Eén zonde...

Plaats reactie
Christiaan

Eén zonde...

Bericht door Christiaan »

Het was dacht ik John Charles Ryle die het zei: dat als God ons,
één zonde zou laten zien, zoals Hij die ziet.
Dat wij geen sprankje vreugde meer zouden kennen in ons leven.

Als één zonde al zo erg is wat wat dan alle zonden uit een mensenleven? Hoe vreselijk alle zonden van alle mensen?

Hoe is het dan ooit te bevatten dat al die zonden bij elkaar zo onpeilbaar erg en vooral voor God die de zonde niet zien kan.
Dat Hij toch, hoe wonderlijk Zijn Zoon over had om aan Hem de
straf te volvoeren.

Ja, dat de Zoon, Jezus Christus, deze voor ons nooit te bevatten zondenlast (immers wij zouden onder één zonde al bezwijken als we die ten volle zouden zien zoals God die ziet)
dat Christus die zondenlast wilde dragen.

Dat is voor mij in iedergeval werkelijk niet te bevatten, wat een God is dat? Zo groot, zo liefdevol, zo vergevingsgezind, zo machtig...
dan voel ik me heel erg klein.

Woorden schieten mij te kort...
als ik hier over na denk een moment bij stil sta.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
jvdg

Bericht door jvdg »

Net zozeer als een mens zal bezwijken onder de toorn over de zonde, zozeer zal de mens ook bezwijken als de Heere Zijn volle Liefde zou laten zien.
Daarom is hier op aarde ook de Liefde Gods maar ten dele.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik weet niet wat ik er mee moet. God haat de zonde, dat leert de Bijbel. Maar dat we geen sprankje vreugde meer zullen kennen als we dat volledig zouden doorgronden, dat soort dingen... wat moeten we daarmee. Waarom zouden we extreem scherp willen bewoorden hoe dat zou zijn, waar de Bijbel dat niet doet? Zou dat misschien juist niet in de Bijbel staan omdat we dan totaal geen vreugde meer zouden hebben in het leven? Omdat God ons niet alle vreugde wil ontnemen maar ons juist vreugde wil geven?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik denk dat de BIjebl het wel degelijk doet.

Zacharia 12:10b
...en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen, als met de rouwklage over een enigen zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene.
Hoe zou mijn leven eruit zien als mijn oudste kind door mijn schuld een vreselijke dood heeft moeten sterven? Zo heeft ook Jezus een vreselijke dood moeten sterven door mijn zonden.

Of zoals ds. Dick van Keulen eens zei in een preek: Toen Jezus in de beker keek, en terugdeinsde, en bloed zweette, wat zag Hij toen? Toen zag hij Dick. En Hij zei: "O God, Nee, dat alstublieft niet!".

Als je beseft dat dát je zonden doen. Die ene gedachte, dat ene woord, die ene keer zwijgen toen je spreken moest, die ene begeerte... kun je dan anders dan ter aarde vallen en Hem aanbidden?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Ik weet niet wat ik er mee moet. God haat de zonde, dat leert de Bijbel. Maar dat we geen sprankje vreugde meer zullen kennen als we dat volledig zouden doorgronden, dat soort dingen... wat moeten we daarmee. Waarom zouden we extreem scherp willen bewoorden hoe dat zou zijn, waar de Bijbel dat niet doet? Zou dat misschien juist niet in de Bijbel staan omdat we dan totaal geen vreugde meer zouden hebben in het leven? Omdat God ons niet alle vreugde wil ontnemen maar ons juist vreugde wil geven?
Christiaan schreef: Als God dit zou laten zien zoals HIJ het ziet.
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marnix schreef:Ik weet niet wat ik er mee moet. God haat de zonde, dat leert de Bijbel. Maar dat we geen sprankje vreugde meer zullen kennen als we dat volledig zouden doorgronden, dat soort dingen... wat moeten we daarmee. Waarom zouden we extreem scherp willen bewoorden hoe dat zou zijn, waar de Bijbel dat niet doet? Zou dat misschien juist niet in de Bijbel staan omdat we dan totaal geen vreugde meer zouden hebben in het leven? Omdat God ons niet alle vreugde wil ontnemen maar ons juist vreugde wil geven?
Ik vroeg me allen af of het dan wijs is om zo te denken. Zo is God niet. Waarom dan ons gaan bedenken hoe het zou zijn als Hij wel zo zou zijn? Om nog meer te zien hoe groot zijn genade is? Die is al oneindig groot. We hoeven ons toch niet met niet reele beelden ons een worst case scenario voor te houden om te schetsen hoeveel erg het had kunnen zijn om extra onder de indruk te raken van het feit dat het niet zo is? Die neiging hebben we soms nog wel eens, om alles nog eens wat extremer te zeggen dan de bijbel het doet opdat de genade groter lijke. Daar moeten we denk ik voor oppassen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
gravo

Re: Eén zonde...

Bericht door gravo »

Christiaan schreef:Het was dacht ik John Charles Ryle die het zei: dat als God ons,
één zonde zou laten zien, zoals Hij die ziet.
Dat wij geen sprankje vreugde meer zouden kennen in ons leven.

Als één zonde al zo erg is wat wat dan alle zonden uit een mensenleven? Hoe vreselijk alle zonden van alle mensen?

Hoe is het dan ooit te bevatten dat al die zonden bij elkaar zo onpeilbaar erg en vooral voor God die de zonde niet zien kan.
Dat Hij toch, hoe wonderlijk Zijn Zoon over had om aan Hem de
straf te volvoeren.

Ja, dat de Zoon, Jezus Christus, deze voor ons nooit te bevatten zondenlast (immers wij zouden onder één zonde al bezwijken als we die ten volle zouden zien zoals God die ziet)
dat Christus die zondenlast wilde dragen.

Dat is voor mij in iedergeval werkelijk niet te bevatten, wat een God is dat? Zo groot, zo liefdevol, zo vergevingsgezind, zo machtig...
dan voel ik me heel erg klein.

Woorden schieten mij te kort...
als ik hier over na denk een moment bij stil sta.
Ik kom wel meer van die uitspraken tegen, waarbij de relatie tussen God en mens als een radicale tegenstelling wordt gezien. Denk aan uitspraken als: "God op het hoogst verheerlijkt, de mens op het diepst vernederd" of "God alles, de mens niets".

Het lijkt er op, dat deze uitspraken worden gedaan uit angst, dat men zich ook maar één milimeter op een verkeerd pad begeeft. Hoe radicaler, hoe minder kans op een uitglijer. Dat kom je tegen in de discussie over verantwoordelijkheid van de mens versus Gods vrijmacht, maar ook op het gebied van het geloofsleven. Hoe radicaler het zondebesef wordt ingeleefd hoe beter. Hoe contrastrijker de verlossing in de beleving van het hart tegenover de ellende wordt gesteld hoe echter het allemaal lijkt.

Toch denk ik, dat we hier geen goede weg mee bewandelen. Immers, als de meest radicale verwoording van een op zich bijbelse waarheid de norm wordt, moeten allen, die het wat genuanceerder willen zeggen als halfslachtigen en onzuiveren ter zijde worden gesteld.

Ten diepste zit er een zuiverheidsideaal achter: men wil het zo scherp en radicaal zeggen, dat de absolute waarheid in zicht komt.

Maar er schuilt een gevaarlijke adder onder het gras. Immers, de zuiverheid, die men nastreeft gaat niet over de zuiverheid en de absoluutheid van God (Zijn gerechtigheid en barmhartigheid). Dat zou ik nog wel een bijbelse richting kunnen vinden.

De zuiverheid, die men nastreeft gaat over ons eigen spreken. Die moet absoluut en feilloos zijn. Door God en mens te omschrijven in de sterkst mogelijke contrasten zoekt men zichzelf in de onaantastbare positie te plaatsen van iemand, die de zuivere leer kent en er geen duimbreed van zal wijken. Het ideaal is de mens met de zuivere leer.

Jammer genoeg kan men dit ideaal nastreven (zuiver leren spreken over de relatie tussen God en mens), zonder dat men er zelf bij betrokken is.

Oftewel: men kan het ideaal van de zuiverheid bereiken, zonder dat men zelf bekeerd is. Men kan foutloos spreken over de grote diepe kloof tussen God en mens, zonder dat men weet heeft van de Middelaar, die de kloof heeft overbrugd en de mens verzoend heeft met God.

De zuiverheid, die hier wordt nagestreeft is daarom een zuiverheid, die vooral bedoeld is voor de niet-bekeerde mens.

Het is wel begrijpelijk natuurlijk in kerken waar men zich over het algemeen niet zo snel als "bekeerd" afschildert. Dat kan men van zichzelf niet zeggen, maar toch wil men kunnen uitdrukken, dat men "aan de goede kant staat". Dat gebeurt dan door zo radicaal mogelijk en zo zuiver mogelijk in de leer te zijn.
Belijdenis doen van het geloof krijgt op dezelfde manier een heel andere lading: het gaat dan ook meer om de leer "die alhier geleerd wordt". Het gaat wel over de rechte leer, over de zuivere, onversneden bijbelse leer, maar....

...het is ten diepste natuurlijk een schijn-zuiverheid. Wie weet, dat God en mens radicaal van elkaar gescheiden zijn is nog niet zalig. Alleen wie zich verzoend weet met God, wie de weg teruggevonden heeft naar God, die alleen heeft de meest zuivere kennis omtrent God en mens. Die kent de werkelijke inhoud van de christelijke leer. Die heeft de kern ervan begrepen.

Dan blijkt, dat niet de zuivere leer op zich, maar dat Gods liefde het belangrijkste is, waarover men zou willen spreken. En de taal van de liefde is nooit een taal van scherpe, radicale contrasten. De taal van de liefde verbindt, heelt en brengt samen. Dat die werkelijkheid er ook is, is van veel groter belang, dan de waarheid dat God en mens radicaal van elkaar gescheiden zijn.

Maar ja, daar is geloof voor nodig. Door het geloof worden wij gerechtvaardigd (en krijgen wij een toegang tot God).

En laat het geloof nu net geen plaats krijgen in het radicale, dualistische, zuivere plaatje wat we zo vaak te zien krijgen of in het scherpe praatje, dat we zo vaak te horen krijgen.

Geloof. Dat geeft ruimte. Dat overbrugt de kloof. Die overgave aan God veroorzaakt echter ook een veel genuanceerder beeld over de relatie tussen God en mens. Die ziet, dat God voortdurend, zonder ophouden verloren mensen zoekt en wil redden. Die weet, dat er geen status quo is bij God. Alsof alles bij het oude zou moeten blijven. Alsof de kloof een gegeven is, dat zo zou moeten blijven.
Nee, er is een constante beweging van God naar de mens. Hij zoekt de mens. Hij doet er alles aan. Het beeld van de Heilige Geest: uitgestort om tot verandering en nieuw leven te brengen.

De kloof tussen God en mens is niet iets statisch of iets blijvends. Dat leert ons de verkondiging van Jezus Christus als de Weg. En dat blijkt ook uit de manier waarop de verkondiging uitgaat tot alle volken: er is een beweging bespeurbaar vanuit God, die er op gericht is de kloof te herstellen.

gravo
Christiaan

Marnix schreef:
jvdg schreef:
Ik vroeg me allen af of het dan wijs is om zo te denken. Zo is God niet. Waarom dan ons gaan bedenken hoe het zou zijn als Hij wel zo zou zijn? Om nog meer te zien hoe groot zijn genade is? Die is al oneindig groot. We hoeven ons toch niet met niet reele beelden ons een worst case scenario voor te houden om te schetsen hoeveel erg het had kunnen zijn om extra onder de indruk te raken van het feit dat het niet zo is? Die neiging hebben we soms nog wel eens, om alles nog eens wat extremer te zeggen dan de bijbel het doet opdat de genade groter lijke. Daar moeten we denk ik voor oppassen.
Ik ga er God door loven en wordt Hem dankbaarder door...
is dat verkeerd?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Marnix

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:
Marnix schreef:
jvdg schreef:
Ik ga er God door loven en wordt Hem dankbaarder door...
is dat verkeerd?
Nee.
Ik doe het niet en loof God ook en ben dankbaar. Ik vraag me af of we dit nodig hebben om dankbaar genoeg te zijn en Hem te loven? ;)
Christiaan

Wil alleen stellen dat er wel degelijk een grond is voor deze uitspraak van Ryle.

Denk aan teksten als:
Wie een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart al rede overspel met haar gedaan.

Dat we maar nooit te licht over onze, over de zonde denken!

Petervkjr

Bericht door Petervkjr »

Ikzelf geloof dat God in het het kennen en invoelen van de zonden je een stukje inzicht geeft van hoe wij Hem ermee vernederd hebben.

Dat ik het was die bij elke zonde die ik deed als het ware tussen de mensen stond en riep ; "kruist Hem,kruist Hem".

Dat hij ons die zonde laat zien en laat invoelen, maar zoveel als wij kunnen dragen.

Als wij onze zonden echt naar rechtheid zouden voelen, zouden wij waarschijnlijk kruipend over de aarde gaan.

De Heere geeft zoveel als nodig is, maar niet teveel om te bezwijken.

Ik ben geen theoloog of theologisch onderlegt, en spreek dan ook puur vanuit mijn beleving hoor!!

Groetjes,

Peter
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik ben het met jullie allebei eens... Met Christiaan en met Peter zijn nuancering.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Christiaan schreef:Wil alleen stellen dat er wel degelijk een grond is voor deze uitspraak van Ryle.

Denk aan teksten als:
Wie een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart al rede overspel met haar gedaan.

Dat we maar nooit te licht over onze, over de zonde denken!
Ben het wel met je eens, Christiaan. Soms wordt er zo makkelijk over zonde gedacht en daarmee denk ik ook over de genade.
Aan de andere kant, we hoeven ons persoonlijk zondebesef niet uitgebreid aan anderen te etaleren, laat dat iets zijn tussen God en jezelf.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie