Welke muziek beluister je nu? [5]

freek

Bericht door freek »

wim schreef:
freek schreef:Oudgereformeerde kerkmuziek.
:?
:mrgreen:

Je bent dus tóch een muziekdeskundige
freek

Bericht door freek »

Marnix schreef:
wim schreef:
Marnix schreef:ik luister alles, behalve kerkmuziek ;)
Kies je daar bewust voor, of kom je er gewoon niet mee in aanraking?
Dan eerder echte muziek... hoewel het toch voor het grootste deel progrock is. Maar of dat iemand hier iets zegt..... betwijfel ik :D
Hoe kun je dat soort muziek als christen beluisteren? :|
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:Even nog verder off topic:
Ik werd in een ander topic (dat nu op slot staat) aangemerkt als muziekdeskundige. Helaas is dat absoluut niet het geval. Dat wil ik toch wel even gemeld hebben, voor er een verkeerd beeld van mij ontstaat.
Niet in absolute zin bedoeld, maar slechts in vergelijking tot mijn muzikaliteit. :wink:

Mijn muzikaliteit beperkt zich, dat ik het verschil kan horen of er muziek aan staat of niet.
Marnix

Bericht door Marnix »

Even om iets te laten zien van wat prog is, 4 filmpjes met wat verschillende soorten.. ---knip---

Edit> Laat maar achterwege, aub; dit is een refoforum; mvg TB
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Nu wat van mijn troep:
---knip--

idem
Josephus

Bericht door Josephus »

Marnix schreef:Even om iets te laten zien van wat prog is, 4 filmpjes met wat verschillende soorten.. ---knip---
Tiberius schreef:Edit> Laat maar achterwege, aub; dit is een refoforum; mvg TB
Tiberius schreef:Mijn muzikaliteit beperkt zich, dat ik het verschil kan horen of er muziek aan staat of niet.
Maar je hebt dus blijkbaar wel een definitie van "muziek" in het algemeen en van "reformatorische muziek" in het bijzonder?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik wou laten zien dat dit hele refoforum-verantwoorde muziek was... dat mensen dat niet weten en soms al niet geloven komt door dit soort censuur :D

Erg jammer Tiberius, genoeg mensen hier die het "onderzoekt alles en behoudt het goede" wel naleven.... Jammer dat jij dat jij daar iets anders mee omgaat (verwijder alles wat je niet kent en dus onvertrouwd vindt).
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Josephus schreef:
Marnix schreef:Even om iets te laten zien van wat prog is, 4 filmpjes met wat verschillende soorten.. ---knip---
Tiberius schreef:Mijn muzikaliteit beperkt zich, dat ik het verschil kan horen of er muziek aan staat of niet.
Maar je hebt dus blijkbaar wel een definitie van "muziek" in het algemeen en van "reformatorische muziek" in het bijzonder?
Ja, dat is alles waar geen orgel in zit. Dat mag niet :D Orgelfilmpjes op Youtube mogen wel gewoon,ook al zijn muziekfilmpjes uberhaupt niet normaal op een refoforum.

Goed, toch benieuwd is naar wat progrock is, stuur me even een pb'tje of mailtje ofzo.

Jammer trouwens dat je meer van mijn posting hebt geknipt dan alleen de links... maar ook mijn reactie op Freek.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De foruminquisitie is langs geweest dus plaats ik maar de teksten van de aangehaalde nummers:
[16 Horsepower - Hutterite Mile]
On from here walkin dreams awake
I think not i think not
The sky comes king blown in every direction
and of no country
I am straw

It is no mystery
I know my way from here

Iron sharpens iron
Crooked wooden and peacock black
I have your feathers
slung across my back
I'm not the only one
to help you down the hill
My blue knuckles do as they will

It is no mystery
I know my way from here
It is no mystery
I know my way from here

One as precious as the other
they go with me
Today i am not a false conscience
a tyrant
Angels line my pockets dear
I walk a hutterite mile
Look at me this once
Put an eye to my step
Look and furrow
Its only misery its only ankle deep

It is no mystery
I know my way from here
It is no mystery
I know my way from here

[Woven Hand - Tin Finger]
Only his shadow stands by Him
But then come dark and desert Him
Look He bares His arms

All our words rhyme with guilt tonight
The love of Him is law
He bares His arms

Faithful the wounds of a friend
Broken down is the right way round
He bares His arms
He bares His arms

Here on this road
There are others who move so slow
They wait with baited breath
For my fevered pitch
My sweat to run and
Eyes to twitch

I just cannot do it
I cannot get it across
I just can't make it happen
I cannot bring it on

Here on this road
There are others who move so slow

The love of Him is law
The love of Him is law

[16 Horsepower - Wayfaring Stranger]
I am a poor wayfaring stranger
Traveling through a world of woe
Ain't no sickness, toil, nor danger
In that bright land to which I go

I'm goin' there to see my Father
Said He'd meet me when I come
I'm only goin' over Jordan
I'm only goin' over home

I know dark clouds gonna gather 'round me
I know my way'll be rough and steep
Yet beautiful fields lye just before me
Where God's redeemed their vigils keep

I'm goin' there to see my loved ones
Gone before me one by one
I'm only goin' over home

I'll soon be free from earthly trials
This body rest in the ol' churchyard
I'll drop this cross of self-denial
And go singing home to God

Im goin' there to see my savior
To dwell with him no more to roam
I'm only goin' over home
I'm only goin' over home

[16 Horsepower - Dead Run]
The devil's brand is on my bones
An from inside the Holy Ghost groans
Sure as shootin' the undertaker knows
He lays the headstones in endless rows
Ye one an all we croak like a raven
It's the dead an the dyin' we're cravin'
Ye one an all
Follow the man tall
Hear his voice
An drop to a dead crawl

Hey boy
Look straight at the sun
To the center you make a dead run
You're gonna halfta cut off both my hands
I got pride as big as Dixie land

I wanna sit where the velvet is red yes an
Where can I lay this apple core?
I wanna drink of the blood that was shed girl
I can't breathe anymore

Ye that's right she's waltzin' out the door
To dandy lions waitin'
Ye that's right she wants more
She's my lady in waitin'
Marnix

Bericht door Marnix »

freek schreef:
Marnix schreef:
wim schreef:
Marnix schreef:ik luister alles, behalve kerkmuziek ;)
Kies je daar bewust voor, of kom je er gewoon niet mee in aanraking?
Dan eerder echte muziek... hoewel het toch voor het grootste deel progrock is. Maar of dat iemand hier iets zegt..... betwijfel ik :D
Hoe kun je dat soort muziek als christen beluisteren? :|
Heel simpel. Zoals jij naar jou muziek luistert. En ik kan God dan ook danken voor de muzikale talenten die hij aan mensen geeft.... En door christelijke progrock kom ik zeker dichter bij Hem en leer ik over Hem. Mooi he.
Marnix

Bericht door Marnix »

Josephus schreef:
En van goede muziek en goede muziek die ook reformatorische muziek is.... Helaas, ik dacht, dit moet wel kunnen, het is christelijk verantwoord en zo komen sommige mensen af van hun vooroordelen over een bepaalde muziekstijl of komen ze er achter wat het is, want zoals al duidelijk was kennen veel mensen "progrock" helemaal niet als muzieksoort. Progrock zit soms best dicht tegen klassiek aan (veel meer dan popmuziek, poprock enzovoorts) dus daarom had dat volgens mij best interessant kunnen zijn... maar helaas, het mag niet.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Er is geen enkele bijbelse basis dat God alleen gedient zou zijn door gebruik van orgel, pamfluit, dwarsfluit, blokfluit, harp, viool, trompet en piano.
In de bijbel hadden ze ook gitaren en slagwerk.
Psalmzingt Hem met de luit, en het tiensnarig instrument. De luit is een middeleeuws type gitaar en het tiensnarig instrument zal een onvertaalbaar type gitaar zijn die we niet meer kennen.
En David en het ganse huis Israels speelden voor het aangezicht des HEEREN, met allerlei [snarenspel] van dennenhout, als met harpen, en met luiten, en met trommelen, ook met schellen, en met cimbalen.

Het spijt me, maar om zo om te gaan met muziek vind ik een vorm van hypocriete kortzichtigheid. Volgens mij zijn alleen harp en trompet instrumenten in de reformatorische traditie die hun oorsprong kennen in de bijbel. Wat dat betreft zijn Marnix en ik een stuk bijbelser bezig.
Jongere

Bericht door Jongere »

Kaw schreef:(...)met allerlei [snarenspel] van dennenhout, (...)
Het heeft niet zoveel met de inhoud van je post te maken, maar wat moet ik me hierbij voorstellen? Weet iemand dat?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jongere schreef:
Kaw schreef:(...)met allerlei [snarenspel] van dennenhout, (...)
Het heeft niet zoveel met de inhoud van je post te maken, maar wat moet ik me hierbij voorstellen? Weet iemand dat?
Van dennenhout gemaakte snaarinstrumenten?
De NBG51 vertaald het aldus:
David en het gehele huis van Israël dansten voor het aangezicht des HEREN, onder begeleiding van allerlei (instrumenten van) cypressehout, citers, harpen, tamboerijnen, rinkelbellen en cimbalen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Kaw schreef:Er is geen enkele bijbelse basis dat God alleen gedient zou zijn door gebruik van orgel, pamfluit, dwarsfluit, blokfluit, harp, viool, trompet en piano.
In de bijbel hadden ze ook gitaren en slagwerk.
Psalmzingt Hem met de luit, en het tiensnarig instrument. De luit is een middeleeuws type gitaar en het tiensnarig instrument zal een onvertaalbaar type gitaar zijn die we niet meer kennen.
En David en het ganse huis Israels speelden voor het aangezicht des HEEREN, met allerlei [snarenspel] van dennenhout, als met harpen, en met luiten, en met trommelen, ook met schellen, en met cimbalen.

Het spijt me, maar om zo om te gaan met muziek vind ik een vorm van hypocriete kortzichtigheid. Volgens mij zijn alleen harp en trompet instrumenten in de reformatorische traditie die hun oorsprong kennen in de bijbel. Wat dat betreft zijn Marnix en ik een stuk bijbelser bezig.
Ik ben het ermee eens, Psalm 150 noemt zo een heleboel instrumenten die ook in de filmpjes waar ik naar verwees voorkomen.... en waar tot eer van God op gespeeld wordt. Het is dus zeker Bijbels. Het probleem is alleen dat het er niet om of het Bijbels is.... het probleem is dat we niet refoforum-reformatorisch (en dat is een totaal ander criterium) bezig zijn, dat is de reden die wordt opgegeven bij het editen van onze posts (dit is een refoforum, wij zijn dit niet gewend en willen het dus niet). TIberius heeft als moderator hier natuurlijk het recht toe.... wij bepalen de regels hier niet. Maar of deze regelgeving de beste is om te hanteren...? Dat lijkt me niet. Bijbelse regels zijn altijd beter dan menselijke... maar ja, wij bepalen dat dus niet.
Gesloten