:mrgreen:wim schreef:freek schreef:Oudgereformeerde kerkmuziek.
Je bent dus tóch een muziekdeskundige
Hoe kun je dat soort muziek als christen beluisteren? :|Marnix schreef:Dan eerder echte muziek... hoewel het toch voor het grootste deel progrock is. Maar of dat iemand hier iets zegt..... betwijfel ikwim schreef:Kies je daar bewust voor, of kom je er gewoon niet mee in aanraking?Marnix schreef:ik luister alles, behalve kerkmuziek
Niet in absolute zin bedoeld, maar slechts in vergelijking tot mijn muzikaliteit.wim schreef:Even nog verder off topic:
Ik werd in een ander topic (dat nu op slot staat) aangemerkt als muziekdeskundige. Helaas is dat absoluut niet het geval. Dat wil ik toch wel even gemeld hebben, voor er een verkeerd beeld van mij ontstaat.
Marnix schreef:Even om iets te laten zien van wat prog is, 4 filmpjes met wat verschillende soorten.. ---knip---
Tiberius schreef:Edit> Laat maar achterwege, aub; dit is een refoforum; mvg TB
Maar je hebt dus blijkbaar wel een definitie van "muziek" in het algemeen en van "reformatorische muziek" in het bijzonder?Tiberius schreef:Mijn muzikaliteit beperkt zich, dat ik het verschil kan horen of er muziek aan staat of niet.
Ja, dat is alles waar geen orgel in zit. Dat mag nietJosephus schreef:Marnix schreef:Even om iets te laten zien van wat prog is, 4 filmpjes met wat verschillende soorten.. ---knip---
Tiberius schreef:Edit> Laat maar achterwege, aub; dit is een refoforum; mvg TBMaar je hebt dus blijkbaar wel een definitie van "muziek" in het algemeen en van "reformatorische muziek" in het bijzonder?Tiberius schreef:Mijn muzikaliteit beperkt zich, dat ik het verschil kan horen of er muziek aan staat of niet.
Heel simpel. Zoals jij naar jou muziek luistert. En ik kan God dan ook danken voor de muzikale talenten die hij aan mensen geeft.... En door christelijke progrock kom ik zeker dichter bij Hem en leer ik over Hem. Mooi he.freek schreef:Hoe kun je dat soort muziek als christen beluisteren? :|Marnix schreef:Dan eerder echte muziek... hoewel het toch voor het grootste deel progrock is. Maar of dat iemand hier iets zegt..... betwijfel ikwim schreef:Kies je daar bewust voor, of kom je er gewoon niet mee in aanraking?Marnix schreef:ik luister alles, behalve kerkmuziek
En van goede muziek en goede muziek die ook reformatorische muziek is.... Helaas, ik dacht, dit moet wel kunnen, het is christelijk verantwoord en zo komen sommige mensen af van hun vooroordelen over een bepaalde muziekstijl of komen ze er achter wat het is, want zoals al duidelijk was kennen veel mensen "progrock" helemaal niet als muzieksoort. Progrock zit soms best dicht tegen klassiek aan (veel meer dan popmuziek, poprock enzovoorts) dus daarom had dat volgens mij best interessant kunnen zijn... maar helaas, het mag niet.Josephus schreef:Marnix schreef:Even om iets te laten zien van wat prog is, 4 filmpjes met wat verschillende soorten.. ---knip---
Tiberius schreef:Edit> Laat maar achterwege, aub; dit is een refoforum; mvg TBMaar je hebt dus blijkbaar wel een definitie van "muziek" in het algemeen en van "reformatorische muziek" in het bijzonder?Tiberius schreef:Mijn muzikaliteit beperkt zich, dat ik het verschil kan horen of er muziek aan staat of niet.
Van dennenhout gemaakte snaarinstrumenten?Jongere schreef:Het heeft niet zoveel met de inhoud van je post te maken, maar wat moet ik me hierbij voorstellen? Weet iemand dat?Kaw schreef:(...)met allerlei [snarenspel] van dennenhout, (...)
Ik ben het ermee eens, Psalm 150 noemt zo een heleboel instrumenten die ook in de filmpjes waar ik naar verwees voorkomen.... en waar tot eer van God op gespeeld wordt. Het is dus zeker Bijbels. Het probleem is alleen dat het er niet om of het Bijbels is.... het probleem is dat we niet refoforum-reformatorisch (en dat is een totaal ander criterium) bezig zijn, dat is de reden die wordt opgegeven bij het editen van onze posts (dit is een refoforum, wij zijn dit niet gewend en willen het dus niet). TIberius heeft als moderator hier natuurlijk het recht toe.... wij bepalen de regels hier niet. Maar of deze regelgeving de beste is om te hanteren...? Dat lijkt me niet. Bijbelse regels zijn altijd beter dan menselijke... maar ja, wij bepalen dat dus niet.Kaw schreef:Er is geen enkele bijbelse basis dat God alleen gedient zou zijn door gebruik van orgel, pamfluit, dwarsfluit, blokfluit, harp, viool, trompet en piano.
In de bijbel hadden ze ook gitaren en slagwerk.
Psalmzingt Hem met de luit, en het tiensnarig instrument. De luit is een middeleeuws type gitaar en het tiensnarig instrument zal een onvertaalbaar type gitaar zijn die we niet meer kennen.
En David en het ganse huis Israels speelden voor het aangezicht des HEEREN, met allerlei [snarenspel] van dennenhout, als met harpen, en met luiten, en met trommelen, ook met schellen, en met cimbalen.
Het spijt me, maar om zo om te gaan met muziek vind ik een vorm van hypocriete kortzichtigheid. Volgens mij zijn alleen harp en trompet instrumenten in de reformatorische traditie die hun oorsprong kennen in de bijbel. Wat dat betreft zijn Marnix en ik een stuk bijbelser bezig.