100 jarig bestaan Gereformeerde Gemeenten

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

Ik denk ook dat het een voorbarige conclusie is. Toch heb ik de indruk dat het karakter van een predikant veel zegt. Ik heb héél veel preken van ds. Van Reenen gelezen, hij doet véél uitspraken die nu in de GerGem als heel links bestempeld zullen worden terwijl hij een gemoedelijke bevindelijke prediking laat zien, die je nu in de rechterflank ziet. En ds. Van Reenen is ruim in zijn aanbod, zeker, meer dan ds. Kersten, al kon hij er ook wat van :wink: .

Je opmerking over ouderlingen met een bepaalde voorkeur is ook veelzeggend: iedereen heeft zo zijn voorkeur. Speelt dat bij verschillen/scheuringen geen rol? Niet de hoofdzaak maar denk aan 1953, 1980 en 2007? Wat ging en gaat het vaak over personen!!

Deze discussie is natuurlijk veel vaker gevoerd maar komt toch ook steeds weer terug. De uitspraak als zou ds. Kersten nu bij de linkerflank horen is niet juist natuurlijk. Toch begrijp ik de uitspraak wel. Wanneer je erg gemoedelijk en bevindelijk preekt ben je gauw erg rechts. Een wat minder bevindelijke prediking waarin meer alleen de Schrift en minder de bevinding wordt gepreekt wordt als links gezien. Toch was ds. Kersten met zijn diepe bevinding bijzonder rechts, zouden we nu zeggen...
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Het punt dat hij door zoveel mensen gerespecteerd en hooggeacht wordt heeft m.i. de volgende reden.

Ds Kersten liet ruimte voor zowel rechts als links. (wat een verschrikkelijke termen trouwens)

In beide vleugels had hij mensen zitten die hij verstond, liefhad of in iedergeval in hun waarde liet en hun hoog achtte om hun staat en om des ambts wil.
Hij was met Ds Kok weer in het reine gekomen, Dr Steenblok was als een vriend die hij toch ook wat trachtte te corrigeren, voor Ds van Reenen had hij ondanks meningsverschillen toch hoge achting,
Hij leerde bepaalde zaken te relativeren in gesprekken met Ds A de Blois net zogoed als in gesprekken met Ds Zand.
Hij was grotelijks verblijd met nieuwe studenten als Ds Mallan maar ook zeker met Ds K. de Gier.
Met zijn zoon Ds JW Kersten , had hij naast een bloedband ook een hartelijke geestelijke broederband mee.
Deze "veelzijdigheid" in respect en acceptatie voor ; de beide flanken,de veelkleurige bevindingen en de zo verschillende karakters, om juist bindend ipv brekend bezig te zijn, dat moet ons nu juist ook in deze tijd ten voorbeeld zijn.
Anti-quoq
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2007, 21:23

Bericht door Anti-quoq »

geledu schreef:Het punt dat hij door zoveel mensen gerespecteerd en hooggeacht wordt heeft m.i. de volgende reden.

Ds Kersten liet ruimte voor zowel rechts als links. (wat een verschrikkelijke termen trouwens)

In beide vleugels had hij mensen zitten die hij verstond, liefhad of in iedergeval in hun waarde liet en hun hoog achtte om hun staat en om des ambts wil.
Hij was met Ds Kok weer in het reine gekomen, Dr Steenblok was als een vriend die hij toch ook wat trachtte te corrigeren, voor Ds van Reenen had hij ondanks meningsverschillen toch hoge achting,
Hij leerde bepaalde zaken te relativeren in gesprekken met Ds A de Blois net zogoed als in gesprekken met Ds Zand.
Hij was grotelijks verblijd met nieuwe studenten als Ds Mallan maar ook zeker met Ds K. de Gier.
Met zijn zoon Ds JW Kersten , had hij naast een bloedband ook een hartelijke geestelijke broederband mee.
Deze "veelzijdigheid" in respect en acceptatie voor ; de beide flanken,de veelkleurige bevindingen en de zo verschillende karakters, om juist bindend ipv brekend bezig te zijn, dat moet ons nu juist ook in deze tijd ten voorbeeld zijn.
AMEN. Dit bedoelde ik!!!
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Anti-quoq schreef:AMEN. Dit bedoelde ik!!!
Sinds wanneer zeggen we amen op een bepaalde lezing van de kerkgeschiedenis, hoe juist die lezing wellicht ook is? Of voor de kwaliteiten van een bepaalde predikant, hoe respectabel misschien ook?
Is dat stichtelijk?
Anti-quoq
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2007, 21:23

Bericht door Anti-quoq »

Zonderling schreef:
Anti-quoq schreef:AMEN. Dit bedoelde ik!!!
Sinds wanneer zeggen we amen op een bepaalde lezing van de kerkgeschiedenis, hoe juist die lezing wellicht ook is? Of voor de kwaliteiten van een bepaalde predikant, hoe respectabel misschien ook?
Is dat stichtelijk?
O, o, o, je moet hier ook alles uitleggen. Nooit is men eens bereid om te lezen wat de geest van je opmerking is. Ik bedoel uiteraard de brede en samenbindende blik die ds. Kersten had. Die zie ik doorgaans alleen maar terug bij predikanten in het midden en aan de linkerflank.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Anti-quoq schreef:
Zonderling schreef:
Anti-quoq schreef:AMEN. Dit bedoelde ik!!!
Sinds wanneer zeggen we amen op een bepaalde lezing van de kerkgeschiedenis, hoe juist die lezing wellicht ook is? Of voor de kwaliteiten van een bepaalde predikant, hoe respectabel misschien ook?
Is dat stichtelijk?
O, o, o, je moet hier ook alles uitleggen. Nooit is men eens bereid om te lezen wat de geest van je opmerking is. Ik bedoel uiteraard de brede en samenbindende blik die ds. Kersten had. Die zie ik doorgaans alleen maar terug bij predikanten in het midden en aan de linkerflank.
Best hoor Anti-quoq, dat geloof ik graag.
Maar laten we met het woord 'amen' iets terughoudender zijn, dat was de enige bedoeling van mijn opmerking.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ander schreef:Ik denk ook dat het een voorbarige conclusie is. Toch heb ik de indruk dat het karakter van een predikant veel zegt. Ik heb héél veel preken van ds. Van Reenen gelezen, hij doet véél uitspraken die nu in de GerGem als heel links bestempeld zullen worden terwijl hij een gemoedelijke bevindelijke prediking laat zien, die je nu in de rechterflank ziet. En ds. Van Reenen is ruim in zijn aanbod, zeker, meer dan ds. Kersten, al kon hij er ook wat van :wink: .

Je opmerking over ouderlingen met een bepaalde voorkeur is ook veelzeggend: iedereen heeft zo zijn voorkeur. Speelt dat bij verschillen/scheuringen geen rol? Niet de hoofdzaak maar denk aan 1953, 1980 en 2007? Wat ging en gaat het vaak over personen!!

Deze discussie is natuurlijk veel vaker gevoerd maar komt toch ook steeds weer terug. De uitspraak als zou ds. Kersten nu bij de linkerflank horen is niet juist natuurlijk. Toch begrijp ik de uitspraak wel. Wanneer je erg gemoedelijk en bevindelijk preekt ben je gauw erg rechts. Een wat minder bevindelijke prediking waarin meer alleen de Schrift en minder de bevinding wordt gepreekt wordt als links gezien. Toch was ds. Kersten met zijn diepe bevinding bijzonder rechts, zouden we nu zeggen...
Voor we in een links-rechts discussie komen:

Ik denk bij links-rechts niet aan termen als gemoedelijk of bevindelijk.

Dit vind ik globaal de uitgangspunten:

Rechts (je moet het toch een naampje geven):
-Prediking sterk gericht vanuit het welbehagen
-Sterke nadruk op de zondeval/doodstaat en krenking van Gods eer
-Afsnijdende prediking dat alles van de mens eraan moet

Links:
-Prediking sterk gericht op aanbod van genade
-Gericht op de mogelijkheid van bekering
-Sterke benadrukking van de barmhartigheid van God
-Meer geneigd de zondeval als feit te beschouwen die niet meer ongedaan kan worden gemaakt.

Daarom bevreemd mij de opmerking van AQ

En een ieder heeft uiteraard zijn eigen gevoel ergens bij.
Maar buiten het feit dat er wel gunnende ds. zijn bij de GGiN vind ik eigenlijk geen van allen gemoedelijk-bevindelijk. M.i. heeft de noodzaak van het in Christuis geborgen zijn prioriteit 1.
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

De rechts links indeling zoals door Oude Paden te berde wordt gebracht, is natuurlijk enorm discutabel en gevaarlijk. Vooral wanneer men er een etiket op gaat plakken dat het een fout is en het ander goed.

Alhoewel ik vele tekortkomingen zie in zowel leer als leven( waar ik zelf trouwens ook mede aan schuldig ben) binnen de Gereformeerde Gemeente Synodaal ( zo zeggen ze dat in Opheusden), ben ik er ten volle van overtuigd dat de meest zuivere bediening van Gods Woord juist hier nog te vinden is. Dat er zowel ter linkerzijde ( zowel buiten als binnen het kerkverband) als ter rechterzijde(GGiN) flink wordt "geschoten" op GG dominees, vind ik zeer betreurenswaardig.

Ik ben bang dat ds Kersten in deze tijd zich zowel in de GGiN als in de volle breedte van de GG NIET zou 'thuis voelen'.

Een grote troost is het dat God wel door allerlei kerkverbanden heen werkt, en overal Zijn volk heeft. Dat zal niemand kunnen ontkennen.
Anti-quoq
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2007, 21:23

Bericht door Anti-quoq »

entiteitxx schreef: Ik ben bang dat ds Kersten in deze tijd zich zowel in de GGiN als in de volle breedte van de GG NIET zou 'thuis voelen'.
Ik denk dat je hier een spijker op de kop slaat. Binnen de GG wisten ze dit al, maar de GGiN-ers onder ons schrikken denk ik wel een beetje.
Toch denk ik dat het waar is.
N.a.v. de discussie hier heb ik zojuist zondag 33 HC van ds. Kersten zitten lezen. Als ik die preek in modern Nederlands zou vertalen, weet ik zeker dat die binnen de GGiN en sommige rechtse GG's (sorry voor de termen mensen) niet gelezen zal worden.
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

Bovendien vind ik het claimgedrag betreffende ds Kersten of andere dominees/oudvaders ver beneden peil. Iedereen vindt wel een tekst of een preek of wat nog meer is, om zijn gelijk te behalen, maar het gaat er uiteindelijk om dat je eens een preek of een tekst meekrijgt die tegen je gaat getuigen.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

entiteitxx schreef:De rechts links indeling zoals door Oude Paden te berde wordt gebracht, is natuurlijk enorm discutabel en gevaarlijk. Vooral wanneer men er een etiket op gaat plakken dat het een fout is en het ander goed.

Alhoewel ik vele tekortkomingen zie in zowel leer als leven( waar ik zelf trouwens ook mede aan schuldig ben) binnen de Gereformeerde Gemeente Synodaal ( zo zeggen ze dat in Opheusden), ben ik er ten volle van overtuigd dat de meest zuivere bediening van Gods Woord juist hier nog te vinden is. Dat er zowel ter linkerzijde ( zowel buiten als binnen het kerkverband) als ter rechterzijde(GGiN) flink wordt "geschoten" op GG dominees, vind ik zeer betreurenswaardig.

Ik ben bang dat ds Kersten in deze tijd zich zowel in de GGiN als in de volle breedte van de GG NIET zou 'thuis voelen'.

Een grote troost is het dat God wel door allerlei kerkverbanden heen werkt, en overal Zijn volk heeft. Dat zal niemand kunnen ontkennen.
Deze rechts-links uiteenzetting heb ik puur uitgewerkt omdat ik vind dat je als je deze termen gebruikt je ze inhoudelijk moet gebruiken.
De door Ander aangekaarte links-rechts discussie is meer gericht op de vorm van de prediking.

Overigens vind ik dat schieten op GG Ds. wel meevallen door GGiN dominees. Of je moet Ds. Mallan bedoelen die (helaas) door zijn ouderdom weer sterk leeft bij het verleden. Maar er zijn nog 7 andere Ds. en studenten. Zo schieterig vind ik die op dit moment niet.

Ook kom je hier weer op de "kijken door ieders eigen bril" discussie.
Ik denk dat Ds. Kersten zich goed zou kunnen vinden in het GGiN en rechtse GG klimaat, met alle verschillen die er kunnen zijn kwa genade en gaven van predikanten.
Helaas ervaar ik zelf dat de krachtige " Mallan" prediking van 30 jaar geleden ook niet meer bij ons te vinden is.
God is voor mijn gevoel Zijn Geest aan het inhouden. Dit is ook (door onze schuld) merkbaar in ons kerkverband!
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

entiteitxx schreef:Bovendien vind ik het claimgedrag betreffende ds Kersten of andere dominees/oudvaders ver beneden peil. Iedereen vindt wel een tekst of een preek of wat nog meer is, om zijn gelijk te behalen, maar het gaat er uiteindelijk om dat je eens een preek of een tekst meekrijgt die tegen je gaat getuigen.
Tuurlijk is het gevaarlijk om met stukken preek te gaan claimen.
Maar we zijn toch wel zo "belezen" dat je op kan maken wat de grondslag is geweest van het geheel van een prediking van een predikant. Daaruit kun je wel enigzins opmaken of je in de lijn van een predikant staat
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

entiteitxx schreef:Bovendien vind ik het claimgedrag betreffende ds Kersten of andere dominees/oudvaders ver beneden peil. Iedereen vindt wel een tekst of een preek of wat nog meer is, om zijn gelijk te behalen, maar het gaat er uiteindelijk om dat je eens een preek of een tekst meekrijgt die tegen je gaat getuigen.
Dan heb ik dus mijn Bijbel verkeerd gelezen. Meende namelijk te weten dat de prediking de kracht Gods ter zaligheid was. Dus gaat het er niet om of de prediking tegen je getuigd, want dat zou uiteindelijk je eeuwige verdoemenis betekenen.

Waar het om gaat is dit: Hoor je de stem van Christus in de prediking? Roept Christus jou, Zijn schaap zijnde, persoonlijk?

Dat is de gereformeerde leer. Niet dat gedrochtsel dat jij prediking noemt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Refo-Nieuws schreef:L. M. P. Scholten: geen onzorgvuldigheid bij schorsing ds. Kok
Nieuwsredactie

OOSTERBEEK - Van onzorgvuldigheid bij de schorsing van ds. R. Kok was geen sprake, zo laat L.M.P. Scholten van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland weten in het blad de Wachter Sions. Dit meldt het Nederlands Dagblad.

Scholten spreekt daarmee de uitspraak van ds. M. Golverdingen tegen die onlangs aangaf dat de behandeling van dominee Kok door de synode van 1950 destijds beslist onzorgvuldig was. Het curatorium onder leiding van dr. C. Steenblok had geen vervroegde synode bijeen mogen roepen, was de conclusie.

Scholten is het hiermee oneens. Het curatorium moest volgens hem de zuivere leer handhaven. Als de synode vervolgens bijeen wordt geroepen door de kerk die dat als taak heeft, kan niemand de geldigheid van die synode in twijfel trekken, volgens hem. Tevens vindt de predikant dat er geen sprake is van een gebrek aan onderbouwing vanuit de Schrift en Belijdenis van het besluit, zoals ds. Golverdingen beweert. Het bezwaar was al breed uitgemeten in de notulen van de classis Barneveld.

Op één punt zijn de dominee van de Ger. Gem. en de ouderling van de Ger. Gem. in Ned. het wel eens: het afzetten van ds. Steenblok als docent van de predikantenopleiding (waardoor de Ger. Gem. in Ned. is ontstaan) was onwettig.
Jammer...
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Scholten is geen ouderling in de Ger. Gem in Ned. (diaken)
Gesloten