Lichaam, ziel en laatste oordeel

Jongere

Bericht door Jongere »

refo schreef:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en geloofd, en omhelsd, en hebben beleden, dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren.
Het feit dat hij 'de dood niet zien zou' kan ook op iets anders slaan. Bijvoorbeeld dat men hem om z'n waarschuwingen wilde doden en God hem wegnam.
Een mogelijkheid tot andere uitleg is m.i. geen reden om vervolgens stellig te beweren dat Henoch uiteindelijk is overleden.

Op zo'n manier gaat het wel heel vaak. Dan blijken er twee woorden voor 'God' in Genesis 1 te staan, waar vervolgens een hele kritiek-theorie aan wordt opgehangen die voor wetenschappelijk doorgaat en de ander voor orthodoxie, terwijl voor beiden een interpretatie van het Woord wordt gebruikt.
refo

Bericht door refo »

Deze allen zijn in het geloof gestorven, zegt Hebreën.

Genesis vertelt niet expliciet dat Henoch niet gestorven is, maar alleen dat God hem wegnam, 'opdat hij de dood niet zien zou.'
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Deze allen zijn in het geloof gestorven, zegt Hebreën.

Genesis vertelt niet expliciet dat Henoch niet gestorven is, maar alleen dat God hem wegnam, 'opdat hij de dood niet zien zou.'
Ja, degenen die gestorven zijn, zijn in het geloof gestorven. "Deze allen" ziet meer op in het geloof sterven. Henoch is weggenomen, dus zegt die tekst niets over hem.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 09 okt 2007, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
rj

Bericht door rj »

Genesis is juist wel heel expliciet.
Gen 5:24 schreef:Henoch dan wandelde met God; en hij was niet meer; want God nam hem weg.
Hij was er niet meer. Weg. Waarom? Want God nam hem weg. En dit zijn ook gelijk de laatste woorden over Henoch in Genesis.
Jongere

Bericht door Jongere »

Nee hoor, dat toevoegsel staat helemaal niet in Genesis. Wat ik daar wel lees is in een lange opsomming van iedereen dat 'hij stierf' en van Henoch:

Henoch dan wandelde met God; en hij was niet meer; want God nam hem weg.

Dat lijkt mij toch heel duidelijk iets te impliceren. Om nu op basis van een mogelijke vrijheid in uitleg het meest onlogische te concluderen vind ik niet logisch. (klinkt logisch :roll: )
refo

Bericht door refo »

Ik denk dat wat betreft het sterven van mensen er in de Bijbel geen uitzonderingen zijn: iedereen is uiteindelijk gestorven. Ook Henoch en ook Elia. De manier waarop iemand weggenomen wordt is soms anders geweest.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Dies

Bericht door Dies »

Deze allen zijn in het geloof gestorven
In het verband van die tekst gaat het over het verkrijgen van de beloften, dus over Abraham en zijn nageslacht. Die zijn in het geloof gestorven zonder de beloften verkregen te hebben.

Het gaat hier dus niet over gelovigen zoals Henoch, Noach.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

refo schreef:Ik denk dat wat betreft het sterven van mensen er in de Bijbel geen uitzonderingen zijn: iedereen is uiteindelijk gestorven. Ook Henoch en ook Elia. De manier waarop iemand weggenomen wordt is soms anders geweest.
Ik denk niet dat je een sterk punt hebt. Hebreeën 11 spreekt nadrukkelijk uit dat hij niet gevonden is. Daar gaat het over zijn persoon, en dus over zijn lichaam. De conclusie die de apostel daaruit opmaakt, in navolging van wat in zijn tijd gebruikelijk was, is dat hij is overgezet in de hemel.
Ter versterking zegt hij daarbij ook nog eens dat Henoch de dood niet zou zien! Verklaarders geven aan het woord zien ook wel de volgende uitleg: "to experience any state or condition". De SV sluit aan bij deze 'ziens'wijze door ondermeer te verwijzen naar Johannes 8 vers 51 en 52, alwaar dit spraakgebruik ook naar voren komt.

Ofwel Henoch en Elia hebben de hemel met hun aardse lichaam levend betreden.
rj

Bericht door rj »

Ik denk dat het onderstande gedeelt uit 1 Korinthe 15 hier ook bij past. Ik accentueer zo even wat.
1 Korinthe 15:51-54 schreef: Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden;
In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.
Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.
En wanneer dit verderfelijke zal onverderfelijkheid aangedaan hebben, en dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning.
Plaats reactie