God het hoogst verheerlijkt, de zondaar het diepst vernederd

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:Ja, je hebt gelijk, in Christus is God onze vader. Maar buiten Christus is God een verterend vuur en een eeuwige gloed bij wie niemand wonen kan. Wat een wonder als daar bevindelijke kennis aan verkregen mag worden.
Gewoon ff doorgaan op de brede weg en je krijgt kennis van dat verterende vuur. Daar is geen wonder aan.
Het wonder ligt hem in het Vaderschap en de Geest die ons de vrijmoedigheid leert om kinderen te zijn.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:
Erasmiaan schreef:Ja, je hebt gelijk, in Christus is God onze vader. Maar buiten Christus is God een verterend vuur en een eeuwige gloed bij wie niemand wonen kan. Wat een wonder als daar bevindelijke kennis aan verkregen mag worden.
Gewoon ff doorgaan op de brede weg en je krijgt kennis van dat verterende vuur. Daar is geen wonder aan.
Het wonder ligt hem in het Vaderschap en de Geest die ons de vrijmoedigheid leert om kinderen te zijn.
Tja, mag ik ook een keer niet evenwichtig zijn! Maar het is waar, het is een groter wonder als je in een weg van sterven aan jezelf (wat een nog sterkere uitdrukking is als de zondaar op het diepst vernederd) mag leren dat Christus is gekomen om zondaren zalig te maken.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:Tja, mag ik ook een keer niet evenwichtig zijn!
Van mij mag je dat altijd hoor ;) Dit is een forum. Ik ben stiekum ook wel eens expres onevenwichtig en meerderen hier. Op dat moment hoop ik dat mensen over dingen na gaan denken.
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Unionist schreef:Ik denk ook dat er een gevaar schuilt in dat "God op het hoogst verheerlijkt" (...)
Je maakt hier een paar crusiale denkfouten.
Allereerst schrijf jij:
Unionist schreef:Soms, als ik mensen hoog hoor opgeven over "het recht Gods liever hebben dan onze eigen zaligheid", ...
Dit is een voluit Bijbels gegeven. Wel is het onbijbels om te spreken in de trend van "gooi me maar in hel, dat heb ik verdient", maar het toe-eigenen van de straf (straf-waardig) is echt wel juist.

Verder schrijf jij op een 'lage' manier over God. Het is correct dat God de Vader mensenkinderen aanneemt tot Zijn kinderen. Dat schept een hele nauwe relatie. Anderzijds blijft Hij God en wij blijven mens. En de Bijbel bevat onnoemelijk veel teksten die Gods hoogheid benoemen.
Zie bijvoorbeeld Psalm 113:4 De HEERE is hoog boven alle heidenen, boven de hemelen is Zijn heerlijkheid. Of Psalm 138:6 Want de HEERE is hoog, nochtans ziet Hij den nederige aan, en den verhevene kent Hij van verre.
Jouw opmerking "Wij halen Hem naar beneden door Hem te hoog te noemen" gaat volledig voorbij aan wat bijvoorbeeld in Openbaring 4:8 staat: En de vier dieren hadden elkeen voor zichzelven zes vleugelen rondom, en waren van binnen vol ogen; en hebben geen rust dag en nacht, zeggende: Heilig, heilig, heilig is de Heere God, de Almachtige, Die was, en Die is, en Die komen zal.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:
Erasmiaan schreef:Tja, mag ik ook een keer niet evenwichtig zijn!
Van mij mag je dat altijd hoor ;) Dit is een forum. Ik ben stiekum ook wel eens expres onevenwichtig en meerderen hier. Op dat moment hoop ik dat mensen over dingen na gaan denken.
Zullen we dan afspreken dat ik me hiermee hersteld heb en in het vervolg weer evenwichtig ben, en jij dan ook? ;) Voorkomt een hoop narigheid ;)

Overigens van harte met Da Capo eens. Dat bedoelde ik ook te zeggen (op dat crusiale na dan ;))
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik heb geenszins bedoeld dat God NIET de Hoogverhevene is of dat Hij de driemaal Heilige is. Waar ik op doel, is dat sommigen nóg nederiger willen zijn dan de Bijbel.

God openbaart zich op een bepaalde manier aan ons. Daar moeten wij niet aan voorbijgaan. Hij is niet onbereikbaar, want Hij is naar ons toegekomen in Jezus Christus. Wie Hem gezien heeft, heeft de Vader gezien.

Hij geeft ons de ruimte om met Hem gemeenschap te hebben. Om Hem te bevragen als wij iets niet kunnen volgen. De Bijbel geeft ruimte voor de worsteling met God.

Als wij dat ontkennen, zetten wij Hem in een ivoren toren. En volgens mij strijdt dat met het Evangelie.

Mijn vergelijking met de god van de moslims, is dat daar géén ruimte is voor die worsteling, dat wij mensen daar echt overgeleverd zijn aan de grillen van een onaanspreekbare potentaat. En helaas zijn er ook onder de christenen mensen die zo'n godsbeeld hebben. "Het zijn geen mensen die het je aandoen" is een bekende uitspraak. Helemaal waar, maar God wil niet dat wij zo naar Hem kijken. Althans, zo begrijp ik Zijn Woord.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marnix

Bericht door Marnix »

Di Capo schreef:Dit is een voluit Bijbels gegeven. Wel is het onbijbels om te spreken in de trend van "gooi me maar in hel, dat heb ik verdient", maar het toe-eigenen van de straf (straf-waardig) is echt wel juist.
Uiteraard. Maar net zo is de toeeigening van de Verlossing juist. Je bent niet alleen straf-waardig om je zonden, maar ook Verlossings-waardig dankzij Jezus Christus. De Verlossing is iets wat je niet verdiend, maar wat Christus voor je verdient heeft. Op de jongste dag zal God rechtspreken en mensen worden dan niet tegen de regels iin vrijgesproken. Je staat in je recht, je bent wettelijk verlost. Niet dankzij jezelf maar door Jezus Christus. Op Hem mag je je dan ook beroepen. Wie zichzelf vernedert....... zal verhoogd worden.

Die vernedering houdt dan ook niet in dat je jezelf gaat kleineren of selchts focussen op je ellende. Het houdt in dat je steeds minder voor jezelf gaat leven en steeds meer voor God. Dat je je eigenbelangen wegstreept maar je in dienst van Hem stelt en in alles Zijn Koninkrijk op het oog hebt. Niet jezelf meer centraal maar God.

Even de contexten erbij halen:

4 Wie zichzelf vernedert en wordt als dit kind, die is de grootste in het koninkrijk van de hemel. (Matt 18)

Worden als een kind. Dus neit mer vertrouwen op eigen kracht maar je overgeven aan Hem en je door Hem laten leiden. Geen eigen wijsheid en kracht maar die van Vader

8 Jullie moeten je niet rabbi laten noemen, want jullie hebben maar één meester, en jullie zijn elkaars broeders en zusters. 9 En noem niemand op aarde vader, want jullie hebben maar één vader, de Vader in de hemel. 10 Laat je ook niet leraar noemen, want jullie hebben maar één leraar, de messias. 11 De belangrijkste onder jullie zal jullie dienaar zijn. 12 Wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd, en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd. (Matt 23)

Niet heersen maar dienen. Je zelf in dienst stellen van anderen, de minste willen zijn. Zoals Jezus de voeten van zijn discipelen waste. De ander uitnemender achten dan jezelf.

8 ‘Wanneer u door iemand wordt uitgenodigd voor een bruiloft, kies dan niet de ereplaats, want misschien is er wel iemand uitgenodigd die voornamer is dan u, 9 en dan moet uw gastheer tegen u zeggen: “Sta uw plaats aan hem af.” Dan zult u beschaamd de minste plaats moeten innemen. 10 Als u wordt uitgenodigd, kies dan de minste plaats, zodat uw gastheer tegen u zal zeggen: “Kom toch dichterbij!” Dan wordt u eer betoond ten overstaan van iedereen die samen met u aan tafel aanligt. 11 Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, en wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’(Luk 14)

Hetzelfde. Je bescheiden opstellen, de minste willen zijn.

11 De Farizeeër stond daar rechtop en bad bij zichzelf: “God, ik dank u dat ik niet ben als de andere mensen, die roofzuchtig of onrechtvaardig of overspelig zijn, en dat ik ook niet ben als die tollenaar. 12 Ik vast tweemaal per week en draag een tiende van al mijn inkomsten af.” 13 De tollenaar echter bleef op een afstand staan en durfde niet eens zijn blik naar de hemel te richten. In plaats daarvan sloeg hij zich op de borst en zei: “God, wees mij zondaar genadig.” 14 Ik zeg jullie, hij ging naar huis als iemand die rechtvaardig is in de ogen van God, maar die ander niet. Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’ (Luk 18)

Je niet groot voordoen bij God en mensen maar je zonde kennen, je niet beroemen op eigen kracht maar op Gods liefde en genade. Dan zal God je verhogen. En dan mag je je kind van Hem weten, waardevol in zijn ogen, geliefd... omdat je vergeven bent. Dan mag je aan zijn voeten zitten.... en is dat niet de hoogste plaats, het beste deel? Laten we dat verkiezen, in plaats van tijdelijk een hoge plaats hier op aarde te willen innemen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miepie

Bericht door Miepie »

Even gequote uit het topic 'Welk boek ben je nu aan het lezen':
Rens schreef:JvdG....ik heb de woorden van Caprice heel wat keren opnieuw gelezen, en afgewogen.

Maar ik kan tot geen andere slotsom komen, dan dat ik, omdat ik niet op eenzelfde wijze tegen al hetgeen geschreven is, aankijk, dat ik derhalve een dode ben.

Ik heb een enorme tegenstand tegen al die boeken die je "de grond in boren", juist ook omdat ik het zo geheel ánders geleerd heb.

Ik denk dat daar de crux zit.
Persoonlijk denk ik dat het in de interpretatie van de bewoordingen zit! Zelf loop ik ook vaak tegen dit soort dingen aan. Onlangs las ik in het boekje van Ds. P. van Ruitenburg (Een hele verandering, als God je bekeert) het volgende:

Kostbare ziel

We zijn geen dieren geworden. Een beest heeft geen ziel, geen eeuwigheidsbestemming. Met ons ligt dat anders. Wij zijn kostbare mensen. En ook al hebben we zwaar gezondigd en de hel verdiend, we zijn geen waardeloze prullen geworden. Vuil kun je in de vuilnisbak gooien – en inderdaad, we hebben verdiend verloren te gaan – maar we zijn en blijven mensen met een ziel die van onschatbare waarde is. Daarom maakt het wel degelijk uit waar we terechtkomen.

Vodden

Wie een nieuw hart krijgt, begint te zien dat zijn beste werken voor God vodden zijn en dat hij de zaligheid niet waard is. Maar we moeten de dingen niet verwarren! Al zijn onze beste werken als een ‘wegwerpelijk kleed’ daarom is onze ziel nog geen vod geworden. We zijn en blijven mens en daarom is het ook zo erg als we verloren gaan! Het maakt wel degelijk uit of we behouden worden of niet en niemand hoeft te denken dat zijn ziel waardeloos is. Door onze zonden hebben we alle rechten op de zaligheid verspeeld en we kunnen onszelf niet verlossen. Ten diepste heeft God ons ook niet nodig. En toch zijn we geschapen ’naar Gods beeld en gelijkenis’. Laten we onszelf niet haten maar strijden om het eeuwige leven in te gaan. Er staat geweldig veel op het spel. We hebben een kostbare ziel te verliezen. Ook onze medemensen hebben veel te verliezen.
We hebben geen tijd te verliezen. Wiens ogen opengaan, gaat God zoeken alsof zijn leven ervan afhangt, gaat zich haasten om het er levend af te brengen.

Bovenstaande is nu precies hetgeen een en ander in juiste bewoordingen wordt geschreven.

Overigens een boekje om te lezen, te herlezen en opnieuw te lezen.
Plaats reactie