naar Bert: wat is er leugenachtig aan het gedrag van mensen die zich zondags 1 of 2 keer in hun eigen gemeente laten zien, maar die -omdat ze daar geestelijk niet gevoed worden- daarnáást [niet: in plaats van!] ook nog elders kerken of een conferentie bezoeken?
Die met dat vreselijke dilemma zitten dat hun kerkenraad -deels- ook hun werkgever is, en dat kritiek op de prediking dus kan worden afgestraft met ontslag?
Namelijk dit, dat dit meestal niet met enig lid van de kerkeraad besproken wordt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:Namelijk dit, dat dit meestal niet met enig lid van de kerkeraad besproken wordt.
Dat is lichtelijk en onverhoord oordelen.
In de mij bekende gevallen is dat wel degelijk met kerkenraadsleden tijdens het huisbezoek besproken. Maar die zetten de stekels op en gaan in de verdediging, in plaats van werkelijk te luisteren waar de zorgen uit voortkomen.
Nee Bert, niet zo makkelijk met het beschuldigende vingertje klaar staan! :(
Bert Mulder
Contacteer:

Hendrikus, je zei het zelf:
En zeker in het door mij genoemde voorbeeld van mensen uit het onderwijs: het schoolbestuur (werkgever van de onderwijsgevenden) bestaat vaak ook [deels] uit diezelfde kerkenraadsleden. Dus kom je met kritiek op de prediking, dan komt dat bijna overeen met je ontslag indienen voor je baan. En er moet toch brood op de plank komen voor je gezin, dus dat doe je dan niet zomaar...
Maar goed, dat had ik gisteren ook al gezegd. En dat het voor menigeen in onze kringen een groot probleem is, had ik ook al gezegd.
Dus om de lieve vrede wil, of liever in dit geval om brood voor dit aardse leven, in plaats van brood van de Hemel, blijft men maar meelopen, tegen heug en meug in.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
Ariene schreef:Daar verdacht ik je ook niet van hoor!
Ze schijnen daar ook niet zo goed om te kunnen gaan met een eerlijk en open boek begreep ik..
Het is ingewikkeld geworden, hoor. :?

Wat een trieste toestanden, als je je oor zo te luisteren legt, links en rechts. Mensen die bijv. in het reformatorisch basis- of voortgezet onderwijs werkzaam zijn, die het helemaal niet eens zijn met de prediking in hun gemeente, maar die hun mond maar houden omdat het ze hun baan zou kosten als ze wél laten blijken dat ze 't niet eens zijn met de prediking. Die uit lijfsbehoud -je hebt ten slotte ook een gezin te onderhouden- elke zondag hun gezicht maar laten zien in de eigen gemeente, maar die hun geestelijk voedsel halen door regelmatig elders te kerken en bijv. HeartCry-conferenties te bezoeken...
Ben benieuwd wat voor voedsel zij dan zoeken en wat ze daar verwachten te krijgen.
Getuigt niet van veel geloof in de voorzienigheid als je hiervoor je baan blijft houden.
Deze zogenoemde mensen hebben dan blijkbaar ook de 3 formulieren van enigheid getekent, maar deze ondertekening strookt niet helemaal met hun gedachtengang.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:Dus om de lieve vrede wil, of liever in dit geval om brood voor dit aardse leven, in plaats van brood van de Hemel, blijft men maar meelopen, tegen heug en meug in.
Ik zeg ook niet dat ik het goedkeur, ik signaleer alleen dat dit voor veel mensen een worsteling is.
Het lijkt me voor de kinderen van deze mensen ook niet zo gezond: ze merken best dat hun ouders niet gelukkig zijn met de prediking in hun kerk, maar ze zien ook dat de ouders blijven zitten om hun baan niet te verliezen. Dat zal die kinderen geen liefde voor de kerk bijbrengen.
Kruisdragen betekent ook: de consequenties aanvaarden. Maar zo leuk is het niet om door kerkmensen met de nek te worden aangekeken omdat je van hun kerk -en dat is natuurlijk de enige ware- bent weggegaan.
Anderzijds: ook in het PC onderwijs is werk in overvloed.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

cosmo schreef:
Bert Mulder schreef:

Is geloofsbelijdenis, die eed voor God en Zijn gemeente, dan van zo weinig waarde? Daar heb je toch, voor God, gezworen, ten eerste met de leer eens te zijn, maar ook je aan de kerkelijke tucht van de kerkeraad onderdanig te stellen.
Niet in alle kerken doe je belijdenis van de leer. Dat was trouwens één van de punten waarom ik heb gebroken met de Gereformeerde Gemeente.
Dit is een pertinente leugen, zoals je zelf ook wel weet.
Bij geen enkele GG wordt belijdenis van de leer gevraagd. En mocht er 1 zijn, dan kan je gewoon de classis inschakelen om deze misstand aan te pakken.
cosmo schreef:
En die kerkeraad moet eens voor God verantwoording voor jouw ziel afleggen.
Waar haal je dat vandaan? Ik ben benieuwd op welk bijbelgedeelte jij bovenstaand citaat wilt baseren.
bijvoorbeeld:
Ezechiel 3: maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
Hebreeen 13: want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen;
Marnix

Bericht door Marnix »

Nou, genoeg gemeenten je wel met de leer moet instellen... je moet niet alleen voor Christus kiezen maar ook tegen de tv, tegen dit, tegen dat..... En moet je eens kijken hoeveel jongeren er zijn die wel belijdenis doen maar dan niet aan het avondmaal aangaan... en daar niet op worden aangesproken. Als je belijdenis van je geloof doet zou dat niet mogen kunnen. Als je dan vervolgens niet aangaat klopt je belijdenis niet... Maar in veel kerken is dat heel gewoon en vindt men dat helemaal niet zorgelijk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie