Van welk kerkverband zijn jullie?

Van welk kerkverband zijn jullie?

Peiling eindigde op 19 nov 2007, 14:11

PKN
19
20%
Hersteld Hervormde Kerk
15
16%
Ger. Gem.
36
38%
Oud. Ger. Gem. in Ned.
4
4%
Oud. Ger. Gem.
1
1%
Christelijke Gereformeerde Kerk
5
5%
Ger. Gem. in Ned.
5
5%
Overige
9
10%

Totaal aantal stemmen: 94

freek

Bericht door freek »

Ik was eerst 8)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

freek schreef:Ik was eerst 8)
Hendrikus heeft als eerste een bronvermelding bijgevoegd ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kaw schreef:
freek schreef:Ik was eerst 8)
Hendrikus heeft als eerste een bronvermelding bijgevoegd ;)
Daar zit die twee minuten verschil ook in :mrgreen:
Janneman

Bericht door Janneman »

Leuke vraag, welk kerkverband?
Laat ik een omschrijving geven van onze kerkdienst van afgelopen zondagochtend, dan ben ik benieuwd of iemand weet welke kerkverband bedoeld wordt!
Plaats: een grote stad in het westen van ons land.
Aanwezig ongeveer 400 mensen, 21 catechisanten deden belijdenis (in het voorjaar deden ook al 18 mensen belijdenis); vrouwen dragen een hoofddeksel, er wordt niet-ritmisch (soms meerstemmig) en langzaam gezongen. De dienst had een uiterst plechtig karakter.
Reageert u maar!
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Marco

Bericht door Marco »

Dit is niet echt de plaats om een topic om te buigen naar een discussie over de hersteld-gereformeerden. Daar heb ik zelf als GKv-er wel een mening over, maar die past hier niet (stuur maar een PB als je daar verder over wilt bomen). Wel om aan te geven dat het woordje 'vrijgemaakt' een iets andere betekenis heeft dan je in eerste instantie misschien zou verwachten.

Mijn uitleg over die naam was/is inderdaad wat formeel. Maar ondertussen is de emotionele waarde van die naam er binnen ons kerkverband er al wel wat afgesleten.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marco schreef:Dit is niet echt de plaats om een topic om te buigen naar een discussie over de hersteld-gereformeerden. Daar heb ik zelf als GKv-er wel een mening over, maar die past hier niet (stuur maar een PB als je daar verder over wilt bomen). Wel om aan te geven dat het woordje 'vrijgemaakt' een iets andere betekenis heeft dan je in eerste instantie misschien zou verwachten.

Mijn uitleg over die naam was/is inderdaad wat formeel. Maar ondertussen is de emotionele waarde van die naam er binnen ons kerkverband er al wel wat afgesleten.
Ik weet het hoor Marco. Ik ben geboren als GKV en een ex-klasgenootje van Marnix en ik voel me nog steeds erg verwand aan de theologie van de GKV.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Janneman schreef:er wordt niet-ritmisch (soms meerstemmig) en langzaam gezongen. De dienst had een uiterst plechtig karakter.
Janneman gaat een beetje off-topic, ik haak daar nog off-topiciger op in. Ik vraag mij af:

-Dat de dienst "een uiterst plechtig karakter" had, is natuurlijk een subjectieve waarneming. Misschien heeft een andere bezoeker dat wel heel anders beleefd.
-Maar: in hoeverre was dat door jou waargenomen "uiterst plechtige karakter" te danken aan het langzame zingen?
-En als er meerstemmig gezongen wordt, wat zingt men dan nog méér dan de melodie? Is er een vierstemmig kerkboek, zoals in Engeland en Amerika gebruikelijk is?

Zomaar wat vragen bij je bericht.
Marnix

Bericht door Marnix »

Marco schreef:
Marnix schreef:
Ariene schreef:Vlgs mij is het dat het gaat om de kerk.
We zijn niet christelijk gereformeerd, we zijn een christelijke kerk die gereformeerd is. Snap je?
Ohh zo... maar dat was al wel duidelijk hoor, dat de CGK zch ziet als een christelijke kerk die gereformeerd is... Ik denk dan niet: Heb je dan ook niet-christelijke gereformeerden... (zelfde geldt voor gereformeerd vrijgemaakt, ik denk echt niet omdat mijn kerk zo heet dat anderen kerken niet waarlijk vrijgemaakt kunnen zijn :D)
Marnix toch! Je zou toch beter moeten weten.. :shock:
De 'vrijgemaakte' kerk heet helemaal niet vrijgemaakt. Die heten 'Gereformeerde Kerken in Nederland'.. Niks vrijgemaakt :mrgreen:

Dat 'vrijgemaakt' wordt alleen toegevoegd om ze te kunnen onderscheiden van de 'synodale' kerken, waar ze (we) in 1944/45 uit zijn ontstaan (da's een mooiere term dan uitgeg...). Vrijgemaakt slaat dus op het synodebesluit dat over de veronderstelde wedergeboorte was genomen. Men maakte zich vrij van dat onbijbelse (en procedureel onjuist genomen) besluit.
Jaja... officieel.... ondertussen noemen we ons allemaal GKv en niet GKiN ofzo... Kortom, in de praktijk heten we gewoon Gereformeerde Kerken vrijgemaakt. Wel zo duidelijk ook want er zijn zoveel Gereformeerde Kerken in Nederland. Dus moeten we niet doen als we de enige gereformeerde kerk in Nederland zijn... dat hebben we al lang genoeg gedaan in het verleden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

'k Zou hierbij willen opmerken: is het belangrijk van welk kerkverband je bent? Het is noodzakelijk dat je weet dat je van dé Kerk bent!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wilma van den Berg schreef:'k Zou hierbij willen opmerken: is het belangrijk van welk kerkverband je bent? Het is noodzakelijk dat je weet dat je van dé Kerk bent!
Nogal een open deur, Wilma! Voegt niet echt iets toe aan deze topic m.i.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Wilma van den Berg schreef:'k Zou hierbij willen opmerken: is het belangrijk van welk kerkverband je bent? Het is noodzakelijk dat je weet dat je van dé Kerk bent!
Wilma, ik ben het met je eens dat het niet uitmaakt van welk kerkverband je bent, mits het gaat om een kerkverband waar de waarheid (objectief) wordt gebracht. Maar dat bedoel je waarschijnlijk ook. In dat verband ken ik nog een mooie uitspraak, die een predikant pas in onze gemeente deed: "Als men over kerkmuren spreekt, wijkt de Heilige Geest. Als men over de Heilige Geest spreekt, wijken de kerkmuren."
Rochus

Bericht door Rochus »

Ik denk niet dat je Wilma goed begrijpt. Volgens mij moet je haar post lezen in het licht van NGB 28.
Dat is even iets anders als kerkverbanden.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

ben ik op zich helemaal met je eens
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Josephus

Bericht door Josephus »

Janneman schreef:er wordt niet-ritmisch (soms meerstemmig) en langzaam gezongen!
Toch geen bovenstem hè? :( :wink:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Jongere

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:
Nogal een open deur, Wilma! Voegt niet echt iets toe aan deze topic m.i.
Niet zo aardig, Afgewezen! Voegt nòg minder toe aan wat dan ook.
Plaats reactie