Karikaturen

Plaats reactie
Katja

Karikaturen

Bericht door Katja »

Lieve mensen,

Via mail ontving ik dit bericht:

Karikaturen
22-09-2007 - Ken jij een leger waar ze schieten op elkaar…..?

Karikaturen

We hebben een Nederland heel erg veel verschillende kerkelijke stromingen en christelijke groeperingen en vaak staan ze lijnrecht tegenover elkaar. Ik geef optredens in verschillende kerken en gemeenten. Dit is boeiend. Iedere kerk of groepering kent zijn eigen accenten. Ik ben het niet altijd overal mee eens, maar vind het belangrijk dat ik altijd in gesprek kan blijven met andere gelovigen. Zonder je standpunt te verloochenen, blijf je dan toch ‘on speaking terms’. Eén punt is voor mij het belangrijkste. Als een ander Jezus accepteert als zijn persoonlijke verlosser en enige weg naar God, dan is diegene mijn broer of zus in het geloof! Ook als hij op bepaalde punten een andere mening is toegedaan. Het verzoeningswerk van Jezus Christus is voor mij de hoofdzaak.

In Psalm 133 staat dat God zijn zegen geeft als broeders in vrede samenwonen. Ook Jezus Christus en Paulus roepen meerdere malen op om, als christenen, één te blijven

Vaak merk ik echter, dat we al snel karikaturen van elkaar maken. Het beeld wat we schetsen is negatief en vertekent. We wassen elkaar de oren in plaats van de voeten… Of anders gezegd: We schieten op soldaten uit ons eigen leger.

Laten we hiermee ophouden en bedenken dat mildheid, zelfbeheersing, geduld en vriendelijkheid vruchten zijn van de Heilige Geest! Als we een effectief leger willen zijn van Jezus Christus, dan moeten we ons met elkaar verzoenen en ons naar buiten richten. Er kan een tijd komen dat we elkaar harder nodig hebben, dan dat we op dit moment denken. De ontwikkelingen kun ook in Nederland heel snel gaan. Laten we vergevingsgezind zijn en samen de goede strijd strijden. Er is nog zoveel te overwinnen in de wereld om ons heen. Tot slot een bijzondere tekst uit Efeziërs 3: 18-19a: “opdat gij dan samen met alle heiligen, ten volle zou kunnen (be)grijpen hoe groot de breedte, lengte, hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat.”

Samen met alle heiligen. We hebben elkaar nodig!

Groeten Gerald Troost
De Heere is mijn Herder, mij ontbreekt niets....
plebe

Bericht door plebe »

Wat een prachtige binnenkomer katja!

Ik kan deze oproep alleen maar van harte ondersteunen!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Adorote

Bericht door Adorote »

Hulde en proficiat Katja.
gravo

Bericht door gravo »

Wat een interessant en instructief fenomeen is het, dat topics als deze over het algemeen maar enkele reacties krijgen.

Iemand spreekt zijn leedwezen uit over de geringe onderlinge acceptatie van christenen. De kerkelijk verdeeldheid is een feit, maar om in de woorden van de poster te blijven: 'laten we geen karikaturen van elkaar maken'.

'Hulde' heet het dan of 'proficiat'. Een enkele opgetogen en instemmende reactie. Maar daar blijft het bij.

Hoe komt dat?

Eigenlijk is het vrij eenvoudig. Wie enigszins thuis is in kerkelijk Nederland of op dit forum (dat een deel van dit kerkelijk Nederland is) weet, dat de meeste energie wordt gebruikt om aan de eigen identiteit te werken en deze identiteit zo goed en zo sterk mogelijk te laten uitkomen tegen de achtergrond van allerlei andere identiteiten.

Er wordt volop gediscussieerd, verketterd, gemuggengezift (of muggengezift?).

Nu komt het:

Kerkelijk Nederland vindt dit prettig. Het is geen gevolg van het stichten van eigen identiteiten, denominaties of kerkverbanden, maar het is daarvan het doel.

We zijn bang, we willen niet alleen komen te staan, maar we willen onszelf handhaven. De beste manier daarvoor is om in een groep te vechten voor ons bezit en ons eigen gelijk. Die groep moet er dan maar komen: een eigen kerverband.
'Ja, laten we dat doen, dan hebben we met niemand iets te maken'.

En daar komt weer een afgescheiden, vrije, onafhankelijke gemeente of een denominatie met een eigen adressenlijst en tijdschriftje. Punt 1 van de agenda: "wat zijn onze manieren?' En vervolgens wordt het luidkeels gepubliceerd: 'zo zijn onze manieren!'. En we slapen weer rustig en tevreden. We zijn anders, beter, verder (...door genade alleen, natuurlijk...dat spreekt vanzelf).

We willen er met z'n allen dan het liefst hard tegenaan:

Scherp, streng, woedend, emotioneel, pinnig, teleurgesteld, fel of bitter gestemd vullen wij onze tijd met een niet aflatende stroom van discussies, twistgesprekken, typeringen, karikaturen en theologische scherpslijperijen.

Onder het mom van noodzakelijkheid (we mótten wel reageren, dit kan zo niet langer) vervullen we echter heimelijk ons diepste verlangen:

tot een groep te behoren en te vuur en te zwaard voor die groep te vechten en te strijden. Het geeft een zeer, zeer behagelijk gevoel om als groep vijanden te hebben. Zo wordt de eigen identiteit als maar duidelijker, strategieen en tactieken kunnen met elkaar worden besproken. Aanvalsplannen, argumenten, het uitspitten van het eigen gelijk. Heerlijk!! met elkaar, strijdend voor de waarheid en de ander als leugenaar en ketter ontmaskeren. Join the club (eerst de kleine lettertjes lezen).

In feite is niemand in verdeeld kerkelijk Nederland gebaat bij het opheffen van de gebezigde karikaturen. Iedereen heeft immers tegenstanders nodig om de strijd te kunnen blijven voeden. Op wrange wijze wordt "hebt uw vijanden lief" in praktijk gebracht.

"Dank U Heer voor de vele vijanden, die u ons geeft...we kunnen ons dan zo heerlijk verenigen in een heilige strijd, die U en wij samen tegen hen mogen voeren."

Kijk, en die diep verstopte gedachte is nu de verklaring, dat al die meedogenloze kritiek-postings zo goed lopen, maar dat de 'draden' met een oproep om af te zien van al die onderlinge strijd maar niet willen groeien.

Verzoening, begrip, acceptatie? Mooi hoor, maar het schaadt ons directe groepsbelang!

Katja: Houd aan! Grijp moed!

gravo
Arretje

Bericht door Arretje »

Het lijkt mij heel goed als iedereen eens onderstaande lezing beluisterd en er lering uittrekt!

http://www.prekenweb.nl/Themas.htm

(klik aan: nr. 7 Eenheid en verscheidenheid in het geloofsleven)

Hopelijk worden dan de discussies op een andere toon gevoerd! :cry:
Christus is net zo gewillig om een vluchtende zondaar die tot Hem komt te vergeven, als dat wij gewillig zijn om te zondigen.
refo

Bericht door refo »

Het is niet Katja, maar Gerald Troost.

En of we hem kennen of niet: als hij schrijft "Als een ander Jezus accepteert als zijn persoonlijke verlosser" dan weten 'we' al wat voor vlees we in de kuip hebben. En nemen we hem niet serieus.

Want we willen wel eenheid, maar niet tegen elke prijs, zo heet het deftig.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

De messen worden nu al geslepen...
:?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:En of we hem kennen of niet: als hij schrijft "Als een ander Jezus accepteert als zijn persoonlijke verlosser" dan weten 'we' al wat voor vlees we in de kuip hebben. En nemen we hem niet serieus.

We zijn weer flink karikaturen aan het maken van mensen die volgens ons karikaturen maken...
caprice

Bericht door caprice »

J.C. Philpot schreef:
refo schreef:En of we hem kennen of niet: als hij schrijft "Als een ander Jezus accepteert als zijn persoonlijke verlosser" dan weten 'we' al wat voor vlees we in de kuip hebben. En nemen we hem niet serieus.

We zijn weer flink karikaturen aan het maken van mensen die volgens ons karikaturen maken...
Is dat geen karikatuur?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
wim

Bericht door wim »

gravo schreef:Er wordt volop gediscussieerd, verketterd, gemuggengezift (of muggengezift?).

Nu komt het:

Kerkelijk Nederland vindt dit prettig.
Je gebruikt wel erg veel tekst voor een fenomeen dat je overal tegenkomt: Het heeft niets met kerkelijk Nederland te maken. Lees maar eens fora waar Macintosh-, Linux- en Windows-aanhangers elkaar kunnen treffen.

Aangezien je toch bezig bent met generaliseren spreek je jezelf waarschijnlijk ook aan. Voor welke 'groep' lever jij je kritiek? Is het de anti-kritiek groep?
Katja

Bericht door Katja »

Refo je vergeet wat:

Eén punt is voor mij het belangrijkste. Als een ander Jezus accepteert als zijn persoonlijke verlosser en enige weg naar God, waar heb je dan moeite mee? Dit is toch volkomen bijbels?
Hij de Weg de Waarheid en het leven?
accepteren als Verlosser is het zelfde zeggen als AMEN zeggen op HEM. Kies heden wie gij dienen zult?
Misschien vindt je dit remonstrants!? Maar dan is ook de bijbel remonstrants.

Je weet waar ik tegen waarschuwde; karikaturen.
En we weten dat we één moeten worden en dan zullen we misschien een aantal soldaten uit het leger missen, maar dan zullen we er naar de buitenwereld zoveel winnen, dan zal de kerk niet meer groeien van binnenuit maar van buitenuit zoals God dat bedoeld heeft!

Groetjes Katja
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Katja schreef:Refo je vergeet wat:

Eén punt is voor mij het belangrijkste. Als een ander Jezus accepteert als zijn persoonlijke verlosser en enige weg naar God, waar heb je dan moeite mee? Dit is toch volkomen bijbels?
Hij de Weg de Waarheid en het leven?
accepteren als Verlosser is het zelfde zeggen als AMEN zeggen op HEM. Kies heden wie gij dienen zult?
Misschien vindt je dit remonstrants!? Maar dan is ook de bijbel remonstrants.

Je weet waar ik tegen waarschuwde; karikaturen.
En we weten dat we één moeten worden en dan zullen we misschien een aantal soldaten uit het leger missen, maar dan zullen we er naar de buitenwereld zoveel winnen, dan zal de kerk niet meer groeien van binnenuit maar van buitenuit zoals God dat bedoeld heeft!

Groetjes Katja
Refo spreekt met dubbele bodems. :wink:
Katja

Bericht door Katja »

Hoe bedoel je afgewezen?
Jongere

Bericht door Jongere »

Katja schreef:Hoe bedoel je afgewezen?
Als Refo iets zegt, bedoelt hij het tegenovergestelde. Ik moest er ook eventjes aan wennen.
Adorote

Bericht door Adorote »

De vraag is wilen van de karikaturen af of niet,heeft men deze geestelijke grootsheid of niet,willen een waar Militia Christi zijn of niet.Militia Christi zijn is een van zelfsprekendheid en een Eeuwige Macht.

Stof tot nadenken wellicht.
Plaats reactie