Dit is écht van de zotte!

Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Toch vind ik het van de zotte dat een werkgever jou kan verplichten urine af te staan op het moment dat hij goed acht om te zien of je niet rookt . Ik vind dat iets dat alleen maar gedaan kan worden met een gerechtelijk bevel en onder een bepaalde verdenking. Het is een schending van jou persoonlijke vrijheid en lichamelijke intregiteit. Ik sta er versteld van hoeveel mensen hier moeten goed vinden , van bemoeienissen met jou persoonlijke leven door je werkgever!! In Nederland zouden we dat echt niet pikken!! Het is hier heus niet zo vrij!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marco schreef: Misschien kunnen de rokers onder ons, indien aanwezig, mij hier terechtwijzen?
Ik kan je als stevige roker niet terechtwijzen, je hebt gelijk.
Eenieder die mij dienaangaande waarschuwt moet ik gelijk geven.
Maar........ik blijf roken.......

Ik ben me er terdege van bewust dat ik dit tegenover God niet kan verantwoorden.
Sterkte in de strijd, ik weet dat die zwaar is. Blijf het bij God neerleggen. Een tip: Pak een vel papier en schrijf daar zoveel mogelijk redenen (Bijbelse redenen, gezondheidsredenen en ga zo maar door) op om te stoppen. En hang die boven je bed ofzo. Lees het vaak door, bid en lees heel veel als je dan gestopt bent. Als de drang komt om er weer een op te steken vergeet vaak de motivatie waarom je wilde stoppen. De drang naar iets waar je aan verslaafd bent zorgt dat je puur naar het nu gaat kijken (ik heb nu zin) in plaats van naar de langere termijn (alleen al hoe vaak sigaretten niet lekker smaken). Probeer dan juist verder te kijken, die motivatie om te stoppen weer helder te krijgen en vooral ook om het voor God te doen. Het is niet alleen slecht voor jou gezondheid, het doet God ook pijn. Hij houdt van je dus heeft Hij er ook moeite mee als je jezelf schade toebrengt.

Eigenlijk is roken gewoon heel sotm. Vaak is het helemaal niet lekker, puur een dwangmatig trekje. Je betaalt op jaarbasis echt een hoop geld om minder lang te leven. (wat dat lijstje betreft, zet daar ook maar op hoeveel geld je hier per jaar aan kwijt bent en hoeveel dat is als je bijv. nog 25 jaar leeft.

Jolanda, roken is niet echt een medicijn, hooguit een verdovend middel dat niet op een medisch verantwoorde manier wordt toegepast. Dat je je er beter van gaat voelen is niet op basis van medische redenen maar puur psychische, en dat zit niet in het middel (nicotine ofzo) maar puur in de gewenning van roken op dergelijke momenten. Oh en gebed is natuurlijk ook geen soort nicotinepleister.... het maakt de tegenstand niet minder zwaar.... maar jezelf wel sterker. Omdat je je kracht bij Hem zoekt.

Heel veel succes toegewenst.

15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:Het is oh zo makkelijk praten voor hen die NIET roken, of er al lang van af zijn.
@Rens en Jvdg: Het is niet om gemakzuchtige kritiek te leveren, of zo.

Voor alle dingen herhaal ik mijn advies: breng het voor Hem in gebed, Die gezegd heeft: Al wat gij zult begeren in het gebed, gelovende, zult gij ontvangen.
Dat dat stap 1 is heb je hier op het forum al een aantal levende bewijzen van: Hendrikus, Kaw, ik en misschien nog wel meerderen.

En verder mag je de middelen gebruiken, die er tegenwoordig zijn. Je zou bijvoorbeeld eens op de site van Stivoro kunnen kijken. Daar kan je zelfs een test uitvoeren of je echt wel wilt stoppen met roken. Er staan allerlei tips om daadwerkelijk te stoppen, ook die Marnix noemt.
Verder kan de huisarts of apotheek je helpen.
vlinder

Bericht door vlinder »

Rens schreef:Het is oh zo makkelijk praten voor hen die NIET roken, of er al lang van af zijn.

Je zult maar in de strijd zijn, en die telkenmale verliezen..........kom dan niet aan met "breng het in gebed voor God"......uiteindelijk ben jij het die het moet volbrengen met al de ontwenningsverschijnselen die voor een flink deel van de stoppers onoverkomelijk zijn.....................

niet wijzen op hen die het wél gelukt is te stoppen, maar ondersteun hén die het NIET lukt...................zie ook even mijn onderschrift aub.......
Er zitten zoals TIB hier terecht opmerkt ook mensen die het WEL gelukt is. Getuigd van erg veel doorzettingsvermogen en daar heb ik erg veel bewondering voor. Rens ik vind juist dat de mensen die gestopt zijn juist wel recht van spreken hebben, maar dat zijn nou de mensen die weten waar ze over praten en daar kunnen rokers niet tegen! Daarnaast: Een pyromaan heeft ook een ontzettende drang om zijn verslaving aan te houden. Sja de mensen die geen fik steken hebben makkelijk praten......
Daarnaast hebben veel andere mensen een ander kruis....Bijv. als je moet stoppen met medicijnen. Je zult zelf ook wel weten hoe beroerd het voelt als je lichaam om het medicijn blijft vragen. Ik ben er wat dagen beroerd van geweest! En ook nu zou ik ze graag nog eens innemen. Maar omdat je dan moet (van de dokter) kan je het ook. Maar als je moet stoppen van God kan je het niet.

Rens, je kunt kort of lang praten over hoe moeilijk het is, maar ik blijf het zonde vinden. Neem de tips die ik JvdG gaf eens mee. Zeg tegen de Heere bij elke sigaret die je op steekt: Heere nu doe ik weer een zonde, maar ja ik stop toch niet hoor! En ja inderdaad lees je onderschrift nog eens. God geeft jou de noot van de wet. Gij zult niet doodslaan! Je lichaam is een tempel van de Heilige Geest. Maar tegelijkertijd kraakt hij die noot niet voor je! Dat moet je zelf doen, maar de Heere wil je wel helpen bij het kraken van die Noot.

Goed dat je je onderschrift hebt aangehaald. Nu de praktijk Rens!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Rens

Bericht door Rens »

Maarrrrrrrrrrrrr, mogen zij die roken zélf uitmaken of ze (blijven) roken of niet?

Worden de rokers de wet opgelegd door hen die niet roken? Het begint er steeds méér op te lijken, ook hier.......

dat niet-rokers geen last willen hebben van rokers, prima, maar het wordt zo langzamerhand een rigide heksenjacht met alleen de regels van de nietrokers als enige wet.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marco

Bericht door Marco »

Rens schreef:Maarrrrrrrrrrrrr, mogen zij die roken zélf uitmaken of ze (blijven) roken of niet?
Als ze werkelijk vinden dat dat te rijmen is met christen-zijn in principe wel, maar dan kan je het er nog over hebben of ze daar gelijk in hebben.
Rens schreef: Worden de rokers de wet opgelegd door hen die niet roken? Het begint er steeds méér op te lijken, ook hier.......

dat niet-rokers geen last willen hebben van rokers, prima, maar het wordt zo langzamerhand een rigide heksenjacht met alleen de regels van de nietrokers als enige wet.
Het gaat hier niet om regels van de ene groep of de andere. Het gaat om je eigen geweten.

En dan weet ik best wel dat het voor mij als niet-roker makkelijk praten is. Totdat ik bedenk dat ook ik nog wel een paar slechte gewoonten kan invullen op de plaatsen waar het woordje 'roken' staat. :oops:
Rens

Bericht door Rens »

Marco schreef:
Rens schreef:Maarrrrrrrrrrrrr, mogen zij die roken zélf uitmaken of ze (blijven) roken of niet?
Als ze werkelijk vinden dat dat te rijmen is met christen-zijn in principe wel, maar dan kan je het er nog over hebben of ze daar gelijk in hebben.
:
Het gaat er niet (meer) om of je ja dan nee chrsiten bent, wezenljk heeft het met de maatregelen totaal niets van doen...............

het gaat om de rigiditeit van de controle tot achter de voordeur aan toe...........................en om het rokers te verwijzen naar de marge van de samenleving als "smeerlappen" en ander onaangename personages.......je mag (wettelijk gezien) al een paar jaar niet meer bij een bushalte (in de open lucht!) roken, en nu gaan we zo ver dat er een lobby ingesteld wordt om het ook op openlucht-terrassen te gaan verbieden.

Nog even en het is verboden om adem te halen of uit te ademen van wege het hoge koolzuurgehalte wat je uitademt.......nee, niet zeggen "wat een onzin" want ook de gassen die we uitademen met z'n allen zijn in te grote concentraties schadelijk......................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marco

Bericht door Marco »

Rens schreef:
Marco schreef:
:
Het gaat er niet (meer) om of je ja dan nee chrsiten bent, wezenljk heeft het met de maatregelen totaal niets van doen...............

het gaat om de rigiditeit van de controle tot achter de voordeur aan toe...........................en om het rokers te verwijzen naar de marge van de samenleving als "smeerlappen" en ander onaangename personages.......je mag (wettelijk gezien) al een paar jaar niet meer bij een bushalte (in de open lucht!) roken, en nu gaan we zo ver dat er een lobby ingesteld wordt om het ook op openlucht-terrassen te gaan verbieden.

Nog even en het is verboden om adem te halen of uit te ademen van wege het hoge koolzuurgehalte wat je uitademt.......nee, niet zeggen "wat een onzin" want ook de gassen die we uitademen met z'n allen zijn in te grote concentraties schadelijk......................
De maatregel waar dit topic mee begint is inderdaad zot. In het kader daarvan moeten mensen inderdaad zelf uitmaken of ze roken of niet. Voor christenen hangt er (zie voorgaande reacties) toch wel meer aan vast.

Maar zelf zal ik niet snel op een terras gaan zitten als er onder het zonnescherm een grote blauwe wolk hangt. Dan neem ik wel een terrasje verderop.
Plaats reactie