100 jarig bestaan Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24725
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
RD schreef:Het is, volgens ds. Moerkerken, onmogelijk om de Gereformeerde Gemeenten lief te hebben en tegelijkertijd kritiek te hebben op de prediking. „Dat kan nooit samengaan.”
Onzin. Wat je lief is, zie je niet graag afdwalen. Signaleer je toch een afdwaling bij iets of iemand die/dat je lief is, dan gaat je dat ter harte. En dan laat je dat horen. Dat dat signaal vervolgens wordt uitgelegd als kritiek, is een ander verhaal. Dat ligt minstens evenzeer aan de perceptie van de ontvanger dan aan de manier waarop de zender zijn signaal formuleert.
Nee, dit zijn makkelijke platitudes in een toespraak, maar die zijn niet te onderbouwen.
Da's zeker onzin.
IK heb de GG ook lief, maar soms hoor ik preken, waarvan ik zeg, nou, nee.

Anderen signaleerden al dat de GG sektarische trekjes heeft, maar als je dergelijke zinnen leest, ga ik het ook geloven. Onze preken dienen als standaard beschouwd te worden, dus per definitie verheven boven op- en aanmerkingen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gert10
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:49

Bericht door Gert10 »

Hendrikus schreef:
Wat je lief is, zie je niet graag afdwalen.

Hmmmm......ruikt dit niet een beetje naar arrogantie en betweterigheid?! Het lijkt erop dat je wil zeggen dat je het zelf allemaal wel weet en de dominee afdwaalt. Je zegt nogal wat!
Strijd tegen het koninkrijk van de zonde en de satan in de wereld en in uw eigen hart. Th. Boston
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Gert10 schreef:Hendrikus schreef:
Wat je lief is, zie je niet graag afdwalen.

Hmmmm......ruikt dit niet een beetje naar arrogantie en betweterigheid?! Het lijkt erop dat je wil zeggen dat je het zelf allemaal wel weet en de dominee afdwaalt. Je zegt nogal wat!
Het kan arrogantie zijn, maar het kan zeker ook zijn dat het je naar beste weten overduidelijk is dat er gedwaald wordt. En dat je dat echt aan het hart gaat. Helaas wordt dat laatste nooit zo geloofd.
En als er veel meer mensen zijn die hetzelfde denken, kun je echt niet aankomen met: "de dominee weet het allemaal beter".
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

RD schreef:Het is, volgens ds. Moerkerken, onmogelijk om de Gereformeerde Gemeenten lief te hebben en tegelijkertijd kritiek te hebben op de prediking. „Dat kan nooit samengaan.”
Dat is hetzelfde als zeggen: het is onmogelijk om je vrouw of man lief te hebben en tegelijkertijd kritiek te hebben op haar of zijn doen en laten. Onzin natuurlijk.
Marco
Berichten: 3744
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

refo schreef: (...) dus per definitie verheven boven op- en aanmerkingen.
Alles is verheven boven op- en aanmerkingen, als die niet opbouwend bedoeld zijn. Zijn op- en aanmerkingen wel opbouwend bedoeld, en denk je dat de predikant die echt ter harte zou moeten nemen (omdat je vindt dat het evangelie niet goed wordt gebracht), dan heb je juist de plicht om dat te melden. De predikant heeft vervolgens de plicht om daar op een goede manier mee om te gaan.
Maar melden dan wel eerst onder vier ogen.

Juist het niet mogen melden van bezwaren of het wegwimpelen daarvan leidt tot vervreemding van het kerkverband. En dat geldt niet alleen voor GerGem!
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

ND vanmorgen:
'Andere geloofsbeleving het grote gevaar'
van onze redactie kerk
DORDRECHT - Het grote gevaar voor de Gereformeerde Gemeenten is de opkomst van ,,een andere geloofsbeleving die een sterk accent legt op het geloof en minder op de noodzaak van wedergeboorte'', zo waarschuwde ds. A. Moerkerken tijdens het jubileumsymposium van het honderdjarige kerkverband.
Volgens de rector van de predikantenopleiding is er in ,,dit andere geestelijke klimaat'' meer aandacht voor ,,de reactie die God van de mens vraagt op de prediking en minder voor het feit dat er een wonder van God in ons leven moet gebeuren. Er is meer verlangen om iets naar buiten uit te stralen van het geloof dan een behoefte om zich te toetsen aan de kenmerken van het nieuwe leven, zoals die door de Schrift worden genoemd.''

Ds. M. Golverdingen sloot zich daarbij aan. ,,Kerkgangers veronderstellen soms heel gemakkelijk bij zichzelf dat zij een gelovige zijn. Aan de noodzaak van de wedergeboorte van de geestelijk dode zondaar gaan zij voorbij. Geloven is dan toch een daad die van de mens uitgaat.''

Deze manier van geloofsbeleving komt niet alleen tijdens huisbezoeken naar voren, maar ook in boeken die de afgelopen jaren zijn gepubliceerd, zei Moerkerken, die vanwege een burn-out de komende tijd naar het buitenland gaat. In de uitgebreide versie van zijn lezing, opgenomen in het jubileumboek Herdenk de trouw , wees hij op de publicaties van dr. J. Blaauwendraad en dr. K. van der Zwaag.

Liefhebben
Moerkerken merkte daarbij op dat critici soms ,,fundamentele kritiek op de prediking'' hebben, terwijl ze zeggen de Gereformeerde Gemeenten lief te hebben. ,,Dat kan niet'', vond de predikant. ,,Wij houden van onze gemeenten om de boodschap, vanwege de bevindelijke schriftuurlijk-gereformeerde prediking.''

Moerkerken riep ambtsdragers op alert te blijven. ,,Het gaat niet om kleinigheden. Wij moeten de accenten die de verkondiging van Gods Woord in onze gemeenten altijd hebben gekenmerkt, niet verliezen.''

Kritische bezinning is goed, maar predikanten moeten zich ,,niet laten ontnemen wat ons dierbaar was en is. De door velen versmade en onder kritiek gestelde boodschap is in de geschiedenis van ons kerkverband velen tot eeuwige zegen geweest.''

Wijsmaken
De Gereformeerde Gemeenten dienen daarom het preken van de standen in het geestelijk leven vast te houden, benadrukte Moerkerken. De prediking van de standenleer - de stappen die iemand moet meemaken om tot geloof te komen - heeft volgens hem oude papieren. ,,Laat u niet wijsmaken dat het uit de gezelschapstheologie van de negentiende eeuw stamt'', aldus de rector. Golverdingen steunde de stelling dat de geestelijke wortels van de Gereformeerde Gemeenten vooral in de zeventiende en achttiende eeuw liggen. ,,De oude schrijvers hebben het geestelijke klimaat van de gemeenten in sterke mate bepaald.''

Golverdingen schetste voor de ongeveer zevenhonderd aanwezigen de ontwikkelingen in de Gereformeerde Gemeenten in de afgelopen honderd jaar. Hij beschreef de worsteling van ds. G.H. Kersten om een theologische school op te richten. De voorman van de Gereformeerde Gemeenten dreigde in 1925 het kerkverband te verlaten als de synode zijn plannen zou blokkeren.

Golverdingen vroeg zich echter af of het spoor van Kersten volledig is doorgetrokken omdat hem een volwaardige academische opleiding voor predikanten voor ogen stond.

Hij riep op de huidige kerkelijke opleiding in Rotterdam uit te bouwen tot een kleine universiteit. Probleem daarbij is volgens de predikant wel dat er geen gepromoveerde theologen in de Gereformeerde Gemeenten zijn. ,,Elk jaar promoveren enkele gemeenteleden in allerlei takken van wetenschap. Bij het vele goede dat in eigen kring verschijnt, ontbreken wetenschappelijke studies over theologische onderwerpen vrijwel geheel.''

Tegelijk moet het kerkverband wel de mogelijkheid openhouden ook lager opgeleiden toe te laten, vond Golverdingen. Moerkerken sloot zich daarbij aan. ,,Een vooropleidingseis kennen wij niet. Voor een universiteit is vwo nodig.'' Hij wees erop dat van de huidige groep predikanten een aanzienlijk deel dan niet meer toegelaten kan worden. Wel vond hij dat de lessen op de school ,,van een zo hoog mogelijk niveau'' moeten zijn.

Golverdingen maakte duidelijk dat de eis van de Gereformeerde Gemeenten aan predikanten lager ligt dan in de tijd van de reformatie en nadere reformatie. Dat is volgens hem echter wel te verdedigen. ,,Het kan niet zo zijn dat je alleen met een vwo-opleiding door God kan worden geroepen.''
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24725
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Marco schreef:
refo schreef: (...) dus per definitie verheven boven op- en aanmerkingen.
Alles is verheven boven op- en aanmerkingen, als die niet opbouwend bedoeld zijn. Zijn op- en aanmerkingen wel opbouwend bedoeld, en denk je dat de predikant die echt ter harte zou moeten nemen (omdat je vindt dat het evangelie niet goed wordt gebracht), dan heb je juist de plicht om dat te melden. De predikant heeft vervolgens de plicht om daar op een goede manier mee om te gaan.
Maar melden dan wel eerst onder vier ogen.

Juist het niet mogen melden van bezwaren of het wegwimpelen daarvan leidt tot vervreemding van het kerkverband. En dat geldt niet alleen voor GerGem!
Het zogenaamd schriftuurlijk-bevindelijk preken leidt in de praktijk tot een wegdrijven van bijbelse waarheden. De plaats van 'doden zullen horen' is ingenomen door 'wedergeborenen zullen horen'.
Maar daar heeft men geen oren naar.
Men vindt dat hetzelfde, maar het is een wereld van verschil. Ik hoop dat als zowel ds KOk als Steenblok gerehabilteerd zijn de ogen daar voor open gaan. Want na de jaren 50 heeft het prcoes zich ingezet dat leidt tot de huidige verstarring en vertrakking.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

--
Laatst gewijzigd door Kaw op 08 okt 2007, 10:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Hendrikus schreef:RD Geplaatst: 6-10-2007

„Ontslag dr. Steenblok onwettig; schorsing ds. Kok onzorgvuldig”
Gereformeerde Gemeenten houden symposium rond eeuwfeest

ROTTERDAM - De tegenstellingen in de Gereformeerde Gemeenten in de oorlogsjaren en in de jaren daarna zijn niet op de juiste wijze behandeld. De gevolgde procedure rond de afzetting van ds. Kok was aanvechtbaar. En bij het ontslag van dr. Steenblok als docent van de Theologische School zijn ernstige beleidsfouten gemaakt. „Dat ontslag was in strijd met de eigen regels van de kerk en moet daarom onwettig worden genoemd.”

Dat zei ds. M. Golverdingen zaterdag in Dordrecht, tijdens het symposium ”Gereformeerde Gemeenten na 100 jaar; ontwikkeling en positiebepaling”.

Ds. Golverdingen (Boskoop) ging in zijn lezing ”Bewaard en staande gehouden” onder meer in op de problemen rond ds. R. Kok (1950) en rond dr. C. Steenblok (1953). Ds. Kok vereenzelvigde, volgens de synode in januari 1950, de beloften met het aanbod van genade. Dat stond voor de synode op gespannen voet met de algemene overtuiging binnen de gemeenten dat de beloften van het genadeverbond alleen aan de uitverkorenen zijn vermaakt, terwijl de aanbieding van het Evangelie komt tot ieder die het Woord hoort.

„De gevolgde procedure was gebrekkig en aanvechtbaar”, zei ds. Golverdingen. „Dr. Steenblok had namens het curatorium de synode vervroegd bijeen geroepen, maar hij was in het geheel niet bevoegd zo’n oproep te doen. Er was geen rapport over de opvattingen van ds. Kok, dat de afgevaardigden konden gebruiken bij hun beraad. De preses, ds. D. L. Aangeenbrug, gaf ds. Kok geen gelegenheid meer om iets voor te lezen uit een boekje van de gebroeders Erskine en J. Fisher, dat het aanbod van de genade vertolkte. Elke nadere fundering van de uitspraak in Schrift en belijdenis ontbrak in de acta van de synode. De behandeling van de Veenendaalse predikant was beslist onzorgvuldig.”

Op de generale synode van 1953 werd er scherpe kritiek op dr. Steenblok als docent geuit. De preses, ds. A. Verhagen, onthield hem de mogelijkheid om iets tot zijn verdediging te zeggen. Er was, volgens ds. Golverdingen, sprake van „een brede en verwarde bespreking.” „De synode ging bij het ontslag van dr. Steenblok voorbij aan de eigen statuten dat bij benoeming of ontslag van docenten vooraf het oordeel van het College van Curatoren moest zijn ingewonnen.”

Vervolgens maakte de synode „een ernstige beleidsfout”. De vergadering werd niet verdaagd. Evenmin werd een commissie van onderzoek ingesteld. Uiteindelijk ging de synode over tot een schriftelijke stemming in een besloten zitting. „Daarop verlieten de predikanten Aangeenbrug, Van de Ketterij en Mallan, en de ouderlingen Hage en Bas onder luid protest de zaal. Dr. Steenblok, die geen afgevaardigde was, volgde hen. Vervolgens onthief de synode bij schriftelijke stemming dr. Steenblok van zijn functie als docent wegens diens eenzijdigheid in het geven van onderwijs.”

In het licht van de geschiedenis kon ds. Golverdingen niet anders oordelen dan dat het ontslag van dr. Steenblok werd geforceerd. „Het ontslag was in strijd met de eigen regels van de kerk en moet daarom onwettig worden genoemd.”

.
Tegen het licht van bovenstaande, de berichtgeving in het Nederlands Dagblad hierover:

Geref. Gemeenten erkennen fouten synodes
van onze redactie kerk
DORDRECHT - De Gereformeerde Gemeenten hebben tweemaal in netelige kwesties onzorgvuldige en onwettige synodebesluiten genomen, vindt ds. M. Golverdingen. Het gaat om de afzetting van ds. R. Kok in 1950 en het ontslag van dr. C. Steenblok in 1953.
Golverdingen deed de opmerkelijke uitspraken zaterdag tijdens de herdenkingsbijeenkomst in Dordrecht van het honderdjarig jubileum van de Gereformeerde Gemeenten.

Het is voor het eerst dat een predikant uit de Gereformeerde Gemeenten zich zo duidelijk en publiek uitspreekt over de kwesties, die tot op dit moment discussie geven in het kerkverband.

,,Als kerkhistoricus moet je de moed hebben kerkrechtelijke fouten te erkennen'', zei Golverdingen, de kerkhistoricus van zijn kerkverband, na afloop.

Hij vindt het niet nodig dat de synode dergelijke procedurele fouten van vorige synodes erkent. De predikant uit Boskoop deed geen uitspraak over de vraag of inhoudelijk de schorsing en het ontslag terecht waren. Hij doet daarnaar nog onderzoek.

Golverdingen noemde de procedure rondom de schorsing van ds. Kok ,,heel gebrekkig en aanvechtbaar''. De synode was op geforceerde wijze vervroegd en er was geen rapport over de opvattingen van Kok. Bovendien ontbrak ,,elke nadere fundering van de uitspraak in Schrift en belijdenis''. ,,De behandeling van de Veenendaalse predikant, die 35 jaar de gemeenten met grote trouw en toewijding had gediend, was beslist onzorgvuldig'', concludeerde Golverdingen.

De zaak-Kok is de afgelopen jaren weer actueel. Diverse auteurs, onder wie dr. J. Blaauwendraad en dr. K. van der Zwaag, hebben betoogd dat de schorsing van Kok niet goed is verlopen en ook inhoudelijk niet terecht was.

Kok moest het veld ruimen omdat hij stelde dat de beloften van het genadeverbond gelijk staan met de aanbieding van het evangelie. De synode vond echter dat de beloften alleen voor de uitverkorenen zijn, terwijl het evangelie aan iedereen moet worden aangeboden.

Geforceerd
Dr. Steenblok was docent aan de predikantenopleiding van de Gereformeerde Gemeenten. Hij werd uit zijn functie ontheven, omdat hij het evangelie alleen voor de uitverkorenen wilde prediken.

Zijn ontslag is volgens Golverdingen geforceerd. De synode maakte ,,een ernstige beleidsfout'' door de synodevergadering in 1953 niet te verdagen ,,om de gemoederen tot rust te laten komen'' en een commissie in te stellen die met een weloverwogen oordeel moest komen. Steenblok werd in een schriftelijke stemming ontslagen.

Het gevolg was een kerkelijke breuk, waaruit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland ontstonden. De Gereformeerde Gemeenten willen met dat kerkgenootschap graag weer samen. De Gereformeerde Gemeenten in Nederland hebben het gesprek echter afgebroken totdat de Gereformeerde Gemeenten '1953' hebben geëvalueerd. De synode bespreekt daarom in de komende maanden een rapport over dit onderwerp.

Met de uitspraken van Golverdingen is wel helder hoe het kerkgenootschap nu naar de geschiedenis kijkt: ,,Het ontslag was in strijd met de eigen regels van de kerk en moet daarom onwettig worden genoemd.''
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ds.*) Moerkerken schreef:een andere geloofsbeleving die een sterk accent legt op het geloof en minder op de noodzaak van wedergeboorte''
GG-Loesje zou zeggen: Geloven is met je ziel onder de arm bij de voederbak van de varkens zitten en hopen dat je pa langs komt voordat je sterft van de honger.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:Een analytisch stuk van Prof. Van Lieburg in het ND van gisteren:

http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... &id=101104
Prof. Van Lieburg schreef:En dat terwijl het vroegere front van een gereformeerd intellectualisme is vervangen door een evangelisch emotionalisme, dat mogelijk heel andere theologische consequenties heeft dan vermoeiende citatenverzamelingen van amateurtheologen suggereren.
Opmerkelijke uitspraak...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 17083
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

RD schreef:„Ontslag dr. Steenblok onwettig; schorsing ds. Kok onzorgvuldig”
Wat ik erg jammer vind, is de manier waarop het RD in deze kop al een accentverschil geeft. Onwettig en onzorgvuldig zijn m.i. geen vergelijkbare grootheden.

Onwettig = fout, dat had niet mogen gebeuren.
Onzorgvuldig = slordig, dat hadden we anders moeten aanpakken.

Het citaat waarin ds. Golverdingen de procedure rond ds. Kok beschrijft, illustreert dat hier evenzeer ernstige fouten zijn gemaakt, strijdig met de regels van de kerkorde en daarom onwettig. Jammer dat men het woord "onwettig" wél gebruikt t.a.v. dr. Steenblok maar dat ds. Kok genoegen moet nemen met een verzachtend "onzorgvuldig". Dat neigt naar tendentieuze berichtgeving.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 17083
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:
Unionist schreef:Een analytisch stuk van Prof. Van Lieburg in het ND van gisteren:

http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... &id=101104
Prof. Van Lieburg schreef:En dat terwijl het vroegere front van een gereformeerd intellectualisme is vervangen door een evangelisch emotionalisme, dat mogelijk heel andere theologische consequenties heeft dan vermoeiende citatenverzamelingen van amateurtheologen suggereren.
Opmerkelijke uitspraak...
...die je dan wel moet lezen in samenhang met de voorgaande zin:
F. van Lieburg schreef:De in de vooroorlogse context begrijpelijke pogingen van Kersten om zijn kerkverband te profileren, zijn uitgelopen op interne verwarring door een overspannen aandacht voor 'het theologisch eigene'.
Want dát is -denk ik- de boodschap van Fred: al dat gekissebis over het "eigene van de GG'' is speelgoed voor theologen, maar is tegelijkertijd verspilde energie. Zorg liever dat je de jeugd vasthoudt bij het Woord. Het "evangelisch emotionalisme" waarnaar hij verwijst, is wel degelijk een risico, zeker voor jongeren die dat fijne evangelische gevoel soms ervaren als een warm bad in vergelijking met de koude eigen gemeente - maar die zich dan verliezen in dat goede gevoel.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hendrikus schreef:Het "evangelisch emotionalisme" waarnaar hij verwijst, is wel degelijk een risico, zeker voor jongeren die dat fijne evangelische gevoel soms ervaren als een warm bad in vergelijking met de koude eigen gemeente - maar die zich dan verliezen in dat goede gevoel.
Zei deze prof. dat niet met een dubbele bodem? Het eigene van de GG is toch ook het zoeken naar het warme bad van de bevindingsemoties?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 17083
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Kaw schreef:
Hendrikus schreef:Het "evangelisch emotionalisme" waarnaar hij verwijst, is wel degelijk een risico, zeker voor jongeren die dat fijne evangelische gevoel soms ervaren als een warm bad in vergelijking met de koude eigen gemeente - maar die zich dan verliezen in dat goede gevoel.
Zei deze prof. dat niet met een dubbele bodem? Het eigene van de GG is toch ook het zoeken naar het warme bad van de bevindingsemoties?
jazeker, maar dan niet evangelisch!
Gesloten