satan en zijn doel

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:Zolang iemand niet tot geloof gekomen is, is er sprake van dat de "god dezer eeuw de zinnen verblindt", dat mag duidelijk zijn.
Om nu vervolgens overal etiketjes van satanswerk en wereldgelijkvormigheid op te gaan plakken, lijkt me wat overdreven.
En wanneer 'draait' het nu om een mens? Als deze persoon enige bekendheid geniet en dat wellicht ook nog prettig vindt?
Is dat per definitie verkeerd?
In de Bijbel zie je ook vaak dat er met ere over mensen gesproken wordt; God doet dat Zelf ook.
Laten we niet overvroom worden en ook niet menen dat wij nu eens precies uit kunnen maken wat satanswerk is en wat niet.
Verbeter de wereld (in dit geval de kerk) en begin bij jezelf!
Sorry Afgewezen, ik was vergeten dat je fan bent van MM ;)

In de afgelopen 2 bijlages van het RD over gospelmuziek wordt terecht de vinger op de zere plek gelegt wanneer men de gospelartiest verwijt centraal te staan bij zijn/haar optreden, terwijl hun mond beleid dat God centraal staat en dat ze niets kunnen doen dat hun fans hun aanbidden. Ikzelf heb een aantal gospelconcerten meegemaakt, maar ben altijd met een gemengd gevoel naar huis gegaan. Waarom laten ze het publiek uitgebreid applaudiseren? Waarom nemen ze hun tijd om fans te ontvangen en handtekeningen uit te delen? Dat hoeft dan toch niet als God centraal staat?
Ik ben ooit eens naar het Holland Boys Choir geweest waar MM en JV ook speelden. Het ging daar niet anders als op de gospelconcerten, behalve dan dat de zaal gemiddeld 40 jaar ouder was dan bij het gospelconcert. Applaus en handtekeningen en merchandise in de kerk notabene! De popcultuur via de achterdeur?

Maar het is wel wat offtopic...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jongere schreef:Ik denk trouwens dat we ook moeten oppassen om Satan van alles 'in de schoenen te schuiven'. Deze manier van spreken moet natuurlijk geen verkapte vorm worden om gewoon onze eigen stokpaardjes te bereiden. Noem een punt waar je moeite mee hebt en zet er vervolgens voor dat je denkt dat Satan ook zo werkt. Ik wil me erzelf eigenlijk niet aan schuldig maken, maar ik denk dat juist dat dat soort dingen een valstrik kunnen zijn.

Het boek 'brieven uit de hel' (Lewis) bewonder ik overigens wel, dat is scherp geschreven en confronterend.
Ook dat kan satanswerk zijn, maar we hebben gelukkig een bijbel die zeer nauwkeurig ons vertelt wat de vruchten van de Geest zijn de vruchten van de satan.
De vruchten van de Geest kun je samenvatten als liefde tot God en de naaste.
De vruchten van de satan kun je samenvatten als liefde tot jezelf en de zonde.
Omzien naar de armen, wezen en weduwen is een vrucht van de Geest.
Het navolgen van je wereldse begeerten zoals materialisme, eerzucht en horizontale entertainment zijn vruchten van de satan.
Josephus

Bericht door Josephus »

Kaw schreef: In de afgelopen 2 bijlages van het RD over gospelmuziek wordt terecht de vinger op de zere plek gelegt wanneer men de gospelartiest verwijt centraal te staan bij zijn/haar optreden, terwijl hun mond beleid dat God centraal staat en dat ze niets kunnen doen dat hun fans hun aanbidden. Ikzelf heb een aantal gospelconcerten meegemaakt, maar ben altijd met een gemengd gevoel naar huis gegaan. Waarom laten ze het publiek uitgebreid applaudiseren? Waarom nemen ze hun tijd om fans te ontvangen en handtekeningen uit te delen? Dat hoeft dan toch niet als God centraal staat?
Ik ben ooit eens naar het Holland Boys Choir geweest waar MM en JV ook speelden. Het ging daar niet anders als op de gospelconcerten, behalve dan dat de zaal gemiddeld 40 jaar ouder was dan bij het gospelconcert. Applaus en handtekeningen en merchandise in de kerk notabene! De popcultuur via de achterdeur?
Op zich heb je best een punt, Kaw, alleen moet je m.i. wel oppassen niet té kort door de bocht te gaan.

Wat mij betreft gaat het om de intentie van waaruit een christenmusicus werkt. Entréeprijzen, applaus, contact met je publiek of het verkopen van cd’s zijn naar mijn idee niet per definitie voorbehouden aan de popcultuur. Het zijn van musicus is een kunst apart (of je nu amateur bent of professional) en daar mag best een stuk waardering tegenover staan. In die zin zie ik ook een applaus gewoon in het verlengde van een schouderklopje, compliment of andersoortige vorm van waardering. En waarom zou een musicus na afloop geen cd’s mogen verkopen? Zeker als hij er zijn hoofdinkomen mee moet verdienen, lijkt me dat volstrekt legitiem (en anders ook trouwens).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Josephus schreef:
Kaw schreef: In de afgelopen 2 bijlages van het RD over gospelmuziek wordt terecht de vinger op de zere plek gelegt wanneer men de gospelartiest verwijt centraal te staan bij zijn/haar optreden, terwijl hun mond beleid dat God centraal staat en dat ze niets kunnen doen dat hun fans hun aanbidden. Ikzelf heb een aantal gospelconcerten meegemaakt, maar ben altijd met een gemengd gevoel naar huis gegaan. Waarom laten ze het publiek uitgebreid applaudiseren? Waarom nemen ze hun tijd om fans te ontvangen en handtekeningen uit te delen? Dat hoeft dan toch niet als God centraal staat?
Op zich heb je best een punt, Kaw, alleen moet je m.i. wel oppassen niet té kort door de bocht te gaan.

Wat mij betreft gaat het om de intentie van waaruit een christenmusicus werkt. Entréeprijzen, applaus, contact met je publiek of het verkopen van cd’s zijn naar mijn idee niet per definitie voorbehouden aan de popcultuur. Het zijn van musicus is een kunst apart (of je nu amateur bent of professional) en daar mag best een stuk waardering tegenover staan. In die zin zie ik ook een applaus gewoon in het verlengde van een schouderklopje, compliment of andersoortige vorm van waardering. En waarom zou een musicus na afloop geen cd’s mogen verkopen? Zeker als hij er zijn hoofdinkomen mee moet verdienen, lijkt me dat volstrekt legitiem (en anders ook trouwens).
Ik vraag me dat dus af... Van entree wordt niemand minder. Geld is immers nodig om zo'n concert mogelijk te maken?

Maar de kerk is toch geen marktplaats om je spullen te verkopen? Er zijn christelijke boekhandels, websites en postorderbedrijven om de cd's van deze muzikanten te kopen. Waarom dan in de kerk?

Dat schouderklopje voor een christelijke muzikant kan ook op een andere manier. Is het niet voldoende dat de kerk vol zit met enthousiast meezingende mensen die entree hebben betaald om jouw concert mee te maken? Waarom niet aan het eind een aanbiddingslied met zijn allen en dan klaar?
Josephus

Bericht door Josephus »

Kaw schreef:Maar de kerk is toch geen marktplaats om je spullen te verkopen? Er zijn christelijke boekhandels, websites en postorderbedrijven om de cd's van deze muzikanten te kopen. Waarom dan in de kerk?
Koop jij dan ook nooit zaken die bijv. de diaconie op zondag na de kerkdienst verkoopt?
Dat schouderklopje voor een christelijke muzikant kan ook op een andere manier. Is het niet voldoende dat de kerk vol zit met enthousiast meezingende mensen die entree hebben betaald om jouw concert mee te maken? Waarom niet aan het eind een aanbiddingslied met zijn allen en dan klaar?
Ik geloof niet dat iedere musicus er op zit te wachten dat zijn publiek enthousiast meezingt... :wink:
Maar dit is ook wel een beetje een kwestie van voorkeur. Ik houd in elk geval niet erg van orgelconcerten die zonodig met samenzang moeten beginnen en/of eindigen. Een concert is geen kerkdienst. Als je bij zo'n concert toch je waardering wilt uiten lijkt applaus mij een heel beschaafd en geschikt middel.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Josephus schreef:
Kaw schreef:Maar de kerk is toch geen marktplaats om je spullen te verkopen? Er zijn christelijke boekhandels, websites en postorderbedrijven om de cd's van deze muzikanten te kopen. Waarom dan in de kerk?
Koop jij dan ook nooit zaken die bijv. de diaconie op zondag na de kerkdienst verkoopt?
Sterker nog: ik ben er voor om de schatkist uit de tempelpoort ook weer in de kerk te introduceren, dus een 'spaarpot' alleen bij de ingang van de kerk en de collecte uit de eredienst verwijderen. Ik vind het helemaal niets dat we onze 'gaven offeren' tijdens de eredienst. We hebben niets meer te offeren. Dat collecteren is enkel een hinderlijke onderbreking van de eredienst.
Josephus schreef: Ik geloof niet dat iedere musicus er op zit te wachten dat zijn publiek enthousiast meezingt... :wink:
Das waar.
Josephus schreef: Maar dit is ook wel een beetje een kwestie van voorkeur. Ik houd in elk geval niet erg van orgelconcerten die zonodig met samenzang moeten beginnen en/of eindigen. Een concert is geen kerkdienst. Als je bij zo'n concert toch je waardering wilt uiten lijkt applaus mij een heel beschaafd en geschikt middel.
Niets moet. Maar we belijden toch dat christelijke artiesten SDG voorop hebben? Dan hoeft toch zo'n applaus helemaal niet?
jvdg

Bericht door jvdg »

Kaw schreef: Ik vind het helemaal niets dat we onze 'gaven offeren' tijdens de eredienst. We hebben niets meer te offeren. Dat collecteren is enkel een hinderlijke onderbreking van de eredienst.
In een kerkdienst welke ik in Engeland bijwoonde was er sprake van een dienst der offerande.
Na het collecteren plaatsten de collectanten zich voor het preekgestoelte, waarna de voorganger om een zegen vroeg over die collecte en de (al dan niet gulle) gevers.

Ik vond het heel mooi; op die manier schijnt er dan toch weer een ander licht over zo'n schijnbaar materialistisch onderdeel van de eredienst.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

jvdg schreef:
Kaw schreef: Ik vind het helemaal niets dat we onze 'gaven offeren' tijdens de eredienst. We hebben niets meer te offeren. Dat collecteren is enkel een hinderlijke onderbreking van de eredienst.
In een kerkdienst welke ik in Engeland bijwoonde was er sprake van een dienst der offerande.
Na het collecteren plaatsten de collectanten zich voor het preekgestoelte, waarna de voorganger om een zegen vroeg over die collecte en de (al dan niet gulle) gevers.

Ik vond het heel mooi; op die manier schijnt er dan toch weer een ander licht over zo'n schijnbaar materialistisch onderdeel van de eredienst.
Maar waarom niet gewoon die kist bij de ingang van de kerk?
Josephus

Bericht door Josephus »

Kaw schreef:
Josephus schreef:Maar dit is ook wel een beetje een kwestie van voorkeur. Ik houd in elk geval niet erg van orgelconcerten die zonodig met samenzang moeten beginnen en/of eindigen. Een concert is geen kerkdienst. Als je bij zo'n concert toch je waardering wilt uiten lijkt applaus mij een heel beschaafd en geschikt middel.
Niets moet. Maar we belijden toch dat christelijke artiesten SDG voorop hebben? Dan hoeft toch zo'n applaus helemaal niet?
Dat ben ik ook wel met je eens. Applaus is voor mij zeker geen must, maar ik heb er ook geen moeite mee. De kernvraag is daarbij voor mij of je door middel van een applaus voor de (christen)musicus God te kort doet. Dat kun je niet zomaar met een droog 'ja' of 'nee' beantwoorden. Mijns inziens hangt de beantwoording van die vraag voor het grootste deel samen met het antwoord op de vraag met welke gezindheid de musicus het applaus in ontvangst neemt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Kaw schreef:
jvdg schreef:

Vanwege het element: samen.

Samenkomen, samen bidden, samen danken, samen zingen, samen offeren, kortom alles samen......
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

jvdg schreef:
Kaw schreef:
jvdg schreef:

Samenkomen, samen bidden, samen danken, samen zingen, samen offeren, kortom alles samen......
Geknutselt argument... Sorry...
jvdg

Bericht door jvdg »

Kaw schreef:
jvdg schreef:
Kaw schreef:
jvdg schreef: In een kerkdienst welke ik in Engeland bijwoonde was er sprake van een dienst der offerande.

Alsof het je druk maken over kist danwel zakjes geen geknutsel is........
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

jvdg schreef:
Kaw schreef:
jvdg schreef:
Kaw schreef: Maar waarom niet gewoon die kist bij de ingang van de kerk?

Het kwam ter sprake. Vind ik wel iets anders.
Marco

Bericht door Marco »

Kaw schreef:
jvdg schreef:
Kaw schreef:
jvdg schreef: Vanwege het element: samen.

Het kwam ter sprake. Vind ik wel iets anders.
Hier kan je een apart topic van maken. Maar het is een vorm van 'dankdag' als je in de dienst iets van wat de HERE gegeven heeft kunt geven aan de diaconie/kerk. Daarin druk je concreet uit dat alles wat je hebt van Hem vandaan komt. Wel vind ik het moment waarop de collecte in veel kerken plaatsvindt nogal ongelukkig gekozen: tussen schriftlezing (tekstlezing) en preek in. Dan verstoort het naar mijn idee de woordbediening.

Wat mij in dit topic - net als in vele andere - opvalt is dat zodra Satan genoemd wordt het al snel in bekende algemeenheden vervalt. Ik denk dat hij het wel best vindt als we het hier alleen over collecte of schatkist hebben. Vooral als we de collecte, met andere onderdelen van de eredienst, lekker als gewoonte gaan beleven.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marco schreef:Wat mij in dit topic - net als in vele andere - opvalt is dat zodra Satan genoemd wordt het al snel in bekende algemeenheden vervalt. Ik denk dat hij het wel best vindt als we het hier alleen over collecte of schatkist hebben. Vooral als we de collecte, met andere onderdelen van de eredienst, lekker als gewoonte gaan beleven.
Your right...
Hoe de pers omgaat met het standpunt van die vrouw van de CU, dat vind ik een bewijs dat de duivel regeert in Nederland.
Plaats reactie