Gaan Refoforummers naar de kroeg of niet?
-
Dat een gewone cafe een tent is der ijdelheid is wel erg kort door de bocht. Een bruin cafe in bijv Amsterdam is (doordeweeks) een perfecte plaats om met 'vreemdelingen' te praten over allerlei zaken, van luchtig tot serieus (onder genot van een biertje of whatever).
Misschien moeten we voortaan voor alles refo zetten, dan is iedereen weer gerustgesteld en is het weer goed.
Misschien moeten we voortaan voor alles refo zetten, dan is iedereen weer gerustgesteld en is het weer goed.
Als we door genade wedergeboren zijn tot een levende hoop, als we iets hebben mogen zien van Jezus de Gekruisigde, dan krijgen we ook liefde tot onze naasten, en gaat ons hart uit naar hun behoudt. Hoe groter zondaar we onszelf weten, des te meer gaat ons hart branden in liefde tot andere grote zondaren.Als we door genade wedergeboren zijn tot een levende hoop, als we iets hebben mogen zien van Jezus de Gekruisigde, dan kunnen en dan willen we niet meer met de wereld mee.
Oh, wat ben ik soms jaloers op de mensen als William Booth, die de kroegen en speelholen inging om daar te spreken over Jezus, die kwam voor zondaren en tollenaren. Waar de kerken doods waren, en het geestelijke leven binnen de kerken het vriespunt naderde, heeft hij vele gemeenten mogen stichten, met allemaal leden die de gevestigde kerken te slecht vonden om het goede nieuws aan te brengen.
Oh, laten wij niet dezelfde fout maken, door ons veilig te verstoppen in onze refo-zuil, en slechts veilig te waarschuwen voor al die slechtigheid. Als we het écht slecht vinden, zou ons hart dan niet moeten branden voor alle mensen die in die slechtheid hun vermaak zoeken? Oh, zouden wij ons dan niet gedrongen moeten weten om hen in liefdevolle bewogenheid te waarschuwen, en te wijzen op de goede weg? Of vinden we het niet erg als onze naaste verloren gaat, zo lang we zelf maar veilig de zonden kunnen mijden...
We moeten een beetje af van de dramatiek en uitvergrotingen in deze discussie.
In de grotere steden is een cafe niets anders dan een soort collectieve huiskamer. Je drinkt er een kopje koffie, een glaasje wijn of een biertje. Op zaterdagmiddag na boodschappen gedaan te hebben opde markt neem je je kinderen mee voor een glaasje chocolademelk. Je bespreekt er met je vrienden de dingen des levens. Je leest er de kranten of een zelf meegebracht boek. Met zo'n café is dus helemaal niets mis.
In de grotere steden is een cafe niets anders dan een soort collectieve huiskamer. Je drinkt er een kopje koffie, een glaasje wijn of een biertje. Op zaterdagmiddag na boodschappen gedaan te hebben opde markt neem je je kinderen mee voor een glaasje chocolademelk. Je bespreekt er met je vrienden de dingen des levens. Je leest er de kranten of een zelf meegebracht boek. Met zo'n café is dus helemaal niets mis.
Ja precies! Het hangt er ook vanaf wat voor cafe het is! Een cafe wat je hier boven beschrijft is niet verkeerd te noemen!Zosinus schreef:We moeten een beetje af van de dramatiek en uitvergrotingen in deze discussie.
Ik ga soms naar een kroegje, maar dan moet het geen luiddruchtig kroegje zijn want dan ben ik zo weg!
- JolandaOudshoorn
Ik kom dus wel af en toe in de kroeg en niet met als primair doel om te evangeliseren. Dat ik er wel regelmatig met mensen over het geloof praat klopt maar het is niet zo dat ik daarom ergens heen ben gegaan waar ik anders niet naartoe zou kunnen. En ja, ik vermaak me daar wel, praat gezellig met vrienden of met onbekenden etc. Daarbij nuttig ik een paar biertjes. Jou kroegbeeld is overigens nogal apart.... veel mensen komen er gezellig babbelen en wat drinken en ik zie haast nooit mensen die teveel drinken. Maar misschien verschillen daarin dorpscafe's en andere stadscafe's wel van elkaar. In ieder geval doe ik er wat ik ook wel vaak buiten de kroeg bij iemand thuis doe. Gezellig praten met vrienden, wat drinken, een muziekje erbij. Zo ijdel hoeft dat niet te zijn. En alsof je als christen geen plezier mag hebben in het leven buiten het lezen uit de Bijbel en naar de kerk gaan omWilhelm schreef:Dit vind ik geen vergelijk.
Het gaat in dit topic of je in een kroeg mag komen.
In de topictitel staan geen bijzonder omstandigheden vermeld als evangeliseren.
Natuurlijk kun je, om Gods Woord te brengen, in plaatsen komen die gewoonlijk niet geoorloofd zijn om te bezoeken.
Hoewel je je zelf ook wel weer de vraag moet stellen om elke gelegenheid in te stappen om te Evangeliseren maar daar gaat deze vraag niet over.
Dus met betrekking tot de plaat ; het gaat hier niet om zomaar een gespreks (evangelisatie) lokatie, maar het gaat hier om de kroeg in het wezen van kroeg zijn.
Mijn zoontje noemde het pas een "bierhuis" toen we er langs reden, ik moest toen nog glimlachen , maar was het dat alleen maar...
Nee, een kroeg is tot vermaak , met als doel om naast het nuttigen van veelal overmatig alcohol , te komen tot gesprekken die meestentijds nietszeggend en inhoudsloos zijn , het is een ijdel vermaak.
Vandaar dat er gewaarschuwd wordt tegen tenten der ijdelheid, en vandaar dat daarom deze gelegenheid als een ijdel vermaak aan de kant getekend wordt van de ijdelheidskermis, het bordeel en de bioscoop; de brede weg.

Nou, misschien verschilt een dranklokaal van toen wel wat van het bruincafe waar ik wel af en toe heen ga. Net als de kermis van toen ook heel anders is dan nu etcetera.En lees eens bij de oudvaders, hoe werd er ook vroeger gewaarschuwd tegen de kroegen en de dranklokalen , zou dat nu veranderd zijn ?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Volgens mij hou je de discussie niet zuiver.memento schreef:Als we door genade wedergeboren zijn tot een levende hoop, als we iets hebben mogen zien van Jezus de Gekruisigde, dan krijgen we ook liefde tot onze naasten, en gaat ons hart uit naar hun behoudt. Hoe groter zondaar we onszelf weten, des te meer gaat ons hart branden in liefde tot andere grote zondaren.Wilhelm schreef: Als we door genade wedergeboren zijn tot een levende hoop, als we iets hebben mogen zien van Jezus de Gekruisigde, dan kunnen en dan willen we niet meer met de wereld mee.
Zoals jij het hier stelt is het natuurlijk ontegenzeggelijk waar.
Als het recht ligt heeft een mens na ontvangen genade , het behoud van zijn medemens op het oog, dat is ook geen discussie punt.
Het ging in deze discussie of we deze plaatsen der ijdelheid tot ons vermaak mogen bezoeken.
Dat behoort geen punt van discussie te zijn , lijkt me zo.
Tuurlijk mogen we ons niet verstoppen in onze refozuil, maar we moeten ook niet de zonden proberen goed te praten.Memento schreef: Oh, laten wij niet dezelfde fout maken, door ons veilig te verstoppen in onze refo-zuil, en slechts veilig te waarschuwen voor al die slechtigheid. Als we het écht slecht vinden, zou ons hart dan niet moeten branden voor alle mensen die in die slechtheid hun vermaak zoeken? Oh, zouden wij ons dan niet gedrongen moeten weten om hen in liefdevolle bewogenheid te waarschuwen, en te wijzen op de goede weg? Of vinden we het niet erg als onze naaste verloren gaat, zo lang we zelf maar veilig de zonden kunnen mijden...
Het ging in dit topic over de vraag of kroegbezoek goed te praten is of niet.
En dan weet ik dat er wat verschil kan zijn over de definitie wat nu precies een kroeg is en wat niet.
Maar een kroeg in de letterlijke betekenis, zoals die door de wereld gebruikt wordt als een plek om vermaak en vertier te zoeken in alcohol misbruik en ijdel geklap, en deze gelegenheden worden bezocht tijdens een avondje stappen , dan is het toch duidelijk dat we dit af moeten wijzen.
[hr]
Als christen mag je gepast plezier en vermaak hebben in deze wereld,Marnix schreef:En alsof je als christen geen plezier mag hebben in het leven buiten het lezen uit de Bijbel en naar de kerk gaan om Jammer dat plezier hebben in een goed gesprek, wat dansen, een paar biertjes etc door sommigen al als ijdel gezien wordt.
Maar als je werkelijk het gewicht voelt van zonde en eeuwigheid , maar ook van de liefde en de verlossing in Christus, zal je vermaak altijd doorspekt zijn met de vreze Gods.
Want dat is dan je vermaak , je lust en je leven om God te bedoelen in alles wat je doet, in je handel en wandel.
En omdat te combineren met kroegbezoek en dansavonden is, met alle respect, volgens mij niet te combineren.
Niet uit wettisisme maar uit liefde.
Hier wil ik het maar even bij laten.
Oke. Ik kan het wel rijmen dus ik hoop dat je me hierin dan ook niet veroordeelt.
Waarom de kroeg wordt geassoccieerd met alcoholmisbruik en het thuis gezellig wat drinken met anderen niet is me overigens een groot raadsel. Ik vraag me af of het beeld van de kroeg wel helemaal reeel is. Dat even terzijde.
Waarom de kroeg wordt geassoccieerd met alcoholmisbruik en het thuis gezellig wat drinken met anderen niet is me overigens een groot raadsel. Ik vraag me af of het beeld van de kroeg wel helemaal reeel is. Dat even terzijde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Volkomen met Wilhelm eens.
Kroegbezoek wordt in de grond toch 'goedgepraat' met het excuus van dat je er ook een goed gesprek kan hebben.
En dat de 'kroegbezoekers' dit ontkennen met verschillende redeneringen, ik zou het ook gedaan hebben waarschijnlijk.
Als je zo graag van Christus wil vertellen is er dichter bij huis al de gelegenheid denk ik ( familie of vrienden ).
Daarmee wil ik niet zeggen dat je niet naar de kroeg mag gaan met deze intentie, maar in werkelijkheid zal dat niet de ware reden zijn en ik denk dat je dat zelf ook wel weet.
Kroegbezoek wordt in de grond toch 'goedgepraat' met het excuus van dat je er ook een goed gesprek kan hebben.
En dat de 'kroegbezoekers' dit ontkennen met verschillende redeneringen, ik zou het ook gedaan hebben waarschijnlijk.
Als je zo graag van Christus wil vertellen is er dichter bij huis al de gelegenheid denk ik ( familie of vrienden ).
Daarmee wil ik niet zeggen dat je niet naar de kroeg mag gaan met deze intentie, maar in werkelijkheid zal dat niet de ware reden zijn en ik denk dat je dat zelf ook wel weet.
Dat heb ik duidelijk aangegeven, dat dat niet mijn primaire doel is... maar dat het er wel af en toe van komt. Mijn familie en vrienden geloven bijna allemaal wel en anders heb ik het er daar ook wel eens over het geloof. Maar zoals ik al zei, ik probeer niet onder het mom van een goed gesprek het goed te praten, als dat de enige reden zou zijn zou ik er slechts voor goede gesprekken heengaan en niet voor mijn plezier. En dat ga ik dus wel, dat heb ik volgens mij wel duidelijk aangegeven. Dus kom nou niet vertellen dat ik het daarmee goed wil praten.Kees schreef:Volkomen met Wilhelm eens.
Taalgebruik, muziek, drankmisbruik met alle gevolgen zijn geen beletselen?plebe schreef:Op grond van de subculturele gedragscode binnen de geref. gezindte is kroegbezoek verwerpelijk.
Gods Woord biedt echter geen enkel beletsel voor kroegbezoek!
Strijd tegen het koninkrijk van de zonde en de satan in de wereld en in uw eigen hart. Th. Boston
O die redenen moet je bepaalde kroegen op bepaalde tijden mijden. Dat geldt óók voor veel reformatorische huiskamers.Gert10 schreef:Taalgebruik, muziek, drankmisbruik met alle gevolgen zijn geen beletselen?plebe schreef:Op grond van de subculturele gedragscode binnen de geref. gezindte is kroegbezoek verwerpelijk.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Beetje kort door de bocht Plebe. Op deze manier kan alles wat krom is recht gepraat worden. Je mag er toch vanuit gaan dat in refo huiskamers geen kroegsfeer hangt.plebe schreef:O die redenen moet je bepaalde kroegen op bepaalde tijden mijden. Dat geldt óók voor veel reformatorische huiskamers.Gert10 schreef:Taalgebruik, muziek, drankmisbruik met alle gevolgen zijn geen beletselen?plebe schreef:Op grond van de subculturele gedragscode binnen de geref. gezindte is kroegbezoek verwerpelijk.
Strijd tegen het koninkrijk van de zonde en de satan in de wereld en in uw eigen hart. Th. Boston