memento schreef:Erasmiaan schreef:memento schreef:Het probleem is dat gezegd wordt te vragen om bekering. Dat is wat anders dan nodigen om tot Christus te komen, zoals de Reformatoren deden!
Dat áls God begint een mens te bekeren, hij eerst zijn zonden, schuld, onbekeerlijkheid en doemwaardigheid leert kennen, en in die weg Christus gaat omhelzen.
Ik vind dit niet zo'n snuggere opmerking. De Bijbel staat vol met de oproep tot bekering.
De
oproep tot bekering is wat anders dan het
vragen om bekering. De oproep tot bekering is in veel (misschien zelfs wel alle) plaatsen niet een oproep tot bekering in engere zin (wedergeboorte), maar tot bekering in ruimere zin (afkeer van het kwade, en het doen van het goede).
Hm, zijn dat twee verkeerde dingen? Wedergeboorte en anders worden in je gedrag vallen volgens mij altijd samen. Alleen wordt het woord "wedergeboorte" niet gebruikt voor de bekering maar pas er na. Wedergeboorte is het werk van God. Mensen oproepen tot wedergeboorte is dus niet zinvol. Ze oproepen tot geloof en bekering (en dat heeft alles met je gedrag te maken) wel.
Dus 2 verschillen:
1. Het wordt gevraagd om wedergeboorte, ipv opgeroepen tot geloof in Christus Jezus. Christus staat niet centraal, maar de wedergeboorte
Precies, en dat is verkeerd. Bij wedergeboorte staat Hij wel centraal, staat Hij dat niet, dan kan er nooit sprake zijn van wedergeboorte. Want je wordt niet eerst (passief) wedergeboren en daarna ga je Christus centraal zetten, Christus komt steeds meer centraal te staan (omdat de Geest op Hem wijst) en van daaruit wordt je opnieuw geboren. Eigenlijk is wedergeboorte het moment waarop Hij echt centraal en op nummer 1 komt te staan in je leven. En dat blijkt uit je daden.
2. Er wordt niet opgeroepen om te doen, maar om te vragen. Hoe remonstrants het klinken mag, die oproep is zowel bijbels, als Reformator-isch. (wel met de erkenning van eigen onmacht, maar ook in het besef dat God dóór die oproepen kan en wil werken).
Het is vragen.... maar tegelijkertijd ook doen, "Ora et Labora" is heel Bijbels. Werken in afhankelijkheid van Hem... en in vertrouwen. Het is absurd om mensen op te roepen tot bekering zonder hen op te roepen om te doen.
PS> Ik verwerp de samenval-theorie, die het moment van wedergeboorte gelijkstelt met het omhelzen van Christus. M.i. is het werk van de Geest in de mens daarvoor ook al op Christus gericht, en dus het gevolg van wedergeboorte. Wel houdt ik dat het bevindelijk kennen van Christus, en de herhaaldelijke bevindelijke ontmoetingen (gewerkt door, of als gevolg van, Gods woord), de enige zekere kenmerk van onze zaligheid zijn.
Waarom is het volgens jou daarom het gevolg van wedergeboorte en niet de oorzaak tot? Volgens mij werkt God al in je voor je wedergeboren bent.... is er immers niet altijd bevinding (het kennen van Hem van hart tot hart, dus alleen weten wat hij heeft gedaan maar weten wie Hij is, Hem echt kennen, niet op basis van feiten maar op basis van een relatie) aanwezig bij een wedergeborene?