Tiberius schreef:Marco schreef:- verbanden tussen de verschillende zondagen van de HC.
Wat bedoel je hier precies mee?
Een soort schema of zo?
Marco schreef:Ik moet een beetje lachen om het argument dat een scherm in het kerkgebouw er een bioscoop van maakt.
Ik hoef daar niet zo om te lachen. Integendeel.
Want het is weer een poging van de moderne mens om wijzer te willen zijn dan God,
Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben.
Alsof het projecteren van de te zingen liederen, evt de Bijbelteksten die levende verkondiging in de weg zouden staan.
Je bent weer heerlijk ongenuanceerd en veroordelend naar een heleboel kerken toe die wel een beamer of plasma gebruiken... jaja, bij mij in de kerk willen de mensen wijzer zijn dan God en proberen we door stomme beelden het Woord te verkondigen. In de preek wordt hij haast niet gebruikt, alleen om soms een verduidelijkend plaatje ergens bij te gebruiken. Er is sprake van die levende verkondiging van Gods Woord, Tiberius.... dus laat jou ontkennende en oordelende beweringen maar achterwege. Vooral niet met zo'n misplaatst citaat.
Jezus gebruikte zelf ook wel eens beelden en Paulus doet dit bijv. ook op de Areopagus door naar het altaar van de onbekende God te verwijzen.
Memento schreef:Echter, het gevaar wat de schrijver van het artikel noemt, zie ik wel. Ik ben erg bang dat 'het leven' weggaat uit de verkondiging, en dat je blijft steken in een feitelijke uitleg van de Schrift (waar een beamer zeker bij kan helpen). In hetgeen de kern van de prediking vormt, namelijk het toepassen van het Woord, en in het bijzonder als het gaat om Christus, zie ik geen nut van een beamer, ja zie ik het zelfs eerder als storende en afleidende factor."
Ik denk dat de beamer daar niet zo'n grote rol in speelt. Ik ken genoeg kerken met beamer waar het niet bij een feitelijke uitleg blijft en ook genoeg kerken zonder beamer waar dat wel het geval is. De beamer bij de preek gebruiken is prima, als hij maar puur ondersteunend aan de preek wordt gebruikt. Dan staat dat de verkondiging niet in de weg. Zolang het maar geen "in plaats van die verkondiging" wordt. Maar zoals ik al zei, in de meeste kerken wordt de Beamer voor 95 procent gebruikt voor zaken buiten de preek om. Het projecteren van de liederen bijvoorbeeld. Zingt heel makkelijk, je hoeft niet alle leidbundels mee te nemen (en dat zijne r veel in de GKV

, verder gebruiken we het voor het weergeven van mededelingen over de gemeente voor de kerkdienst, soms voor de kerkdienst ook fotoverslagen van gemeentedagen, projecten etcetera, aankondiiging van gemeentevergaderingen en dat soort zaken. Als mensen gaan trouwen kan je er een foto van het koppel bij doen, weet iedereen wie het is... etcetera. Met het gebruik van een beamer of schermen op zo'n manier is helemaal niks mis.