Praktiserende homo's bij Christen Unie

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Het ziet er naar uit, dat de ChristenUnie het Bijbelse spoor los laat..
Men durft rustig met droge ogen te beweren, dat mensen die zich in openlijke zonde uitleven "Gods Woord onderschrijven".
Triest, dat ze zich dan nog christelijk noemen.
[hr]
'Homo kan bestuurder ChristenUnie zijn'

AMSTERDAM - Homo's kunnen wel degelijk openbaar bestuurder worden namens de ChristenUnie. De partij stelt maar één eis, dat mensen "Gods Woord onderschrijven en op basis daarvan politiek willen bedrijven". Dat heeft de partij zaterdag gezegd.

Partijleider André Rouvoet zegt zaterdag in de regionale kranten aangesloten bij de Geassocieerde Pers Diensten (GPD) dat de ChristenUnie wel een selectiecommissie heeft die kandidaten beoordeelt op diens politieke geloofwaardigheid. Ook andere partijen hebben dergelijke commissies.

"Het raakt me en ik word boos als gezegd wordt dat de ChristenUnie homo's wil weren. We hebben ons als partij juist sterk gemaakt om discriminatie van homo's te bestrijden", zegt Rouvoet. De ChristenUnie wil van de toekomstige gedragscode voor bestuurders geen gedetailleerde "checklist maken om te zien of iemand lid of vertegenwoordiger mag worden", zegt hij.

Slob
Voorzitter Arie Slob van de Tweede Kamerfractie van de partij vindt dat "de discussie over gedrag en levensstijl van ChristenUnie-politici breed gevoerd moet worden".
Hij noemt de ChristenUnie "een radicale partij" in de zin dat "onze politici politiek proberen te bedrijven vanuit hun diepste wortels". "Zulke radicaliteit uit zich niet in schokkende uitspraken en extreme standpunten, maar in een radicale levensstijl.

Motie
Eind vorige maand wilde Yvette Lont, deelraadslid van de ChristenUnie in Amsterdam-Zuidoost, met een motie komen om 'praktiserende homoseksuelen' te weren uit bestuursfuncties in de partij en hen uit te sluiten voor posten in het openbaar bestuur. Later zag zij er voorlopig vanaf om de motie in te dienen bij het congres van de partij, dat later op zaterdag plaatsvindt.

Commissie
Inmiddels heeft de ChristenUnie een commissie ingesteld die de partij moet adviseren over de leefwijze van bestuurders en politici.
Het voorstel voor een gedragscode is daarmee even in de ijskast gezet. De commissie onder voorzitterschap van de Zwolse wethouder Janco Cnossen moet voor de zomer met een advies aan het bestuur van de partij komen.

Schade
Rouvoet, die tevens minister voor Jeugd en Gezin en vice-premier, stelt in de GPD-bladen dat hij "er geweldig veel moeite mee heeft als de brede vraag van geloofwaardig functioneren binnen de ChristenUnie wordt verengd tot de simpele vraag of homo's welkom zijn". Volgens hem heeft de actie van Lont de partij en personen "enorme schade" toegebracht.

bron: http://www.nu.nl
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ehm..... waar lees jij dat het hier om praktiserende homo's gaat? Volgens mij bedoelt Andre Rouvoet dat homofielen op zich best een bestuurlijke functie kunnen uitoefenen. Ik lees niet dat hij zegt: Als je getrouwd bent als homo of gewoon een homoseksuele relatie hebt is dat geen probleem.

Dus graag hoor ik van je waar jij dat hebt gelezen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Marnix schreef:Ehm..... waar lees jij dat het hier om praktiserende homo's gaat? Volgens mij bedoelt Andre Rouvoet dat homofielen op zich best een bestuurlijke functie kunnen uitoefenen. Ik lees niet dat hij zegt: Als je getrouwd bent als homo of gewoon een homoseksuele relatie hebt is dat geen probleem.

Dus graag hoor ik van je waar jij dat hebt gelezen.
Marnix, de hele discussie in de CU gaat over praktiserende homo's. Dat niet praktiserende homo's een bestuurlijke functie mogen uitoefenen staat volledig buiten kijf, dat is ook in de SGP zo.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

J.C. Philpot schreef:
Marnix schreef:Ehm..... waar lees jij dat het hier om praktiserende homo's gaat? Volgens mij bedoelt Andre Rouvoet dat homofielen op zich best een bestuurlijke functie kunnen uitoefenen. Ik lees niet dat hij zegt: Als je getrouwd bent als homo of gewoon een homoseksuele relatie hebt is dat geen probleem.

Dus graag hoor ik van je waar jij dat hebt gelezen.
Marnix, de hele discussie in de CU gaat over praktiserende homo's. Dat niet praktiserende homo's een bestuurlijke functie mogen uitoefenen staat volledig buiten kijf, dat is ook in de SGP zo.
Dat is volgens mij niet het geval. Wat de CU juist aan het doen is is de discussie aan het verschuiven van een discussie over praktiserende homo's naar homofielen.... Omdat ze weten dat ze een enorme storm van kritiek enzo krijgen als ze hun standpunt over praktiserende homo's duidelijk maken... en misschien zelfs de coalitie in gevaar brengen. Dus maakt Rouvoet het algemener, op homofielen in het algemeen en doet daar uitspraken over dat ze wel functies mogen uitoefenen om zodoende de boel wat te sussen zonder daarmee tegen het standpunt van de CU in te gaan.

Overigens weet je best dat polici dit vaak doen, algemeen worden als ze geen concreet antwoord willen geven, er wat omheen praten als dat strategisch beter is etc. Je moet bij een politicus nooit een context pakken en zeggen: Daar ging het om, dit zegt hij dus dat bedoelt hij. Want de politicus zal dan zeggen: Dat heb ik niet gezegd, kijk maar, dit heb ik gezegd..... en dat ging niet over homoseksuele relaties maar over homo's in het algemeen. Dat heeft hij immers slechts gezegd.

Wie iets van politiek weet kent dit spel, het wordt al decennia lang gevoerd... en doorziet deze strategie. De mensen die dat vaak niet zien doen zijn mensen van concurrerende partijen enzo....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Erg leuk, dat wollige gepraat. Zowel in de politiek als daarbuiten.
Maar feit blijft wel, dat ze met al die wol het Bijbelse standpunt willen verdoezelen en wegnuanceren.
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Bericht door Wilma van den Berg »

Tiberius schreef:Erg leuk, dat wollige gepraat. Zowel in de politiek als daarbuiten.
Maar feit blijft wel, dat ze met al die wol het Bijbelse standpunt willen verdoezelen en wegnuanceren.


:!: :!: :!:
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Bericht door cosmo »

Tiberius schreef:Erg leuk, dat wollige gepraat. Zowel in de politiek als daarbuiten.
Maar feit blijft wel, dat ze met al die wol het Bijbelse standpunt willen verdoezelen en wegnuanceren.
Het is goed dat men zich zo heeft uitgesproken. Het past een politieke partij niet om onderscheid te maken op geslacht of sexuale geaardheid.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

J.C. Philpot schreef:
Marnix schreef:Ehm..... waar lees jij dat het hier om praktiserende homo's gaat? Volgens mij bedoelt Andre Rouvoet dat homofielen op zich best een bestuurlijke functie kunnen uitoefenen. Ik lees niet dat hij zegt: Als je getrouwd bent als homo of gewoon een homoseksuele relatie hebt is dat geen probleem.

Dus graag hoor ik van je waar jij dat hebt gelezen.
Marnix, de hele discussie in de CU gaat over praktiserende homo's. Dat niet praktiserende homo's een bestuurlijke functie mogen uitoefenen staat volledig buiten kijf, dat is ook in de SGP zo.
En juist dát is heel lastig uit te leggen aan buitenstaanders. Want die halen het door elkaar.

Dus prima dat Rouvoet er veel energie in steekt om duidelijk te maken dat het níet over discriminatie gaat.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:
J.C. Philpot schreef:
Marnix schreef:Ehm..... waar lees jij dat het hier om praktiserende homo's gaat? Volgens mij bedoelt Andre Rouvoet dat homofielen op zich best een bestuurlijke functie kunnen uitoefenen. Ik lees niet dat hij zegt: Als je getrouwd bent als homo of gewoon een homoseksuele relatie hebt is dat geen probleem.

Dus graag hoor ik van je waar jij dat hebt gelezen.
Marnix, de hele discussie in de CU gaat over praktiserende homo's. Dat niet praktiserende homo's een bestuurlijke functie mogen uitoefenen staat volledig buiten kijf, dat is ook in de SGP zo.
En juist dát is heel lastig uit te leggen aan buitenstaanders. Want die halen het door elkaar.

Dus prima dat Rouvoet er veel energie in steekt om duidelijk te maken dat het níet over discriminatie gaat.
Inderdaad. En Tiberius, een politieke partij is geen kerk... Rouvoet geeft aan dat homo's niet gediscrimineerd worden maar ontkent niet dat homoseksualiteit niet bij een christelijk leven past. Hoe noemt dat gewoon niet om niet nog meer onrust te krijgen.... dat lijkt me best verstandig voor een politieke partij, want dat is het dus.

En om dit nog even extra te onderbouwen en compleet te maken wat meer info, dit uit het artikel over dit onderwerp in het ND:

In de samenleving, in de media ontstond het beeld alsof de ChristenUnie homo's zou weren. ,,Dat moest weersproken worden: de ChristenUnie discrimineert niet.'' De partij stelt maar één eis aan alle leden, zegt Rouvoet: ,,Gods Woord onderschrijven en op basis daarvan politiek willen bedrijven''.

(...)
Rouvoet gaat vaker met politieke ‘tegenstanders’ in gesprek om zijn opvattingen te verduidelijken. ,,Jij als lobbyclub hebt je legitieme belangen, wij als partij ook. Ik zei: ‘Frank, de ChristenUnie was en is tegen het homohuwelijk.’ Geen misverstand daarover, die opvatting blijft ook als we in de regering zitten.’’

Suggestie
Toen de kwestie-Lont ging opspelen, heeft Rouvoet de COC-voorzitter opgebeld om hem mee te delen dat ,,dit speelt in de partij en dat ik ermee bezig ben’’. Vervolgens heeft Lont dat ,,verkeerd opgepakt door te zeggen dat ik wel met Van Dalen sprak en niet met haar. Het contact met haar is een zaak van het partijbestuur. Ik vond het vervelend dat het persoonlijk contact dat ik had met Van Dalen, op de COC-site terecht kwam.’’
Het werd nog vervelender toen de suggestie werd gewekt dat de partijtop onder aanvoering van André Rouvoet verder zou zijn dan de achterban in het denken over homoseksualiteit.

Een ,,schijntegenstelling’’, noemt Rouvoet dat. De partij zou in de regering niet meer tegen het homohuwelijk mogen zijn bijvoorbeeld. ,,Dat vind ik dus wel. Het hoort bij de democratie dat je je opvattingen meeneemt in het kabinet. Ik verzet me daarom tegen het beeld dat de ChristenUnie aan het schuiven is.’’
,,Nu we - in alle bescheidenheid gezegd - meedoen aan de macht, moeten we onszelf scherp houden. De macht gaat niet ten koste van onze principes. Daar is de ChristenUnie niet voor opgericht. Op grond van het Woord van God hebben we lijnen uitgezet voor de vraagstukken van vandaag. In gesprekken met partijen, die heel anders denken, hebben we compromissen gesloten. Vol overtuiging deden we dat, omdat we goede dingen voor Nederland konden doen.’’


Hieruit blijkt dus glashelder dat de CU tegen homoseksuele relaties / homohuwelijk is en dat het hier gaat om het aanvechten dat de CU homo's zou discrimineren. En niet dat hij zou aanvechten dat de CU homoseksualiteit zou afkeuren, integendeel, daar komt hij gewoon voor uit.

Kortom, Tiberius, je stond weer veel te vroeg klaar met je oordelen en verwijten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Zoals het op nu.nl staat kan je er nog alle kanten mee op. Het komt over alsof mensen zelf uit mogen maken wat in hun ogen bijbelse politiek is.
Daarmee komt Rouvoet buiten schot.
Ik vind het erg flauw dat Yvonne Lont nog een sneer krijgt. Juist een actie van Lont is nodig om het wegzakkende CU nog te redden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Gian schreef:Zoals het op nu.nl staat kan je er nog alle kanten mee op. Het komt over alsof mensen zelf uit mogen maken wat in hun ogen bijbelse politiek is.
Daarmee komt Rouvoet buiten schot.

Slappe hap.
Deze slappe opstelling van de CU zal de SGP geen windeieren leggen.

Ondanks dat had ik het toch liever anders gezien.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Het nu.nl artikel is wel erg kort samengevat. Vanmorgen in het ND stond het er heel wat genuanceerder:
http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... &id=103815

Overigens zie ik in de peilingen van de afgelopen 2 weken nog geen exodus naar de SGP toe. Mevrouw Lont is daar overigens geeneens welkom. Ze wordt uitgesloten van een bestuursfunctie, omdat ze vrouw is en omdat ze evangelisch is. Dat zijn weliswaar geen zonden, maar toch mag een SGP-bestuurder het niet zijn.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

geledu schreef:
Gian schreef:Zoals het op nu.nl staat kan je er nog alle kanten mee op. Het komt over alsof mensen zelf uit mogen maken wat in hun ogen bijbelse politiek is.
Daarmee komt Rouvoet buiten schot.

Slappe hap.
Deze slappe opstelling van de CU zal de SGP geen windeieren leggen.

Ondanks dat had ik het toch liever anders gezien.
Ik denk dat dat wel mee gaat vallen aangezien de SGP en de CU op dit punt toch uiteindelijk dezelfde standpunten hebben. Maar de SGP zit niet in de regering en krijgt ook geen financiele steun dus die kunnen het wat minder subtiel brengen :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

De radicaliteit van Lont is veel SGP'ers tot voorbeeld.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Kortom, Tiberius, je stond weer veel te vroeg klaar met je oordelen en verwijten.
Het gaat mij er niet om om te oordelen of te verwijten.
Maar ik vind het gewoon triest dat de ChristenUnie geen klare wijn durft te schenken.
Rouvoet spreekt met 2 tongen: daarmee is hij wellicht als politicus enorm gegroeid maar principieel volledig door zijn knieën gegaan.

De CU maakt nu misbruik van het traditionele onderscheid tussen homoseksuele geaardheid en de homoseksuele praxis. Tegen de seculiere media gebruiken ze de argumenten van de homoseksuele geaardheid en tegen de christelijke media die van de homoseksuele praxis.

Heel erg triest om een zich christelijk noemende partij zo te zien afglijden.
Wie nu nog verschil ziet met het CDA mag het zeggen.
Plaats reactie