Beroepingswerk, deel 4

Wauwie

Bericht door Wauwie »

Gian schreef:Nu maar hopen dat P. vd. Voorde niet voor Polsbroek bedankt.
D'r is anders ook nog een beroep naar Wijngaarden.
jvdg

Bericht door jvdg »

Wauwie schreef:
Je zegt dit omdat Wingerden in het verleden altijd kandidaten als predikant heeft ontvangen?
Wauwie

Bericht door Wauwie »

jvdg schreef:
Wauwie schreef:
Je zegt dit omdat Wingerden in het verleden altijd kandidaten als predikant heeft ontvangen?
Nou, nee, dat weer niet. Want volgens mij heeft Polsbroek ook vaak kandidaten, als ik me niet vergis.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

http://www.hervormdcontact.nl en http://www.gereformeerdgezind.nl melden:

Aangenomen naar Schoenrewoerd (HHK): Ds. L. Groenenberg te Oud-Beijerland.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

De Hervormde Gemeente van Groot-Ammers brengt een beroep
uit op ds. A. Bloemendal.
Ingangsdatum 2 november, beslissingsdatum 23 november 2007.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Wauwie schreef:
ik hoorde dat er veel betrekking was op de gemeente Wijngaarden
HHKtE

Bericht door HHKtE »

JolandaOudshoorn schreef:De Hervormde Gemeente van Groot-Ammers brengt een beroep
Dit beroep klopt eigenlijk niet,Als Ds Bloemendal naar Putten gaat ,gaat het hele beroep niet door
Ik wil geen muggenzifter zijn hoor
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

HHKtE schreef:
JolandaOudshoorn schreef:De Hervormde Gemeente van Groot-Ammers brengt een beroep
Dit beroep klopt eigenlijk niet,Als Ds Bloemendal naar Putten gaat ,gaat het hele beroep niet door
Dat vind ik altijd heel erg vaag bij sommige kerkverbanden. Je kunt toch gewoon meerdere beroepen tegelijk uitzenden naar een predikant? Je bent toch niet afhankelijk van een andere gemeente? Dat gebeurt in de GG ook gewoon en heeft nog nooit tot problemen geleid...
jvdg

Bericht door jvdg »

Klaas-Jan schreef:
HHKtE schreef:
Dat vind ik altijd heel erg vaag bij sommige kerkverbanden. Je kunt toch gewoon meerdere beroepen tegelijk uitzenden naar een predikant? Je bent toch niet afhankelijk van een andere gemeente? Dat gebeurt in de GG ook gewoon en heeft nog nooit tot problemen geleid...
Van deze discussie snap ik geen jota.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Klaas-Jan schreef:Dat vind ik altijd heel erg vaag bij sommige kerkverbanden. Je kunt toch gewoon meerdere beroepen tegelijk uitzenden naar een predikant? Je bent toch niet afhankelijk van een andere gemeente? Dat gebeurt in de GG ook gewoon en heeft nog nooit tot problemen geleid...
Tja, Klaas-Jan, wat jij gewend bent vind jij normaal.
Maar misschien vinden anderen wel iets anders normaal, want die zijn het anders gewend...
Bij ons heeft ook een predikant nu twee beroepen, althans: een tweede beroep in de wachtkamer. Het gaat pas in indien hij voor het eerste bedankt. Zo is dat kerkordelijk geregeld.
En ook bij jullie wordt toch gebeden dat alle dingen met orde en eerbied mogen geschieden, toch? Welnu, dat is dus onze orde.

Het zal ook wel te maken hebben met het verschil tussen predikantennood en kandidatenoverschot....
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

HHKtE schreef:
Daarom gaat dit beroep pas op 2 november in :!: :idea: En als hij Putten aanneemt, dan vervalt het beroep naat Groot Ammers idd. Bovendien gebeurt het wel vaker dat een predikant twee beroepen krijgt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Unionist

Bericht door Unionist »

HHKtE schreef:
Wauwie schreef:
ik hoorde dat er veel betrekking was op de gemeente Wijngaarden
Vertelt hij dat rond? Of heb je aan zijn deur geluistered?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Hendrikus schreef:
Klaas-Jan schreef:Dat vind ik altijd heel erg vaag bij sommige kerkverbanden. Je kunt toch gewoon meerdere beroepen tegelijk uitzenden naar een predikant? Je bent toch niet afhankelijk van een andere gemeente? Dat gebeurt in de GG ook gewoon en heeft nog nooit tot problemen geleid...
Tja, Klaas-Jan, wat jij gewend bent vind jij normaal.
Maar misschien vinden anderen wel iets anders normaal, want die zijn het anders gewend...
Bij ons heeft ook een predikant nu twee beroepen, althans: een tweede beroep in de wachtkamer. Het gaat pas in indien hij voor het eerste bedankt. Zo is dat kerkordelijk geregeld.
En ook bij jullie wordt toch gebeden dat alle dingen met orde en eerbied mogen geschieden, toch? Welnu, dat is dus onze orde.

Het zal ook wel te maken hebben met het verschil tussen predikantennood en kandidatenoverschot....
Ik denk zelf dat men in de GG ook makkelijker een predikant/kandidaat beroept dan in de PKN of de HHK. Hoe dat komt, weet ik niet zo goed. Maar je ziet wel vaak dat PKN/HHK-gemeentes maandenlang nadenken over wie ze zullen beroepen, terwijl de kerkenraad binnen de GG vrij makkelijk een tweetal opstelt, waaruit de manslidmaten dan een predikant kiezen, die dan meteen wordt beroepen. Binnen de GG hebben we ongeveer 55 predikanten, die allemaal een eigen gemeente hebben. Verder hebben we 9 studenten op de Theologische School. De studenten mogen in hun 3e en 4e jaar voorgaan in de gemeenten. Ze bepalen niet hun eigen agenda, maar één predikant (in dit geval Ds. L. Blok, Gorinchem) zorgt ervoor dat de studenten in zoveel mogelijk verschillende gemeenten voorgaan. De gemeenten kennen dus de studenten, wanneer ze kandidaat worden gesteld en daarom ontvangt een kandidaat ook altijd zoveel beroepen. Volgens mij kennen veel gemeenteleden van de PKN/HHK heel veel predikanten in hun kerkverband niet en dat is er misschien de oorzaak van dat men altijd voorzichtig is met het beroepen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

On-topic maar weer.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Ik las op 26 september jl. in het RD:

Beroepen te Rotterdam-IJsselmonde (GG): Ds. G. Mouw te Uddel

Dat is vandaag precies 5 weken geleden en volgens mij heeft hij nog geen beslissing genomen. De termijn is toch 3 weken?
Gesloten