lezenswaardig

memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
Marco schreef:Ik moet een beetje lachen om het argument dat een scherm in het kerkgebouw er een bioscoop van maakt.
Ik hoef daar niet zo om te lachen. Integendeel.

Want het is weer een poging van de moderne mens om wijzer te willen zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben.
Tiberius, het 'beelden' argument lijkt me niet terecht. Wanneer God beelden verbiedt, dan gaat het om het eren van de beelden. Het hele idee erachter is dat niets zichtbaars heilig is, behalve God. We kunnen dus niet zeggen dat we met de introductie van beeldend materiaal ter ondersteuning van de Woord-verkondiging, ingaan tegen Gods gebod.

Echter, het gevaar wat de schrijver van het artikel noemt, zie ik wel. Ik ben erg bang dat 'het leven' weggaat uit de verkondiging, en dat je blijft steken in een feitelijke uitleg van de Schrift (waar een beamer zeker bij kan helpen). In hetgeen de kern van de prediking vormt, namelijk het toepassen van het Woord, en in het bijzonder als het gaat om Christus, zie ik geen nut van een beamer, ja zie ik het zelfs eerder als storende en afleidende factor.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marco schreef:- verbanden tussen de verschillende zondagen van de HC.
Wat bedoel je hier precies mee?
Een soort schema of zo?
Marco schreef:Ik moet een beetje lachen om het argument dat een scherm in het kerkgebouw er een bioscoop van maakt.

Want het is weer een poging van de moderne mens om wijzer te willen zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben.
Alsof het projecteren van de te zingen liederen, evt de Bijbelteksten die levende verkondiging in de weg zouden staan.

Je bent weer heerlijk ongenuanceerd en veroordelend naar een heleboel kerken toe die wel een beamer of plasma gebruiken... jaja, bij mij in de kerk willen de mensen wijzer zijn dan God en proberen we door stomme beelden het Woord te verkondigen. In de preek wordt hij haast niet gebruikt, alleen om soms een verduidelijkend plaatje ergens bij te gebruiken. Er is sprake van die levende verkondiging van Gods Woord, Tiberius.... dus laat jou ontkennende en oordelende beweringen maar achterwege. Vooral niet met zo'n misplaatst citaat.

Jezus gebruikte zelf ook wel eens beelden en Paulus doet dit bijv. ook op de Areopagus door naar het altaar van de onbekende God te verwijzen.
Memento schreef:Echter, het gevaar wat de schrijver van het artikel noemt, zie ik wel. Ik ben erg bang dat 'het leven' weggaat uit de verkondiging, en dat je blijft steken in een feitelijke uitleg van de Schrift (waar een beamer zeker bij kan helpen). In hetgeen de kern van de prediking vormt, namelijk het toepassen van het Woord, en in het bijzonder als het gaat om Christus, zie ik geen nut van een beamer, ja zie ik het zelfs eerder als storende en afleidende factor."
Ik denk dat de beamer daar niet zo'n grote rol in speelt. Ik ken genoeg kerken met beamer waar het niet bij een feitelijke uitleg blijft en ook genoeg kerken zonder beamer waar dat wel het geval is. De beamer bij de preek gebruiken is prima, als hij maar puur ondersteunend aan de preek wordt gebruikt. Dan staat dat de verkondiging niet in de weg. Zolang het maar geen "in plaats van die verkondiging" wordt. Maar zoals ik al zei, in de meeste kerken wordt de Beamer voor 95 procent gebruikt voor zaken buiten de preek om. Het projecteren van de liederen bijvoorbeeld. Zingt heel makkelijk, je hoeft niet alle leidbundels mee te nemen (en dat zijne r veel in de GKV :)), verder gebruiken we het voor het weergeven van mededelingen over de gemeente voor de kerkdienst, soms voor de kerkdienst ook fotoverslagen van gemeentedagen, projecten etcetera, aankondiiging van gemeentevergaderingen en dat soort zaken. Als mensen gaan trouwen kan je er een foto van het koppel bij doen, weet iedereen wie het is... etcetera. Met het gebruik van een beamer of schermen op zo'n manier is helemaal niks mis.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Wat de GKV allemaal doet is eigenlijk niet relevant een zogenaamde kerkgemeenschap die ontsproten is toen dit land in grote nood was het jaar 1944,hoe is het mogelijk.Dat de GKV bioscoop schermen gebruikt en er een religieuze gezelligheids club van maakt mag bekend zijn, daar bij verdienen zij nog geen eens het predicaat kerkgemeenschap meer.In de Kerk en dat hebben de gereformeerde gezindte heel goed begrepen(dat is dan ook hun bepaalde vorm van katholiciteit) dat daar het Woord bediend wordt en zoook de Heilige Sacramenten , het hart en de geest van de mensen dat in moeten drinken en tot zich moeten nemen.Het kerkgebouw is een Heilige Plaats het Huis van God een huis van Gebed en Meditatie een Huis waar de Heilgeheimen gevierd worden , een Huis van stilte en complentatie en aanbidding.Daar horen geen bioscoopschermen thuis.In de Kerk en de kerkgemeenschappen die weten waar ze zijn en waar het om gaat zal dat ook nooit gebeuren;De kerk is de Kerk als je daar binnen treedt kom je in een andere wereld,het voorportaal van de Hemel; De wereld van Eeuwigheid ,waar de Kerk een voorsmaak van is .
Marco

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
Marco schreef:- verbanden tussen de verschillende zondagen van de HC.
Wat bedoel je hier precies mee?
Een soort schema of zo?

Juist in een leerdienst kan het heel nuttig zijn bepaalde teksten uit catechismus en/of de Bijbel bij elkaar te zien. Dat maakt zaken soms helderder dan wanneer je ze alleen hoort. Om dezelfde reden lezen we toch ook uit de Bijbel mee wanneer die wordt voorgelezen in de dienst.
Dus ja, daar bedoel ik schema's mee, maar soms ook antwoorden met bepaalde accenten vet of cursief of in een afwijkende kleur gedrukt... enzovoort.

Dit is geen poging om wijzer te willen zijn dan God. Het is een manier van presenteren die de bediening van het Woord ondersteunt, op een manier die je ook graag gebruikt als je zelf studie van een onderwerp (uit de Bijbel) maakt. Wat dat betreft ben ik het helemaal met Memento eens.
Marnix

Bericht door Marnix »

Adorote, misschien moet je je eerst eens verdiepen in het verschil tussen een bioscoopscherm en een scherm waarop liederen en mededelingen worden geprojecteerd... voordat je met dit soort onzin komt... maar ja, in de tijd dat de boekdrukkunst nieuw en modern was, was je vast ook tegen een kerkblaadje geweest. Overigens gaat het helemaal niet over de GKV er zijn tal van kerken binnen allerlei verbanden waarin er gebruik wordt gemaakt van tekst die geprojecteerd wordt ipv dat het op papier staat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:In de preek wordt hij haast niet gebruikt, alleen om soms een verduidelijkend plaatje ergens bij te gebruiken. Er is sprake van die levende verkondiging van Gods Woord,
Absoluut niet mee eens: de levende verkondiging vindt niet plaats via beeldschermen, bioscoopschermen, of dergelijke, maar via de eenvoudige prediking van Gods Woord. Meer is niet nodig en leidt alleen maar af.

We hebben het niet over een bijbelstudievereniging of over een hobbyclubje, maar over de eredienst, waar God wil werken met Zijn Woord en Geest.
De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

Wat dat betreft kan ik me dus meer vinden in Adorotes visie.
Marco

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:In de preek wordt hij haast niet gebruikt, alleen om soms een verduidelijkend plaatje ergens bij te gebruiken. Er is sprake van die levende verkondiging van Gods Woord,
Absoluut niet mee eens: de levende verkondiging vindt niet plaats via beeldschermen, bioscoopschermen, of dergelijke, maar via de eenvoudige prediking van Gods Woord. Meer is niet nodig en leidt alleen maar af.

We hebben het niet over een bijbelstudievereniging of over een hobbyclubje, maar over de eredienst, waar God wil werken met Zijn Woord en Geest.
De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

Tiberius,

Is er wat jou betreft ook onderscheid tussen een morgendienst en een middag(leer)dienst waarin de catechismus een rol heeft?

Zou het kunnen dat gebruik van een beamer de verkondiging van het Woord ondersteunt?

En ik kan mij in Adorote's visie helemaal niet vinden. Niet in de flame naar een kerkgenootschap, maar ook niet in de omschrijving van de functie van een kerkgebouw. Een kerkgebouw is een gebouw waar de dienst aan God plaatsvindt. Niet een plaats waar ik mij 'hemels' moet voelen. Want dat ligt niet aan het gebouw. Dat komt door de verkondiging van het Woord die daar door de Geest plaats mag vinden. Je moet hierin niet je eigen 'religiositeit' voorop willen stellen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:Is er wat jou betreft ook onderscheid tussen een morgendienst en een middag(leer)dienst waarin de catechismus een rol heeft?
Niet in de te gebruiken middelen, nee.
Kijk, als het gaat over een vereniging of catechisatie is het wat anders. Dan vind ik een beamer geen probleem.
Maar in de eredienst? Nee.
En wat de verzuchting van ds. Troost betreft ("De vaart der volkeren zal de kerk wel meesleuren") denk ik dat het wel mee zal vallen. De kerk is in handen van de Koning van de kerk en niet van de moderne mens met zijn vernieuwingsdrang.
Marco schreef:Zou het kunnen dat gebruik van een beamer de verkondiging van het Woord ondersteunt?
Nee, dat is niet nodig en leidt alleen maar af.
Het Woord moet wel ondersteund worden, namelijk door de Heilige Geest, maar niet door allerlei menselijke wijsheidjes.
In de verkondiging van Gods Woord hebben we genoeg aan (wat velen vonden en vinden) de dwaasheid van de prediking.
Marco schreef:Dat komt door de verkondiging van het Woord die daar door de Geest plaats mag vinden. Je moet hierin niet je eigen 'religiositeit' voorop willen stellen.
Dat ben ik wel met je eens
Daarom ook geen beamer of andere poppenkast.
Adorote

Bericht door Adorote »

De eigendienst verzinsels zijn niet relevant, de Kerk kent de volgenden Diensten in Katholiciteit en Reformatie; de Heilige Mis het zijn Oud Katholiek,Rooms ,Luthers,Anglicaans.Eredienst Hervormd PKN, Gereformeerd ,gereformeerde gezindte,dan kent de Kerk haar Getijdendiensten Lauden/Morgengebed Vespers/Avondgebed,daar naast nog de kleine Getijden die ook gebeden worden in de kloosters.

Dit zijn de Diensten in de Westerse Kerk Katholiek en Reformatie,en zij volstaan in totaliteit.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:De eigendienst verzinsels zijn niet relevant, de Kerk kent de volgenden Diensten in Katholiciteit en Reformatie; de Heilige Mis het zijn Oud Katholiek,Rooms ,Luthers,Anglicaans.Eredienst Hervormd PKN, Gereformeerd ,gereformeerde gezindte
Ik ken maar weinig hervormde of gereformeerde kerken, die de mis houden.
We hebben er wel een synoniem voor, maar dat laat ik maar even achterwege.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:

ja we hebben het over de eredienst... daarin kan een beamer of scherm een ondersteunende versie hebben en dat doet niets af aan het evangelie dat gepreekt wordt. Als je denkt dat de boodschap in de kerk verandert als er een beamer wordt neergezet zit je er flink naast. Denk je nou echt dat Christus bij de wederkomst zal zeggen: Het ging zo goed tot die beamer geplaatst werd en er liedteksten en bijbelteksten op een scherm kwamen te staan in plaats van op papier? Je denkt erg klein van God nu je stelt dat het evangelie gebonden is aan niet-moderne vormen, of dat de Geest alleen werkt als de te zingen tekst op papier staat en niet op modernere media. Oh ja en bij catechisatie of zo kan het wel leerzaam zijn maar bij een eredienst niet. In het ene geval kan de Geest er blijkbaar wel mee overweg en in het andere geval niet.

De levende verkondiging vindt inderdaad niet plaats via de beamer, met die opmerking sla je de plank al mis. De beamer is puur ondersteunend bij samenzang, mededelingen etc.

Nogmals, je staat weer fijn met jou oordelen klaar over mijn kerk en allerlei andere kerken, je veroordeelt ze onterecht. Kijk daar mee uit, Christus zal rechter wezen. En Hij veroordeelt me niet omdat ik in de kerk wel eens info via het beamerscherm krijg.

Je hebt gelijk dat er kerken zijn die in de ban zijn van de moderne vernieuwingsdrang maar net zo zijn er ook kerken (en kerkleden) in de ban van een conservatieve "alles-moet-blijven-zoals-het-is-drang"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Als je denkt dat de boodschap in de kerk verandert als er een beamer wordt neergezet zit je er flink naast.
(...)
Je denkt erg klein van God nu je stelt dat het evangelie gebonden is aan niet-moderne vormen, of dat de Geest alleen werkt als de te zingen tekst op papier staat en niet op modernere media.
Op zich kan ik wel begrijpen, dat je enigszins pijn in je tenen krijgt.
Alleen is het niet mijn instelling, maar Gods instelling.
En hoe je ook probeert te babbelen, Hij wil toch echt door de eenvoud en dwaasheid van de prediking Zijn Evangelie verkondigd hebben.
Marnix schreef:Oh ja en bij catechisatie of zo kan het wel leerzaam zijn maar bij een eredienst niet. In het ene geval kan de Geest er blijkbaar wel mee overweg en in het andere geval niet.
Nogmaals: het gaat er niet om of het leerzaam is of niet, maar wat Hij geboden heeft.
Voor wat betreft catechisatie, verenigingen en scholen zie ik niet zo'n probleem om een beamer te gebruiken, omdat je het dan niet over Evangelieverkondiging hebt.
Marnix schreef:Nogmals, je staat weer fijn met jou oordelen klaar over mijn kerk en allerlei andere kerken, je veroordeelt ze onterecht.
Nou nee hoor.
Ik probeer alleen het Woord te laten spreken en me daar aan te houden.
wim

Bericht door wim »

Tiberius schreef: Alleen is het niet mijn instelling, maar Gods instelling.
De bordjes die de psalmen en teksten aankondigen er ook uit?
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:Alleen is het niet mijn instelling, maar Gods instelling.
En hoe je ook probeert te babbelen, Hij wil toch echt door de eenvoud en dwaasheid van de prediking Zijn Evangelie verkondigd hebben.
Het is gewoon een kwestie van tijd.

Een tiental jaren geleden hoorde ik predikanten hardop nadenken of ze wel een preek mochten doorfaxen (en wat later doormailen) naar een collega. Nu wordt er volop preken rondgemaild. Hetzelfde geldt voor kerktelefoon, dit zou écht niet kunnen via Internet, enfin, bezie de websites maar.

Het is wat apart om hier direct te spreken van tegen Gods instelling in te gaan, vooral omdat er in de tijd van de bijbel geen beamers waren :mrgreen:

En dan heb je trouwens de kinderbijbels, rembrandbijbels, schilderijen, plaatjes nog.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:En dan heb je trouwens de kinderbijbels, rembrandbijbels, schilderijen, plaatjes nog.
Die gebruiken ze toch niet in de eredienst?
Of wel?
Plaats reactie