Heftig debat bij baptisten over uitverkiezing

Plaats reactie
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Heftig debat bij baptisten over uitverkiezing

Bericht door mayflower »

Heftig debat bij baptisten over uitverkiezing

http://www.refdag.nl/artikel/1318455/He ... ezing.html
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De groeiende aandacht voor deze calvinistische opvattingen heeft een belangrijke stimulans gekregen toen in 1993 Albert Mohler benoemd werd tot rector van de Southern Baptist Theological Seminary in Louisville. Hij zorgde ervoor dat binnen tien jaar meer dan 90 procent van de docenten, vrijwel allemaal liberale en arminiaanse theologen, vertrok. In hun plaats kwamen docenten met calvinistische sympathieën.[..]het arminianisme is taai. Maar het zal niet winnen.”
Het is ook overal hetzelfde liedje :P
Limited atonement (persoonlijke verzoening)
Dat lijkt me niet correct vertaald.

Een calvinistische kerk met de praktische gemeenteinstelling van de baptisten. Lijkt me heerlijk.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Heftig debat bij baptisten over uitverkiezing

Bericht door rekcor »

(Terzijde:
Ds in Artikel Refdag schreef:Kunt u zich voorstellen dat de alwetende God Zijn liefste Zoon zou offeren zonder te weten of er belangstellenden voor Zijn verdiensten aan het kruis zouden zijn?
Dit lijkt me geen valide argument: ik kan me heel veel dingen niet voorstellen, maar daarom ben ik mens en God God.)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

God had zelfs de zekerheid dat het NIET gewaardeerd werd.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Heftig debat bij baptisten over uitverkiezing

Bericht door mayflower »

rekcor schreef:(Terzijde:
Ds in Artikel Refdag schreef:Kunt u zich voorstellen dat de alwetende God Zijn liefste Zoon zou offeren zonder te weten of er belangstellenden voor Zijn verdiensten aan het kruis zouden zijn?
Dit lijkt me geen valide argument: ik kan me heel veel dingen niet voorstellen, maar daarom ben ik mens en God God.)
Ik ben het met je eens, dat dit geen goed argument is,want een armiaan kan zelfs geloven, dat God alwetend zou zijn. Het punt is bij beperkte verzoening, is dat het bloed van zijn Zoon niet een mogelijkheid heeft gegeven , maar dat de Here Jezus Christus zijn bloed heeft gegeven voor Zijn Bruid de gemeente, en dat het een effective waarde en werking heeft gehad.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Kaw schreef:
Een calvinistische kerk met de praktische gemeenteinstelling van de baptisten. Lijkt me heerlijk.
Denk maar John Piper, Wayne Grudem......

Het gereformeerd of calvinistisch baptisme heeft behoorlijk bekendheid in de U.K en de U.S, maar hier in Nederland zij er helaas geen gereformeerde baptisten kerken, en dan wetend wat Nederland een reformatorisch erfgoed heeft. Het is dan ook jammer dat vele gereformeerde die tot de overtuiging zijn gekomen van de doop na bekering vaak hun reformatorische erfgoed en leer over boord gooien en aansluiting vinden bij het arminiaanse evangelische denkwijze.

Vanuit de "George Whitefield stichting" heeft men verschillende baptisten die calvinistich denken (zoals de 5 punten van het calvinisme ofwel de TULIP), zoals Henk Bakker.

Een vriend van mij is bezig om de London baptist confession 1689 te vertalen in het Nederlands, die waarschijnlijk ook wordt uitgegeven. Deze London baptist confession 1689 is bijna het zelfde als de Westminster confession of faith 1646, m.u.v de doop en kerkregering:

Zie:
http://www.vor.org/truth/1689/1689bc00.html
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

mayflower schreef:
Kaw schreef:Een calvinistische kerk met de praktische gemeenteinstelling van de baptisten. Lijkt me heerlijk.
Denk maar John Piper, Wayne Grudem......

Het gereformeerd of calvinistisch baptisme heeft behoorlijk bekendheid in de U.K en de U.S, maar hier in Nederland zij er helaas geen gereformeerde baptisten kerken, en dan wetend wat Nederland een reformatorisch erfgoed heeft. Het is dan ook jammer dat vele gereformeerde die tot de overtuiging zijn gekomen van de doop na bekering vaak hun reformatorische erfgoed en leer over boord gooien en aansluiting vinden bij het arminiaanse evangelische denkwijze.

Vanuit de "George Whitefield stichting" heeft men verschillende baptisten die calvinistich denken (zoals de 5 punten van het calvinisme ofwel de TULIP), zoals Henk Bakker.

Een vriend van mij is bezig om de London baptist confession 1689 te vertalen in het Nederlands, die waarschijnlijk ook wordt uitgegeven. Deze London baptist confession 1689 is bijna het zelfde als de Westminster confession of faith 1646, m.u.v de doop en kerkregering:

Zie:
http://www.vor.org/truth/1689/1689bc00.html
Het ging me niet om de volwassenendoop, maar om het gemeentezijn.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

[quote="Kaw......
Laatst gewijzigd door mayflower op 24 mei 2010, 13:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

mayflower schreef:
Kaw schreef:
mayflower schreef:
Kaw schreef:Een calvinistische kerk met de praktische gemeenteinstelling van de baptisten. Lijkt me heerlijk.
Denk maar John Piper, Wayne Grudem......

Het gereformeerd of calvinistisch baptisme heeft behoorlijk bekendheid in de U.K en de U.S, maar hier in Nederland zij er helaas geen gereformeerde baptisten kerken, en dan wetend wat Nederland een reformatorisch erfgoed heeft. Het is dan ook jammer dat vele gereformeerde die tot de overtuiging zijn gekomen van de doop na bekering vaak hun reformatorische erfgoed en leer over boord gooien en aansluiting vinden bij het arminiaanse evangelische denkwijze.

Vanuit de "George Whitefield stichting" heeft men verschillende baptisten die calvinistich denken (zoals de 5 punten van het calvinisme ofwel de TULIP), zoals Henk Bakker.

Een vriend van mij is bezig om de London baptist confession 1689 te vertalen in het Nederlands, die waarschijnlijk ook wordt uitgegeven. Deze London baptist confession 1689 is bijna het zelfde als de Westminster confession of faith 1646, m.u.v de doop en kerkregering:

Zie:
http://www.vor.org/truth/1689/1689bc00.html
Het ging me niet om de volwassenendoop, maar om het gemeentezijn.
Sorry.

Vergeet niet dat er vele puriteinen (die de zuigelingendoop onderschreven) waren, die niet presbyteriaans waren, maar juist de congregationalistische vorm (zoals de de baptisten) van kerkorde, zoals John owen, Jeremiah Burroughs, John Cotton en vele anderen. John owen heeft bijvoorbeeld mee gewerkt aan de zogenaamde Savoy Declaration 1658 belijdenis, bijna het zelfde als de westminster confession, alleen anders mbt. kerk orde (is congregationalistisch).

zie:
http://www.creeds.net/congregational/savoy/index.htm
Wat heeft dat voor concrete gevolgen gehad dan?
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

[quote="Kaw"]
Plaats reactie