Heftig debat bij baptisten over uitverkiezing
http://www.refdag.nl/artikel/1318455/He ... ezing.html
Heftig debat bij baptisten over uitverkiezing
Het is ook overal hetzelfde liedjeDe groeiende aandacht voor deze calvinistische opvattingen heeft een belangrijke stimulans gekregen toen in 1993 Albert Mohler benoemd werd tot rector van de Southern Baptist Theological Seminary in Louisville. Hij zorgde ervoor dat binnen tien jaar meer dan 90 procent van de docenten, vrijwel allemaal liberale en arminiaanse theologen, vertrok. In hun plaats kwamen docenten met calvinistische sympathieën.[..]het arminianisme is taai. Maar het zal niet winnen.”
Dat lijkt me niet correct vertaald.Limited atonement (persoonlijke verzoening)
Een calvinistische kerk met de praktische gemeenteinstelling van de baptisten. Lijkt me heerlijk.
Re: Heftig debat bij baptisten over uitverkiezing
(Terzijde:
Dit lijkt me geen valide argument: ik kan me heel veel dingen niet voorstellen, maar daarom ben ik mens en God God.)Ds in Artikel Refdag schreef:Kunt u zich voorstellen dat de alwetende God Zijn liefste Zoon zou offeren zonder te weten of er belangstellenden voor Zijn verdiensten aan het kruis zouden zijn?
Re: Heftig debat bij baptisten over uitverkiezing
Ik ben het met je eens, dat dit geen goed argument is,want een armiaan kan zelfs geloven, dat God alwetend zou zijn. Het punt is bij beperkte verzoening, is dat het bloed van zijn Zoon niet een mogelijkheid heeft gegeven , maar dat de Here Jezus Christus zijn bloed heeft gegeven voor Zijn Bruid de gemeente, en dat het een effective waarde en werking heeft gehad.rekcor schreef:(Terzijde:Dit lijkt me geen valide argument: ik kan me heel veel dingen niet voorstellen, maar daarom ben ik mens en God God.)Ds in Artikel Refdag schreef:Kunt u zich voorstellen dat de alwetende God Zijn liefste Zoon zou offeren zonder te weten of er belangstellenden voor Zijn verdiensten aan het kruis zouden zijn?
Denk maar John Piper, Wayne Grudem......Kaw schreef:Een calvinistische kerk met de praktische gemeenteinstelling van de baptisten. Lijkt me heerlijk.
Het gereformeerd of calvinistisch baptisme heeft behoorlijk bekendheid in de U.K en de U.S, maar hier in Nederland zij er helaas geen gereformeerde baptisten kerken, en dan wetend wat Nederland een reformatorisch erfgoed heeft. Het is dan ook jammer dat vele gereformeerde die tot de overtuiging zijn gekomen van de doop na bekering vaak hun reformatorische erfgoed en leer over boord gooien en aansluiting vinden bij het arminiaanse evangelische denkwijze.
Vanuit de "George Whitefield stichting" heeft men verschillende baptisten die calvinistich denken (zoals de 5 punten van het calvinisme ofwel de TULIP), zoals Henk Bakker.
Een vriend van mij is bezig om de London baptist confession 1689 te vertalen in het Nederlands, die waarschijnlijk ook wordt uitgegeven. Deze London baptist confession 1689 is bijna het zelfde als de Westminster confession of faith 1646, m.u.v de doop en kerkregering:
Zie:
http://www.vor.org/truth/1689/1689bc00.html
Het ging me niet om de volwassenendoop, maar om het gemeentezijn.mayflower schreef:Denk maar John Piper, Wayne Grudem......Kaw schreef:Een calvinistische kerk met de praktische gemeenteinstelling van de baptisten. Lijkt me heerlijk.
Het gereformeerd of calvinistisch baptisme heeft behoorlijk bekendheid in de U.K en de U.S, maar hier in Nederland zij er helaas geen gereformeerde baptisten kerken, en dan wetend wat Nederland een reformatorisch erfgoed heeft. Het is dan ook jammer dat vele gereformeerde die tot de overtuiging zijn gekomen van de doop na bekering vaak hun reformatorische erfgoed en leer over boord gooien en aansluiting vinden bij het arminiaanse evangelische denkwijze.
Vanuit de "George Whitefield stichting" heeft men verschillende baptisten die calvinistich denken (zoals de 5 punten van het calvinisme ofwel de TULIP), zoals Henk Bakker.
Een vriend van mij is bezig om de London baptist confession 1689 te vertalen in het Nederlands, die waarschijnlijk ook wordt uitgegeven. Deze London baptist confession 1689 is bijna het zelfde als de Westminster confession of faith 1646, m.u.v de doop en kerkregering:
Zie:
http://www.vor.org/truth/1689/1689bc00.html
Wat heeft dat voor concrete gevolgen gehad dan?mayflower schreef:Sorry.Kaw schreef:Het ging me niet om de volwassenendoop, maar om het gemeentezijn.mayflower schreef:Denk maar John Piper, Wayne Grudem......Kaw schreef:Een calvinistische kerk met de praktische gemeenteinstelling van de baptisten. Lijkt me heerlijk.
Het gereformeerd of calvinistisch baptisme heeft behoorlijk bekendheid in de U.K en de U.S, maar hier in Nederland zij er helaas geen gereformeerde baptisten kerken, en dan wetend wat Nederland een reformatorisch erfgoed heeft. Het is dan ook jammer dat vele gereformeerde die tot de overtuiging zijn gekomen van de doop na bekering vaak hun reformatorische erfgoed en leer over boord gooien en aansluiting vinden bij het arminiaanse evangelische denkwijze.
Vanuit de "George Whitefield stichting" heeft men verschillende baptisten die calvinistich denken (zoals de 5 punten van het calvinisme ofwel de TULIP), zoals Henk Bakker.
Een vriend van mij is bezig om de London baptist confession 1689 te vertalen in het Nederlands, die waarschijnlijk ook wordt uitgegeven. Deze London baptist confession 1689 is bijna het zelfde als de Westminster confession of faith 1646, m.u.v de doop en kerkregering:
Zie:
http://www.vor.org/truth/1689/1689bc00.html
Vergeet niet dat er vele puriteinen (die de zuigelingendoop onderschreven) waren, die niet presbyteriaans waren, maar juist de congregationalistische vorm (zoals de de baptisten) van kerkorde, zoals John owen, Jeremiah Burroughs, John Cotton en vele anderen. John owen heeft bijvoorbeeld mee gewerkt aan de zogenaamde Savoy Declaration 1658 belijdenis, bijna het zelfde als de westminster confession, alleen anders mbt. kerk orde (is congregationalistisch).
zie:
http://www.creeds.net/congregational/savoy/index.htm