Mes in het Paradijs?

Gesloten
Kaw
Contacteer:

Mes in het Paradijs?

Bericht door Kaw »

Een mes kun je goed en fout gebruiken. Een mes is geschapen om de goede reden. Dat kun je van heel veel dingen zeggen.
Andreas

Bericht door Andreas »

Kaw schreef:Een mes kun je goed en fout gebruiken. Een mes is geschapen om de goede reden. Dat kun je van heel veel dingen zeggen.
Daar heb ik zo mijn twijfels over. Ik denk niet dat God bij de schepping het mes geschapen heeft. Waarom ook? De mens hoefde niets te snijden. Maar na de zondeval wel. Toen moest er opeens kleding gemaakt worden van dierenvel. En ja toen had je een mes nodig. Waarschijnlijk heeft onze zondige geest het mes zelf uitgevonden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Andreas schreef:
Kaw schreef:Een mes kun je goed en fout gebruiken. Een mes is geschapen om de goede reden. Dat kun je van heel veel dingen zeggen.
Daar heb ik zo mijn twijfels over. Ik denk niet dat God bij de schepping het mes geschapen heeft. Waarom ook? De mens hoefde niets te snijden. Maar na de zondeval wel. Toen moest er opeens kleding gemaakt worden van dierenvel. En ja toen had je een mes nodig. Waarschijnlijk heeft onze zondige geest het mes zelf uitgevonden.
En hoe zouden ze dan in het paradijs een meloen open hebben gemaakt? Sommige vruchten kan je echt niet eten zonder een mes ofzo :)

Een mes is geschapen om dingen open te snijden, door te snijden, om mee te smeren etc. Op zich geen verkeerde manieren om een mes te gebruiken... Totdat je er verkeerde dingen mee gaat doen... maar dat maakt een mes op zich nog niet verkeerd. In het paradijs hadden zonder problemen messen kunnen zijn, of het nou ook daadwerkelijk zo was of niet is dan niet eens relevant.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Het woord 'paradijs' is pas later ontstaan.

Adam en Eva woonden gewoon in een tuin. Kan me niet voorstellen dat hun dagbesteding slechts bestond in luieren en eten dat bij wijze van spreken geschild en wel in hun mond viel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
wim

Bericht door wim »

HSV schreef: 4 Dit is wat uit de hemel en de aarde voortkwam, toen zij geschapen werden, in de tijd dat de HEERE God aarde en hemel maakte.

5 Er was nog geen enkele veldstruik op de aarde en er was nog geen enkel veldgewas opgekomen, want de HEERE God had het niet doen regenen op de aarde; en er was geen mens geweest om de aardbodem te bewerken.

6 Maar een damp steeg uit de aarde op en bevochtigde heel de aardbodem.

7 Toen vormde de HEERE God de mens uit het stof van de aardbodem en blies de levensadem in zijn neusgaten; zo werd de mens tot een levend wezen.
Met andere woorden: de mens was nodig om de aardbodem te bewerken?
Andreas

Bericht door Andreas »

Marnix schreef:
Andreas schreef:
En hoe zouden ze dan in het paradijs een meloen open hebben gemaakt? Sommige vruchten kan je echt niet eten zonder een mes ofzo :)

Een mes is geschapen om dingen open te snijden, door te snijden, om mee te smeren etc. Op zich geen verkeerde manieren om een mes te gebruiken... Totdat je er verkeerde dingen mee gaat doen... maar dat maakt een mes op zich nog niet verkeerd. In het paradijs hadden zonder problemen messen kunnen zijn, of het nou ook daadwerkelijk zo was of niet is dan niet eens relevant.
Geen idee, ik lees niets over meloenen; er zijn vruchten te over waar geen mes voor nodig is. Ik reageer dan ook op de stelling dat het mes geschapen is. Dat is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen van niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het woord 'paradijs' komt in de Bijbel niet zo bar veel voor, zo las ik gisteren in "De Redelijke Godsdienst".

In het Oude Testament sowieso maar één keer, namelijk in Hooglied 4 : 13 en daar betekent het wat anders.
In het Nieuwe Testament wordt er de (derde) hemel mee bedoeld. Het gebruik voor de Hof van Eden komt waarschijnlijk door de tekst uit Openbaring 2 : 7:
Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van den boom des levens, die in het midden van het paradijs Gods is.
helma

Bericht door helma »

w.s. konden ze alle vruchten met de schil eten; ik kan me niet voortstellen dat er 'afval' bestond
Marnix

Bericht door Marnix »

Andreas schreef:
Marnix schreef:
Andreas schreef:

Geen idee, ik lees niets over meloenen; er zijn vruchten te over waar geen mes voor nodig is. Ik reageer dan ook op de stelling dat het mes geschapen is. Dat is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen van niet.
het woord "geschapen" is wat ongelukkig gekozen misschien. Er wordt mee bedoeld dat het door mensen ontwikkeld / gemaakt is. (niet te verwarren met "geschapen door God zoals Hij de aarde schiep"
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:w.s. konden ze alle vruchten met de schil eten; ik kan me niet voortstellen dat er 'afval' bestond
En de pitten dan?
vlinder

Bericht door vlinder »

helma schreef:w.s. konden ze alle vruchten met de schil eten; ik kan me niet voortstellen dat er 'afval' bestond
Ik neig ernaar met je mee te gaan, maar hoe moet ik me dat voorstellen bij een ananas schil? Of meloenschil? Of kiwi? :shock:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
En de pitten dan?
Nou, gelukkig is dat niet afhankelijk van jou voorstellingsvermogen :) Waarom zou je daar geen schil van een vrucht overhouden? Iedereen weet dat dat weer goed als compost kan dienen.
freek

Bericht door freek »

Erg relevante discussie :shock:
David J

Bericht door David J »

freek schreef:Erg relevante discussie :shock:
Inderdaad. Ik zeg niet gauw dat een discussie onzinnig is, maar dit...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ok, weg ermee dan.
Gesloten