TV en DVD bezit

Heeft uw gezin TV of DVD, of beide?

Wij hebben geen TV, en ook geen speelfilms op DVD
31
35%
Wij hebben geen TV, maar wel speelfilms op DVD
27
31%
Wij hebben wel TV, maar geen speelfilms op DVD
8
9%
Wij hebben allebei
22
25%
 
Totaal aantal stemmen: 88

Jacc

Bericht door Jacc »

Hallo Erasmiaan,

Dan ben ik benieuwd hoe men in de ger. gem. het verschil ziet tussen iemand die tv heeft (en de intentie heeft om daar verantwoord mee om te gaan), en degene die internet heeft met een filter(met de intentie dat erop te laten zitten)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Jacc schreef:Hallo Erasmiaan,

Dan ben ik benieuwd hoe men in de ger. gem. het verschil ziet tussen iemand die tv heeft (en de intentie heeft om daar verantwoord mee om te gaan), en degene die internet heeft met een filter(met de intentie dat erop te laten zitten)
Iemand die TV heeft is censurabel. Dus er is geen TV, of stiekum. Open internet is (nog) niet censurabel maar wordt wel sterk afgeraden. Er wordt (altijd) naar gevraagd op huisbezoek, bij de toelating tot belijdeniscatechisatie en bij de kinderdoop. Dan is het dus ook een vertrouwenskwestie, als je daarover wil liegen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Iemand die TV heeft is censurabel
Afhankelijk van de gemeente. Ik ken (helaas kan ik wel zeggen) genoeg gemeenten (GG) waar dit niet zo is, ja waar de kerkenraad op huisbezoek geeneens meer ertegen waarschuwd
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

memento schreef:
Iemand die TV heeft is censurabel
Afhankelijk van de gemeente. Ik ken (helaas kan ik wel zeggen) genoeg gemeenten (GG) waar dit niet zo is, ja waar de kerkenraad op huisbezoek geeneens meer ertegen waarschuwd
Gemeente en kerkverband, sosm heb ik het gevoel dat ik hier op een GG forum zit :?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

Dat is inderdaad helaas niet meer waar, Erasmiaan. TV is niet censurabel. Het wordt per geval bekeken, zoals dat deftig heet. Dat komt er op neer dat gemeenten hierin vrijheid hebben. Dus er zijn gemeenten waarin geen censuur wordt toegepast bij TV-bezit. Hebben we gelijk een probleem van onze tijd te pakken, we staan niet meer als één man voor onze principes. Dan zou het wat makkelijker zijn.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

JolandaOudshoorn schreef: Gemeente en kerkverband, sosm heb ik het gevoel dat ik hier op een GG forum zit :?
GG is ook het grootste bevindelijk-gereformeerde kerkgenootschap in Nederland,

Ter illustratie:
GG: 103.000 leden
HHK: 70.000 leden
GGiN: 23.000 leden
OGG: 18.000 leden

Ter vergelijking:
CGK: 75.000 leden
GKV: 125.000 leden
Gereformeerde Bond: 500.000 tot 650.000 leden (schatting)

Bron: Wikipedia. Aantal leden HHK is een schatting, omdat ivm de ontvlechting van het ledenbestand nog geen precieze getallen bekend zijn. Ik heb ook schattingen gehoord die rond de 100.000 leden uitkwam (waarmee de HHK even groot zou zijn als de GG), alleen of die schattingen betrouwbaar zijn, zal de tijd moeten uitwijzen :)
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Erasmiaan schreef:
Jacc schreef:Hallo Erasmiaan,

Dan ben ik benieuwd hoe men in de ger. gem. het verschil ziet tussen iemand die tv heeft (en de intentie heeft om daar verantwoord mee om te gaan), en degene die internet heeft met een filter(met de intentie dat erop te laten zitten)
Iemand die TV heeft is censurabel. Dus er is geen TV, of stiekum. Open internet is (nog) niet censurabel maar wordt wel sterk afgeraden. Er wordt (altijd) naar gevraagd op huisbezoek, bij de toelating tot belijdeniscatechisatie en bij de kinderdoop. Dan is het dus ook een vertrouwenskwestie, als je daarover wil liegen.
Maar het is ook heel moeilijk om de scheiding te stellen.
M.i. kan het in deze tijd niet meer, hoe ik persoonlijk ook tegen TV ben, dat je TV censurabel stelt.
Het filter criteria met internet is niet te controleren , en is dus ook het censuur in deze zaak een wassen neus en niet meer toe te passen.
Een ernstige waarschuwing en een appel op mensen hun eigen verantwoordelijkheid ook in deze zaken is het enig wat we in deze nog kunnen doen.
Verbazingwekkend vind ik ook het feit dat , waar de TV zo algemeen werd afgewezen , men nu zo makkelijk DVD en internet accepteert.

Ook valt het me vaak op dat gezinnen , ook met kinderen , altijd felle tegenstanders waren van TV en ook vaak de kerkenraad slappe knieën verweten inzake allerlei in hun ogen tuchtwaardige zaken, maar nu zonder na te denken allerlei DVD’s bekijken of uit financiële overwegingen gemakshalve open internet nemen en ook nog durven te stellen dat ze met al deze zaken goed genoeg weten om te gaan.
Wat een tegenstelling met de eerdere felle kritiek op bezitters van TV.

Dit gegeven stelt de kerkenraad voor moeilijke keuzes.
Je ziet dat het onmogelijk wordt om dit soort zaken helder te krijgen of wel censurabel te stellen.
Het is van het grootste belang om in deze zaken het bewustwordingsproces hoog op de agenda te houden.
Er zal gewezen moeten worden dat, het allerbeste filter voor zowel dvd’s , TV en internet, de vreze Gods is.
Als deze liefde in ons hart is uitgestort , en als we deze liefde mogen beantwoorden met wederliefde , dan zal het , als het goed ligt , altijd de vraag zijn ; Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal.
En dan zal men ook, staande in deze wereld, alle zaken trachten te weren die een rechte verhouding met God in de weg kunnen staan.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Erasmiaan schreef:Overigens vind ik wel eens dat er vanaf de kansel een overdreven hype is tegen "moderne media op de mobiele telefoon". TV kijken op je mobiel blijkt gewoon niet praktisch, omdat het miniatuur is. En ook internetten kan wel maar is niet praktisch.
Hoewel ik er vanaf de kansel niet over hoor, denk ik dat je dit gevaar onderschat.
De jeugd is vindingrijk, en weet de raarste dingen met deze mobieltjes te doen.
Waar ze thuis nog tegen zaken beschermd worden , kunnen ze met hun mobieltje alles doen, krijgen en zien.
Uiterst gevaarlijk.
Waarbij je je weer af moet vragen of ouders zulke mobieltjes niet zouden moeten verbieden bij hun (soms hele jonge) kinderen.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

geledu schreef:
Erasmiaan schreef:
Jacc schreef:Hallo Erasmiaan,

Dan ben ik benieuwd hoe men in de ger. gem. het verschil ziet tussen iemand die tv heeft (en de intentie heeft om daar verantwoord mee om te gaan), en degene die internet heeft met een filter(met de intentie dat erop te laten zitten)
Iemand die TV heeft is censurabel. Dus er is geen TV, of stiekum. Open internet is (nog) niet censurabel maar wordt wel sterk afgeraden. Er wordt (altijd) naar gevraagd op huisbezoek, bij de toelating tot belijdeniscatechisatie en bij de kinderdoop. Dan is het dus ook een vertrouwenskwestie, als je daarover wil liegen.
Maar het is ook heel moeilijk om de scheiding te stellen.
M.i. kan het in deze tijd niet meer, hoe ik persoonlijk ook tegen TV ben, dat je TV censurabel stelt.
Het filter criteria met internet is niet te controleren , en is dus ook het censuur in deze zaak een wassen neus en niet meer toe te passen.
Een ernstige waarschuwing en een appel op mensen hun eigen verantwoordelijkheid ook in deze zaken is het enig wat we in deze nog kunnen doen.
Verbazingwekkend vind ik ook het feit dat , waar de TV zo algemeen werd afgewezen , men nu zo makkelijk DVD en internet accepteert.

Ook valt het me vaak op dat gezinnen , ook met kinderen , altijd felle tegenstanders waren van TV en ook vaak de kerkenraad slappe knieën verweten inzake allerlei in hun ogen tuchtwaardige zaken, maar nu zonder na te denken allerlei DVD’s bekijken of uit financiële overwegingen gemakshalve open internet nemen en ook nog durven te stellen dat ze met al deze zaken goed genoeg weten om te gaan.
Wat een tegenstelling met de eerdere felle kritiek op bezitters van TV.

Dit gegeven stelt de kerkenraad voor moeilijke keuzes.
Je ziet dat het onmogelijk wordt om dit soort zaken helder te krijgen of wel censurabel te stellen.
Het is van het grootste belang om in deze zaken het bewustwordingsproces hoog op de agenda te houden.
Er zal gewezen moeten worden dat, het allerbeste filter voor zowel dvd’s , TV en internet, de vreze Gods is.
Als deze liefde in ons hart is uitgestort , en als we deze liefde mogen beantwoorden met wederliefde , dan zal het , als het goed ligt , altijd de vraag zijn ; Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal.
En dan zal men ook, staande in deze wereld, alle zaken trachten te weren die een rechte verhouding met God in de weg kunnen staan.
Ik ben het hiermee helemaal met je eens, geledu! Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het een vrijbrief is om dan maar alles te doen!
Misschien zou het eens goed zijn als we ons realiseren dat God altijd met ons meekijkt!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Geledu, ik kan het met de strekking van je betoog eens zijn. Maar waarom kan TV in deze tijd niet meer censurabel gesteld worden? Is het censurabel stellen van TV tijdgebonden?

En open internet kun je toch ook censurabel stellen? Ik stel me voor dat een ambtsdrager op huisbezoek eerlijk de vraag stelt: "hoe gaat u met internet om?" En als daar dan een eerlijk gesprek op volgt en de ambtsdrager vraagt of men ook open internet heeft, dan moet je wel gewetenloos zijn om op die vraag te liegen. Het gaat fout waar ambtsdragers niet meer de vrijmoedigheid hebben om daar naar te vragen, of een bot wetticistisch gesprek voeren over internet.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Geledu, ik kan het met de strekking van je betoog eens zijn. Maar waarom kan TV in deze tijd niet meer censurabel gesteld worden? Is het censurabel stellen van TV tijdgebonden?

En open internet kun je toch ook censurabel stellen? Ik stel me voor dat een ambtsdrager op huisbezoek eerlijk de vraag stelt: "hoe gaat u met internet om?" En als daar dan een eerlijk gesprek op volgt en de ambtsdrager vraagt of men ook open internet heeft, dan moet je wel gewetenloos zijn om op die vraag te liegen. Het gaat fout waar ambtsdragers niet meer de vrijmoedigheid hebben om daar naar te vragen, of een bot wetticistisch gesprek voeren over internet.
En als die persoon nou zegt: Met internet probeer ik ten allen tijde te beseffen dat Jezus meekijkt en er op een goede manier mee om te gaan en dat gaat goed. En vervolgens vraagt de ouderling: hebt u open of gesloten internet? En hij zegt: Open internet. Is censuur dan gepast?

Als dat gesprek niet wordt aangegaan kan ik me nog heeel ietsje voorstellen bij een dergelijke regel.... maar ouderlingen zijn er juist om zich ook in het leven van de gelovigen te verdiepen... en dan kunnen ze toch kijken naar hoe iemand ermee omgaat in plaats van puur naar wel of geen internet en zo ja, gesloten of open?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Erasmiaan schreef: Maar waarom kan TV in deze tijd niet meer censurabel gesteld worden? Is het censurabel stellen van TV tijdgebonden?

En open internet kun je toch ook censurabel stellen?
Je loopt met het censurabel stellen van open internet tegen een heleboel praktische vragen op.
Hoe ga je om met een laptop van de zaak waarop open internet is te krijgen ?
Wat doe je met de mobiele telefoons in een gezin ?
Wat betekent een filter die je kunt omzeilen als je een beetje handig bent ?, of zelf filter aanbieders die zelfs de mogelijkheid geven om het filter aan of uit te schakelen ?
Computers anders dan de “huis computer” waar men voor het gemak maar even goedkope open internet gebruikt ?
Er kunnen dus velen situaties bestaan dat we eerlijk kunnen zeggen gefilterd internet te hebben terwijl we tal van andere mogelijkheden in huis hebben om toch ook over open internet te beschikken.
En dan televisie misschien alleen censurabel stellen ?
Wat mij betreft wel, maar het staat natuurlijk in geen enkele verhouding als je om praktische redenen open internet niet censurabel stelt.
Dus of allebei of geen van beiden.

En jou opmerking over de gewetenloosheid met betrekking tot liegen , daar ben ik het ten dele met je eens.
Ziende op de bovenstaande opmerkingen dan zijn er vele uitvluchten of halve waarheden te bedenken.
En wie zijn we toch ?
We zijn toch allen tot alle kwaad geneigd ?
Dat is de oorsprong van ons misbruik van allerlei moderne media.
En daar zal op gewezen moeten worden op wie we van onszelf zijn ook in het gebruik van deze zaken.
Het blijft dan van groot belang om op huisbezoek of in de prediking en ander kerkelijk werk, te blijven wijzen op het uiterst gevaarlijke en zielsverwoestende element van openinternet en ander moderne media gebruik.
Maar evenzo zal er gewezen moeten worden op het leven wat strookt met de inzettingen zoals God ze van ons vraagt in een levensstijl wat wijst op ons vreemdelingschap in deze wereld.
En dat vreemdelingschap stelt ons voor keuzes en kost ons offers, soms ook financieel.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Waarom TV bezit wel censurabel, maar geen berouw over de zonde, in het bijzonder de zonde van ongeloof, niet?

Meen te weten dat onberouw de zwaardere zonde is, waar ook geen vergeving voor is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:Meen te weten dat onberouw de zwaardere zonde is, waar ook geen vergeving voor is.
Onvergefelijk is toch alleen de zonde tegen de Heilige Geest?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:Meen te weten dat onberouw de zwaardere zonde is, waar ook geen vergeving voor is.
Onvergefelijk is toch alleen de zonde tegen de Heilige Geest?
Onberouw IS de zonde tegen de Heilige Geest
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie