Pkn, Hersteld verband, ...... help me eens

elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Refojongere schreef: Beste elbert,
Wat me in de discussie over NHK en PKN opviel is dat de kerk vaak zo gezien wordt: als een instituut met een bepaald reglement (de kerkorde) en aangezien het reglement aangepast is (op een aantal punten verslechterd), is het instituut ook anders. Dat is in het kort gezegd de opvatting van onze hersteld-hervormde broeders en zusters.

Nee, daar geef je onze opvatting niet mee weer. De zichtbare kerk is niet slechts een instituut met wat regels, nee, het is 'de gemeenschap der heiligen'. Waaraan is de ware kerk te herkennen? Aan waar zij voor staat, wat zij gelooft/belijdt. Het is niet slechts de kerkorde die op een aantal punten is aangepast/verslechterd. Nee, het wezen van de kerk, tot uiting komend in de eenheid van het ware geloof is weggenomen.
Beste Refojongere,
en dus is de PKN geen kerk? Dat is de enige conclusie die ik hieruit kan trekken.
Nu gaat het mij er niet om om hierover verontwaardigd te doen, maar het gaat me wel om de zuiverheid van de zakelijke redenatie die wordt gehanteerd. Is het wezen van de kerk te vinden in de eensluidendheid van haar belijdenisgeschriften? En wat is belijden in dezen dan precies? Is belijden hetzelfde als het uitsluitend opnemen van de 3 gereformeerde belijdenisgeschriften in de kerkorde? Of ligt het veel breder en dieper, is het ook niet de bedoeling dat de belijdenis veelmeer een levende zaak is, d.w.z. dat de waarheid zoals die verwoord is, ook daadwerkelijk in de levens van de gelovigen wordt beleden? Is het wezen van de kerk weggenomen (dus niet: aangetast) als er 1 of meerdere belijdenisgeschriften worden genoemd die op bepaalde punten daarmee verschillen? Is er dan sprake van het legitimeren van de leugen en zo ja, in hoeverre? Wordt hiermee het christelijke belijden dermate onmogelijk gemaakt, dat je over een valse kerk moet spreken? Zo ja, dan is het de plicht van elke christen om zich daarvan af te scheiden. Zo nee, dan is het schuld als men dat doet.
Refojongere schreef: Twee redenen geef je waarom je toch als lid van de Hervormde Kerk bent overgegaan naar een plurale kerk:
1) Christus wordt als Hoofd beleden en de Schrift is enige bron en norm
2) Wij moeten blijven omzien naar onze dwalende broeders en zusters

Dit zijn vragen die ds. W. van Vlastuin ook heeft willen beantwoorden. Ik overtref de helderheid van zijn antwoorden niet. Vandaar dat ik ze hier plaats:

1) We zullen het met elkaar eens zijn dat de primaire erkenning van Gods Woord (en Christus als Hoofd van de Kerk (RJ)) niet betekent dat elk belijdenisgeschrift daaraan ondergeschikt kan worden genoemd en elke belijdenis kan worden gedaan. Als in de structuur het Woord bovenaan staat, is het niet onverschillig wat we verder vastleggen. Ik denk dat we overeenstemmen dat er grenzen zijn. Het verschil zal wel zijn waar die grenzen liggen.
Belijdenisgeschriften zijn bedoeld om velerlei uitleg van Gods Woord te voorkomen. Groen van Prinsterer zei het in de vorige eeuw zo: “Heeft een kerk alleen een Bijbel, dan is er in feite geen geloofsgemeenschap. Dan zijn alle meningen over de betekenis van het bijbelwoord gelijkwaardig, en elke theoloog heeft evenveel recht van spreken. Zonder een confessie is een kerk overgeleverd aan de theologie”. Wezenlijk voor belijdenisgeschriften is dat ze een keuze maken in de uitleg van Gods Woord. Nu er in de belijdende artikelen van de nieuw te vormen kerk elkaar uitsluitende belijdenissen zijn opgenomen, is de belijdenis geen belijdenis meer. De confessie geeft geen richting meer aan het verstaan van het Woord en daarmee is principieel de pluraliteit erkend.

Ik (RJ) voeg hieraan toe: Als de pluraliteit wordt gelegaliseerd, dan is het toch zo dat het ingaan tegen het Woord van God erkend wordt? Hoe kan het dan dat je tegelijk zegt dat het Woord van God primaat heeft? Dat blijkt uit haar belijdenis.
De PKN zegt van zichzelf dat het Woord van God primaat heeft, maar ook dat ze 2 tradities in zich verenigt, nl. de gereformeerde en de lutherse. Dus wordt de schriftuitleg uit die 2 tradities legitiem genoemd. Als je dit pluraal noemt, is het wel een beperkte pluraliteit (hoe verdrietig dat ook is), nl. ofwel gereformeerd, ofwel luthers.
Het is buitengewoon jammer dat het confessionele verschil tussen die beide tradities nooit is opgelost, maar dat de PKN ervoor heeft gekozen om beide tradities als legitiem te erkennen. Alle hervormd-gereformeerden, of ze nu lid zijn van de HHK of de PKN, betreuren dit en dat doe ik ook. Want we geloven dat de gereformeerde leer de Schrift correct naspreekt en dat alles wat daartegen strijdt, bestreden moet worden; of positiever gezegd: die gereformeerde leer moet verdedigd en verbreid worden, ook binnen de kerk.
Moet je hiermee nu zeggen dat binnen de PKN principieel gezien pluraliteit is toegestaan? Het is te gemakkelijk om dit massief met ja te beantwoorden, want dat zou veronderstellen dat kerkordelijk gezien alles kan en mag wat tegen het Woord van God en tegen de 3 gereformeerde belijdenisgeschriften ingaat. Dat is dus niet zo. Het is kerkordelijk legitiem om er lutherse opvattingen m.b.t. de doop en het avondmaal op na te houden (en ook evangelische m.b.t. de doop), maar niet daar waar het de kern van het belijden aangaat. Daarom vind ik het citaat van Groen van Prinsterer enigszins uit z'n verband gerukt, aangezien hij in de 19e eeuw geconfronteerd werd met praktische leervrijheid binnen de NHK, ook al werden de 3 gereformeerde formulieren op papier nog erkend als belijdenisgeschriften van de kerk. Terug naar de daadwerkelijke binding aan die uitleg van de Bijbel was dan ook zijn devies.

De vraag is nu: wat is de kern van het belijden en waar ligt de grens van wat je mag verdragen?
Voor hersteld-hervormden is dit heel duidelijk: de grens zijn de 3FvE en al wat daarbij of daarvanaf wordt gedaan is reden om als groep "achter te blijven" zoals men dat zelf zo noemt.
De vraag is of die keuze legitiem is, aangezien je je ook de vraag kunt stellen of een aangetaste belijdenis (doordat er op punten tegenstrijdige geschriften aan zijn toegevoegd) een reden vormt om je buiten die kerk te houden (en dus synodaal ongehoorzaam te zijn), ook als je als gemeente exclusief gereformeerd kunt zijn (over het woordje exclusief wordt getwist, maar in de praktijk van alledag is het gewoon wel zo). Op dit punt zijn verschillende keuzes gemaakt, die hebben geresulteerd in een scheuring.

Even afgezien hiervan, moeten we ons ook bedenken of de lutherse leer zoals verwoord in de Augsburgse confessie (want daar gaat het hier o.a. over), niet op de punten die van de gereformeerde verschillen, ook vallen onder het hout, het hooi en de stoppelen van 1 Kor. 3:12. Dat is een lastige vraag, aangezien je je moet afvragen waar de grens ligt van wat het fundament aantast. Is dat de lutherse leer van de consubstantiatie? Of een ander typisch lutherse dwaling? Wanneer wordt het een kerkscheidende kwestie, waarbij je moet zeggen: jullie horen niet bij de kerk? Het is lastig om daar een uitspraak over te doen en eerlijk gezegd kan ik dat niet. Ik wil wel zeggen dat het een stuk gemakkelijker zou zijn geweest als de ELK niet samen was gegaan met de NHK en de GKN. Dat had een hoop ellende bespaard, met name in hervormd-gereformeerde kring.
Refojongere schreef: 2) De prediking van Jezus tot de schare is echter geen model voor het kerk-zijn. Jezus preekte tot velen, maar vierde het avondmaal met enkelen. Kerkelijke gemeenschap is naar haar wezen beperkter dan een evangelisatietoespraak. Het laatste is erop gericht dat uit de schare een kerk zal ontstaan. In de kerk is niet alleen het Woord, maar ook het antwoord van het geloof. De kerk is naar haar wezen een pilaar der waarheid. De kerk zal een baken zijn in de grote leugenzee van deze wereld. Ook hier geldt dat Gods eer uiteindelijk meer weegt dan de massa mensen.
In ons denken over de kerk dienen we ons te hoeden voor de twee klippen van veruitwendiging en verinnerlijking. Van het laatste is sprake als de kerk verwordt tot een conventikel en haar bewogenheid met de mensheid verliest. Van het eerste is sprake als de mensenmassa en de veelheid van stromingen doelen in zichzelf worden, of zelfs kenmerken van de ware kerk gaan heten.
Overigens is Gods waarheid niet strijdig met het heil van de massa. Een kerk waar de leer van Gods Woord aanwezig is, zal tot heil van de wereld zijn. Een verwereldlijkte kerk verliest niet alleen haar zelfrespect, maar is ook krachteloos ten aanzien van de maatschappij. De kerk moet niet met haar mond vol tanden staan in haar verantwoording van haar geloof. In onze tijd van relativisme is het van het grootste belang dat de kerk niet met deze geest meegaat, maar onverkort Gods Woord erkent en betuigt. Alleen de kerk die anders is dan de wereld, kan de wereld veranderen. Missionaire gezindheid en reformatorische tucht zijn niet strijdig met elkaar, maar zijn twee kanten van dezelfde zaak.
Ik ben het met je eens dat de kerk een pilaar der waarheid is en moet zijn (1 Tim. 3:15). Echter die pilaar is het niet op eigen kracht, maar door God, Die binnen die kerk werkt (zie ook de kanttekeningen bij dit vers). De vraag is of je met recht kunt zeggen dat God niet binnen de PKN werkt. Dat is de vraag die we ons moeten stellen. Daarbij moeten we niet te snel tot de conclusie komen dat Hij er niet werkt, omdat er verkeerde belijdenisgeschriften zijn opgenomen in de kerkorde van die kerk. Ik merk ook een vereenzelviging van de opdracht van de kerk met het wezen van de kerk. En ik weet nog zo net niet of je die twee wel zo gemakkelijk met elkaar kunt samen laten vallen.
Daar komt nog eens bij, dat omdat God de kerk tot pilaar van de waarheid maakt, wij niet zomaar hebben te beslissen over kerkvereniging en kerkscheuring. Daar ligt een stuk schuld, zowel bij de voormalige synodes die tegen heug en meug van een minderheid in de kerk een kerkvereniging hebben doorgedrukt, alswel bij die minderheid die zich er niet bij neerlegde, alswel bij een aantal verenigingen die kerkpolitiek bedreven (GB, Comite). Kerkopbouw is Gods werk, niet mensenwerk.
Refojongere schreef: Zijn dwalende broeders nog onze broeders en zusters? Dat hangt er vanaf, ik beschouw eerlijk gezegd mensen als Kuitert en Ter Linden niet als mijn broeders.
Beschouw je ze nog wel als schapen van de kudde (leden van de kerk) die verloren liggen als ze zich niet bekeren en Christus niet belijden?
Ik heb met de leugenleringen van beide theologen helemaal niets en ben van mening dat die geen plaats hebben binnen welke kerk dan ook, maar als mens heeft de kerk nog wel een Boodschap voor en aan hen. En dan gaat het me nog niet eens in de eerste plaats om de theologen binnen de kerk, maar ook en vooral de gewone leden binnen die kerk (en dat zijn er 2 miljoen en er is sprake van kerkverlating :(). Het verbreiden van die Boodschap was de doelstelling van de Geref. Bond binnen de NHK en dat is die nu nog steeds binnen de PKN, ook al heeft de GB kerkpolitiek gezien in de jaren 90 een scheve schaats gereden heeft ze/hebben wij schuld aan de scheuring.
Laatst gewijzigd door elbert op 23 feb 2007, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Elbert,
is de PKN geen kerk? Dat is de enige conclusie die ik hieruit kan trekken."
- De ware kerk, zo belijden wij (in gemeenschap met de gereformeerde belijdenis), is een kerk waar de zuivere prediking van het Woord klinkt en de sacramenten op een reine wijze bediend worden.
Als een kerk (zoals de PKN) omtrent de bediening van de sacramenten niets belijdt, als het gaat om sommige hoofdzaken niets belijdt (want we zijn volgens dr. Plaisier allen 'op zoek' naar de waarheid) en dat dat zelfs de rijkdom van de kerk genoemd wordt, kan zo'n kerk nog wel kerk genoemd worden? Is het dan niet meer een 'discussiegemeenschap' dan een 'geloofsgemeenschap'? Immers: Wat onderscheidt de christelijke kerk van 'sekten en samenkomsten'? Nu, dat ze de Christus als Heere belijden, dat ze belijden waaruit de zuivere verkondiging bestaat en de reine bediening van de sacramenten bestaat en dat zij dus daaraan gehouden is.

Een kerk kan men dus herkennen aan wat zij belijdt, waar zij voor staat. Een valse kerk kan men herkennen aan waar deze voor staat en een ware kerk ook. Wordt allerlei wind van leer officieel toegelaten...dan is de eenheid van het geloof, de eenheid van de kerk doorbroken.
Is belijden hetzelfde als het uitsluitend opnemen van de 3 gereformeerde belijdenisgeschriften in de kerkorde? Of ligt het veel breder en dieper, is het ook niet de bedoeling dat de belijdenis veelmeer een levende zaak is, d.w.z. dat de waarheid zoals die verwoord is, ook daadwerkelijk in de levens van de gelovigen wordt beleden?
Het gaat om het geloof van de kerk dat in de belijdenissen wordt uitgedrukt. Uiteraard komt het aan op het functioneren ervan in de praktijk, anders is de kerk op sterven na dood. Maar de Hervormde Kerk was geen valse kerk, ondanks dat predikanten zelfs aangaven niet in God te geloven! Waarom, omdat dat officieel niet mocht! Er kan heel veel dwaalleer in de kerk zijn, maar dan kan de kerk nog wel ware kerk blijven. Maar zodra die dwaalleer ook officieel toegelaten wordt en beleden wordt, dan is er (als het gaat om hoofdpunten) geen sprake meer van een ware kerk!
Is het wezen van de kerk weggenomen (dus niet: aangetast) als er 1 of meerdere belijdenisgeschriften worden genoemd die op bepaalde punten daarmee verschillen? Is er dan sprake van het legitimeren van de leugen en zo ja, in hoeverre? Wordt hiermee het christelijke belijden dermate onmogelijk gemaakt, dat je over een valse kerk moet spreken? Zo ja, dan is het de plicht van elke christen om zich daarvan af te scheiden. Zo nee, dan is het schuld als men dat doet.
De vraag is nu: wat is de kern van het belijden en waar ligt de grens van wat je kunt verdragen?
Voor hersteld-hervormden is dit heel duidelijk: de grens zijn de 3FvE en al wat daarbij of daarvanaf wordt gedaan is reden om als groep "achter te blijven" zoals men dat zelf zo noemt.
Dit lijkt zo te zijn, maar dan geef ik weer een helder antwoord van ds. Van Vlastuin door:
"Er zijn in een confessie hoofdzaken en zaken van minder gewicht. We hoeven het met een belijdenis niet tot op de komma eens te zijn om deze te onderschrijven. Op uitdrukkingen van katholieke confessies is best wel eens iets af te dingen. Groen van Prinsterer keek ook op een gematigde wijze tegen de Dordtse Leerregels aan. Wij zullen wellicht niet alles van de Westminster Confessie onderschrijven. Het is niet zo dat een andere belijdenis per definitie kerkscheidend is. In het gereformeerd-zijn zijn ook gradaties. De Westminster Confessie spreekt in onderscheid van de Nederlandse Geloofsbelijdenis heel fijnzinnig over meer en minder zuivere kerken. Het gaat er echter in de voorliggende kerkorde niet om dat wij andere protestantse tradities erkennen, maar thans zijn de fundamenten in het geding. Het gaat niet om bijzaken, maar om hoofdzaken."
Wanneer wordt het een kerkscheidende kwestie, waarbij je moet zeggen: jullie horen niet bij de kerk? Het is lastig om daar een uitspraak over te doen en eerlijk gezegd kan ik dat niet.
* Wezenlijk voor de kerk zijn "Woord" en "Sacramenten". Tuurlijk, ik kan met een ander kind van God verschil hebben over volwassen en kinderdoop. Het is niet scheidend voor de zaligheid, maar wel voor de kerk! Immers: Wezenlijk voor het kerkzijn zijn het Woord en de Sacramenten als verbondstekenen. Een kerk die de sacramenten niet bedient, is dat nog wel een kerk te noemen? Een kerk die tegelijkertijd belijdt: Christus is opgestaan en tegelijkertijd zou belijden: Hij is niet opgestaan. Wat belijdt deze kerk nog van de opstanding? Niets toch? Is het dan nog wel een christelijke kerk te noemen? Of: Een kerk die vind dat je tegelijkertijd de kinderdoop mag afzweren en ook mag praktiseren, wat belijdt zij dan van de doop? Immers: Niets, het is een bijgelovig teken geworden, een holle ceremonie. Kan zo'n kerk nog wel kerk zijn als zij ten diepste niets van de doop belijdt?

Klemt dit nog wel?
De vraag is of je met recht kunt zeggen dat God niet binnen de PKN werkt.
God werkt in de PKN, jazeker, dat is te zien en te horen. Ik sluit ook niet uit de God in de Rooms-Katholieke Kerk werkt. Maar dat kan nooit het criterium zijn of we ons bij die kerk moeten voegen of niet.
Beschouw je ze nog wel als schapen van de kudde (leden van de kerk) die verloren liggen als ze zich niet bekeren en Christus niet belijden?
Ik beschouw ze als verloren zonen ja. Hier ligt een spanningsveld. Enerzijds heb je de tucht waarin je zulke mensen behoort uit te sluiten van de gemeenschap van de kerk (Calvijn) en anderzijds blijven het verbondskinderen van God.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

zucht....

nooit zie je hem, maar als het over de PKN en zuivere kerken gaat....
Ik heb een schriftgedeelte voor je RJ, Het gaat over de vraag van de moeder van de zonen van Zebedeus:

24 En als de andere tien dat hoorden, namen zij het zeer kwalijk van de twee broeders.
25 En als Jezus hen tot Zich geroepen had, zeide Hij: Gij [20:25] Mark 10:42. Luk 22:25. weet, dat de oversten der volken heerschappij voeren over hen, en de groten gebruiken macht over hen.
26 Doch [20:26] 1 Petr 5:3. alzo zal het onder u niet zijn; maar zo wie onder u zal willen groot worden, die zij uw dienaar;
27 En [20:27] Matt 23:11. Mark 9:35; 10:43. zo wie onder u zal willen de eerste zijn, die zij uw dienstknecht.
28 Gelijk [20:28] Luk 22:27. Joh 13:14. Filipp 2:7. de Zoon des mensen niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn [20:28] Efez 1:7. 1 Tim 2:6. 1 Petr 1:19. ziel te geven tot een rantsoen voor velen.

Kun je hier wat mee?
Kees

Bericht door Kees »

Heb me voorheen ook niet echt verdiept in de wezenlijke verschillen eerlijk gezegd. Pas geleden is het een beetje ten sprake gekomen met een predikant.
Als ik het goed begrepen heb is in de belijdenisgeschriften van de PKN de onveranderde Augsburgse Confessie opgenomen.
Om 1 punt op te noemen staat er over het Heilig Avondmaal:
"Over de maaltijd van de Heer wordt geleerd, dat lichaam en bloed van Christus waarlijk aanwezig zijn en uitgereikt worden aan degenen die deelnemen aan het Avondmaal. Verworpen worden degenen die een andere leer aanhangen".
Zou kunnen dat iemand dit al genoemd heeft in een andere discussie hierover, ik heb ze nog niet allemaal gelezen.
Feit is dat het beleden wordt en dat het zeer neigt naar de Roomse kerk.
Ander punt gaat over de Doop, dat die noodzakelijk is voor het heil.
Aangezien dit een wat late reactie is mijnerzijds en ik niet weet of hier nog behoefte is om er verder op in te gaan wil ik het hier even bij laten.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat de Leuenberger Konkordie een groter probleem vormt dan de Augsburgse Confessie die, voor zover ik weet, ook wel door andere reformatoren werd aanvaard.
En nog een probleem in de PKN is, wat je ook nu weer ziet met die atheïstische predikant: dat er volstrekte leervrijheid is en dat je daar als orthodoxe niets aan kunt doen.
Kees

Bericht door Kees »

Ja, er zijn natuurlijk veel meer dingen. Ik gaf dit ook alleen maar aan omdat het pas ter sprake was gekomen.
Aangezien ook dat dit de onveranderde AC is, zal het hem daar in zitten neem ik aan.
Maar ik ben niet thuis hierin dus ik ga misschien dingen zeggen die niet helemaal waar zijn. Misschien dat een ander wat meer licht hierover kan geven.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Ik denk dat de Leuenberger Konkordie een groter probleem vormt dan de Augsburgse Confessie die, voor zover ik weet, ook wel door andere reformatoren werd aanvaard.
En nog een probleem in de PKN is, wat je ook nu weer ziet met die atheïstische predikant: dat er volstrekte leervrijheid is en dat je daar als orthodoxe niets aan kunt doen.
Precies. Er zijn genoeg goede PKN-gemeenten waar ik ook gerust in de kerk zou kunnen zitten... alleen dat er niks gebeurt tegen die vrijzinnigheid die op sommige plekken en bij sommige mensen aanwezig is, dat snap ik niet. Daar moet toch gewoon wat tegen gebeuren? Ik snap niet dat men dat niet doet. Velen zijn er niet blij mee, maar men kan of durft er blijkbaar niet tegen op te treden omdat men dat niet gewoon is?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:Ik denk dat de Leuenberger Konkordie een groter probleem vormt dan de Augsburgse Confessie die, voor zover ik weet, ook wel door andere reformatoren werd aanvaard.
Precies. Er zijn genoeg goede PKN-gemeenten waar ik ook gerust in de kerk zou kunnen zitten... alleen dat er niks gebeurt tegen die vrijzinnigheid die op sommige plekken en bij sommige mensen aanwezig is, dat snap ik niet. Daar moet toch gewoon wat tegen gebeuren? Ik snap niet dat men dat niet doet. Velen zijn er niet blij mee, maar men kan of durft er blijkbaar niet tegen op te treden omdat men dat niet gewoon is?
Ik weet dat er tegen geprotesteerd wordt.zeker vanuit bondsgemeente. Het probleem daarvan is alleen dat ze toch in de minderheid zijn. Er wordt dus wel degelijk tegen gewaarschuwd, men doet er alleen tot nu toe er nog niet veel mee.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:
PKN-leiding kan niet ingrijpen

ZA 27 okt 2007 | 09.13
De leiding van de Protestantse Kerk in Nederland kan niet ingrijpen als predikanten zich openlijk uitspreken tegen het belijden van de kerk, zoals de atheïstische predikant Klaas Hendrikse uit Middelburg.

Dat heeft het synodebestuur geconcludeerd na een uitvoerig gesprek over de vraag hoe om te gaan met dergelijke predikanten, zei voorzitter ds. Gerrit de Fijter donderdagavond op een regionale bijeenkomst van de Confessionele Vereniging en het Confessioneel Gereformeerd Beraad in Zwolle. Tegelijk concludeerde het synodebestuur dat het wel de taak heeft in de kerk het gesprek over de geloofsinhoud te voeren.

De Protestantse Kerk is zo georganiseerd dat de kerkleiding niet kan ingrijpen als predikanten zich buiten de grenzen bewegen. Dat bleek ook al bij de commotie vorig jaar rond een antisemitische preek van ds. N.K. Mos uit Wassenaar. Officieel is het de taak van kerkenraad en classis om toe te zien op het functioneren van predikanten. De Fijter vroeg zich af waarom deze kerkelijke organen zich echter ,,zo makkelijk onttrekken aan hun verantwoordelijkheid''. ,,Is men bang voor conflicten?''

De Fijter wees in dit kader op uitspraken van ds. Tineke Veldhuizen, die aangaf te geloven in reïncarnatie en op ds. Klaas Hendrikse die zegt dat God niet bestaat en volgende maand met een boek komt waarin hij deze mening uitwerkt. ,,Wij zetten ons als moderamen in voor het geloofsgesprek in de kerk. Maar als het zo grof gaat, kan dat dan nog wel?''

Met name de Nederlandse Hervormde Kerk - een van de drie kerken die is opgegaan in de Protestantse Kerk - heeft een lange geschiedenis waarin voortdurend de grenzen van het belijden werden opgezocht, aldus De Fijter, die in zijn lezing de huidige ontwikkelingen in de Protestantse Kerk schetste. ,,Maar de situatie van vandaag is anders. Waar vroeger in de discussies over bijvoorbeeld de verzoening, het gesprek in feite draaide om de inhoud en de grenzen van het belijden, daar is nu sprake van de toenemende irrelevantie van het belijden. Het belijden doet er eigenlijk niet meer toe. Het gaat immers over mijn geloof, mijn mening, over hoe ik de dingen voel en ervaar. Maar ik zeg dan nadrukkelijk: het belijden is ook een zaak van de gemeenschap. De verschuiving van het gemeenschappelijke naar het individuele gevoel is voor de kerk van vandaag een van de grootste uitdagingen'', betoogde De Fijter.

Bron: ND
vlinder

Bericht door vlinder »

Bij het herlezen van deze discussie vroeg ik me ook het volgende af. Als je nu als man in een "lichte" PKN gemeente zit en je verhuisd naar een "behoudende" PKN gemeente omdat daar een ander man zit waar je van houd, ( nee rens ik wil hier geen discussie of Homo zijn goed- fout is) En je wilt in die gemeente trouwen, kan de dominee je dan weigeren te trouwen? En ja, kun je dit aanvechten bij de stichting tegen discriminatie? Net als die wethouders op gemeentehuis?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
plebe

Bericht door plebe »

Binnen de hervormde (pkn) gemeente van Kampen duurt het, naar ik vrees, ook niet lang meer voordat homo's gezegend worden.
Onderstaand uit kerkblad wijk 1_

"Er is tijdens de gemeenteavond ook gevraagd naar de betekenis voor onze wijkgemeente van het feit dat de kerkenraad van de gereformeerde wijkgemeente Burgwalkerk zich heeft uitgesproken voor het zegenen van homoseksuele relaties en laatst ook een dergelijke relatie heeft gezegend. Daarover willen we graag het een en ander opmerken. Onze wijkkerkenraad heeft enkele jaren geleden al uitgebreid gesproken over homoseksuele relaties en over de ruimte voor homoseksuele gemeenteleden als het gaat over het ambt van diaken, van ouderling en van predikant. Dat was verkennend en vragend en tot afronding is het toen niet gekomen. De zegening van de homoseksuele relatie in wijkgemeente Burgwalkerk heeft ons weliswaar bepaald bij het open einde van onze verkenning, maar ook zonder de samenwerking zou in onze kerkenraad op korte termijn hierover verder gesproken gaan worden om te komen tot openheid en helderheid in deze. Een openheid en helderheid die we ook verschúldigd zijn aan onze homoseksuele broeders en zusters. Binnen de kerkenraad willen we de verkenning rond homoseksualiteit nog dit jaar hervatten."
Gelooft het evangelie en bekeert u !
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:Bij het herlezen van deze discussie vroeg ik me ook het volgende af. Als je nu als man in een "lichte" PKN gemeente zit en je verhuisd naar een "behoudende" PKN gemeente omdat daar een ander man zit waar je van houd, ( nee rens ik wil hier geen discussie of Homo zijn goed- fout is) En je wilt in die gemeente trouwen, kan de dominee je dan weigeren te trouwen? En ja, kun je dit aanvechten bij de stichting tegen discriminatie? Net als die wethouders op gemeentehuis?
men kan het weigeren als dat in het zgn beleidsplan is opgenomen (en dat hebben alle "behoudende" gemeentes wel gedaan) En of je het aan kan vechten? Ik weet het niet, maar denk dat het weinig effect zal hebben.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
388821

Bericht door 388821 »

Tja, ik weet nog steeds het verschil niet, en zie het verschil ook niet.
bijkomende zaken onderscheid ik ook wel, maar wat er bij mij niet in wil, is dat er de ene week een dominee op de preekstoel staat en een goede preek heeft, en de volgende week deze dominee bij een verkeerde kerk zit en dus niks is.
sorry hoor, maar volgens mij (is mijn mening) zijn wij als Kerkmensen het slachtoffer van geworden van een beslissing van hogerhand die men zelf niet begrijpt.

wat ik wel weet, dit is in ieder geval niet Christelijk , misschien wel reformatorisch, in de zin zo ik het altijd gebruik.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ach, vanouds kende men in de Hervormde kerk het systeem dat in vacante gemeenten ook ringpredikanten voorgingen. Dan kwam er dus een predikant uit een naburig dorp, ook al was dat kerkelijk van een heel andere ligging. Dat was gewoon verplicht.
Het gebeurde dan wel dat men in zo'n geval een derde dienst belegde, want de gemeente ging "natuurlijk" niet naar die ringpredikant luisteren.
En wie wél ging, was daarna misschien wel extra dankbaar voor de preken van z'n gewone predikant(en).
Plaats reactie