Televisie bezit

Ja ik bezit televisie

Peiling eindigde op 27 okt 2007, 18:35

ja
27
39%
nee
43
61%

Totaal aantal stemmen: 70

cosmo

Bericht door cosmo »

Lizzy schreef:Oke....er worden nu dus net zoveel boeken gelezen als vroeger toen er nog geen tv was? Nou dat denk ik dus niet he.
Misschien zou je niet moeten generaliseren. Ik kan niet voor anderen spreken, echter ik lees al heel mijn leven boeken.
Er is niets tegen vermaak, maar meer de vraag...waar vermaak je je mee.
Dat is een ieders verantwoordelijkheid.
Informatieve programma's kunnen heel boeiend en leerzaam zijn, maar hoe vaak word je daar ineens geconfronteerd met miljoenen jaren geleden.
Ik deel je mening over de shows, dat is pulp. Echter er is voldoende aanbod dat wel gezien mag worden. Wat er trouwens mis is met het kijken van een programma over het 'verre' verleden is mij een raadsel. Waarom kun je niet naar een programma kijken waarin wordt gesteld dat de aarde al miljoenen jaren oud is? Ik word daar niet door beïnvloed.
Stiekem neemt de tv toch meer tijd in beslag, want het is makkelijk....we kunnen gewoon kijken...hoeven niet zelf te denken.
Hoe kun je daar nu over oordelen als je zelf niet in het bezit bent van een televisie? Bovendien, denk jij altijd zelf na over tal van zaken? In jouw hoofd is er een continuproces van denken?
Het kwaad zit inderdaad in ons hart, zeker weten, maar kunnen we de verleiding weerstaan en de knop uitzetten of juist niet die site bezoeken?
Ja hoor, het geloof vermag veel.
Marnix

Bericht door Marnix »

Kees schreef:Volkomen met Gert eens.
Mensen denken al gauw dat ze kaders kunnen stellen.
De Bijbel staat er inderdaad vol van dat de mens tot alle kwaad geneigd is en tot niks goeds in staat. Misschien toch een gebrek aan echte zelfkennis?
Ben wel eens bang dat veel mensen nog te veel in eigen kracht rondlopen. Maarja, dat wil de mens niet horen van nature, die kan alles zelf wel bepalen wat goed en kwaad is en welke kaders hij kan stellen.
Zoals ik al zei, ben je dan ook tegen alle nuttiging van alcohol. Of tegen het rijden in een auto, de mens is immers van nature slecht dus we zullen allen niet de neiging kunnen weerstaan om te gaan spookrijden. Nou is dat niet zo erg als we dat allemaal tegelijkertijd gaan doen, maar het gaat om het principe.Ik kan zo duizend dingen noemen die je zowel goed als slecht kan gebruiken. Heb je zo'n groot broodmes in je keukenla? Oei. Nu gebruik je hem nog om er brood mee te snijden maar straks..... Nooit wordt die redenatie zo toegepast... behalve als het mensen even uitkomt.... dan wordt daar opeens gretig mee rondgestrooid. Heerlijk helder inconsequent.

Gert10, als je oma dat zo ervaarde, ze deed het tot eer van God, prachtig dus. Ik ervaar het anders en doe dingen wel waar je oma allicht grote vraagtekens bij gezet zou hebben maar ik doe dat ook tot eer van God. Ik kan God soms danken na een tv-serie. Ik leer zelfs op tv over Hem. Mooi he.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
cosmo

Bericht door cosmo »

Kees schreef: Mensen denken al gauw dat ze kaders kunnen stellen.
Met hulp van de Geest kan een mens dat zeker.
De Bijbel staat er inderdaad vol van dat de mens tot alle kwaad geneigd is en tot niks goeds in staat.
In de bijbel staat ook dat met hulp van God de mens tot veel in staat is. Waarom altijd die aandacht voor dat negatieve?
Misschien toch een gebrek aan echte zelfkennis?
Ik meen eerder een gebrek aan geloof te constateren.
Maarja, dat wil de mens niet horen van nature, die kan alles zelf wel bepalen wat goed en kwaad is en welke kaders hij kan stellen.
Ik begrijp niet waarom jij denkt dat een mens dit zelf wil doen. Als je als mens je leven deelt met God, dan wil God ook jou tot hulp zijn bij tal van zaken, dus ook wanneer het televisie betreft.
Kees

Bericht door Kees »

Kan het niet beter verwoorden, Gert. Werd het maar eens meer doorleefd, denk dat daar het gebrek in zit.
Laatst gewijzigd door Kees op 19 okt 2007, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
cosmo

Bericht door cosmo »

Gert10 schreef:
Mijn oma zei eens: 'Als de spiegel van de wet je door de Heere is voorgehouden kan er maar heel weinig meer mee door' en ik geloof dat dat zo is.
Het spijt mij zeer, maar ik vind dit een zeer ongenuanceerd cliché.
Gert10

Bericht door Gert10 »

Marnix schreef:
De Bijbel staat er inderdaad vol van dat de mens tot alle kwaad geneigd is en tot niks goeds in staat. Misschien toch een gebrek aan echte zelfkennis?
Ben wel eens bang dat veel mensen nog te veel in eigen kracht rondlopen. Maarja, dat wil de mens niet horen van nature, die kan alles zelf wel bepalen wat goed en kwaad is en welke kaders hij kan stellen.
Zoals ik al zei, ben je dan ook tegen alle nuttiging van alcohol. Of tegen het rijden in een auto, de mens is immers van nature slecht dus we zullen allen niet de neiging kunnen weerstaan om te gaan spookrijden. Nou is dat niet zo erg als we dat allemaal tegelijkertijd gaan doen, maar het gaat om het principe.Ik kan zo duizend dingen noemen die je zowel goed als slecht kan gebruiken. Heb je zo'n groot broodmes in je keukenla? Oei. Nu gebruik je hem nog om er brood mee te snijden maar straks..... Nooit wordt die redenatie zo toegepast... behalve als het mensen even uitkomt.... dan wordt daar opeens gretig mee rondgestrooid. Heerlijk helder inconsequent.

Een wat simpele redenering Marnix. Op deze manier kun je alles wat krom is recht praten. Natuurlijk is het raadzaam als je jezelf niet kan vertrouwen op het gebied van brood snijden of iets dergelijks je ook dat mes maar moet laten liggen. Maar om dat nu gelijk te stellen met televisie gebruik is een beetje kort door de bocht. Door de televisie moet je steeds weer de keuze maken; is dit principieel verantwoord voor mij of niet. Steeds is de verleiding aanwezig en moet worden weerstaan en hoevele zijn er al niet voor bezweken?

Gert10, als je oma dat zo ervaarde, ze deed het tot eer van God, prachtig dus. Ik ervaar het anders en doe dingen wel waar je oma allicht grote vraagtekens bij gezet zou hebben maar ik doe dat ook tot eer van God. Ik kan God soms danken na een tv-serie. Ik leer zelfs op tv over Hem. Mooi he.
Strijd tegen het koninkrijk van de zonde en de satan in de wereld en in uw eigen hart. Th. Boston
cosmo

Bericht door cosmo »

Kees schreef:Kan het niet beter verwoorden, Gert. Werd het maar eens meer doorleefd, denk dat daar het gebrek in zit.
Wat is dat, doorleven? En op welke wijze kan dat een gebrek zijn?
Gert10

Bericht door Gert10 »

cosmo schreef:
Gert10 schreef:
Mijn oma zei eens: 'Als de spiegel van de wet je door de Heere is voorgehouden kan er maar heel weinig meer mee door' en ik geloof dat dat zo is.
Het spijt mij zeer, maar ik vind dit een zeer ongenuanceerd cliché.
Wil je proberen dit concreet te maken?
Kees

Bericht door Kees »

Eerlijk gezegd verbaas ik mij wel eens over sommige reacties die ik als 'geen-refo' tegenkom op een refoforum.
Laatst gewijzigd door Kees op 19 okt 2007, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
David J

Bericht door David J »

Kees schreef:Eerlijk gezegd ga ik mij steeds meer verbazen die ik als 'geen-refo'
op een refoforum tegenkom.
Da's niet helemaal een duidelijke zin, Kees...
cosmo

Bericht door cosmo »

Gert10 schreef: Wil je proberen dit concreet te maken?
Niemand is in staat zich aan de wet te houden, en daar doet het kijken naar televisie niets aan af en voegt het ook niets toe.
Gert10

Bericht door Gert10 »

Kees schreef:Eerlijk gezegd ga ik mij steeds meer verbazen die ik als 'geen-refo'
op een refoforum tegenkom.
ik heb niet voor niets me wel eens openlijk op dit forum afgevraagd of er sprake is van Refoforum of Evaforum?
Marnix

Bericht door Marnix »

Gert10 schreef:
Marnix schreef:

Een wat simpele redenering Marnix. Op deze manier kun je alles wat krom is recht praten. Natuurlijk is het raadzaam als je jezelf niet kan vertrouwen op het gebied van brood snijden of iets dergelijks je ook dat mes maar moet laten liggen. Maar om dat nu gelijk te stellen met televisie gebruik is een beetje kort door de bocht. Door de televisie moet je steeds weer de keuze maken; is dit principieel verantwoord voor mij of niet. Steeds is de verleiding aanwezig en moet worden weerstaan en hoevele zijn er al niet voor bezweken?

Wat is je punt precies?
Gert10 schreef:ik heb niet voor niets me wel eens openlijk op dit forum afgevraagd of er sprake is van Refoforum of Evaforum?
Krijgen we dat argument weer... een non-argument. Ook op een refoforum mogen dingen denk ik wel ter discussie worden gesteld. Ik heb op Bijbelse basis geleerd dat we een hoop niet moeten doen maar ook een hoop wel mogen... Dat het tegen de cultuur ingaat wil niet zeggen dat het dus op bijbelse gronden onjuist is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gert10

Bericht door Gert10 »

cosmo schreef:
Gert10 schreef: Wil je proberen dit concreet te maken?
Niemand is in staat zich aan de wet te houden, en daar doet het kijken naar televisie niets aan af en voegt het ook niets toe.
Oké mee eens maar het gaat erom dat als de spiegel van de wet ons word voorgehouden gaan we het televisie gebruik spiegelen in het licht van Gods wet. Overspel, echtbreken, geweld, sex, liegen, enzovoort, enzovoort.
Strijd tegen het koninkrijk van de zonde en de satan in de wereld en in uw eigen hart. Th. Boston
henriët

Bericht door henriët »

sorry gert 10, wat bedoel je?
Plaats reactie