100 jarig bestaan Gereformeerde Gemeenten

entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

rj schreef:En wat zijn die schaduwe dan?

paar bedrichten hieronder:

Ik heb een grote hoogachting voor ds Moerkerken en zijn visie op hoe God een mens bekeerd ( maar dat was al duidelijk), ik ga niet met hem mee in de bewering dat de rechtvaardigmaking slechts door een enkeling wordt meegemaakt in dit leven. Het is mijns inziens een noodzakelijk iets, en een wedergeboorte zonder rechtvaardigmaking bestaat niet. Ik denk dat ook ds Moerkerken ook de schaduwkanten van zijn visie ziet in de GG, mensen die uren volpraten met ellendekennis, Christuskennis ho maar, en toch nog reden zien om aan het HA deel te nemen. Dit bedoel ik niet veroordelend of wat dan ook, maar waar is dat volk gebleven dat huppelt vol zielevreugd?
"............................................................."
helma

Bericht door helma »

entiteitxx schreef: maar waar is dat volk gebleven dat huppelt vol zielevreugd?
't juichend christendom?
refo

Bericht door refo »

helma schreef:
't juichend christendom?
:wink:
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

helma schreef:
't juichend christendom?
:mrgreen:

Die juichen en huppelen toch niet vol zielevreugd maar slechts vanwege ledig ijdel menselijk vermaak?

:mrgreen:

Maar ja. Goede vraag Entiteitxx. Psalm 68 zegt:

4 Maar de rechtvaardigen zullen zich verblijden; zij zullen van vreugde opspringen voor Gods aangezicht, en van blijdschap vrolijk zijn.
5 Zingt Gode, psalmzingt Zijn Naam; hoogt de wegen voor Dien, Die in de vlakke velden rijdt, omdat Zijn Naam is HEERE; en springt op van vreugde voor Zijn aangezicht.

De Gereformeerden zijn daar echter nooit zo goed in geweest :D Toch noemt de Psalm (en niet alleen deze) dit niet voor niets. Waarom hebben we zoveel moeite met het uitten van onze blijdschap?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

entiteitxx schreef:
rj schreef:En wat zijn die schaduwe dan?

paar bedrichten hieronder:

Ik heb een grote hoogachting voor ds Moerkerken en zijn visie op hoe God een mens bekeerd ( maar dat was al duidelijk), ik ga niet met hem mee in de bewering dat de rechtvaardigmaking slechts door een enkeling wordt meegemaakt in dit leven. Het is mijns inziens een noodzakelijk iets, en een wedergeboorte zonder rechtvaardigmaking bestaat niet. Ik denk dat ook ds Moerkerken ook de schaduwkanten van zijn visie ziet in de GG, mensen die uren volpraten met ellendekennis, Christuskennis ho maar, en toch nog reden zien om aan het HA deel te nemen. Dit bedoel ik niet veroordelend of wat dan ook, maar waar is dat volk gebleven dat huppelt vol zielevreugd?
Rechtvaardigmaking is niet een gebeurtenis in het leven van een mens. Het is volgens de HC het nut ervan dat hij dat alles gelooft. Wie gelooft is rechtvaardig. Dat zegt God in Zijn Woord. Verwachten dat God dat nog eens op een speciale manier duidelijk gaat maken aan de reeds gelovige mens is onjuist. Wanneer je persé wilt dat dat gebeurt moet je stellen dat de mens dán pas geloof heeft. Wil je dat niet dan heb je een probleem.

Het lijkt me goed om weer eens te onderzoeken wat 'geloof' is. Dat is het probleem van deze tijd. Er is zowel ter linker- als ter rechterzijde veel verwarring over het eenvoudige geloof.

En dan niet vanuit de bestaande belijdenisgeschriften naar de bijbel kijken. Maar vanuit de Bijbel een nieuwe belijdenis opstellen.

Links is er het 'geloof nou maar dat het voor jou is'. Ten onrechte wordt dat als remonstrantisme afgedaan. Het heeft er wel van weg, maar de zuivere vorm is het niet. Voor de remonstranten hebben we de DL, dus zelf nadenken hoeft niet meer.

Ter rechterzijde hebben we de 'wedergeboorte-idee'. Eerst moet God wat doen en dan kunnen we weer verder. Dit lijkt bijbelse papieren te hebben, maar waarom benadrukte de reformatie het 'Sola Fide' en niet het 'Sola regeneratione'? Dat is toch hetzelfde? Nou, nee. Ja, maar de DL. Nee, de DL zijn opgesteld tegen iets anders.

Nu zitten we enerzijds met een halleluja-christendom dat duizende gelovige telt. ZItten die allemaal fout? Dat weten we niet. In de warmte van ons kerkgebouw zitten we lekker onderuit gezakt te luisteren naar waarschuwen tegen het juichend christendom (whatever that may be). Heerlijk, wij zijn zo niet. Dat is buiten. Af en toe bericht het RD er wat over en dan griezelen we lekker: allemaal juichende mensen, maar ze gaan allemaal naar de hel. Nou, ja, overal heeft God Zijn volk, nuanceren we snel en vroom, maar het leeuwendeel toch wel. Net als bij ons trouwens, maar dat is een ander verhaal. WIj wéten het tenminste en stemmen het toe. Dat is toch wel een stuk beter.

En dat hele volksstammen op deze manier nooit het ware geloof krijgen, omdat ze domweg niet weten wat het is, dat kan ons niet boeien. Dat heeft met verkiezing te maken. En we vergeten dat er geen verkiezing is zonder dat iemand het verkondigt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jacc

Bericht door Jacc »

En we vergeten dat er geen verkiezing is zonder dat iemand het verkondigt.
Zoals ds. van der Sluis in "Dordt vandaag" stelt dat de uitverkiezing daadwerkelijk plaats heeft tijdens en onder de verkondiging van het evangelie.
Waarbij er onder "het evangelie" niet verstaan wordt een "volgens de regelen der scholastiek waterdichte leer", samengesteld met behulp van de nagelaten pennevruchten van Comrie.
Nu heb ik Comrie aardig doorgelezen maar ik kan het er met de beste wil niet uithalen wat ds. Moerkerken er uit meent te kunnen opmaken, waarbij ik direct vaststel dat ik leek ben en geen theoloog.
Marco

Bericht door Marco »

Jacc schreef:
En we vergeten dat er geen verkiezing is zonder dat iemand het verkondigt.
Zoals ds. van der Sluis in "Dordt vandaag" stelt dat de uitverkiezing daadwerkelijk plaats heeft tijdens en onder de verkondiging van het evangelie.
Waarbij er onder "het evangelie" niet verstaan wordt een "volgens de regelen der scholastiek waterdichte leer", samengesteld met behulp van de nagelaten pennevruchten van Comrie.
Nu heb ik Comrie aardig doorgelezen maar ik kan het er met de beste wil niet uithalen wat ds. Moerkerken er uit meent te kunnen opmaken, waarbij ik direct vaststel dat ik leek ben en geen theoloog.
De uitverkiezing heeft allang plaatsgevonden. Dat is Gods besluit dat Hij al ver voor onze (mijn) geboorte heeft genomen. Daarom gaat er ook troost van uit: Het is niet afhankelijk van mij, maar ligt al vast. Ik ken de context van ds. Van der Sluis niet, maar zijn stelling lijkt mij dus niet correct.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Marco schreef:De uitverkiezing heeft allang plaatsgevonden. Dat is Gods besluit dat Hij al ver voor onze (mijn) geboorte heeft genomen. Daarom gaat er ook troost van uit: Het is niet afhankelijk van mij, maar ligt al vast. Ik ken de context van ds. Van der Sluis niet, maar zijn stelling lijkt mij dus niet correct.
Het gaat v.d Sluijs erom hoe de uitverkiezing in de tijd gerealiseerd wordt, m.a.w. hoe mensen tot het zaligmakende geloof gebracht worden. Dat gebeurt, zoals Jacc opmerkt met name "tijdens en onder de verkondiging van het evangelie".

Daarom heb ik moeite met een beschrijvende prediking, die ons vertelt hoe God mensen bekeert, maar waarbij de veronderstelling is dat Hij dat nu (tijdens en door de prediking) blijkbaar niet doet. Als dat de veronderstelling is, dan is de prediking geen prediking meer, maar een vrome verhandeling.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Rechtvaardigmaking is niet een gebeurtenis in het leven van een mens. Het is volgens de HC het nut ervan dat hij dat alles gelooft. Wie gelooft is rechtvaardig. Dat zegt God in Zijn Woord. Verwachten dat God dat nog eens op een speciale manier duidelijk gaat maken aan de reeds gelovige mens is onjuist. Wanneer je persé wilt dat dat gebeurt moet je stellen dat de mens dán pas geloof heeft. Wil je dat niet dan heb je een probleem.
Tot geloof komen is wel een gebeurtenis in het leven van een mens. Dat is een universeel gegeven dat je bij de christenheid over de gehele wereld tegenkomt.
'k Had lang gezocht, maar opeens werd ik vrij
Toen 'k in het gelove Hem vond.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Entiteitxx schreef:Zoals ik al eerder heb vermeld, zijn er schaduwen aan de prediking van ds Moerkerken.
Waarvan akte!
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Rechtvaardigmaking is niet een gebeurtenis in het leven van een mens. Het is volgens de HC het nut ervan dat hij dat alles gelooft. Wie gelooft is rechtvaardig. Dat zegt God in Zijn Woord. Verwachten dat God dat nog eens op een speciale manier duidelijk gaat maken aan de reeds gelovige mens is onjuist. Wanneer je persé wilt dat dat gebeurt moet je stellen dat de mens dán pas geloof heeft. Wil je dat niet dan heb je een probleem.
Tot geloof komen is wel een gebeurtenis in het leven van een mens. Dat is een universeel gegeven dat je bij de christenheid over de gehele wereld tegenkomt.
'k Had lang gezocht, maar opeens werd ik vrij
Toen 'k in het gelove Hem vond.
Precies. Zo kan het gaan. En een gebeurtenis kan ook een ontwikkeling zijn. Ik vind het wel goed omschreven.

Overigens snap ik niet dat rechtvaardigmaking het nut van geloven zou zijn. Het is het gevolg van geloof, dat klopt. Maar rechtvaardigmaking en vergeving zijn geen doel op zich.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Overigens snap ik niet dat rechtvaardigmaking het nut van geloven zou zijn. Het is het gevolg van geloof, dat klopt. Maar rechtvaardigmaking en vergeving zijn geen doel op zich.
H.C. Zondag 23.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Overigens snap ik niet dat rechtvaardigmaking het nut van geloven zou zijn. Het is het gevolg van geloof, dat klopt. Maar rechtvaardigmaking en vergeving zijn geen doel op zich.
H.C. Zondag 23.
Wat baat het u nu? is toch iets anders dan het 'nut om te geloven'. Het woord 'nut' is echt niet geschikt in dit verband.

Maar misschien is het beter om over deze dingen een afzonderlijk topic te openen, want met 100-jarig bestaan heeft het weinig meer te maken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:
H.C. Zondag 23.
Wat baat het u nu? is toch iets anders dan het 'nut om te geloven'. Het woord 'nut' is echt niet geschikt in dit verband.

Maar misschien is het beter om over deze dingen een afzonderlijk topic te openen, want met 100-jarig bestaan heeft het weinig meer te maken.
Het doel van geloven dan... of liever gezegd, Gods doel. Vergeving heeft altijd een doel, Hij maakt ons schoon om ons te kunnen vullen. (je maakt ook geen lege jampotjes schoon om ze vervolgens weer terug te zetten in de schuur :)) Vergeving heeft als doel om ons te vullen met de Geest zodat we vervolgens voor Hem aan de slag gaan, voor zijn Koninkrijk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Verdere reacties inzake de leeggehaalde website van ds. R. Kok graag in dit topic.

PS> Ik heb het geschreeuw hier even weggehaald.
Gesloten