Nee, feest gevierd. Dat mocht van de Gewone Reformatie ook nog.Erasmiaan schreef:Ben je dan die nacht zolang in gebed geweest?freek schreef:Het is soms wel erg vroeg. Zeker als het de vorige avond/nacht wat laat geworden is.Erasmiaan schreef:Ow, waarom niet? Ik vind dat juist erg waardevol.Marnix schreef: Haha...En moeten ze maar niet op dat soort tijden een dienst organiseren
Nee. De leer van de Reformatie (en de praktijk) was dat jongeren werden gewezen op hun doop waardoor de al als leden van de kerk gerekend werden (dit werden ze niet pas later bij de geloofsbelijdenis, en dit is conform het gereformeerde doopformulier en de HC). Ze worden voor de keus gesteld door geloofsbelijdenis de geloofsbelijdenis van hun ouders waardoor ze lid zijn geworden van de kerk, over te nemen, of er mee te breken. Dat is wat anders dan dat ze pas echt lid zouden worden als ze gaan geloven. Daarmee doe je tekort aan de doop. En dus aan de leer van de Reformatie. Daarmee wordt het moeilijker gemaakt dan het is.Afgewezen schreef:Het is waar dat de praktijk in dezen veranderd is.
De vraag is of de praktijk van de Reformatie de juiste was.
Bestaat op die manier niet het gevaar dat iemand onder de druk van de omstandigheden zichzelf maar voor een gelovige gaat houden, terwijl hij/zij dat niet is?
Wij zijn toch pas échte leden van de kerk, als we tot geloof gekomen zijn? En is het niet veelzeggend, dat juist in kerken waar geloven veel 'gemakkelijker' geworden is, wordt teruggegrepen op de avondmaalspraktijk uit de tijd van de Reformatie?
Vind je het opvallend dat men teruggrijpt op de leer van de Reformatie waar geloven makkelijker is geworden? Ik vind het opvallender dat men die leer loslaat waar men geloven moeilijker is gaan maken... dat daar steeds minder mensen zich gelovigen durven te noemen binnen de gemeente, puur vanwege die angst die je beschrijft. Het moet niet opgedrongen worden. Ds. Kersten gaf al aan (zoals Octavius zei) dat er dan beter 10 mensen teveel aan kunnen gaan dan 1 te weinig. Dus je door die angst laten leiden en een soort preventief ruimen-beleid gebruiken waarbij opeens 90% niet meer aan durft te gaan lijkt me niet de oplossing.
Kaw, helemaal mee eens, als er zo wordt omgegaan met het avondmaal is dat net zo'n slechte zaak. Ik weet niet in hoeverre de kerkenraad ook van wat je beschrijft op de hoogte was. Zo ja, dan zouden ze moeten ingrijpen. Zo niet, dan heeft die persoon zichzelf een oordeel gegeten en gedronken.