Praktiserende homo's bij Christen Unie

entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Marnix schreef:
Unionist schreef:
jvdg schreef:
Marnix schreef:hehehehe :) Ik bedoelde rechtSere lijn :D

Maar wat je schreef was wel juister. :wink:

Ik vind dat de CU nou niet bepaald een rechte lijn volgt.
't Komt op mij, zoals gezegd, nogal kronkelig over.
Dat is ook de goede weg. Kijk maar op onderstaande afbeelding:

Afbeelding
:D :mrgreen: :D :mrgreen:

Entiteitxx, hoezo hol van de leeuw? Paul de Leeuw werkt bij een andere omroep ;)

Oh trouwens, ze hebben Slob omgeruild voor Rutte :)
omgeruild voor of ontmaskerd als?
"............................................................."
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

cosmo schreef:
Tiberius schreef: Dan moet je je afvragen of je je nog in alle eerlijkheid christen kan noemen.
Wat een extreme uitspraak.
Dat verwijt komt steeds meer.
Als de SGP een Bijbelgegronde uitspraak doet wordt het ook al van extremisme beticht.
Helaas ...
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Wilhelm schreef:
cosmo schreef:
Tiberius schreef: Dan moet je je afvragen of je je nog in alle eerlijkheid christen kan noemen.
Wat een extreme uitspraak.
Dat verwijt komt steeds meer.
Als de SGP een Bijbelgegronde uitspraak doet wordt het ook al van extremisme beticht.
Helaas ...
Dat is een heel andere categorie Wilhelm.

Maar volgens mij is de uitspraak al teruggedraaid cosmo, dus dan moet je er ook een punt achter zetten
"............................................................."
Marnix

Bericht door Marnix »

entiteitxx schreef:
Marnix schreef:
Unionist schreef:
jvdg schreef:
Maar wat je schreef was wel juister. :wink:

Ik vind dat de CU nou niet bepaald een rechte lijn volgt.
't Komt op mij, zoals gezegd, nogal kronkelig over.
Dat is ook de goede weg. Kijk maar op onderstaande afbeelding:

Afbeelding
:D :mrgreen: :D :mrgreen:

Entiteitxx, hoezo hol van de leeuw? Paul de Leeuw werkt bij een andere omroep ;)

Oh trouwens, ze hebben Slob omgeruild voor Rutte :)
omgeruild voor of ontmaskerd als?
Omgewisseld. :) Misschien willen ze bij CU ook wel even wat rust op mediagebied.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Re: Praktiserende homo's bij Christen Unie

Bericht door Tiberius »

Gelukkig slikt men het rapport Cnossen niet binnen de gehele CU als zoete koek (zie onderstaand artikel in het ND).
Alhoewel het me nog steedsverbaast, dat er betrekkelijk weinig interne kritiek tegenop komt.
Het lijkt wel de algehele tendens bij de CU te worden, zoals een opinie-schrijver het vorige week in het RD verwoordde, dat de zonde afgekeurd wordt. Totdat het "die vriendelijke man achter mij in de kerk betreft", dan is het ineens niet erg meer. En moeten we maar snel omzien naar de mantel der liefde.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Kritiek binnen ChristenUnie op Cnossen groeit

van onze redactie politiek

DEN HAAG - Binnen de ChristenUnie groeit de kritiek op de commissie-Cnossen. Het Wetenschappelijk Instituut vindt het rapport over de positie van praktiserende homo's binnen de partij ,,te impliciet'', ethicus Ad de Bruijne noemt het 'zwak' en de bestuursvoorzitter van de ChristenUnie in Zwolle heeft uit onvrede met het rapport haar functie neergelegd.
Het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie vindt dat de partij de komende maanden de tijd moet nemen om de conclusies van het rapport-Cnossen duidelijker te formuleren. De commissie laat in het Rapport Representatie in het midden of praktiserende homoseksuelen de partij kunnen vertegenwoordigen en benadrukt vooral dat vertegenwoordigers van de ChristenUnie de politiek die de partij voorstaat ,,geloofwaardig'' moeten kunnen uitdragen.

Voorzitter Jan Westert en beleidsmedewerker Rob Nijhoff van de Groen van Prinstererstichting, het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, zien ,,de dubbelheid dat het rapport in theorie ruimte lijkt te bieden, die er inhoudelijk niet is''. Zij constateren in een opiniebijdrage op de website van het Nederlands Dagblad (http://www.nd.nl/cu) onder critici één overheersende wens: ,,meer duidelijkheid of iemand die leeft in een homoseksuele relatie de partij nu kan vertegenwoordigen of niet''.

De Kamper ethicus A.L.Th. de Bruijne is eveneens kritisch. Hij vindt, in tegenstelling tot emeritushoogleraar ethiek J. Douma, weliswaar dat er in de homokwestie geen sprake is van een principiële koerswijziging bij de ChristenUnie, maar meent tegelijk dat het partijcongres op 14 juni niet zonder meer akkoord moet gaan met het rapport. Hij noemt het vandaag op de opiniepagina van deze krant 'zwak' dat een conclusie uitblijft en de plaatselijke kiesverenigingen nu zelf de conclusie moeten trekken. Volgens hem kan uit het rapport niets anders volgen dan een 'nee' tegen homoseksuele relaties bij vertegenwoordigers van de ChristenUnie. Ook vindt hij het rapport zwak, omdat mensen uit de achterban, waar de standpunten over homoseksualiteit langzaam uiteen groeien, hun eigen spoor kunnen volgen. Dat kan tot onnodige verwijdering zorgen.

Opstappen
Gisteren werd verder bekend dat het rapport-Cnossen heeft geleid tot het opstappen van de bestuursvoorzitter van de ChristenUnie in Zwolle. Liesbeth Venema-Stoppels kan zich niet vinden in de conclusies van de commissie-Cnossen en legt daarom per direct haar functie neer. Zij is voorzitter van de partij in de gemeente waar commissievoorzitter Janco Cnossen wethouder is.

De ChristenUnie is voor Venema niet meer geloofwaardig, omdat de partij volgens haar geen helder antwoord geeft op de vraag of praktiserende homoseksuelen de ChristenUnie kunnen vertegenwoordigen. Aanvankelijk wilde ze de beslissing om al dan niet af te treden, laten afhangen van het partijcongres op 14 juni. Venema treedt echter ,,met pijn in het hart'' nu al terug om vrij haar mening over het rapport te kunnen uiten, zo liet ze gisteren weten. ,,Als voorzitter voelde ik mij medeverantwoordelijk voor het beleid dat de ChristenUnie uitdraagt.''

Venema constateert een inconsequentie in het Rapport Representatie. Aan de ene kant staat daar in dat 'alternatieve relatievormen niet in overeenstemming zijn met de normen van de Bijbel' en dat vertegenwoordigers van de ChristenUnie de Bijbel aanvaarden 'als het gezaghebbende Woord van God waardoor zij zich in heel hun doen en laten willen laten leiden'. Maar de commissie-Cnossen trekt vervolgens de conclusie dat de partij 'de homoseksuele levenswijze niet louter op zichzelf beoordeelt, maar altijd in relatie tot het geheel aan opvattingen en gedragingen dat iemand tot een geloofwaardig vertegenwoordiger van de ChristenUnie maakt'. ,,Het duidelijke standpunt en de duidelijke gedragscode leiden dus niet tot een helder antwoord'', concludeert Venema. ,,Ik vindt het verdrietig dat de partij in deze interne kwestie niet de daad bij het Woord voegt.''

Bovendien gaat het om een interne kwestie, benadrukt ze. ,,Dit houdt in dat we in onze uitspraak geen concessies hoeven te doen richting andere politieke partijen en dat we ons niet hoeven te confirmeren aan het regeerakkoord. We kunnen volledig Gods Woord volgen.''

De afgetreden bestuursvoorzitter ,,hoopt en bidt'' dat de leden van de ChristenUnie tijdens het partijcongres van volgende week zaterdag het rapport van de commissie-Cnossen van de hand wijzen zodat in Nederland het christelijk geluid helder blijft klinken. Of Venema, die vijf jaar in het Zwolse partijbestuur zat, lid blijft van de partij, laat ze afhangen van de uitkomsten van dit congres.

bron: http://www.nd.nl
BJD

Bericht door BJD »

Lont kiest ervoor om uit de partij te stappen en als eenmansfractie verder te gaan. Ze overweegt zelfs een politieke partij op te richten... Dit ten gevolge van het homostandpunt van de CU. Was ze hier op uit? Ze heeft toch haar punt gemaakt? en met dit standpunt komt geen praktiserende voor de CU uit net zoals geen openlijke overspeler en dat is toch ook niet bij name genoemd.

Zie http://www.nu.nl/news/1616035/11/Amster ... nUnie.html
Josephus

Bericht door Josephus »

Een heldere column van Roel Kuiper in de nieuwste CV-Koers...

http://www.cvkoers.nl/artikelen/heb_de_homo_lief.php
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Josephus schreef:Een heldere column van Roel Kuiper in de nieuwste CV-Koers...

http://www.cvkoers.nl/artikelen/heb_de_homo_lief.php
Tja wij worden zelfs opgeroeren om onze vijanden lief te hebben
waarom dan niet de mensen met die gevoelens?
Maar wat voor de één wel kan, moet de ander zeggen op grond van Gods Woord nee.
memento

Bericht door memento »

We moeten onze vijanden liefhebben. En we moeten homo's liefhebben.

Maar, dat wil niet zeggen dat we hun zonden niet moeten haten, ja verfoeien! Ja, echte liefde waarschuwd tegen de zonde, en zal er alles aan willen doen de naaste van zonde te bewaren.

Kortom, ware christelijke liefde is niet om een homo een eigen plekje te geven in de maatschappij, en in een politieke partij, maar om hem ernstig en eerlijk te waarschuwen: Jongen, neem afstand van je zonde, stop met homo-sexueel zijn, want als je dat niet doet kom je in de hel terecht...
Franny

Bericht door Franny »

memento schreef:

Maar, dat wil niet zeggen dat we hun zonden niet moeten haten, ja verfoeien! Ja, echte liefde waarschuwd tegen de zonde, en zal er alles aan willen doen de naaste van zonde te bewaren.

Kortom, ware christelijke liefde is niet om een homo een eigen plekje te geven in de maatschappij, en in een politieke partij, maar om hem ernstig en eerlijk te waarschuwen: Jongen, neem afstand van je zonde, stop met homo-sexueel zijn, want als je dat niet doet kom je in de hel terecht...
Deze laatste zin vind ik niet goed.
Je kunt iemand niet zeggen om te stoppen met homosexueel te zijn. Die geaardheid heb je of heb je niet. Net zoals je iemand niet kan verbieden om bi-seksueel te zijn.
Je zou je meer toe kunnen leggen op: Hoe ga je als christen met je ' anders geaard-zijn' om.
memento

Bericht door memento »

Franny schreef:
memento schreef:

Deze laatste zin vind ik niet goed.
Je kunt iemand niet zeggen om te stoppen met homosexueel te zijn. Die geaardheid heb je of heb je niet. Net zoals je iemand niet kan verbieden om bi-seksueel te zijn.
Je zou je meer toe kunnen leggen op: Hoe ga je als christen met je ' anders geaard-zijn' om.
Ik had het over stoppen met homo-sexueel zijn, niet over stoppen met homo-fiel zijn. Homo-sexualiteit noem ik zonde, homo-filie niet.
Franny

Bericht door Franny »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Franny op 17 jun 2008, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Franny

Bericht door Franny »

Homofilie is een ouderwets woord voor homoseksualiteit. Vroeger noemde men homoseksuelen homofielen. Homofilie is afgeleid van het Griekse 'homos' dat 'gelijk' betekent en het Griekse 'philia' dat 'vriendschappelijke liefde' betekent. Homofilie gaat dus (alleen) over de liefde voor iemand van hetzelfde geslacht, en niet over seksualiteit. Daarom gebruiken veel homoseksuele mannen en vrouwen het woord zelf niet. Het maakt namelijk onzichtbaar dat het in hun relaties naast liefde net zo goed draait om seks.

Dat het woord 'homofilie' nog wel in religieuze kringen gebruikt wordt, heeft ook te maken met dat verschil. Binnen veel religies benadert men homoseksualiteit namelijk op die manier: een mens 'mag' wel homoseksuele gevoelens hebben, zolang hij of zij er maar niks mee doet.

:) Okee, memento, nu snap ik je denk. Zelf even opgezocht op het Internet.
memento

Bericht door memento »

@Franny,

Alhoewel het de meerderheid hier wel duidelijk is wat ik bedoel:

Met homofilie bedoel ik de geaardheid, met homosexualiteit de uitleving ervan (in gedachten, woorden en werken)

Ik wijs homo-sexualiteit af, en noem het zonde. Ook alle daarbij horende gevoelens. Ondanks dat ik weet dat dit een aangeboren afwijking kan zijn, net als kleptomanie, pedofilie en drang tot sex met dieren dit soms is. Zonde, net als ook veel hetero-sexualiteit, en hetero-sexuele gevoelens.

Mijn punt is: Echte liefde waarschuwd. Die zegt tegen een kleptomaan dat het verkeerd, zondig is om te stelen, of te willen stelen. Die zegt dat ook tegen iemand die de ziekelijke neiging heeft (kan ook aangeboren zijn!) waardoor hij/zij zich sexueel aangetrokken voelt tot kinderen. Die zegt tegen de hetero dat het verkeerd, zondig is om verkeerde gevoelens te hebben tegen vrouwen*. En die zegt ook tegen homo's dat homosexuele gevoelens, en de uiting daarvan in daden, zonde is. Simpelweg, omdat in al deze gevallen, de bijbel ons leert dat indien men zich niet bekeerd, de hel de enige eeuwige bestemming is.

Ik zeg daarmee niet dat we mensen die tegen deze zieke** gevoelens strijden, geen ruimte moeten geven. Ik pleit juist ervoor deze mensen zoveel mogelijk bij te staan, en te helpen. Juist als christelijke kerk, juist als christenen. Ik pleit er ook voor deze mensen niet te zien als homo, maar als mede-christen, die net als ieder christen te strijden heeft tegen de zonde, de duivel en zijn eigen vlees. Want wat onze sexuele geaardheid ook is, op sexueel gebied liggen vele zonden op de loer, voor ieder christen.

Kortom, haat de zonde, en heb de zondaar (die tegen de zonden vecht) lief.

* Wie een vrouw aanziet om te begeren, heeft alreeds overspel met haar gedaan, aldus Jezus.
** Ik noem homofilie ook onder zieke gevoelens, wat tot 2005 de algemene consensus was onder psychiaters wereldwijd, ja zo sterk, dat het in hét handboek voor psychische afwijkingen (DSM, wereldwijd geaccepteerd en gebruikt bij het diagnoseren van psyschische afwijkingen) het als ziekte/afwijking noemt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Wat in dit verband vaak vergeten wordt, in dat we allen in zonden ontvangen en geboren zijn. Dus, in die zin, zijn niet alleen homo neigingen aangeboren, maar al onze zondige neigingen.

En de enige genezing voor die zondige homo neigingen, als alle andere zonden, het enige medicijn is van die ene Geneesheer, Christus Jezus onze Heere, wiens voldoening aan het kruis genoegzaam is voor alle zonden van de hele wereld, ook voor homos.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie