Op zondag vliegen of in een hotel?
Re: Op zondag vliegen of in een hotel?
Duuk schreef:Begin volgend jaat moet ik op een vrijdag en zaterdag naar een bijeenkomst in Miami voor mijn werk. De bedoeling is dat er op zondag wordt teruggevlogen.
Nu is dat taboe in refokringen. Het delimma is echter: als ik niet op zondag terugvlieg, moet ik op zondag een dag langer in het hotel. Zowel in het vliegtuig als in het hotel moet ik mensen voor mij laten werken.
En als ik op zondag terugvlieg, dan ben ik eerder in mijn gezin, terwijl ik in het vliegtuig prima meerdere preken kan luisteren.
Wat zou jij doen?
Preken beluisteren in een vliegtuig is iets anders dan de gemeenschap der heiligen ervaren in een plaatselijke kerk. Ik zou zeker de zondag niet gebruiken voor reizen.
Ik vind het wel jammer dat je het hebt over een "taboe in refokringen". Dat zal zeker zo zijn, maar moet niet het punt zijn waar het om draait m.b.t. zondagsheiliging.
- JolandaOudshoorn
- Miscanthus
persoonlijke voorkeuren genoeg. (en dat is prima hoor). Maar sinds wanneer houden wij sabbat? En wie heeft gezegd dat de zondag in plaats van de sabbat gekomen is? In het eerste apostelonvent (Hand. 15) worden een aantal geboden gegeven voor gelovigen uit de heidenen (waar wij ook toe behoren). Daar staat niets over de sabbat in.JolandaOudshoorn schreef:Ik zou persoonlijk ook voor het hotel kiezen. En idd op zoek gaan naar een plaatselijke gemeente!!
Ik denk dat een visie op de zondag sabbat ten grondslag ligt aan de vraag of je wel of niet reist of in een hotel verblijft op zondag...
- JolandaOudshoorn
Nou, of je het op zaterdag of zondag viert is denk ik niet het belangrijkste. De sabbat was een bijbelse instelling, de zondag is nooit officieel als rustdag ingesteld in de Bijbel. Als er een kerkverband zou zijn dat dit op zaterdag zou vieren maar zich niet aan joodse gebruiken houdt, lijkt me dat geen probleem.JolandaOudshoorn schreef:Wij vieren de zondag, als je de sabbath houdt, moet je dat doen volgens de joodse gebruiken!Tiberius schreef:Sinds de schepping.Miscanthus schreef:Maar sinds wanneer houden wij sabbat?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Verwachter
Ik zie niet in wat de sabbat en de zondag met elkaar te maken hebben. De sabbat heeft de Heere ingesteld als een teken voor het volk Israël (Ezechiël 20) en wij vieren de zondag om de opstanding van de Heere Jezus Christus te gedenken. Die twee zijn dus principieel anders.Marnix schreef:Nou, of je het op zaterdag of zondag viert is denk ik niet het belangrijkste. De sabbat was een bijbelse instelling, de zondag is nooit officieel als rustdag ingesteld in de Bijbel. Als er een kerkverband zou zijn dat dit op zaterdag zou vieren maar zich niet aan joodse gebruiken houdt, lijkt me dat geen probleem.JolandaOudshoorn schreef:Wij vieren de zondag, als je de sabbath houdt, moet je dat doen volgens de joodse gebruiken!Tiberius schreef:Sinds de schepping.Miscanthus schreef:Maar sinds wanneer houden wij sabbat?
-
Persoonlijk zou ik ook kiezen voor een hotel omdat ik dan een plaatselijke kerk kan bezoeken.
Ik ben recentelijk in Florida geweest en heb daar op de eerste zondag een dienst in Orlando bezocht van de Orlando Grace Church (reformed baptist). De tweede zondag een dienst in Miami van de Cornerstone Bible Church (Reformed Baptist) http://www.cornerstonebiblechurch.com.
Uiterst aardig om een voluit Calvinistische dienst (uitgezonderd doopvisie) mee te maken en een stad als Miami.
Ik ben recentelijk in Florida geweest en heb daar op de eerste zondag een dienst in Orlando bezocht van de Orlando Grace Church (reformed baptist). De tweede zondag een dienst in Miami van de Cornerstone Bible Church (Reformed Baptist) http://www.cornerstonebiblechurch.com.
Uiterst aardig om een voluit Calvinistische dienst (uitgezonderd doopvisie) mee te maken en een stad als Miami.
-
Daar ben ik niet zo zeker van. God ruste wel, maar ik lees niet dat mensen de sabbat hielden.Tiberius schreef:Sinds de schepping.Miscanthus schreef:Maar sinds wanneer houden wij sabbat?
In mijn beleving is de Tora pas bij de Sinaï gegeven.
Ik ben het met Miscanthus eens dat niet aan de heidenen is opgelegd. Al denk ik dat wij de sabbat wel mogen houden.
Maar toch laten wij ook maar zuinig zijn op de zondag, al geloof ik niet dat de dag verandert is. Dat is een foutje van ons voorgeslacht al heel lang geleden, wij kunnen dat niet veranderen.
Maar straks in Zijn Koninkrijk zal de sabbat denk ik wel gehouden worden. Hij zal dan wel met een ijzeren scepter regeren, dus sommigen zullen daartoe gedwongen worden.
Vliegen vind ik geen optie op zondag, dus in het Hotel blijven is dan de minst kwade. Leef er die dag sober en wees (zeer) veel met Gods Woord en gebed bezig. Een uitgelezen moment eigenlijk.
Van de week de verklaring van het 4e gebod (gedenk de sabbat etc.) gelezen van M. Teellinck. Dat zet aan het denken. We zouden wat meer refomatorisch moeten zijn.
Onder andere helder uitgelegd waarom de zondag ipv de zaterdag. Niks foutje van het voorgeslacht.
Van de week de verklaring van het 4e gebod (gedenk de sabbat etc.) gelezen van M. Teellinck. Dat zet aan het denken. We zouden wat meer refomatorisch moeten zijn.
Onder andere helder uitgelegd waarom de zondag ipv de zaterdag. Niks foutje van het voorgeslacht.
jvdg schreef:En, Duuk, heb je antwoorden gekregen waar je wat mee kunt?
Ik was er voor mezelf al uit, ik ga reizen. Wat voor mij en mijn gezin belangrijk is, is dat ik niet te lang uit het gezin weg wil zijn. Ik hoor dat argument zelden in dit topic.
Mijn gezin gaat boven mijn ervaring van de gemeenschap der heiligen. De vorige keer was het goed vertoeven in de kerk in SF, maar terug heb ik ook deels op zondag gevlogen. Ivm vliegtijd en tjdsverschil landde ik om 11 uur soggus. In het vliegtuig had ik een goed gesprek met iemand uit Singapore die op zoek was naar God, hem heb ik op Jezus mogen wijzen.
Gods wegen zijn zoveel hoger dan onze wegen.
Re: Op zondag vliegen of in een hotel?
Waarom vind je dat jammer? Het is toch een taboe? Dat blijkt ook uit de reacties. Ik heb vaak het argument gehoord dat reizen met openbaar vervoer op zonda uit de boze is omdat je dan mensen voor je laat werken. Dat gebeurt in een hotel dus ook.Vincent schreef:Ik vind het wel jammer dat je het hebt over een "taboe in refokringen". Dat zal zeker zo zijn, maar moet niet het punt zijn waar het om draait m.b.t. zondagsheiliging.
Waarom zou mensen voor je laten werken in een hotel minder erg zijn dan mensen laten werken in en om een vliegtuig?
Overigens is mijn visie op de zondag enigzins afwijkend van wat in orthodox refokringen gebruikelijk is. Ik voel me meer thuis bij de uitleg die in evangelische kringen daaraan wordt gegeven.