Toch een landelijke scheuring?

freek

Bericht door freek »

Klaio schreef:
Genade door recht schreef:(Relatief) veel mensen uit de OGG te Kinderdijk/Alblasserdam (inderdaad op de grens) stonden achter ds. Van der Meer. Volgende week hoopt ds. Van der Meer in samenwerking met deze mensen voor te gaan in de Eltheto-kerk, een kerk van vrijzinnigen die men mag gebruiken.
Ds. A.P. van der Meer is als lerend ouderling begonnen in de OGG Kinderdijk, nu Alblasserdam, en is daar later ook als predikant bevestigd. Hij heeft daar inderdaad nog steeds veel aanhang, ook van vermogende leden, die graag bereid zijn de kosten die het huren van een kerkgebouw e.d. met zich meebrengt voor hun rekening te nemen. Een scheuring van de gemeente is dus niet uit te sluiten. Saillant detail: het kerkgebouw van de OGG is onlangs nog fors uitgebreid.
Ds. Van der Meer is niet begonnen in Kinderdijk maar in Loenen aan de Vecht. Mijn opa was daar toen ouderling en vertelde pas dat hij daar op een vreemde manier gekomen en weer vertrokken is. Apart dat zijn eerste gemeente nooit gemeld wordt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klaio schreef:
Ds. A.P. van der Meer is als lerend ouderling begonnen in de OGG Kinderdijk, nu Alblasserdam, en is daar later ook als predikant bevestigd. Hij heeft daar inderdaad nog steeds veel aanhang, ook van vermogende leden, die graag bereid zijn de kosten die het huren van een kerkgebouw e.d. met zich meebrengt voor hun rekening te nemen. Een scheuring van de gemeente is dus niet uit te sluiten. Saillant detail: het kerkgebouw van de OGG is onlangs nog fors uitgebreid.
Meende dat lerend ouderling hetzelfde is als predikant, op basis van de Schrift EN de 3fve.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klaio

Bericht door Klaio »

Bert Mulder schreef:
Klaio schreef:
Meende dat lerend ouderling hetzelfde is als predikant, op basis van de Schrift EN de 3fve.
In de OGGiN niet. Nadat je door het curatorium aangenomen bent preek je eerst 1 of soms 2 jaar, daarna ben je 1 of 2 jaar lerend ouderling in een gemeente die je als zodanig beroepen heeft en daarna ben je beroepbaar als predikant. Vaak blijft zo iemand dan in dezelfde gemeente maar dat hoeft niet. Momenteel is de heer Zwartbol lerend ouderling, ik dacht in Wekerom
vlinder

Bericht door vlinder »

Nu we het hebben over OGG (ff offtopic)
Wie wil mij de adressen mailen van de OGG (in) (bv)?
Graag via pb.
Mijn dank is 1 meter 75.

Groeten Vlinder
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klaio schreef:
In de OGGiN niet. Nadat je door het curatorium aangenomen bent preek je eerst 1 of soms 2 jaar, daarna ben je 1 of 2 jaar lerend ouderling in een gemeente die je als zodanig beroepen heeft en daarna ben je beroepbaar als predikant. Vaak blijft zo iemand dan in dezelfde gemeente maar dat hoeft niet. Momenteel is de heer Zwartbol lerend ouderling, ik dacht in Wekerom
Dan volgen ze daarin toch niet de Schrift, en de Dordtse Kerkorde
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Jezus offerde zich op voor ons, Jezus stierf aan het kruis voor ons,
en kijk eens wat wij met dat offer doen.. Mij maakt dit alleen maar verdrietig, omdat ik het iedere keer weer probeer uit te leggen . Wanneer houden we op elkaar de maat te nemen.. op woorden te vangen of op macht te willen hebben!! Ik vind dit een hele slechte of nee intrieste zaak.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
freek

Bericht door freek »

vlinder schreef:Nu we het hebben over OGG (ff offtopic)
Graag via pb.
Mijn dank is 1 meter 75.

Groeten Vlinder
Ben je van plan over te gaan naar deze nieuwste creatie? :)
memento

Bericht door memento »

freek schreef:
Graag via pb.
Mijn dank is 1 meter 75.

Groeten Vlinder
We willen deze gegevens graag opnemen in onze database met kerken in de gereformeerde gezindte.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
freek schreef:
Graag via pb.
Mijn dank is 1 meter 75.

Groeten Vlinder
We willen deze gegevens graag opnemen in onze database met kerken in de gereformeerde gezindte.
Heb je al gegoogled of ze al een website hebben? :wink:
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
astroguy

Bericht door astroguy »

Klaio schreef:
Bert Mulder schreef:
Klaio schreef:
Inderdaad meestal zo'n twee jaar. Interessant om te zien dat ds. AP van der Meer 4 jaar lerend ouderling was voordat hij als predikant aangenomen:
A.P. van der Meer, *17.1.1944, Loenen aan de Vecht (OGGN, lerend ouderling) 5.7.1978, Kinderdijk (OGGN, lerend ouderling) 14.11.1978, vanaf 15.4.1982 predikant aldaar, Krimpen aan de IJssel (OGGN) 18.1.1984, Werkendam (OGGN) 9.7.1999, St. Philipsland (OGGN) 9.10.2002, St. Philipsland (OGG-bv) 10.2007-heden
Atze
vlinder

Bericht door vlinder »

Marnix schreef:
memento schreef:
freek schreef:
Graag via pb.
Mijn dank is 1 meter 75.

Groeten Vlinder
Heb je al gegoogled of ze al een website hebben? :wink:
Ja, niet gevonden, misschien kun je me een link geven?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
joost85

Bericht door joost85 »

Volgens de Eendrachtbode van afgelopen vrijdag waren er in de avonddienst in de kantine van Van Dijke Zeeland te Sint Philipsland, 198 mensen in de kerkdienst. In de morgendienst waren het er iets minder. Het college van B & W zegt dat de diensten die gehouden worden in de kantine, in strijd is met het bestemmingsplan. Maar volgens een woordvoerder van de Oud Gereformeerde Gemeente buiten verband in oprichting kunnen de kerkgangers nergens anders heen. Het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente telt maar 120 zitplaatsen, en dat is te weinig.
Marco

Bericht door Marco »

Bert Mulder schreef:
Klaio schreef:
Dan volgen ze daarin toch niet de Schrift, en de Dordtse Kerkorde
Wat zegt de Schrift hierover, dan?
robert2

Bericht door robert2 »

Hallo,

ben woensdagavond naar de dienst geweest in Alblasserdam. Het was erg druk zon 500-600 memsen en Ds. heeft goed gepreekt. Heeft wel dingen aangehaald omtrent de afzetting, maar die zal ik niet hierop neerzetten. Het is wel triest en Ds. zegt dat zn hart binnen het verband ligt en hijzelf geen scheuring gezocht heeft.
Het is overigens geen scheuring van de OGG aldaar, dus het is niet zo dat er een gedeelte uit de kerk is die op zondag leesdiensten houden en doordeweeks de Ds. laten voorgaan.
Jongere

Bericht door Jongere »

Welkom op het forum.
robert2 schreef:Ds. heeft goed gepreekt.
Waar ging de preek over?
Gesloten