Mensen, maak geen systeem van je geloof. God is geen leerstelling maar een relatie. Tegelijkertijd betekent dat niet dat we maar raak kunnen leven. Wees navolgers van Christus en houdt het kwaad verre van je
Citaat uit een verslag van de laatstgehouden Jijdaar-avond in Doorn. Ik moest erover nadenken. God is geen leerstelling, maar ook geen relatie. Waaschijnlijk bedoelde hij : geloven is geen leerstelling maar een relatie. Ik vermoed dat Westerduin het zo ook gezegd heeft. En ik denk dat hij gelijk heeft.
Maar goed, het kriebelt dan wel een beetje bij me. Soms krijg ik wel eens de indruk dat leerstellingen er tegenwoordig helemaal niet meer toe doen. Gezien de verwarring die er door dogma's ontstaat, en de vermenging van dogmatiek en prediking, kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar toch...
Wat is volgens jullie het belang, nut, de waarde en noodzaak van dogmatiek en van leerstellingen? In veel hedendaagse prediking wordt vaak dogmatiek toegepast, met als gevolg dat preken voorspelbaar en krachteloos zijn. Maar de wat 'lichteren' (vergeef me deze domme term) in kerkelijk Nederland schoppen vaak tegen dogmatiek en hun preken zijn netzogoed soep zonder zout.
Kortom, hoe pas je dogmatiek toe. Waar heb je het voor nodig?