Een onsterfelijke ziel

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Wat maak je van dit dan, uit ons doopformulier:
dat zij dit leven, (hetwelk toch niet anders is dan een gestadige dood,) om uwentwille, getroost verlaten, en ten laatsten dage voor den regterstoel van Christus, uwen Zoon, zonder verschrikken mogen verschijnen,
Nu is er hier veel discussie over dood, volgens menselijke en tijdelijke begrippen. Staat er in ons doopformulier dat leven op aarde een gestadige dood is.

Zo in de eeuwigheid, is de dood in hel een gestadige dood. Neem voor je het meest miserabele leven op aarde, en vermenigvuldig dat tig keer. Dat is het "leven", of liever, de dood in hel.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23899
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Eerst moet je vinden dat de ziel onsterfelijk is en dan zie je overal bewijzen. Als het zo'n belangrijk gegeven is dat de ziel onsterfelijk is dan zou dat toch klip en klaar in de Bijbel moeten staan en niet via allerlei aan elkaar geknoopte teksten moeten geconcludeerd worden.

Paulus heeft het helemaal niet over een 'ziel' maar over de opstanding. Als hij de onsterfelijke ziel gekend zou hebben dan had hij dat hier toch zeker moeten noemen? Zo van: ik begrijp dat je vindt dat de gestorven gelovigen al bij Christus zijn en de opstanding niet nodig is, maar.. Nee, hij praat over de gestorvenen als mensen die ontslapen zijn. Waarom is het dan zo belangrijk dat ze opgewekt worden? Dat Christus opgewekt is, geloven ze wel. Alleen niet dat de gestorvenen opgewekt worden. Dat gaat hij verderop ook aantonen als zeer noodzakelijk. Zo ik, naar den mens, tegen de beesten gevochten heb te Efeze, wat nuttigheid is het mij, indien de doden niet opgewekt worden? Dat gaat toch over zijn eigen opstanding.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

refo schreef:Eerst moet je vinden dat de ziel onsterfelijk is en dan zie je overal bewijzen. Als het zo'n belangrijk gegeven is dat de ziel onsterfelijk is dan zou dat toch klip en klaar in de Bijbel moeten staan en niet via allerlei aan elkaar geknoopte teksten moeten geconcludeerd worden.

Paulus heeft het helemaal niet over een 'ziel' maar over de opstanding. Als hij de onsterfelijke ziel gekend zou hebben dan had hij dat hier toch zeker moeten noemen? Zo van: ik begrijp dat je vindt dat de gestorven gelovigen al bij Christus zijn en de opstanding niet nodig is, maar.. Nee, hij praat over de gestorvenen als mensen die ontslapen zijn. Waarom is het dan zo belangrijk dat ze opgewekt worden? Dat Christus opgewekt is, geloven ze wel. Alleen niet dat de gestorvenen opgewekt worden. Dat gaat hij verderop ook aantonen als zeer noodzakelijk. Zo ik, naar den mens, tegen de beesten gevochten heb te Efeze, wat nuttigheid is het mij, indien de doden niet opgewekt worden? Dat gaat toch over zijn eigen opstanding.
Paulus verwachtte bij zijn dood "met Christus te zijn", Filippenzen 1:23.
Hij maakt een tegenstelling met "in het vlees te blijven is nodiger om uwentwil", vers 24.

Wanneer hij pas ná de algemene opstanding bij Christus zou zijn, dan zou hij deze tegenstelling niet hebben kunnen maken.

(Iets anders is of de vraag 'ziel' de beste benaming is voor hetgeen aan de mens onsterfelijk is of dat we dit beter kunnen aanduiden met het woord 'geest' of een ander woord. Dat staat los van de kwestie op zich.)
Plaats reactie