De Mammon
- Christiaan
De Mammon
Dienen we als Christenen toch niet vaak nog de Mammon?
Of mogen we met de Mammon God dienen.
Met ons geld veel/of weinig.
Eén christelijk hoogleraar, sprak een tijdje zijn zorgen uit over het materialisme onder mensen in de Gereformeerde Gezindte.
De grote welvaart.
Denken we er nogwel eens over na?
Zou zeggen laten we dat eens een moment doen!
Of mogen we met de Mammon God dienen.
Met ons geld veel/of weinig.
Eén christelijk hoogleraar, sprak een tijdje zijn zorgen uit over het materialisme onder mensen in de Gereformeerde Gezindte.
De grote welvaart.
Denken we er nogwel eens over na?
Zou zeggen laten we dat eens een moment doen!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Re: De Mammon
Dat kan toch niet? God dienen én de Mammon...Christiaan schreef:Of mogen we met de Mammon God dienen.
Getob is als een schommelstoel: het houdt je bezig, maar het brengt je nergens...!!
-
Re: De Mammon
Ik denk niet dat dát kan. God dienen met de Mammon. Want... op het moment dat we met ons geld God dienen door het bijvoorbeeld aan de kerk te schenken, is het geld geen Mammon meer.Christiaan schreef:Of mogen we met de Mammon God dienen.
En... gebruiken we onze welvaart om goed voor de dag te komen/ te showen/ ijdel te zijn, kunnen we God niet dienen, want dan is de Mammon voor ons belangrijker dan God.
(Als je begrijpt wat ik bedoel.)
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
- Christiaan
Ik bedoelde aan te geven of we God dienen met ons geld ook.
Of we het in zijn dienst besteden, of de naaste er mee proberen te helpen.
Of we het in zijn dienst besteden, of de naaste er mee proberen te helpen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
De grote vraag is: Heb ik alles over voor Christus? Mn geld, mn werk, mn sociale status, mn tijd, mn spullen, mn huis, mn echtgenoot(te) en kinderen, mezelf, ja echt alles?
Zoals een bekend theoloog sprak: De mate waarin we aan Christus gehecht zijn, is de mate waarin we de rest hebben losgelaten.
In het OT gaf men tienden. Heb jij dat voor God over, uit de liefde van je hart? 1/10 is bijna 1,5 maandsalaris*
*Vakantiegeld en extraatjes, wat ook gewoon inkomen is, meegerekend.
Zoals een bekend theoloog sprak: De mate waarin we aan Christus gehecht zijn, is de mate waarin we de rest hebben losgelaten.
In het OT gaf men tienden. Heb jij dat voor God over, uit de liefde van je hart? 1/10 is bijna 1,5 maandsalaris*
10% is toch 10%? Dus 1/10 maandsalaris? :shock:memento schreef:In het OT gaf men tienden. Heb jij dat voor God over, uit de liefde van je hart? 1/10 is bijna 1,5 maandsalaris*
Daarnaast betalen we tegenwoordig zoveel belasting, dat vind ik ook wel onder 'tienden' vallen.
Hoewel je daar principieel op tegen zou moeten kunnen zijn.
Gezien de 'doelen' waar ons belastinggeld heen gaat. Dat heeft niet meer echt te maken met 'voor God over hebben'.
Als je belasting, kerkgeld, kopen van straatkrant, geven aan goede doelen etc. bij elkaar optelt, kom je vast heel ver met die tienden.
-
@ Memento:
Hé, heb ik ooit niet eens begrepen dat jij ergens een vakantiehuisje hebt op de veluwe ofzo?
Wanneer dat ook onder jou tienden valt:
Ik weet nog wel iemand die dat op dit moment kan gebruiken.
Stuur me maar een pb als je vind dat je dit (tijdelijk) gratis aan een medemens in hoge nood in bruikleen wil geven.
En... da's geen gekheid, iedereen heeft een grote mond over naaste liefde en God dienen. Mijn ervaring is, wanneer mensen echt in nood zijn, is er niemand, maar dan ook niemand die materiele of financiele ondersteuning geeft.
Hé, heb ik ooit niet eens begrepen dat jij ergens een vakantiehuisje hebt op de veluwe ofzo?
Wanneer dat ook onder jou tienden valt:
Ik weet nog wel iemand die dat op dit moment kan gebruiken.
Stuur me maar een pb als je vind dat je dit (tijdelijk) gratis aan een medemens in hoge nood in bruikleen wil geven.
En... da's geen gekheid, iedereen heeft een grote mond over naaste liefde en God dienen. Mijn ervaring is, wanneer mensen echt in nood zijn, is er niemand, maar dan ook niemand die materiele of financiele ondersteuning geeft.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Geeft den keizer wat des keizers is........Ma Vis schreef: Gezien de 'doelen' waar ons belastinggeld heen gaat. Dat heeft niet meer echt te maken met 'voor God over hebben'.
Als je belasting, kerkgeld, kopen van straatkrant, geven aan goede doelen etc. bij elkaar optelt, kom je vast heel ver met die tienden.
De discussie over de tienden in relatie tot je netto en bruto inkomen is al eerder gevoerd.
Ik althans heb geen zin om dat weer op te rakelen.
Het gaat er uiteindelijk om of je met liefde geeft van datgene wat wij van God hebben ontvangen.
Een ieder moet voor zichzelf, met datgene wat Gods Woord daarover meldt, uitmaken wat hij /zij kan of mag geven voor de naaste die met veel minder bedeeld is.
Cliché: De arme gegeven is Gode geleend.......
De 1,5 maandsalaris was per jaar...Ma Vis schreef:10% is toch 10%? Dus 1/10 maandsalaris? :shock:memento schreef:In het OT gaf men tienden. Heb jij dat voor God over, uit de liefde van je hart? 1/10 is bijna 1,5 maandsalaris*
Daarnaast betalen we tegenwoordig zoveel belasting, dat vind ik ook wel onder 'tienden' vallen.
Hoewel je daar principieel op tegen zou moeten kunnen zijn.
Gezien de 'doelen' waar ons belastinggeld heen gaat. Dat heeft niet meer echt te maken met 'voor God over hebben'.
En het argument van belastingen gaat niet op; die hadden ze ten tijde van zowel het OT als het NT ook, en die belastingcenten gingen ook vaak niet naar goede doelen (iig niet ten tijde van de Romeinse overheersing)
Daarbij; de stelling was niet: Moeten we tienden betalen. Maar: Hebben wij het voor de Heere over? Ook als we kijken naar hoe een groot bedrag tienden zijn. Ook al zou het betekenen dat we bv niet op vakantie zouden kunnen? Kortom: Hebben wij 'onze' welvaart, ja: hebben wij onszelf en alles wat we hebben, over voor God?
-
Terwijl ik dit lees, gaan m'n haren echt recht overeind staan. (enne... dat kan écht voel ik nu..)
Hoe kan het dan, dat onze reformatorsiche ondernemers zulke dure prijzen vragen?
:roll: Verzekeren bij Pro-live en DVZ is duurder dan een niet christelijke verzekerings maatschappij.
:roll: Voor 10 rokken bij de H&M heb je een 1/2 rok bij college stile
:roll: Een hoed bij Matelootje, kost vijf keer zo veel als een hoed bij de V&D.
:idea: Ik snap het, van alle winst, betalen zij hun tienden misschien wel
:|
En.... is deze manier van ondernemen God dienen?
Of... is dit in het belang van je eigen portomonai???
Hoe kan het dan, dat onze reformatorsiche ondernemers zulke dure prijzen vragen?
:roll: Verzekeren bij Pro-live en DVZ is duurder dan een niet christelijke verzekerings maatschappij.
:idea: Ik snap het, van alle winst, betalen zij hun tienden misschien wel

Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Uiteindelijk niet gekocht, dus helaasHé, heb ik ooit niet eens begrepen dat jij ergens een vakantiehuisje hebt op de veluwe ofzo?

Kopen bij geloofsgenoten (lees: traditie-genoten) is volgens mij geen bijbelse verplichting. Niet doen dus, zou ik zeggen! Genoeg betaalbare winkels met degelijke kledingedele strijdster schreef:Terwijl ik dit lees, gaan m'n haren echt recht overeind staan. (enne... dat kan écht voel ik nu..)
:idea: Ik snap het, van alle winst, betalen zij hun tienden misschien wel:|
-
Haha, grapjas, da's nou niet echt een antwoord op m'n vraag. Ik ga ook niet naar die dure zaken.memento schreef:Uiteindelijk niet gekocht, dus helaasHé, heb ik ooit niet eens begrepen dat jij ergens een vakantiehuisje hebt op de veluwe ofzo?
Kopen bij geloofsgenoten (lees: traditie-genoten) is volgens mij geen bijbelse verplichting. Niet doen dus, zou ik zeggen! Genoeg betaalbare winkels met degelijke kledingedele strijdster schreef:Terwijl ik dit lees, gaan m'n haren echt recht overeind staan. (enne... dat kan écht voel ik nu..)
:idea: Ik snap het, van alle winst, betalen zij hun tienden misschien wel:|
Feit is alleen dat reformatorische ondernemers uitblinken in het vragen van hoge prijzen.
Dit strookt niet echt met datgene wat van reformatorische mensen wordt verwacht. (inclusief het koopgedrag van deze sub-cultuur)
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Het leven in rijkdom is niet onbijbels. Alhoewel soberheid een grote deugd is, en absoluut meer geluk brengt dan veel en duur kopen. Maar, onbijbels is het niet.Dit strookt niet echt met datgene wat van reformatorische mensen wordt verwacht. (inclusief het koopgedrag van deze sub-cultuur)
Trouwens: Voor degenen die soberheid bepleiten; laat hen eerst bedenken of zij dit doen uit jaloersie (ik heb weinig, hun veel meer), of uit principe.
- Christiaan
Is zo memento.memento schreef:Het leven in rijkdom is niet onbijbels. Alhoewel soberheid een grote deugd is, en absoluut meer geluk brengt dan veel en duur kopen. Maar, onbijbels is het niet.Dit strookt niet echt met datgene wat van reformatorische mensen wordt verwacht. (inclusief het koopgedrag van deze sub-cultuur)
Trouwens: Voor degenen die soberheid bepleiten; laat hen eerst bedenken of zij dit doen uit jaloersie (ik heb weinig, hun veel meer), of uit principe.
Gaat er om of we vast zitten aan die rijkdommen. Zoals de rijke jongeling.
Of dat we ook bereid zijn als God dat van ons vraagt die dingen los te laten.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 30 okt 2007, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.