Dat wat een winkelstraat gezellig maakt, wordt vakkundig door de ambtenarij weggesneden. Leuke woordspelingen in dit artikel trouwens.Telegraaf.nl schreef: Fluitverbod voor straatmuzikant
door Erik Morsink
ZWOLLE - Al twintig jaar lang is hij een vertrouwd beeld in de Zwolse Diezerstraat. Straatmuzikant Michaël Hooft ( 48 ) zit bijna dagelijks op zijn matje op de kop van de winkelstraat en blaast er op zijn blokfluit. Repertoire van The Beatles, 'Blowing in the wind', maar ook 'De Heer is mijn herder' en 'Wat een vriend is onze Jezus'.
De gelovige flierefluiter leeft al jaren van een uitkering, geeft keurig zijn muzikale inkomsten op aan de sociale dienst, en dat bedrag wordt verrekend met zijn maandelijkse toelage. Maar tot zijn grote ontsteltenis werd hij plotsklaps op het matje geroepen: ,,Meneer Hooft, de inkomsten die u genereert uit uw muzikale activiteiten zijn door ons niet te controleren. U krijgt per direct een blokfluitverbod." Tot verbijstering van Hooft, én de meeste Zwollenaren.
Terwijl gespierde hiphop en rap uit diverse kledingwinkels dreunt, zit Michaël Hooft er verslagen bij op zijn matje voor delicatessenwinkeltje C'est Bon. 'De lekkerste noten' kopt een reclamebord bijna ironisch. Maar voor Hooft maakt het geen fluit meer uit. ,,Als ik nog één keer m'n instrument aanraak, stoppen ze m'n uitkering. Nee, ik koester geen wraakgevoelens jegens de sociale dienst, ik ben alleen maar heel erg verdrietig. Waarom doen ze me dit aan? Echt, ik heb geen gebit meer, maar toen ze me dit vertelden stond ik met m'n bek vol tanden." Meelevend kijkt hondje Adam zijn baasje aan. ,,M'n schat", liefkoost Hooft het beestje.
Schande
Ineens komt er een winkelende dame op Michaël aflopen. Het blijkt Gerda te zijn, een bekende van de straatmuzikant. ,,Hallo Boppert" , probeert ze Paul de Leeuw te imiteren, terwijl ze Michaël liefdevol aan zijn jasje trekt. ,,Hoe gaat het met je?" Nadat Hooft schoorvoetend toegeeft dat hij zich beroerd voelt, fulmineert Gerda: ,,Het is toch een schande? Deze man staat al twee decennia op dezelfde plek te blokfluiten. Hij hoort bij Zwolle.Dit is weer typisch een geval van burgertje pesten. Een overijverige ambtenaar die niets anders te doen heeft dan een eenvoudige man van z'n laatste levensgeluk te beroven."
Michaël kijkt Gerda dankbaar aan. ,,Gods zegen, Gods zegen", fluistert hij als ze haar weg vervolgt. ,,Tja, ik ben dan wel een Hagenees, maar ik voel me inmiddels wel een Zwollenaar na al die jaren. In totaal zit ik al 35 jaar in het vak, maar zoiets idioots als dit heb ik nog nooit meegemaakt."
Gemeentewoordvoerder Anton Kramer blijkt echter onverbiddelijk: ,,De inkomsten uit muziek van de heer Hooft zijn voor ons oncontroleerbaar."
Fluitverbod voor straatmuzikant
Fluitverbod voor straatmuzikant
Laatst gewijzigd door wim op 26 sep 2007, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is onzin dat niemand op een goede straatmuzikant zit te wachten. Ik word meestal wel vrolijk van een draaiorgel in een winkelstraat (waar je toch geen stilte hebt) of een fluiter op Hoog-Catherijne (die meer is dan een verkapte bedelaar en het instrument als excuus heeft, terwijl hij niet kan spelen).Adorote schreef:Laat die fluiter maar is gewoon gaan werken in plaats te leven van de samenleving, en dan ook nog herrie op straat maken .Zowel in winkels op straat helemaal geen muziek, er is niemand die daar op zit te wachten ;dus een verbod op muziekherrie in winkels zou ook op zijn plaats zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tsja, er zijn nuttelozer investeringen denkbaar dan een sociale uitkering voor een straatmuzikant. Het nut zit 'm niet zozeer in de muziek zelf, maar in de sfeer die zo'n straatmuzikant aanbrengt.
Herrie maken ze trouwens zelden. De 'echte' muzikanten die zelfs een podium krijgen toebedeeld maken doorgaans meer herrie.
Herrie maken ze trouwens zelden. De 'echte' muzikanten die zelfs een podium krijgen toebedeeld maken doorgaans meer herrie.
Ze bedelen tenminste nog en proberen te fluiten. De Heere Jezus had geen broertje dood aan bedelaars. (nare uitspraak zeg)Jonathan Westmore schreef:Ik kan mij de irritatie van Adorote wel voorstellen. Maar ja, ik heb er zelf ook een broertje dood aan, aan al die verkapte bedelaars. Laat ze gaan werken voor hun uitkering. Er is zat te doen voor de maatschappij die hen van een inkomen voorziet.
Daarnaast heb ik pas een hekel aan mensen die een uitkering krijgen, hun armen over elkaar doen en verder denken, och, mijn geld krijg ik wel, laat ik een gaan winkelen of nietsnutten. Daar heb ik pas een hekel aan.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Precies, en van een draaiorgelaar kunnen ze toch ook niet zijn inkomster controleren?Lassie schreef:Zo irritant is hij niet eens! Het is een beste man (met een behoorlijke geschiedenis).
Nooit last van die man! Laat hem dan toch lekker spelen!
Waarom hebben ze dan geen last van die draaiorgel en wel van hem? :|
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
nee maar krijgt een draaiorgelaar standaard een uitkering dan?
Ik vind het allemaal wel erg triest, als je een matige uitkering hebt mag je niet eens meer op straatgaat zitten en liedjes fluiten omdat je dan extra inkomsten genereert. Het enige waar die man nog naar kan fluiten is naar wat welkome extra centjes.
Ik vind het allemaal wel erg triest, als je een matige uitkering hebt mag je niet eens meer op straatgaat zitten en liedjes fluiten omdat je dan extra inkomsten genereert. Het enige waar die man nog naar kan fluiten is naar wat welkome extra centjes.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Daar zeg je wat: een goede straatmuzikant.parsifal schreef:Het is onzin dat niemand op een goede straatmuzikant zit te wachten. Ik word meestal wel vrolijk van een draaiorgel in een winkelstraat (waar je toch geen stilte hebt) of een fluiter op Hoog-Catherijne (die meer is dan een verkapte bedelaar en het instrument als excuus heeft, terwijl hij niet kan spelen).
Een goede straatmuzikant is sfeerverhogend en heeft daarom een belangrijke functie. Net als de beiaardier die van grote hoogte een bijdrage levert aan de sfeer in de stad. Die beiaardier is gewoon in gemeentedienst, bezoldigd ambtenaar: dat zou een goede straatmuzikant van mij ook mogen zijn!
Maar deze man in Zwolle heb ik vaak horen spelen. Als hij z'n inkomsten nou eens had besteed aan het nemen van blokfluitles, was het misschien ooit nog goed gekomen.
In Hoog Catharijne hoorde ik onlangs nog een accordeonist die wel twee accoorden kende. Accoorden die allebei niét pasten bij de melodie die hij daarboven probeerde te spelen

Nou, zulke muzikanten hoeven van mij niet op de loonlijst van de gemeente te komen...