Bijna-dood-ervaringen

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:Begrijp ik goed dat er bijna-dood ervaringen zijn, waarbij de hersenactiviteit is gemeten?
In de documentaire wordt er 1 gerefereerd met interview. Deze vrouw had een diepe tumor in de hersenen en is bewust door onderkoeling, bloedvloeing en een hartstilstand hersendood gemaakt voor de operatie.
De criticus zegt nu dat er schijnbaar wel hersenactiviteit was en dat het gewoon onmeetbaar was. Dat zou ik ernstig vinden, want mijn buurjongen is op die basis dood verklaard.
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Er zijn vele criticasters van het hersendood= dood principe. Een ander principe is dat de mens dood is wanneer hartslag en ademhaling ophouden. Het bevreemdende dan is dat bij onderzoek van onthoofde mensen er nog hersenactiviteit te meten was, vlak na onthoofding (geen hartslag en ademhaling meer).

Ik heb de documentaire helaas niet gezien, vandaar dat ik waarschijnlijk niet begrijp hoe iemand een doodservaring na kan vertellen, als er geconstateerd is dat er geen hersenactiviteit was op dat moment.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

entiteitxx schreef:Er zijn vele criticasters van het hersendood= dood principe. Een ander principe is dat de mens dood is wanneer hartslag en ademhaling ophouden. Het bevreemdende dan is dat bij onderzoek van onthoofde mensen er nog hersenactiviteit te meten was, vlak na onthoofding (geen hartslag en ademhaling meer).
Dat is dus precies het omgekeerde, maar daar is hier geen sprake van. Er is geen hersenactiviteit gemeten bij een aantal gevallen. Bij een groot aantal andere gevallen waren de hart-long-functies langer dan 5 minuten uitgeschakeld en daarvan is het bekend dat de hersenen dan ook niets meetbaars meer doen.
entiteitxx schreef:Ik heb de documentaire helaas niet gezien, vandaar dat ik waarschijnlijk niet begrijp hoe iemand een doodservaring na kan vertellen, als er geconstateerd is dat er geen hersenactiviteit was op dat moment.
Hij is online te bekijken. Volg de link.
Kees

Bericht door Kees »

Ik geloof er zelf niet zo in. Je bent dood of je bent het niet.
Die ervaringen die die mensen gehad hebben komen volgens mij
uit hun onbewuste voort.
Voor 100% zeker weten zal je zoiets nooit maar dit is mijn persoonlijke mening.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Kees schreef:Die ervaringen die die mensen gehad hebben komen volgens mij uit hun onbewuste voort.
Die functies zitten bij mijn weten in de kleine hersenen bij de hersenstam. Zou je moeten kunnen zien op metingen.
entiteitxx

De oplossing ligt in het antwoord van de vraag: waar bevindt zich de ziel en wat is het metafysisch?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

entiteitxx schreef:De oplossing ligt in het antwoord van de vraag: waar bevindt zich de ziel en wat is het metafysisch?
Volgens de bijbel meen ik in het hart, maar dat weet ik niet zeker.
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik vraag me af of je letterlijk een ziel hebt of dat daarmee je leven/bloed/ademtocht kunt aanduiden.....Zelf ben ik ook geneigd om te zeggen in het hart. Vooral naar kinderen toe is dat makkelijker te benoemen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
entiteitxx

het Bijbelse hart, is niet het lichamelijke hart.
Jongere

Bericht door Jongere »

Soms doet het me denken aan het feit dat Paulus 'in de derde hemel opgetrokken is geweest' en dat dit volgens hem met geen woorden te beschrijven was. Te vergelijken of iets totaal anders?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jongere schreef:Soms doet het me denken aan het feit dat Paulus 'in de derde hemel opgetrokken is geweest' en dat dit volgens hem met geen woorden te beschrijven was. Te vergelijken of iets totaal anders?
Documentaire al bekeken?
freek

Bericht door freek »

Kaw schreef:
Jongere schreef:Soms doet het me denken aan het feit dat Paulus 'in de derde hemel opgetrokken is geweest' en dat dit volgens hem met geen woorden te beschrijven was. Te vergelijken of iets totaal anders?
Documentaire al bekeken?
Ik dacht hetzelfde als Jongere, en ook na het kijken van de documentaire vraag ik met dat nog af. De vraag is wel of Paulus ook lichamelijk buiten bewustzijn was.
Jongere

Bericht door Jongere »

Kaw schreef:
Documentaire al bekeken?
Ja, en eigenlijk kwam de vraag juist tijdens de documentaire bij me op. Namelijk op het moment dat iemand (volgens mij een ervaringsdeskundige) aangaf dat het een gevoel was dat met geen woorden te beschrijven is. Die gedachen deden me opeens denken aan Paulus. Het idee zal vast wel eerder door iemand geopperd zijn.
entiteitxx

Kaw schreef:
Documentaire al bekeken?
Ik heb de documentaire bekeken, ik vraag me af of het beeld van de hemel waarover deze mensen vertellen, wel bijbels is.
Jongere

Bericht door Jongere »

entiteitxx schreef:Ik heb de documentaire bekeken, ik vraag me af of het beeld van de hemel waarover deze mensen vertellen, wel bijbels is.
Hm.. over deze zin moet je toch nog goed nadenken. Ten eerste hadden weinig mensen het echt over een 'hemel', ze beschreven wat ze hebben gevoeld. En ten tweede, of het bijbels is of niet - ik denk dat je dit verschijnsel serieus moet nemen als relatief zoveel mensen erover kunnen vertellen. Je kunt en moet uiteraard altijd dingen aan de bijbel toetsen, maar met waarnemingen en ervaringen wordt dat wel erg lastig. Dan moet er een (bijbelse) oplossing voor gevonden worden. Ontkennen van dit verschijnsel of het afdoen als flauwekul lijkt me ook geen optie na het zien van de documentaire. Wel ben ik blij met de nuances die voortdurend werden aangebracht door een wetenschapper die geloofde dat er niets spiritueels aan de hand was - veel dingen zijn zeker natuurlijk te verklaren. Al kunnen ook natuurlijk verklaarbare dingen geestelijk zijn m.i., maar dat is een andere discussie.
Plaats reactie