Hudrych Zwingli (1484-1531)
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Hudrych Zwingli (1484-1531)
Hudrych Zwingli (1484-1531) was een belangrijk Hervormer,
maar was is er nog bekend van zijn werk?
Welk werk kent u/jij van hem?
Wat weet u van hem?
maar was is er nog bekend van zijn werk?
Welk werk kent u/jij van hem?
Wat weet u van hem?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Ik heb twee boekjes over Zwingli, die ik een aantal jaren geleden heb gelezen. Ik zou dus niet zomaar even wat parate kennis over Zwingli kunnen spuien.
Wel interessant misschien om te weten dat hij 67 stellingen heeft geschreven. Die worden in het boekje 'Vast vertrouwen en onberispelijk leven' van dr. C.A. Tukker besproken.
Ik zal de boekjes opnemen in mijn 'herleesschema'.
Wel interessant misschien om te weten dat hij 67 stellingen heeft geschreven. Die worden in het boekje 'Vast vertrouwen en onberispelijk leven' van dr. C.A. Tukker besproken.
Ik zal de boekjes opnemen in mijn 'herleesschema'.
Als we over grote hervormers hebben die altijd Katholiek zijn gebleven zijn dat en waren Luther en Calvijn , en Farel en nog wat anderen rond om deze twee.Maar Zwingli is de man van de vrijzinnigheid in het protestantisme, door hem is er de vrijzinnigheid; hen die in de nadere reformatie staan zouden dat toch helemaal moeten weten
Zwingli was een denker, en in zekere zin heeft Adorote gelijk als hij hem een vrijzinnig denker noemt. Echter, het is goed om te beseffen dat de vrijzinnigheid van Zwingli beperkt was tot de Schrift. Dit in tegenstelling tot Calvijn, en zeker Luther, die zich meer aantrokken van de traditie van de kerk, met name het gedachtengoed van Augustinus.
Zwingli was ook een consequent denker. Hij brak heel bewust en keihard met het Roomse 'en-en' denken (genade én goede werken, Jezus én Maria, sacrament én genade, etc), waarmee hij met name een consequentere en duidelijkere sacraments-visie ontwikkelde. Hierdoor, en ook door het zélfs uit de RK stappen, kon hij op weinig sympathie rekenen onder de Luthersen (Luther zelf zag hem als ketter), maar ook in het calvinistische kamp was veel tegenstand. Ik vraag me af of dat terecht is, daar de nadere reformatie vérder ging dan Zwingli ooit gedaan heeft, terwijl deze in de calvinistische wereld breed geaccepteerd is.
Zwingli stond het gebruiken van politieke macht, en ook oorlog, toe voor de verspreiding van de waarheid. Hij is zelfs gesneuveld in een burgeroorlog die hij zelf begonnen is. Hij is opgevolgd door de zeer gematigde, en ook zeer geliefde, Bullinger.
Meer informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/Zwingli
Zwingli was ook een consequent denker. Hij brak heel bewust en keihard met het Roomse 'en-en' denken (genade én goede werken, Jezus én Maria, sacrament én genade, etc), waarmee hij met name een consequentere en duidelijkere sacraments-visie ontwikkelde. Hierdoor, en ook door het zélfs uit de RK stappen, kon hij op weinig sympathie rekenen onder de Luthersen (Luther zelf zag hem als ketter), maar ook in het calvinistische kamp was veel tegenstand. Ik vraag me af of dat terecht is, daar de nadere reformatie vérder ging dan Zwingli ooit gedaan heeft, terwijl deze in de calvinistische wereld breed geaccepteerd is.
Zwingli stond het gebruiken van politieke macht, en ook oorlog, toe voor de verspreiding van de waarheid. Hij is zelfs gesneuveld in een burgeroorlog die hij zelf begonnen is. Hij is opgevolgd door de zeer gematigde, en ook zeer geliefde, Bullinger.
Meer informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/Zwingli
memento schreef:Zwingli was een denker, en in zekere zin heeft Adorote gelijk als hij hem een vrijzinnig denker noemt. Echter, het is goed om te beseffen dat de vrijzinnigheid van Zwingli beperkt was tot de Schrift. Dit in tegenstelling tot Calvijn, en zeker Luther, die zich meer aantrokken van de traditie van de kerk, met name het gedachtengoed van Augustinus.
Zwingli was ook een consequent denker. Hij brak heel bewust en keihard met het Roomse 'en-en' denken (genade én goede werken, Jezus én Maria, sacrament én genade, etc), waarmee hij met name een consequentere en duidelijkere sacraments-visie ontwikkelde. Hierdoor, en ook door het zélfs uit de RK stappen, kon hij op weinig sympathie rekenen onder de Luthersen (Luther zelf zag hem als ketter), maar ook in het calvinistische kamp was veel tegenstand. Ik vraag me af of dat terecht is, daar de nadere reformatie vérder ging dan Zwingli ooit gedaan heeft, terwijl deze in de calvinistische wereld breed geaccepteerd is.
Zwingli stond het gebruiken van politieke macht, en ook oorlog, toe voor de verspreiding van de waarheid. Hij is zelfs gesneuveld in een burgeroorlog die hij zelf begonnen is. Hij is opgevolgd door de zeer gematigde, en ook zeer geliefde, Bullinger.
Meer informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/Zwingli
Dat Zwingli als een ketter wordt gezien,is juist, een echte schismatiek, en zijndenken was een verkeerd denken en niet uit op eenheid van katholiciteit.
Jammer genoeg is de nadere reformatie ook te ver gegaan en toch echt het kind met badwater weg gesmeten, dat doet aan vell mensen van de nadere reformatie in hun persoonlijk geloofsleven en daardoor staan binnen de katholiciteit niets af natuurlijk, want kerkmuren zijn niet des Heren in tegen deel; op dat zij allen een zijn .
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
De Katholieken nu dwalen nu veel erger als Zwingli toen.
Maar zij van de Gereformeerde Gezindte, vinden die Zwingli enkel en uitsluitend negatief?
Maar zij van de Gereformeerde Gezindte, vinden die Zwingli enkel en uitsluitend negatief?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Mijn kennis is zo'n beetje beperktChristiaan schreef:De Katholieken nu dwalen nu veel erger als Zwingli toen.
Maar zij van de Gereformeerde Gezindte, vinden die Zwingli enkel en uitsluitend negatief?

Daar werd hij althans zeer zeker niet neergezet in negatieve zin.
Gewoon als een der hervormers.
En geldt dat niet voor jou?Adorote schreef:Christiaan schreef:De Katholieken nu dwalen nu veel erger als Zwingli toen.
Maar zij van de Gereformeerde Gezindte, vinden die Zwingli enkel en uitsluitend negatief?
Hen die altijd maar zeggen dat anderen dwalen(blijk van grote onkunde)dwalen over het algemeen zelf het meest.

- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Huldrych Zwingli ging bij de bijbel teraden en las daar wat geboden werd. Alles wat niet in de bijbel geboden werd heeft hij uit de eredienst verwijderd. Lijkt mij juist positief.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Hoe men het wenden wil of keren ,Zwingli is en was een scheurmaker en had het doden lief een echte dienaar des Heren gaat niet ter oorlog. Luther en Calvijn gingen ten eerste uit van de Traditie , door de Traditie is de Heilige Schrift geworden (ken uw kerkgeschiedenis)Zwingli had een eigenwillige godsdienst met alle gevolgen van dien; hij hoort niet thuis in de lijst van Katholieken die de misstanden en misverstanden uit de Kerk wilden hebben zoals Luther en Calvijn.
O nee? En David dan?Adorote schreef:... een echte dienaar des Heren gaat niet ter oorlog.
Overigens ging Zwingli niet ten oorlog. Hij werd vermoord. Het ging namelijk als volgt.
De hervormingsgezinde kantons Bazel en Bern besluiten tegen Zwingli’s wil in om de roomse kantons geen levensmiddelen meer te geven. Hierdoor worden de roomsen wanhopig en trekken plotseling met een krachtig leger de provincie Zürich binnen. Zürich kan slechts een klein legertje optrommelen. Op 11 oktober 1531 wordt er bij het plaatsje Kappel (in de buurt van Zürich) gevochten. Het legertje van Zürich wordt verslagen. Ook Zwingli raakt gewond. ‘s Avonds wordt hij op het slagveld gevonden door enkele plunderende soldaten. “Wilt u een priester om te biechten?”, vragen ze hem, want zij herkennen hem niet. Zwingli schudt zijn hoofd. “Roep dan de moeder Gods en de heiligen aan”, raden zij hem. Als hij ook dit weigert steken ze hem dood. Zijn lichaam wordt in vieren gedeeld en verbrand. De as wordt in de wind verstrooid.
De moordenaars hebben wel zijn lichaam kunnen doden, maar zijn ziel voer op tot God, tot zijn Zaligmaker, Die hem kocht met Zijn bloed. Zijn dood was voor hem geen verlies, maar een doorgang tot het eeuwige leven.
Vergeet dat maar gerust. Gelukkig geef je jezelf al de juiste tip.Adorote schreef:Luther en Calvijn gingen ten eerste uit van de Traditie , door de Traditie is de Heilige Schrift geworden (ken uw kerkgeschiedenis)
Zwingli had inderdaad wat dwalingen. Anderzijds hoort hij ook zeker niet in enige lijst met katholieken thuis. Bij hem was het echt alleen maar de Heilige Schrift en verder niets. Allerlei roomse dwalingen gooide hij in zeer korte tijd uit de kerk, zoals bijvoorbeeld het celibaat, beeldendienst, paapse mis, etc.Adorote schreef:Zwingli had een eigenwillige godsdienst met alle gevolgen van dien; hij hoort niet thuis in de lijst van Katholieken die de misstanden en misverstanden uit de Kerk wilden hebben zoals Luther en Calvijn.
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Op 29 januari 1523 was er een dispuut over de 67 stellingen van Zwingli. Waar vele geestelijke bij werden uitgenodigd om deze stellingen te bestrijden, maar dan enkel op grond van het woord van God. Niemand bleek dat te kunnen.
Hier volgen er een paar:
1 Allen, die zeggen dat het evangelie niets waard is zonder gezag van de kerk, dwalen en lasteren God.
2 De samenvatting van het evangelie is, dat onze Heere Jezus Christus, ware Zoon van God, ons de wil van Zijn hemelse Vader heeft geopenbaard, en ons met zijn onschuld van de dood heeft verlost en ons weer met God heeft verzoend.
3 Daarom is Christus de enige weg tot de zaligheid voor allen die waren, zijn of komen zullen.
4 Wie een andere deur zoekt of aanwijst, die dwaalt, ja hij is een moordenaar van zielen en een dief.
5 Daarom dwaalt een ieder die ander onderwijs boven of naast het evangelie stelt, wetende wat evangelie is.
6 Want Christus Jezus is de vorst en hoofdman, door God belooft en ook gegeven aan het gehele menselijke geslacht.
7 Op dat hij een eeuwig heil voor - en het hoofd is van- alle gelovigen, die Zijn lichaam zijn. De mens is echter dood en kan niets zonder Hem
8 Daaruit vlogt ten eerste, dat allen die in het hoofd leven, delen en kinderen van God zijn. En dat is de kerk of de gemeenschap van de heiligen, een huisvrouw van Christus, de ecclesia catholica.
9 Daar uitvolgt ten tweede, dat zoals lichaamsdelen zonder de leiding van het hoofd niets kunnen, ook in het lichaam van Christus niemand iets kan doen zonder zijn hoofd Christus.
Hier volgen er een paar:
1 Allen, die zeggen dat het evangelie niets waard is zonder gezag van de kerk, dwalen en lasteren God.
2 De samenvatting van het evangelie is, dat onze Heere Jezus Christus, ware Zoon van God, ons de wil van Zijn hemelse Vader heeft geopenbaard, en ons met zijn onschuld van de dood heeft verlost en ons weer met God heeft verzoend.
3 Daarom is Christus de enige weg tot de zaligheid voor allen die waren, zijn of komen zullen.
4 Wie een andere deur zoekt of aanwijst, die dwaalt, ja hij is een moordenaar van zielen en een dief.
5 Daarom dwaalt een ieder die ander onderwijs boven of naast het evangelie stelt, wetende wat evangelie is.
6 Want Christus Jezus is de vorst en hoofdman, door God belooft en ook gegeven aan het gehele menselijke geslacht.
7 Op dat hij een eeuwig heil voor - en het hoofd is van- alle gelovigen, die Zijn lichaam zijn. De mens is echter dood en kan niets zonder Hem
8 Daaruit vlogt ten eerste, dat allen die in het hoofd leven, delen en kinderen van God zijn. En dat is de kerk of de gemeenschap van de heiligen, een huisvrouw van Christus, de ecclesia catholica.
9 Daar uitvolgt ten tweede, dat zoals lichaamsdelen zonder de leiding van het hoofd niets kunnen, ook in het lichaam van Christus niemand iets kan doen zonder zijn hoofd Christus.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Zal kijken of ik nog meer stellingen kan neer zetten.
Misschien kunnen de gene die Zwingli verdacht vinden,
aan de hand van Zwingli´s eigen stellingen waar die dwalingen van hem zitten.
Misschien kunnen de gene die Zwingli verdacht vinden,
aan de hand van Zwingli´s eigen stellingen waar die dwalingen van hem zitten.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
15 Want op het geloof in het evangelie van Christus rust onze zaligheid en ons ongeloof leidt tot de verzoeking. Want alle waarheid staat duidelijk in het evangelie.
16 In het evangelie leert men dat het onderwijs van mensen en de regels van mensen aan de zaligheid niets bijdragen.
17 Christus is de enige, eeuwige hogepriester. Daaruit kunnen we afleiden, dat iedereen die zich als hoogste priester heeft uitgegeven, de eer en de macht van Christus betwist, ja verwerpt.
18 Christus, die zichzelf eenmaal heeft geofferd, is het tot in de eeuwigheid geldige en betalende offer voor de zonden van alle gelovigen. Daaruit blijkt dat de mis geen offer is, maar een herdenking van het offer, en een verzekering van de verlossing die Christus voor ons tot stand heeft gebracht.
19 Christus is de enige middelaar tussen God en ons.
16 In het evangelie leert men dat het onderwijs van mensen en de regels van mensen aan de zaligheid niets bijdragen.
17 Christus is de enige, eeuwige hogepriester. Daaruit kunnen we afleiden, dat iedereen die zich als hoogste priester heeft uitgegeven, de eer en de macht van Christus betwist, ja verwerpt.
18 Christus, die zichzelf eenmaal heeft geofferd, is het tot in de eeuwigheid geldige en betalende offer voor de zonden van alle gelovigen. Daaruit blijkt dat de mis geen offer is, maar een herdenking van het offer, en een verzekering van de verlossing die Christus voor ons tot stand heeft gebracht.
19 Christus is de enige middelaar tussen God en ons.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)