Dankdag en biddag

cosmo

Bericht door cosmo »

Jongere schreef: Lijkt me niet de juiste reactie. Ik ben het met Lydianne eens. Ik heb op mijn vorige school ook enkele mensen gehad die letterlijk met jouw woorden in vrijwel iedere discussie tegen het 'instituut kerk' ageerden en tegen de ellende die dat met zich zou hebben meegebracht, etc.
Dat is nog geen reden om het dan maar niet ter sprake te brengen. Don't shoot the messenger.
Juist zij waren de laatsten die zèlf verbetering probeerden te brengen op dat gebied. Hoe betrokken jij zelf bij je kerk bent en hoe je je daar voor inzet kan ik hier niet zien, maar in het algemeen: het is bijzonder makkelijk om kritiek te uiten op het instituut kerk zonder zelf te investeren in verbetering.
Soms is het niet altijd mogelijk om jezelf in te zetten voor veranderingen omdat je niet wordt geaccepteerd door de gemeentelijke elite. Overigens is dat niet van toepassing op mijn situatie.
Niet alleen makkelijk, m.i. is het niet juist om zo als 'buitenstaander' (want dat ben je als je niet zelf meewerkt) kritiek te spuien.
Ik zie niet in waarom je slechts commentaar zou mogen geven indien je zelf actief bent.
Het is daarmee niet makkelijk 'voor jouw rekening' en jij denkt er niet meer aan - het is tevens een vraag waaròm het zo is dat je reactie zuur overkomt. Ik vind het niet terecht om dat op onze rekening te schrijven en ons alleen te 'verblijden' met je berichten zonder dat we weten waarom ze zuur zijn en waarom je blijkbaar ergens in teleurgesteld bent.
Ik reageerde slechts op de opmerking van Lydianne over de dankdag die Job zou hebben ervaren. Ik vind de kerkelijke institutionalisering van de bijbel onjuist.
Bovendien mis ik bij jou de nuance die ik zou verwachten bij iemand met zo'n filosofische achtergrond - die achtergrond veronderstel ik ten minste als ik je bijdragen lees en de boeken zie die je leest.
Wat is nuance? Dat is een subjectief begrip. Voor de één is mild commentaar op een instituut al uit den boze, een ander bloost nog niet van een persoonlijke schoffering.

Trouwens, hoe groter de verscheidenheid aan boeken doe men leest des te genuanceerder zou men kunnen reageren. Echter, tevens zal men door de grote verscheidenheid aan kennis ook meer kritisch staan ten opzichte van het instituut kerk.
Marnix

Bericht door Marnix »

Rochus schreef:
Lydianne schreef:
cosmo schreef:
Lydianne schreef:Gisteravond moest ik nog aan Job denken. Hij hield een dankdag nadat hij alles verloren had en 10 kinderen moest verliezen met de woorden: De HEERE heeft gegeven en de HEERE heeft genomen; de Naam des HEEREN zij geloofd. Dat is een dankdag om jaloers op te worden.
Waarom altijd maar dat persen van zaken in kerkelijke kaders?

Job hield geen dankdag, maar hij besefte dat hij afhankelijk is van God.
Laten we er dankstond van maken. Dankdag bestond inderdaad niet. De opdracht is om God in alles te danken. Maar in omstandigheden als die van Job is daar genade voor nodig.
Is Zijn genade niet altijd nodig? Kun je de Heere oprecht danken zonder dat Hij het werkt? Dan hoeft het niet zo te zijn dat ons zoveel afgenomen wordt als bij Job gebeurd is. Maar 'gewoon' in ons dagelijks leven. Danken wij wel genoeg? Is een dankdag/stond alleen daarom al goed dat zij ons stilzet bij de opdracht "Dankt God in alles; want dit is de wil van God in Christus Jezus over u. " 1Thess.5:18 :?:
Ik denk dat de vraag niet vooral moet zijn of we genoeg danken. Maar vooral: Is er wel voldoende sprake van dankbaarheid. (ik hoop dat het nuanceverschil duidelijk is). Danken hoeft nog niet voort te komen uit dankbaarheid maar dankbaarheid leidt wel altijd tot dank. Het belangrijkste is niet of we naar dankdag gaan of niet of dat we het uberhaupt hebben en hoe vaak. Het gaat er om dat we dankbaar leven. En dankdag kan dan prima passen in een dankbaar leven!

Offer God dank, en betaal
de Allerhoogste uw geloften.
15 Roep Mij aan ten dage van uw benauwdheid; Ik zal u er uithelpen, en gij u zult Mij eren.
(...)
23 Wie dankoffert, die zal Mij eren
en baant de weg, dat Ik hem Gods heil doe zien.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rochus

Bericht door Rochus »

Klopt. Het is een houding. Ik bedoelde ook niet 'Ik moet nu even gaan danken". Laat je levenshouding dankbaarheid zijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

Rochus schreef:Klopt. Het is een houding. Ik bedoelde ook niet 'Ik moet nu even gaan danken". Laat je levenshouding dankbaarheid zijn.
Het was ook geen tegenreactie op je post maar een verduidelijking en een aanvulling ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Re: Dankdag

Bericht door jvdg »

Dankdag in het buitenland

04-11-2008 10:46 | Kerkredactie
Dankdag als dag van afzondering kent men lang niet bij alle protestantse kerken. En als er al een speciale dag voor dankdag in de agenda staat, krijgt deze vaak een andere invulling dan dat ze heeft bij reformatorische kerken in ons land.

STRICT BAPTISTS - De Strict Baptists in Engeland kennen geen speciale dankdag. Wel wordt in sommige gemeenten op de zondag na 11 november, de dag waarop de gevallenen van de Eerste Wereldoorlog worden herdacht, een dankdienst gehouden.

FREE PRESBYTERIANS - De Free Presbyterian Churches in Schotland kennen evenmin een dankdag. Dat past in de traditie van de Schotse kerken van de Reformatie, die wars zijn van allerlei speciale gedenk- en vierdagen. Wel wordt in november tijdens de wekelijkse gebedsdienst, meestal op woensdag, een zogenoemde Harvest Thanksgiving gehouden. Daarin wordt de Heere gedankt voor het goede dat men in het achterliggende jaar heeft ontvangen.

AMERIKAANSE PROTESTANTEN - Thanksgiving Day is in Amerika een nationale feestdag. In de Verenigde Staten wordt deze dag gehouden op de vierde donderdag in november. In Canada, waar de oogst eerder in het jaar valt, wordt het op de tweede maandag in oktober gevierd. Volgens de overlevering gaat deze feestdag terug op de dankdag die de Pilgrim Fathers hielden toen zij in 1621 in Plymouth, in Massachusetts, een nederzetting hadden gesticht.

Thanksgiving wordt gevierd met de hele familie en men legt grote afstanden af om bij elkaar te kunnen zijn. Na het kerkbezoek -veelal ’s morgens- is het traditie een uitgebreide maaltijd aan te richten en daarbij kalkoen te eten. Om die reden heeft Thanksgiving Day de bijnaam Turkey Day (Kalkoendag) Sinds het presidentschap van Truman is het de gewoonte dat de president gratie verleent aan een levende kalkoen, de National Thanksgiving Turkey. Traditionele bijgerechten zijn: aardappelpuree, zoete aardappelen, sperziebonen, veenbessen en als nagerecht pecannotentaart en pompoentaart. Omdat Thanksgiving Day op donderdag wordt gevierd, zijn de meeste werknemers ook op vrijdag vrij. Die dag wordt dan besteed aan het doen van de eerste kerstinkopen.

RUSSISCHE BAPTISTEN - De Russische baptisten houden in de laatste week van oktober het zogenoemde oogstdankfeest. Alle leden brengen van de opbrengsten van hun land goederen mee naar de kerk. Dagelijks worden diensten gehouden, die op zaterdag worden gevolgd door een grote gezamenlijke maaltijd, waar de meegebrachte goederen worden geserveerd.

BRON: RD
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Héérlijk zo'n dankdag....

tot een aantal jaar geleden hadden wij alleen 's avonds een dienst, nu heerlijk ook 's middags.
En gelukkig heb ik weer vrij kunnen regelen van het werk, dus helemaal fijn!

Ik kijk er tenminste al naar uit, een doordeweekse 'oplaad-dag'...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
jvdg

Bericht door jvdg »

Wij hebben zelfs twee dankdagen.
Woensdagmiddag en donderdagavond.

Enne...we moeten groeien naar een dank- en biddag op elke dag van het jaar.
helma

Bericht door helma »

van de week zuchtte mijn dochter dat ze niets had om te danken
Toen reageerde ik een beetje sarcastisch : oh nee, we hebben echt niets te danken....

vanmiddag kwam mijn dochter van 7 thuis uit school en het ging over de kerkdiensten morgen
Ze zei: Maar wij gaan toch niet naar de kerk??
Ik zei: tuurlijk wel, hoe kom je daar nou bij?
Ja, zei ze: u zei: we hebben niets om te danken. Dus ik heb op school gezegd dat wij morgen thuisblijven omdat we niets te danken hebben.....

:oO :nonnon :oops

echt verkeerde reactie dus van mij......
(de juf zal wel denken....)

Vanavond toch nog maar even een gesprekje gehad over alles wat we hebben om dankbaar voor te zijn
Jongere

Bericht door Jongere »

helma schreef:Dus ik heb op school gezegd dat wij morgen thuisblijven omdat we niets te danken hebben.....
:D :haha
MarthaMartha

oh nee hé....... :wiz

gillen wat een bijdehandte tante!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Dankdag: de tekst was 1 kron 19:20 De dankdag van David. de inzameling van de goederen voor de tempel. mooi, als je samen als gemeente zoveel mag inzamelen voor God. Maar hebben wij Hem het grootste geschenk al gegeven?? Ons hart, ons leven? Wat hebben we aan de tempel als de afgoden gediend worden?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere

Bericht door Jongere »

JolandaOudshoorn schreef:Dankdag: de tekst was 1 kron 19:20 De dankdag van David. de inzameling van de goederen voor de tempel. mooi, als je samen als gemeente zoveel mag inzamelen voor God. Maar hebben wij Hem het grootste geschenk al gegeven?? Ons hart, ons leven? Wat hebben we aan de tempel als de afgoden gediend worden?
1 Kronieken 29 bedoel je denk ik. Dat was bij ons ook de tekst.
MarthaMartha

Dankdag voor veel of voor alles?

Ezau: "Ik heb veel mijn broeder, het zij uwe wat gij hebt"
Jakob: "neem toch mijn zegen, die u toegebracht is, dewijl het God mij genadiglijk verleend heeft en dewijl ik alles heb"

Wat zal ik met Gods gunsten overlaân, die trouwe Heer voor Zijn gena vergelden, 'k zal bij de kelk des heils Zijn naam vermelden en roepen Hem met blijde erkentenis aan!

en ook wij zongen heerlijke psalmen:
psalm 79 vers 4
psalm 106 vers 4
psalm 116 vers 10 en 11
psalm 136 vers 1
psalm 77 vers 1 en 7
psalm 116 vers 7
psalm 146 vers 3
Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 05 nov 2008, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

De dienst van vanmorgen:

PSALMEN:
Ps. 51 : 8,9
Ps. 65 : 6,9
Ps. 49 : 2
Ps. 144 : 7

TEKST:
GENESIS 4 : 3-5a
En het geschiedde ten einde van enige dagen, dat Kaïn van de vrucht zijns lands den HEERE offer bracht.
En Abel, die bracht ook van de eerstgeborenen zijner schapen en van hun vet. En de HEERE zag Abel en zijn offer aan; maar Kaïn en zijn offer zag Hij niet aan.
THEMA:
DE DANKDAG VAN KAÏN EN ABEL
1. Tweeërlei offer
2. Tweeërlei gestalte
3. Tweeërlei vrucht
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hann00

Bericht door Hann00 »

Dankdag!!!:

n.a.v. Gen.8:22, het verbond van God met Noach.
Wat ik zo mooi vond:
De Heere gaf zijn teken NA het offer van Noach, zoals wij ook genade kunnen ontvangen DOOR het offer van de Heere Jezus Christus.

Wat een genade!!!
Leer mij Uw weg, o HEER', leer mij Uw weg...
Plaats reactie