OGG Sint Philipsland

JALP

Bericht door JALP »

Zosinus schreef:
Erasmiaan schreef:Raar verhaal van Gravo. Deze splintergroepering is niet om een leerverschil opgericht. En verder houdt Gravo van karikaturen. Ik heb absoluut geen sympathie voor mensen die deze dominee boven de kerkorde verheffen. Maar aan de andere kant vind ik het schrijfsel van Gravo beneden peil. Hij schijnt dat helaas vaker te doen, belachelijke karikaturen maken.
Smaken verschillen. Ik heb genoten van Gravo's bijdrage. Stylistisch subliem, inhoudelijk raak.
Ik moest lachen om de bijdrage van Gravo, maar vind hem eigenlijk niet kunnen. Op deze manier het alles min of meer belachelijk maken. Nee sorry, weer een kerk erbij en weer een scheuring. En waarom? Een leergeschil??? Glad niet!
Eigenlijk is het geheel te triest om er woorden verder aan te wijden.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

JALP schreef:
Zosinus schreef:
Erasmiaan schreef:Raar verhaal van Gravo. Deze splintergroepering is niet om een leerverschil opgericht. En verder houdt Gravo van karikaturen. Ik heb absoluut geen sympathie voor mensen die deze dominee boven de kerkorde verheffen. Maar aan de andere kant vind ik het schrijfsel van Gravo beneden peil. Hij schijnt dat helaas vaker te doen, belachelijke karikaturen maken.
Smaken verschillen. Ik heb genoten van Gravo's bijdrage. Stylistisch subliem, inhoudelijk raak.
Ik moest lachen om de bijdrage van Gravo, maar vind hem eigenlijk niet kunnen. Op deze manier het alles min of meer belachelijk maken. Nee sorry, weer een kerk erbij en weer een scheuring. En waarom? Een leergeschil??? Glad niet!
Eigenlijk is het geheel te triest om er woorden verder aan te wijden.
JALP, hier ben ik het totaal mee eens.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Mona Lisa schreef:Als ik overigens goed geïnformeerd ben is er afgelopen zondag geen kerk gehouden in de bedrijfshal. Dit op last van de brandweer.
Van iemand die meeleest maar zelf geen lid is van Refoforum kreeg ik een mailtje dat er wel twee diensten zijn gehouden afgelopen zondag. Ik meld het maar even hier voor de volledigheid. Waar deze diensten gehouden zijn en hoeveel mensen er bij waren is verder niet vermeld.
jvdg

Bericht door jvdg »

De posting van Gravo moge stylistisch subliem zijn en wellicht tevens weergeven hoe velen denken over deze nieuwe, vreselijke, afscheiding, maar ik voel me behoorlijk onbehaaglijk bij deze ongenuandeerde karikatureske schets van deze afscheiding zoals door Gravo weergegeven.

Op geen enkele wijze kan deze afscheiding worden goedgekeurd, maar deze reactie zonder vermelding van achtergrondinfo is mij te kort door de welbekende bocht.
Hierdoor worden de negatieve gevoelens tegen "ultra's" alleen maar versterkt zonder dat enig begrip wordt opgebracht voor (niet bekende) beweegredenen die tot die scheuring hebben geleid.

En nogmaals, ik kan geen enkele waardering voor die zoveelste scheuring opbrengen, maar deze reactie van Gravo gaat mij veel te ver.
Eigenlijk een beetje goedkoop.
Gian

Bericht door Gian »

Ik had deze week net de overdenking; dit is eerder belachelijk dan verdrietig. Zeker als je de aanleiding van deze zaak hoort/leest.
Dan valt Gravo zn posting helemaal op zn plek.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef: Zeker als je de aanleiding van deze zaak hoort/leest.
Dan valt Gravo zn posting helemaal op zn plek.
Je weet meer dan ik.

Maar, zelfs al is deze aanleiding "belachelijk" dan past het niet om zo grof op de "ultra's" in te hakken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:En nogmaals, ik kan geen enkele waardering voor die zoveelste scheuring opbrengen, maar deze reactie van Gravo gaat mij veel te ver.
Gravo had ook kunnen zeggen dat hier helaas gewoon kerkje gespeeld wordt. Dan had hij eveneens gelijk gehad. Want gelijk hád-'ie!
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:En nogmaals, ik kan geen enkele waardering voor die zoveelste scheuring opbrengen, maar deze reactie van Gravo gaat mij veel te ver.
Gravo had ook kunnen zeggen dat hier helaas gewoon kerkje gespeeld wordt. Dan had hij eveneens gelijk gehad. Want gelijk hád-'ie!
Helaas hàd Gravo gelijk!

Maar de manier waarop schoot mij in het verkeerde keelgat.....
Daarvan ging ik hoesten.
Jongere

Bericht door Jongere »

gravo, misschien geeft het op deze manier naar de zaken kijken jezelf een goed gevoel maar er zijn meer mensen. Met de nadruk op mensen.

Kijk, eigenlijk durf ik natuurlijk niets meer te zeggen, want je hebt in je "stylistisch subliem inhoudelijk rake" schrijfsel vakkundig iedereen de mond gesnoerd: een eventuele topicsluiter steunt de dominee en een eventuele 'klagerige reactie' op je 'leutverhaal' komt van mensen die graag stoer en rechtzinnig een eigen waar kerkje zouden willen stichten.

Ik ken je (voor zover ik je ken) als iemand die graag argumenten zuiver en eerlijk bekijkt en deze post hoort daar absoluut niet bij.

Al zal ik nu dan wel een stoer, rechtzinnig en klagerig figuur zijn - ik vind je reactie een christen niet waardig. Ik kan me meer in de reactie van Unionist vinden. Bedenk dat niet alles draait om je eigen gevoelens op een heerlijke manier te uiten zodat je zelf het 'beste gevoel' overhoudt aan deze scheuring. Er zijn daar mensen bij betrokken die - al dan niet - niet op de goede weg zijn. Wie je dan ook wilt bereiken, hen zul je met deze post niet bereiken. En ook al voel je nog zo'n afkeer van ze of kan je nog zo hartelijk om ze lachen, dat is eerder een reactie 'des Siebelinks'.

Ik kon het eigenlijk wat korter zeggen. Waar is de liefde in je verhaal? Het mag fijn zijn dat jij je "gelukkig prijs tot dat gezaligde volk te mogen behoren" maar denk ook om anderen en niet alleen om je eigen gevoelens en ideeën.
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:Waar is de liefde in je verhaal?
In fact: dat miste ik.
Jongere

Bericht door Jongere »

Hendrikus schreef:
Ongetwijfeld hád-'ie gelijk. Maar het is onzin om te denken dat waarheid iets is waar al het andere voor aan de kant mag gaan. Het is beter om naar de uitwerking van iets te kijken. We kunnen allemaal makkelijk schelden, lachen, huilen en wat dan ook. Puur omdat we niet tot dat kerkje behoren en geen greintje betrokkenheid voor die mensen voelen.

De zgn. vrijheid van meningsuiting moet niet ook onder christenen een afgod worden. Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. En niet alleen voor de volgelingen van deze dominee. Ook in onze houding tegenover hen.
cosmo

Bericht door cosmo »

jvdg schreef: Op geen enkele wijze kan deze afscheiding worden goedgekeurd, maar deze reactie zonder vermelding van achtergrondinfo is mij te kort door de welbekende bocht.
Hierdoor worden de negatieve gevoelens tegen "ultra's" alleen maar versterkt zonder dat enig begrip wordt opgebracht voor (niet bekende) beweegredenen die tot die scheuring hebben geleid.
Waarom zou je begrip moeten opbrengen voor deze stap? Sinds wanneer dien je begrip te tonen voor een sekte?
Jongere

Bericht door Jongere »

cosmo schreef:
jvdg schreef: Op geen enkele wijze kan deze afscheiding worden goedgekeurd, maar deze reactie zonder vermelding van achtergrondinfo is mij te kort door de welbekende bocht.
Waarom zou je begrip moeten opbrengen voor deze stap? Sinds wanneer dien je begrip te tonen voor een sekte?
Leve de polarisatie! Je hebt er zojuist een riante bijdrage aan geleverd.
Ik zie weinig heil meer in dit topic. Al houd ik er niet van om mezelf te citeren, verwijs ik iedereen naar de boodschap uit mijn laatste posts.
jvdg

Bericht door jvdg »

cosmo schreef:
Dus, Cosmo, jij bent al zo wijs dat je dit gebeuren als sektarisch kunt bestempelen.
cosmo

Bericht door cosmo »

Jongere schreef: Leve de polarisatie! Je hebt er zojuist een riante bijdrage aan geleverd.
Ik wil niet polariseren, maar in dit geval, een afscheiding aan de ultra-orthodoxe zijde, wordt er nogal vergoeilijkend gedaan. Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken indien een dergelijk iets zo gebeuren aan de progressieve zijde van de kerk, er dan heel wat smadelijker reacties zouden komen.

Wat zijn de argumenten om deze groep geen sekte te noemen? Omdat een gedeelte van hun gedachtengoed ook het onze is? Komt dat soms te dichtbij? Voelen we dat aan onze eigen basis wordt getornd?

Ik ben zo vrijmoedig om deze groep een sekte te noemen, en ik heb tot op heden geen argumenten vernomen, niet hier en ook niet elders, die mij op andere gedachten kunnen brengen.
Gesloten