Ik fiets nooit zonder licht, dus voor mij geldt het niet.BJD schreef:Ik had je ouder ingeschat als 16.refo schreef:Enne, nog een tip: als je zonder deugdelijk licht rijdt, zorg er dan voor dat je een ID bewijs bij je hebt. Anders komt er nog eens 25 euro bij.: Voor iemand ouder als 16 en die geen ID kan tonen kost het toch echt 50 euro.
Strengere controle op fietsverlichting
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-
Fiets je wel met licht dan? :mrgreen:refo schreef:Ik fiets nooit zonder licht, dus voor mij geldt het niet.BJD schreef:Ik had je ouder ingeschat als 16.refo schreef:Enne, nog een tip: als je zonder deugdelijk licht rijdt, zorg er dan voor dat je een ID bewijs bij je hebt. Anders komt er nog eens 25 euro bij.: Voor iemand ouder als 16 en die geen ID kan tonen kost het toch echt 50 euro.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Dit lijkt me geen probleem want:Mister schreef:Ik ben al zo blij als (vooral jongeren) een lampje op hun fiets doen, zodat ik ze met mijn kippige ogen ook zie in het donker. Gaan we dat even lekker ontmoedigen... Liever een knipperlampje dan geen lampje!
1. Lampjes die kunnen knipperen hebben ook altijd een niet-knipper-stand. Zonder licht rijden omdat knipperend licht niet mag zal dus niet gebeuren.
2. Als ze wel met knipperend licht fietsen zie je ze toch, dat ze er vervolgens voor bekeurd worden is niet erg

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik verbaas mij over de verschillende korpsen over het wel of niet toestaan van verlichting op de jassen en tassen.
Zo stelt een woordvoerder van de twee kopsen in Limburg
hier dat ze juist zullen complimenteren en je niet iemand kan bekeuren die met verlichting rijdt.
politie Flevoland zegt hier dat ze ook niet gaan bekeuren omdat ze al blij zijn als er verlichting wordt gevoerd.
In principe is het niet belangrijk wat de korpsen er van vinden. Zij worden betaald om de wet te handhaven. In dit geval staat er in de wet dat de verlichting niet mag knipperen en aan de fiets vast moet zitten. De wet is gemaakt toen de fietsen waren voorzien van dynamo en vast achterlicht en voorlicht.
Het is aan de overheid om de wet aan te passen inplaats de politie er op aan te zien indien ze wetten handhaven.
Straks gaan kopsen zeggen: Bij ons mag je 80 rijden waar 50 mag. Wij zijn al lang blij dat ze een gordel om hebben.
Gewone diefstallen vervolgen wij niet, wij zijn al lang blij als er geen geweld bij komt kijken.
Kortom.. de wet aanpassen zo kan de politie in alle redelijkheid handhaven zonder de willekeur.
hier dat ze juist zullen complimenteren en je niet iemand kan bekeuren die met verlichting rijdt.
politie Flevoland zegt hier dat ze ook niet gaan bekeuren omdat ze al blij zijn als er verlichting wordt gevoerd.
In principe is het niet belangrijk wat de korpsen er van vinden. Zij worden betaald om de wet te handhaven. In dit geval staat er in de wet dat de verlichting niet mag knipperen en aan de fiets vast moet zitten. De wet is gemaakt toen de fietsen waren voorzien van dynamo en vast achterlicht en voorlicht.
Het is aan de overheid om de wet aan te passen inplaats de politie er op aan te zien indien ze wetten handhaven.
Straks gaan kopsen zeggen: Bij ons mag je 80 rijden waar 50 mag. Wij zijn al lang blij dat ze een gordel om hebben.
Gewone diefstallen vervolgen wij niet, wij zijn al lang blij als er geen geweld bij komt kijken.
Kortom.. de wet aanpassen zo kan de politie in alle redelijkheid handhaven zonder de willekeur.
Die mensen hebben gewoon door dat de wet op dit punt gewoon dom is. Of niet functioneel. Lang leve de mensen die zich niet laten meeslepen door burocratie maar regels benaderen vanuit functioneel oogpunt. Als iemand met een lampje op zijn arm fiets en dat licht goed zichtbaar is wordt aangehouden met als reden: "Ja je bent goed zichtbaar, het is veilg, maar de wet zegt nou eenmaal dat het niet mag" is dat gewoon dom. Liever zo kijken dan wettisch met regels omgaan en puur kijken naar wat er op papier staat in plaats van naar het doel van regels en of dat bereikt wordt.BJD schreef:Ik verbaas mij over de verschillende korpsen over het wel of niet toestaan van verlichting op de jassen en tassen.
Mooie column in de Metro vandaag, over dit onderwerp:
Het is aardedonker. Het waait en het motregent. Ik fiets door de uitgestorven stad. Het licht van een enkele straatlantaarn glanst vaal in de plassen op het fietspad. Opeens staat ze wijdbeens voor me: een agente. Haar rechterhand gaat gestrekt omhoog. “Halt!” Ik knijp als een gek in mijn remmen en kom net op tijd tot stilstand.
Ik staar geschrokken naar mijn voorwiel. Bijna was ik tegen haar broek aan gereden. Langzaam richt ik mijn blik omhoog. Ik zie een strenge vrouw van begin vijftig. Ze heeft opvallend dunne, rood gestifte lippen.
“Zie ik dat goed?” vraagt ze met kordate stem. “Heeft u een draagbaar lampje als fietslicht bevestigd aan uw bovenarm?”
Ik knik.
De agente knijpt haar ogen een beetje toe. “De Raad van Hoofdcommissarissen heeft alle politiekorpsen een brief geschreven. Daarin staat dat de wet aangaande fietsverlichting consequent moet worden gehandhaafd.” Ze haalt haar bonnenboekje tevoorschijn. “Verlichting die aan kleding of tassen bungelt, wordt niet meer geaccepteerd.”
Verbaasd kijk ik haar aan. “Ben ik dan niet goed zichtbaar met dit lampje?”
“Dat hoort u mij niet zeggen.” De agente bladert stoïcijns in haar bonnenboekje.
Ik lach ongemakkelijk. “Nou dan. Het gaat er toch om dat ik goed zichtbaar ben? Dáárom draag ik dit lampje.”
“Toch moet ik u een verbaal geven,” antwoordt de agente. “De regelgeving is volstrekt helder. Bovendien mag uw lampje officieel niet knipperen. Dat wordt een extra verbaal.”
“Maar dat lampje knippert juist omdat ik dan nóg beter zichtbaar ben!” roep ik. “In België raadt de politie een knipperende fietsverlichting zelfs aan.”
De dunne, rode lippen van de agente krullen. Er verschijnen kuiltjes in haar wangen. “Ik doe dit niet voor mijn plezier, maar ik ben voor daadkracht en duidelijkheid. Ik zeg waar het op staat. Ik durf problemen te benoemen en die ook op te lossen.”
“U kunt me ook een waarschuwing geven,” zeg ik. “Dan loop ik wel verder.”
De agente is druk aan het schrijven. “Daar is het nu helaas te laat voor. Het verbaal is reeds toegezegd en dan is het een kwestie van goed uitvoeren. Beloofd is beloofd.”
“Maar het gaat toch om de geest van de regelgeving,” probeer ik wanhopig. “Waarom schrijft u nu een bon uit?”
De agente kijkt verstoord op. “O, u bent van de Amsterdamse aanpak. Daar schrijven de dienders van burgemeester Cohen inderdaad geen bon uit. Zij vinden verlichting op jassen en tassen nog altijd veel beter dan geen verlichting. Watjes!”
“En uw eigen collega’s, hoe denken die hierover?” vraag ik.
“Met collega’s heb ik niets te maken,” antwoordt de agente. “Ik ben een eenmanscorps, maar ooit word ik hoofdcommissaris. Er staan 620.555 burgers achter me. Zij zeggen tegen mij: Rita, houd je rug recht!”
Ze overhandigt me twee bonnen van elk twintig euro. Plots is haar hoofd heel dichtbij. “Regels zijn regels. Dat is toch fantastisch?”
Bron: Metro / Koelman.com
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Vaste achterlichten worden meestal gesloopt door vandalen, dan moet je toch blij zijn dan men nog een (los) lichtje op doet!BJD schreef:Ik verbaas mij over de verschillende korpsen over het wel of niet toestaan van verlichting op de jassen en tassen.
Men ontmoet maar zelden een persoon die wil luisteren naar wat hij niet horen wil.
Ja of als je 's avonds naar huis fiets uit je werk en je ziet dat je licht er mee is gestopt. Sja die fietsenmakers ook met die 8-17 uur mentaliteit. Maar ja volgende morgen moet je toch weer op tijd op je werk zijn. Weet je wat: ik neem vandaag ff een los lichtje en breng ik hem morgen wel naar fietsenmaker. Pats boete...hoe maak je je nog geloofwaardig als agenten? Vooral als je leest dat er een boef is ontsnapt uit een gevangenis. Dan denk je ook: ga boeven vangen 

Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Als jij zegt waar die loopt zullen ze hem vast wel willen vangenvlinder schreef:Ja of als je 's avonds naar huis fiets uit je werk en je ziet dat je licht er mee is gestopt. Sja die fietsenmakers ook met die 8-17 uur mentaliteit. Maar ja volgende morgen moet je toch weer op tijd op je werk zijn. Weet je wat: ik neem vandaag ff een los lichtje en breng ik hem morgen wel naar fietsenmaker. Pats boete...hoe maak je je nog geloofwaardig als agenten? Vooral als je leest dat er een boef is ontsnapt uit een gevangenis. Dan denk je ook: ga boeven vangen
Ik begrijp de frustratie wel.. boetes moeten ook een doel hebben en moeten redelijk zijn. En natuurlijk is dat met knipperende lichtjes niet het geval.vlinder schreef:Ja of als je 's avonds naar huis fiets uit je werk en je ziet dat je licht er mee is gestopt. Sja die fietsenmakers ook met die 8-17 uur mentaliteit. Maar ja volgende morgen moet je toch weer op tijd op je werk zijn. Weet je wat: ik neem vandaag ff een los lichtje en breng ik hem morgen wel naar fietsenmaker. Pats boete...hoe maak je je nog geloofwaardig als agenten? Vooral als je leest dat er een boef is ontsnapt uit een gevangenis. Dan denk je ook: ga boeven vangen
Gelukkig hebben dienders een discretionele bevoegdheid. Ze bepalen tot een bepaalde hoogte zelf waarvoor ze schrijven.
Alleen wanneer is het een smoes en wanneer niet?? Ze gebruiken nogal wat verhalen om onder een boete uit te komen.. tot overlijden, ernstige ziekten enzv aan toe. Sommige zullen echt proestend avn de lach zijn weggereden bij me.... :mrgreen:
Zo van "die is er in getrapt..." maar vervolgens wel professioneel blijven om niet iedereen over een kam te scheren.
Blijft lastig
Ik heb nieuwe lampjes gekocht (was goedkoper dan nieuwe batterijen, die oude lampjes werkten op rare en dure batterijen