Woelderink

Plaats reactie
Hendrikus

Woelderink

Bericht door Hendrikus »

Ben me wat aan het inlezen rond de persoon van Woelderink. Vroeg me af of hier mensen zijn die wel eens iets van hem hebben gelezen.

Boeiende figuur, scherp van pen, maar ook bewogen pastor. Bewogen, vooral met hen die gekweld worden door vragen omtrent de toe-eigening van het heil, die wachten op bijzondere en rechtstreekse openbaringen om daaruit geloofszekerheid te krijgen. De Nadere Reformatie was in zijn ogen een gevaarlijke stroming, omdat daar Woord en Geest zo gemakkelijk van elkaar gescheiden worden.

Woelderink signaleerde in de kerken van de Nadere Reformatie een ontstellend intellectualisme, een tendens om via logisch redeneren op basis van kenmerken God tot in Zijn eeuwige raad te willen narekenen. Dat leidt tot kil, levenloos uitverkiezingsgeloof, aldus Woelderink. Zo komt in de prediking de gelovende mens centraal te staan, en niet de belovende God.

Datgene wat op dit forum "bevindelijk" wordt genoemd, was in de ogen van Woelderink dus niet zonder gevaar! En als ik zie hoe er in een topic als "Standenleer of evangelieprediking" over punten en komma's wordt geredeneerd, terwijl je in hetzelfde topic ook een opmerking als "Ik zou voor jou nog geeneens willen spreken" naar je hoofd geslingerd kunt krijgen, dan denk ik dat Woelderink er niet zo ver naast zat met z'n constatering dat al dat logisch geredeneer leidt tot een kil en levenloos uitverkiezingsgeloof.

Maar goed, ik lees nog even verder. Wie heeft er wel eens iets van Woelderink gelezen?
refo

Bericht door refo »

Ik heb een paar boeken van hem:

- Het doopsformulier
- De praktijk der Godzaligheid
- Rechtvaardiging door het geloof alleen

Zeer lezenswaardig alledrie.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kees

Bericht door Kees »

Ik zal eens wat gaan lezen van hem.
Want wat jij daar schrijft over hem daar sluit ik me volledig bij aan voor mijn gevoel.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dr. J.G. Woelderink is een heel boeiende persoonlijkheid.
Ik voel een kritische verwantschap met hem. Enerzijds heeft hij ons veel te zeggen, anderzijds slaat hij door, ook in zijn kritiek op de Nadere Reformatie.
In feite is Woelderink toch ook een zeer bevindelijk man. Lees bijv. zijn boekje 'Van den Heiligen Geest en van Zijn werk'.
Via een voetnoot in een boek van prof. dr. Van Genderen over de rechtvaardigmaking, werd mijn aandacht op hem gevestigd.

Heb inmiddels van hem gelezen:
Het Doopsformulier
De rechtvaardiging uit het geloof alleen
De gevaren der doopersche geestesstroming
De uitverkiezing
Van den Heiligen Geest en van Zijn werk
De inzet van de catechismus
De afscheiding en wij
Belofte en werkelijkheid
Leven uit Gods beloften (als ik mij de titel goed herinner)

Heb over hem gelezen:
G.W. Marchal, 'J.G. Woelderink', in de serie Befaamde Theologen
H.J.J.C.J. Wilschut, 'J.G. Woelderink: "om de vaste grond des geloofs"' (dissertatie)
Marnix

Bericht door Marnix »

bevindelijkheid en kritiek op de nadere reformatie kan best samengaan hoor ;) :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
wim

Re: Woelderink

Bericht door wim »

Hendrikus schreef: Woelderink signaleerde in de kerken van de Nadere Reformatie een ontstellend intellectualisme, een tendens om via logisch redeneren op basis van kenmerken God tot in Zijn eeuwige raad te willen narekenen. Dat leidt tot kil, levenloos uitverkiezingsgeloof, aldus Woelderink. Zo komt in de prediking de gelovende mens centraal te staan, en niet de belovende God.
Dat logisch redeneren is ook mijn grote bezwaar. Ik heb nooit iets van of over Woelderink gelezen, maar ik ben nu wel benieuwd.
Bonny
Contacteer:

Re: Woelderink

Bericht door Bonny »

wim schreef:Dat logisch redeneren is ook mijn grote bezwaar. Ik heb nooit iets van of over Woelderink gelezen, maar ik ben nu wel benieuwd.
Een beetje logisch redeneren kan geen kwaad. C.S. Lewis is door logisch redeneren tot geloof gekomen!
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie