Wie weet waar ik meer over onbekende Nederlandse Nadere Refomatoren kan vinden?
Ben opzoek naar Nadere Reformatoren die niet zo bekend zijn,
maar ongetijfeld wel belangrijk zijn geweest.
Onbekende Nadere Reformatoren
- Christiaan
Onbekende Nadere Reformatoren
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Re: Onbekende Nadere Reformatoren
Waarom zou je zoeken naar onbekende namen? Het is vaak niet voor niets dat de bekende namen bekend zijn geworden, en de onbekende namen onbekend gebleven zijn.Christiaan schreef:Wie weet waar ik meer over onbekende Nederlandse Nadere Refomatoren kan vinden?
Kortom, waarom niet gewoon lezen wat door velen beproefd, en waardevol is bevonden? Er zijn genoeg (goede) werken van (Nadere) Reformatoren en Puriteinen beschikbaar, meer dan je waarschijnlijk ooit zal kunnen lezen.
- Christiaan
Omdat ik al gemerkt heb dat er ook genoeg onbekende vergeten theologen zeer waardevolle dingen hebben geschreven!memento schreef:Waarom zou je zoeken naar onbekende namen? Het is vaak niet voor niets dat de bekende namen bekend zijn geworden, en de onbekende namen onbekend gebleven zijn.Christiaan schreef:Wie weet waar ik meer over onbekende Nederlandse Nadere Refomatoren kan vinden?
Kortom, waarom niet gewoon lezen wat door velen beproefd, en waardevol is bevonden? Er zijn genoeg (goede) werken van (Nadere) Reformatoren en Puriteinen beschikbaar, meer dan je waarschijnlijk ooit zal kunnen lezen.
De opmerking dat ze niet voor niets vergeten zijn, is de grootste onzin die er is. Dat is een makkelijke reactie die niet hart te maken is ook.
Daar komt bij dat ik een bijzondere intresse hebt in zulke theologen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Over de bekende wordt al zo vaak verzucht "Veel geprezen, maar weinig gelezen".memento schreef:Waarom zou je zoeken naar onbekende namen? Het is vaak niet voor niets dat de bekende namen bekend zijn geworden, en de onbekende namen onbekend gebleven zijn.
Misschien komen we nu wel terecht in de categorie "Nooit van geweten, niet ten onrechte vergeten" of iets dergelijks...