Gezocht: missionair hart voor de stad - Herijk Boezemsingelg

Gian

Bericht door Gian »

J.C. Philpot schreef:Beetje snelle conclusie, dat de GG niet missionair zou zijn. Ze hebben meer evangelisatieposten in Nederland dan bijvoorbeeld de HHK, CGK en ga zo maar door.
Als ik stukjes of meditaties van onze evangelisten lees ben ik bang dat er bar weinig verschil is tussen een evangelisatiepost en een gewone gg gemeente.
De gg zou heel wat kunnen leren van de cgk die middels de ICF gemeenten in Rotterdam, en sinds kort Amsterdam hun werk doen.

Wie weet kan de gg hetzelfde doen in Den Haag. Daar speelt ongeveer hetzelfde probleem.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Het is juist heel goed dat daar weinig verschil tussen zit.
Octavius

Bericht door Octavius »

Octavius schreef:
refo schreef:
Octavius schreef:vind de toon van dit opnie artikel erg negatief

Nee, hoor. Hij is juist positief over de stad. Negatief over de weglopende kerken. Hoor je daar bij, dan kun je 'geraakt' zijn

Er is een verschil tussen oren en voeten wassen.
Ik geloof best in de oprechte bewogenheid van de schrijver.
Het laat de Gereformeerde Gemeenten echter ook niet koud om Rotterdam te verlaten. Zelf ben ik ook een Rotterdammer van geboorte. Dat doet je best wat als je ziet dat de kerken in Rotterdam steeds verder teruglopen. Maar zou je individuele kerkmensen moeten gaan verlpichten in R'dam te blijven wonen. Het wordt er zeker niet veiliger op. Ik weet niet waar jij woont :lol:
Moeten we nu op alle hoeken van de straten gaan staan? Wat wil je nu eigenlijk? Actie?!
Octavius schreef:
refo schreef:
Octavius schreef:De enige werkelijke weg is persoonlijke verootmoediging en bekering.
In een ander verband zou dat kloppen. De Rotterdammers kopen hier -met uw welnemen- niets voor.
Inderdaad wordt dit soms al te gemakkelijk gebruikt, zonder dat het ons werkelijk nood is/ wordt. Maar als we als kerken......nee... als jij en ik ons nu voor de Heere verootmoedigden. Als we onze geesteloosheid als we de diepe nood van onze naasten eens op ons hart gebonden hadden. En we zouden eerlijk/ oprecht opzien tot God om verandering. Zou hij dan niet kunnen horen?
Octavius schreef:
refo schreef:
Octavius schreef:Dat betekent tegelijkertijd juist niet dat we geen verantwoordelijkheid hebben ook in Rotterdam. Die hebben we ook voor onze eigen buren, en voor onze eigen kinderen.
Nou, dat is dan vast iets. Een algemene waarheid, maar niet specifiek voor Rotterdam.
Waar moeten we eigenlijk beginnen?
Octavius schreef:
refo schreef:
Octavius schreef: Het is de hand aan de ploeg slaan én beseffen het is niet door kracht, noch door geweld, maar door Gods Geest geschied het.
En als die Geest kennelijk niets doet? Niet in Rotterdam en niet in de overige gemeenten?
Dat is namelijk het hele probleem. We spannen de Geest overal voor, omdat we dat zo geleerd hebben. Dat God Sola Scriptura werkt zijn we compleet vergeten.
Dus moeten wij het allemaal doen? Da's zwaar...
De Heere zegt: zonder Mij kunt gij niets doen....
Laatst gewijzigd door Octavius op 26 okt 2007, 00:07, 7 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
J.C. Philpot schreef:Als ik stukjes of meditaties van onze evangelisten lees ben ik bang dat er bar weinig verschil is tussen een evangelisatiepost en een gewone gg gemeente.
De gg zou heel wat kunnen leren van de cgk die middels de ICF gemeenten in Rotterdam, en sinds kort Amsterdam hun werk doen.
Dat snap ik niet.

Wat valt er te leren?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

entiteitxx schreef:Het is juist heel goed dat daar weinig verschil tussen zit.
Dat vraag ik me af.
Voor volstrekt onkerkelijke mensen creeër je een hoge drempel.
Unionist

Bericht door Unionist »

entiteitxx schreef:Het is juist heel goed dat daar weinig verschil tussen zit.
onzin.

Ik kom weleens in een post, en daar is de sfeer exact zo als in de gemiddelde GG.

Als wij naar Papoea of Nigeria naar een kerk gaan, is de sfeer daar beduidend anders dan in de Ger Gem van pakweg Amersfoort of Middelburg. Wij passen ons aan aan de Papoeacultuur in kleding, liturgie enzovoorts enzovoorts. Dat vinden wij heel gewoon.

Maar als wij zending bedrijven in Almere of Leeuwarden, dan moeten dat ineens kopieën worden van Barneveld of Veenendaal. Dan moet de doelgroep zich ineens aanpassen aan wat wij alzo gewend zijn. Inclusief het op hele noten zingen en de preektoon van de voorganger.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gian

Bericht door Gian »

jvdg schreef:
Gian schreef:Als ik stukjes of meditaties van onze evangelisten lees ben ik bang dat er bar weinig verschil is tussen een evangelisatiepost en een gewone gg gemeente.
Dat snap ik niet.

Wat valt er te leren?
De setting waarin de ICF-gemeente's hun diensten houden, de woordverkondiging voor allerlei soorten kleurlingen die in Rotterdam/Amsterdam voorkomen, om maar wat te noemen.
Zoals Paules al zei in 1Co 9:20 En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen, die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen, die onder de wet zijn, winnen zou.

Daar is bij de ICF heel wat beter over nagedacht.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
jvdg schreef:
Gian schreef:Als ik stukjes of meditaties van onze evangelisten lees ben ik bang dat er bar weinig verschil is tussen een evangelisatiepost en een gewone gg gemeente.
Dat snap ik niet.

Wat valt er te leren?
De setting waarin de ICF-gemeente's hun diensten houden, de woordverkondiging voor allerlei soorten kleurlingen die in Rotterdam/Amsterdam voorkomen, om maar wat te noemen.
Zoals Paules al zei in 1Co 9:20 En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen, die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen, die onder de wet zijn, winnen zou.

Ondanks jouw uitleg snap ik nog steeds niet wat de GG evangelisatie kan leren van de ICF gemeenten, of je moet doelen op de lagere drempels die die ICF gemeentes kennen.
Octavius

Bericht door Octavius »

jvdg schreef:
Gian schreef:
jvdg schreef:
Dat snap ik niet.

Wat valt er te leren?

Ondanks jouw uitleg snap ik nog steeds niet wat de GG evangelisatie kan leren van de ICF gemeenten, of je moet doelen op de lagere drempels die die ICF gemeentes kennen.
Een paar opmerkingen:
-> ik denk dat een ICF qua hechtheid/gastvrijheid vaak veel vóór heeft boven de gemiddelde nederlandse kerkelijke gemeente. Dat is natuurlijk ook wel cultureel bepaald. Maar dat neemt niet weg dat we daar veel van kunnen leren
-> ik heb pas naar een interview geluisterd met Theo Visser. Ik ken Theo goed, een heel oprecht betrokken en bevlogen jongen. Hij gaf zelf aan dat juist door zijn enthousiasme hij moet uitkijken dat mensen niet naar de kerk gaan omdat Theo zo'n aardige man is. Dan heeft het geloof nog niet zoveel diepgang.
-> onze calvinistische traditie kent een sobere liturgie. De vraag is of het écht wat oplost als we alles wat losser maken. Dan trek je vast wat meer mensen. De vraag is alleen waarvoor ze komen.
-> juist inloophuizen/ bijbelshops zijn er om evangelisatie wat laagdrempelliger te maken. Het heeft ook schaduwkanten. Daar kan Ev. Vanhuysse uit België ook over meepraten
memento

Bericht door memento »

Ik kom weleens in een post, en daar is de sfeer exact zo als in de gemiddelde GG.
Ik heb ook enkele malen een dienst in een GG-evangelisatiepost mee mogen maken (voorgangers: ev. Baan en ev. vd Boogaart), en vond dit erg meevallen.

Taalgebruik: Gewoon, normaal Nederlands, zonder toontje, zonder tale Kanaäns

Lengte dienst: een ruim uur

Kleding: Alles welkom, ook zonder hoedje

Zingen: Aardig tempo, wel hele noten. Na een dienst (op verzoek vd evangelist) zongen enkele zwarte mensen wat gospels, ter stichting vd gemeente.

Kortom: Gewoon nuchter gereformeerd, zonder apart bijzonder refo-sfeertje. Ik zou niet weten wat je anders zou moeten willen...
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

memento schreef:Gewoon nuchter gereformeerd
Precies wat we nodig hebben dus.
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:
Ik heb ook enkele malen een dienst in een GG-evangelisatiepost mee mogen maken (voorgangers: ev. Baan en ev. vd Boogaart), en vond dit erg meevallen.

Taalgebruik: Gewoon, normaal Nederlands, zonder toontje, zonder tale Kanaäns

Lengte dienst: een ruim uur

Kleding: Alles welkom, ook zonder hoedje

Zingen: Aardig tempo, wel hele noten. Na een dienst (op verzoek vd evangelist) zongen enkele zwarte mensen wat gospels, ter stichting vd gemeente.

Kortom: Gewoon nuchter gereformeerd, zonder apart bijzonder refo-sfeertje. Ik zou niet weten wat je anders zou moeten willen...
Precies, gewoon eenvoud als kenmerk van het ware.
Geen populistisch gedoe, maar rechtuit het Evangelie voor hen die er dreigen buiten te vallen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:Kortom: Gewoon nuchter gereformeerd, zonder apart bijzonder refo-sfeertje. Ik zou niet weten wat je anders zou moeten willen...
Een paar halve noten tussen die hele door, misschien? Voor de afwisseling? En omdat Calvijn z'n muzikanten dat zo bedoeld hadden?
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
memento schreef:Kortom: Gewoon nuchter gereformeerd, zonder apart bijzonder refo-sfeertje. Ik zou niet weten wat je anders zou moeten willen...
Een paar halve noten tussen die hele door, misschien? Voor de afwisseling? En omdat Calvijn z'n muzikanten dat zo bedoeld hadden?
Pak niet een stukje uit een posting, maar neem de context mee in jouw reactie.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:
Hendrikus schreef:
Pak niet een stukje uit een posting, maar neem de context mee in jouw reactie.
Ik antwoord op de vraag. No more, no less.
Plaats reactie