lezenswaardig

Marco

Bericht door Marco »

Bert Mulder schreef:
(...)

Vondt dit wel een goed stuk. Zulke dominees moet men zuinig op zijn. Merk op dat hij geen algemeen aanbod van genade preekt. Gods Woord is altijd alleen tot Zijn eer bedoeld, en dat in de zaligheid van Zijn uitverkorenen, en ook in de verdoeming van de verworpenen komt God aan Zijn eer.

Ook moeten we, elke dag weer, aan onszelf ontdekt worden. We hebben elke dag weer opnieuw bekering en vergeving nodig. Niet dat men uit de genade kan vallen. Maar we moeten in de genade groeien. En dat geeft God ook. Het is onmogelijk dat we geen werken der dankbaarheid zullen doen. En het meest belangrijkste is het gebed, zoals de Heidelberger dat ook uitlegt. God werkt door de middelen, en wil erom gevraagd worden.
Met je tweede alinea ben ik het helemaal eens. Met de eerste wat minder: Ik vind namelijk dat hij sowieso veel te weinig over het aanbod van genade preekt. Of dat nou algemeen is of niet. Met deze meditatie kan je maar zo in je ellendekennis blijven steken. Op zich nog niet echt een ramp, als je af en toe ook maar eens een meditatie opneemt die gaat over de onmetelijke vreugde die ons ten deel valt als we het aanbod inderdaad (door de Geest!!) aannemen.

Het is trouwens de vraag of het in een meditatie zoveel uitmaakt of het aanbod algemeen is of niet: Als je het aanneemt, wat je alleen door de Geest kan doen, dan behoor je tot degenen aan wie het gericht was, lijkt mij.
Ik schrijf 'lijkt mij', want volgens mij is het aanbod inderdaad algemeen; zo lees ik in ieder geval de gelijkenis van de zaaier. Maar we dwalen hier af naar een ander topic..

Terugkomend op de oproep, je zonden te kennen: Uiteraard is het goed om daar in gebed om te vragen. Maar zou het niet eens aardig zijn als er dan ook eens geschreven werd, hoe je je zonden dan wel kunt 'ontdekken'? Want God werkt ook hierin (ook) met middelen. Als er een hele pagina wordt volgeschreven met de vraag, of God je al aan je zonden heeft ontdekt, schrijf dan ook hoe je aan het zelfonderzoek uit bijvoorbeeld het avondmaalsformulier moet doen. En hoe je ermee omgaat als je inderdaad je zonden begint in te zien. Er staat wat mij betreft niets verkeerds in de tekst, maar ik had zo graag nog wat meer gezien - en dan niet van hetzelfde.
caprice

Bericht door caprice »

Bij al dat gerammel over die meditatie moet ik denken aan wat ds. Smytegelt schreef tot besluit van zijn 49e predikatie in deel I van 'Het gekrookte riet', en wat ook lezenswaardig is:

“Gij spreekt wel met malkanderen, de ene zal wel wat onthouden hebben, en de andere ook; ’t is beter als gij daarover tezamen spreekt als over wat zots en ijdels. Met een weinigje vuur bijeen kunt gij een groten hoop houts aansteken, zodat het een groot vuur wordt in het harte; of wij al prediken en gij gebruikt het niet, wat helpt het al?
Als gij het niet gebruikt, dan zult gij met al die pakken van predikatiën maar in de hel zinken. Wilt gij er gebruik van maken op al zulke wijzen, God zal het zegenen, maar wilt gij liever wat rammelen over het prediken, dan is ’t al niemendal, maar wilt gij malkander onderhouden met zulke dingen, dan zult gij malkander stichten, en des avonds in vrede nederliggen, dat ik u allen toewensche!”
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
refo

Bericht door refo »

Dan moet de preek wel goed zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
caprice

Bericht door caprice »

refo schreef:Dan moet de preek wel goed zijn.
Tja, wat doen wij met de preek? Draai het eens om, en vraag je af: wat doet de preek met mij?

En die preekjes van ds. Smytegelt zíjn goed hoor.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

caprice schreef:Bij al dat gerammel over die meditatie moet ik denken aan wat ds. Smytegelt schreef tot besluit van zijn 49e predikatie in deel I van 'Het gekrookte riet', en wat ook lezenswaardig is:

“Gij spreekt wel met malkanderen, de ene zal wel wat onthouden hebben, en de andere ook; ’t is beter als gij daarover tezamen spreekt als over wat zots en ijdels. Met een weinigje vuur bijeen kunt gij een groten hoop houts aansteken, zodat het een groot vuur wordt in het harte; of wij al prediken en gij gebruikt het niet, wat helpt het al?
Als gij het niet gebruikt, dan zult gij met al die pakken van predikatiën maar in de hel zinken. Wilt gij er gebruik van maken op al zulke wijzen, God zal het zegenen, maar wilt gij liever wat rammelen over het prediken, dan is ’t al niemendal, maar wilt gij malkander onderhouden met zulke dingen, dan zult gij malkander stichten, en des avonds in vrede nederliggen, dat ik u allen toewensche!”
Dit gevoel krijg ik ook welleens onder het posten.
Ben ik niet teveel m'n verstand aan het laten rammelen terwijl de praktijk vaak zo anders is!
.........Nadeel van forums!
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt, maar aan de andere kant is het geen reden om het kritisch bekijken van preken maar te schrappen. Het is niet zo dat we alles maar gewoon moeten aannemen en als we het met bepaalde dingen niet eens kunnen zijn, dat ongenoemd te laten.

Er lijkt me hier dan ook geen sprake van rammelen over de prediking maar over het toetsen van die prediking aan de Bijbel. Dat is wel even wat anders.

Natuurlijk moeten we daarnaast niet vergeten vooral ook te kijken naar wat we kunnen leren van de preek. Ook dat is volgens mij gebeurd, in de meeste posts is naar beiden gekeken: Wat kunnen we er van leren... en waar zijn we het niet mee eens... uiteraard met Bijbelse onderbouwing.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hier een andere meditatie:

Zie, het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt! (Joh. 1:29)

Wat een heerlijk werk, wat Johannes de Doper hier doen mag! Hij mag afwijzen van zichzelf. Hij mag heenwijzen naar het Lam! Dat is genade! Ik ben de Christus niet! Ik moet minder worden. Hij moet meerder worden! Wat een voorrecht als een prediker en een mens er helemaal tussenuit vallen. En als Johannes Hem dan aanwijst, dan zegt hij niet: Zie, de Heerser uit Bethlehem! Niet: Zie, de leeuw uit de stam van Juda!, al zouden dat ook wel Bijbelse benamingen zijn, maar hij noemt Hem bij deze nederige naam: Zie het Lam! Er gaat een machtige prediking door heel het Oude Testament; dat is de prediking van bloed. Want zonder bloedstorting geschiedt er geen vergeving. God vergeeft niet zomaar! God vergeeft niet omdat de schuld van mensen verjaart! God vergeeft niet als er wat ijver en wat toewijding tegenover hemelhoge schulden staan! God vergeeft alleen door bloed van het Lam! Farizeeërs en Sadduceërs, soldaten en wie daar ook stonden en wie dit ook leest: Zonder Het Lam blijft de schuld van heel uw leven rusten op uw ziel. Zonder dat Lam blijft dan ook de toorn Gods rusten op uw ziel. Zonder dat Lam bent u verloren. Geloof dat toch! Begin daar mee, dat u probeert te beseffen: Zonder dat Lam, zonder Zijn bloed kan ik nooit voor God bestaan!

Zie het Lam! O, zegt Johannes, Hij is het Lam Gods. Treffend, dat er bij vermeld staat: Lam Gods! Het Lam dat geslacht is voor de grondlegging der wereld. Door God beschikt van alle eeuwigheid om toorn te dragen! Lam Gods, door God beschikt om volkomen verzoening tot stand te brengen. Hij is Gods Gave; louter geschenk. Hij is niet door u gekozen. Hij is er niet dankzij uw arbeid. God heeft Hem gegeven! Want dat was in Zijn hart. Die God die door de zonde vertoornd was en Die de ongerechtigheid bezoekt en Die nooit zal toelaten dat Zijn recht geschonden wordt, Hij gaf dat Lam, om in die weg zondaren genadig te zijn. O, diepte van rijkdom, beide der wijsheid en der kennis Gods! Hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn wegen!

Het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt. Het staat er opmerkelijk genoeg in enkelvoud. Zonde. Het gaat niet alleen over dit gedaan en dat gelaten. Het is een alomvattend woord. Het gaat om de samenknoping van ongerechtigheid. Het gaat om de oorspronkelijke zonde en alles wat daaruit voortspruit. De boom met zijn vrucht. De wortel en de takken. De zonde met haar gevolgen. Maar het bloed van het Lam reinigt van alle zonden! En daarom kan het voor al degenen tot wie Johannes spreekt.

Het kan voor u, adderengebroedsel!

Voor u, tollenaren en zondaren!

Zelfs voor u, vrome Farizeeërs!

Weet u wat u het meest hindert? Niet uw onwaardigheid, maar uw trots en uw hooghartigheid. Omdat u iets tot Christus wilt brengen, en niet alles uit Hem wilt ontvangen. Dat is uw grootste strik, en dat houdt u bij de genade vandaan. Maar de Heere gaat nog door om trotse zondaren te vernederen en te doen hongeren naar Zijn Zoon.

Hij is het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt. Hij neemt ze weg uit het gezicht van God. Dan ziet is het er niet meer. Hij neemt weg wat geen mens ooit kon wegnemen. Namelijk zonde, en dan ook straf en toorn. Hij neemt weg wat de hemel voor eeuwig toesloot! Hij heeft dat niet vroeger gedaan, maar Hij néémt weg. Het staat in de tegenwoordige tijd. Want te allen tijd neemt Hij de zonde weg als een verloren zondaar om genade tot Hem komt. Heden nog draagt Hij zonde weg, want ook op deze dag en ook in dit uur vertoont Hij Zich aan de Vader als het Lam dat geslacht is, en staat voor de Zijnen in de bres.

Voor wie is het? Voor de wereld. Want Hij neemt de zonden der wereld weg. Dat woord zegt dat het is voor degenen die buiten staan en die er niet bij horen en die nergens in kunnen roemen. Wereld, dat is mijn bestaan. Hebt u ook wel eens last van de wereld? Dood in zonde. Schuldig voor God? Dat is wel een vernederend woord voor een vroom mens die de wereld altijd ergens anders zoekt. Vernederend voor vrome joden. Maar ik heb te voren beschuldigd beide Joden en Grieken dat zij allen onder de zonde zijn. Maar er is goed nieuws voor mensen die alleen maar wereld zijn, en nergens bij kunnen en daar maar nooit bovenuit kunnen komen. Daar is raad, voor u. Welke raad? Ziet! Dat roept Johannes uit! Alleen maar: Ziet! Als u alles hebt gedaan, zie dan van dat alles af! Beschouw het alles als waardeloos. Zie van alle middelen af, en van mensen af, en van uzelf af. Zie op Christus alleen. Kan dat? Hij die het beveelt, Hij kan en wil het geven!

ds. N. den Ouden
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
caprice

Bericht door caprice »

Wilt gij hier niet treuren, dan zult gij het eens eeuwig moeten doen. Wilt gij het dan niet liever hier doen? Het is immers beter hier een beetje van de helle al hierna te treuren? Hier komt de droefheid de hel voor; de helle is eene plaats van weeninge der oogen en buitenste duisternisse; wat kiest gij dan, eeuwig te schreien of hier wat te schreien? Het moet toch geschieden. Ik denk dat het beter hier is. Konden ik en gij eens aan de gloeiende deure van den afgrond hooren de taal der verdoemden, waar zou ze in bestaan? In zichzelven te vervloeken, dat zij te laat geschreid hadden. Gij zult zeggen, hoe weet gij het? Ik weet het, en gij kunt het ook weten, uit Luc. XVI. Die man, ondervindende hoe moeilijk het berouw in de helle viel, wilde iemand naar zijne broeders zenden om hen te waarschuwen, opdat zij ’t vroeger mochten hebben.

(Ds. B. Smytegelt, 52e predicatie uit 'Het gekrookte riet')
Dr. J.H. Bavinck
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Oude Paden schreef:
caprice schreef:Bij al dat gerammel over die meditatie moet ik denken aan wat ds. Smytegelt schreef tot besluit van zijn 49e predikatie in deel I van 'Het gekrookte riet', en wat ook lezenswaardig is:

Dit gevoel krijg ik ook welleens onder het posten.
Ben ik niet teveel m'n verstand aan het laten rammelen terwijl de praktijk vaak zo anders is!
.........Nadeel van forums!
Zó mag ik jullie!
En hoewel ik mezelf daar ook schuldig aan maak, maar van elk ijdel woord, hetwelk de mensen gesproken hebben, zullen ze rekenschap moeten geven in de dag des oordeels.

Bij veel onderwerpen vraag ik me af of je alles zo uit moet pluizen. Ik veracht dogmatische kennis niet, maar als God in het leven van een mens gaat werken komt hij met al zijn getheologiseer in de laagste klas en weet hij niets meer. Maar toch: Hij zal de zondaars onderwijzen in den weg! En zeker weten dat dan het einde vrede zal zijn.
geledu

Bericht door geledu »

Hier een prachtig citaat van Isaac Ambrosius uit het derde boek van "Het zien op Jezus."

Hij beschrijft in de eerste punten van deze paragraaf de worstelingen als een mens ziet op zichzelf , in zijn zonden en afmakingen en in alle verschrikkingen die hiermee samen kunnen hangen als de duivel hem of haar aanvalt, en dan (het stuk wat ik gequote heb) wijst hij pastoraal naar boven , naar Hem van wie het alleen te verwachten is.

Wat een prachtig boek.!
Isaac Ambrosius in Het zien op Jezus schreef: 4.Overdenk al dat wachten en aanbieden van Christus, al dat bidden en smeken om Christus aan te nemen, dat in het Evangelie gedaan wordt. Wat is het Evangelie? Of wat is de inhoud van het ganse Evangelie anders als dit: O neemt Christus aan en leeft in Christus, opdat u moogt zalig worden? Wat willen deze vrije aanbiedingen zeggen: "die dorst heeft, kome tot de wateren; en die wil, neme het water des levens om niet?" Openb. 22:17, en, zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft," enz. God is de eerste Eiser en Uinodiger. Hij nodigt de ziel eerst tot het aannemen van Christus. Luister aan de deur? Wie is het die daar klopt? Wie is het, die daar nu roept, ja nu? "Doe Mij open, Mijn zuster, Mijn vriendin, Mijne duive, Mijne volmaakte! Want Mijn hoofd is vervuld met dauw, Mijne haarlokken met nachtdruppen." Hoogl. 5:2. Zie Hem door de vensters, het kan niemand anders zijn dan Christus; zijn zoete stem van zuster, vriendin, duive, bewijst dat Hij Christus is; zijn leidende stem, dat Zijn Hoofd vervuld is met dauw, Zijn haarlokken met nachtdruppen, bewijst dat Hij Christus is. Maar luister hoe Hij uw ziel zoekt te bewegen: "Ziel! Overdenk welk een rantsoen Ik gegeven heb om u zalig te maken; dit Mijn lichaam is gekruisigd, Mijne handen en voeten doornageld. Mijn harte doorstoken, en door angst was ik gedrongen te roepen: "Mijn ziel is bedroefd tot de dood." En nu wat blijft er anders voor u over, als maar alleen te geloven? Zijn niet alle dingen aan Mijn zijde gereed: vergeving, rechtvaardigmaking, heiligmaking, zaligmaking: Ik zal u God zijn, en u zult van getal Mijns volks zijn. Nu bied Ik u aan. Mijzelf, en Mijn verdiensten en weldaden daarvan voortkomende, en Ik bid u, neem deze Mijne aanbieding aan. O! ontvang Christus en het leven, en de zaligheid in Christus!"
Wat, is dit de stem van mijn beminde? Zijn deze de smekingen van Jezus? O mijn ziel! En wilt u nog niet geloven? Wilt u deze goedertieren aanbieding van Christus niet aannemen? Och overdenk toch, wie Hij is, die roept, nodigt en smeekt! Als een arm man u gouden bergen zou aanbieden, u zou aan de vervulling mogen twijfelen, aangezien hij die macht niet heeft. Indien een gierig rijk man u duizenden van zilver aanbiedt, u zou ook mogen twijfelen aan de vervulling omdat het strijd tegen zijn natuur. Maar Christus is noch arm, noch gierig; gelijk Hij de macht heeft, zo heeft Hij een goedertieren Naam, en Hij is van natuur genegen om getrouw te zijn in het vervullen van Zijn beloften. Zijn verbond is verzegeld met Zijn bloed en door Zijn eed bevestigd, dat zij allen zullen vergeving der zonde hebben, die maar willen komen en geloven. O laat dan deze woorden van Christus, (Wiens lippen zijn als leliën, druppende van vloeiende mirre) kracht hebben op uw ziel; zeg Amen op zijn aanbieding: "Ik geloof Heere! Kom mijne ongelovigheid te hulp".

5. Overdenk die geboden van Christus, door de welke niet tegenstaande al uw verontschuldigingen en voorwendselen, Hij u verbindt om te geloven: "dit is Zijn gebod, dat wij geloven in de Naam van Jezus Christus Zijns Zoons." Zeker dit gebod behoort op een oneindige wijze op te wegen, en te gelden boven alle andere geboden van vlees en bloed, van de satan, de natuur, de reden, het gevoelen en de hele wereld. Wel dit gebod is uw rechte grond en verzekering, waartegen zelfs de poorten der hel in der eeuwigheid niets vermogen. Abraham een gebod hebbende om te zullen doden zijn eigenen en enigen beminden zoon, met zijn eigen handen, en dit zijnde een oorzaak van zo grote droefheid, als ooit het harte doorsnijden kan, zo is hij nochtans bereid en gewillig geweest, om zich aan het zelve te onderwerpen; hoeveel te meer behoort u te gehoorzamen, als God niet meer belast, als dat u maar zult geloven in de naam van Jezus Christus Zijn Zoon? Daar is geen kwaad in dit gebod, neen, neen, maar het bevat in zich al het goed, dat men bedenken kan. Hebt u Christus, dan hebt u met Hem een bevrijding van al die eindeloze en rusteloze helse pijnen. Hebt u Christus; dan hebt u met Hem die heerlijke Godheid zelve, en zult die door Hem genieten in alle eeuwigheid.
O geloof dan in Jezus! En duldt niet, dat des duivels bespottingen en de oneindige uitvluchten van uw eigene harten u zouden overweldigen tegen het regelrecht gebod des Almachtigen Gods.

6. Overdenk deze boodschappen van uwen Christus, die Hij u alle dagen toezendt door zijn Evangelie dienaars: "Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, als of God door ons bade; wij bidden van Christus wege, laat u met God verzoenen," 2 Kor. 5:20. Wat een wonder is hier? Zou een aardse vorst het niet houden voor een smaadheid en schandelijke bespotting, als hij aan zijn oproerige slaven, die onder zijn gebied staan, bezending deed om verzoening? Anders is het met Christus gesteld, Hij is tevreden, van onze handen alle smaadheden en beschimpingen op Zich te nemen. Hij is blij dat Hij ons eerst bidt en dag op dag zijn gezanten tot ons zendt, ons biddende, dat wij ons met Hem willen laten verzoenen. O onbegrijpelijke diepte van onuitsprekelijke barmhartigheid en moedgeving om tot Christus te komen!
Maar om mijn woorden een weinig te veranderen: zeg, u die dit leest, wilt u Christus aannemen tot uw Bruidegom, en alle anderen verzaken? Dit is de boodschap, die mij God belast heeft (als een onwaardig gezant) aan u te brengen. De Heere Jezus verwacht u antwoord, en ik zou van harte verblijd zijn, dat ik een goed antwoord mocht wederbrengen aan Hem, Die mij heeft uitgezonden. Zeg dan, hebt u wel zin in dit huwelijk? Wilt u Christus wel hebben tot uw Bruidegom? Wilt u een verbond met Hem ingaan? Wilt u uw ziel aan uw God overgeven? Wilt u op Christus vertrouwen, en Christus verdiensten u in het bijzonder toe-eigenen? Wilt u geloven? Want dat is het, wat ik verstaan door het aannemen, ontvangen en trouwen met Christus.
Och hoe gelukkig zou ik zijn, kon ik Christus en uw ziel op deze dag met elkander verenigen! Och hoe zalig zou u zijn, dat u op deze dag u door een armen gezant van Christus wilde laten overreden! Scheldt mij niet, indien ik een moeilijke bode zou zijn; heb ik ooit iets goeds van u gehoord, laat ik het nu horen, opdat ik het mag overbrengen naar de Hemel en Gode de ere geven.
Kom! Zeg op; bent u begerig om Christus te hebben? Wilt u uw naam ingeschreven hebben in het verbond der genade? Zal God uw God zijn, en Christus uw Christus? Begeert u Christus' Persoon, en al die voordelen, welke van Christus bloed komen? Zeker u bent graag; is 't niet waar? Blijf daar bij: u moet Christus aannemen op deze voorwaarde. U moet in Hem geloven: dat is, u moet Hem aannemen als uw Zaligmaker en Heere: u moet Hem aannemen, en alle anderen om Zijnentwil verzaken. Dit is het oprecht geloof, de voorwaarde van het verbond: O geloof in Jezus, en het huwelijk is gemaakt, de handen zijn gegeven, het verbond is bevestigd, en alle twijfelingen zijn weg genomen.

Het zien op Jezus, Derde boek, Hoofdst 2 , pargr 5 Van het geloof in Jezus in dit opzicht.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Uit kerkblad "de Zaaier" die dit met teostemming heeft overgenomen uit het hervormd kerkblad "Voetius"
AF Troost schreef:
Beamer
Onlangs voor het eerst in mijn steeds langer wordende loopbaan een dienst geleid met een beamer! Voor de niet-ingewijde onder u haast ik mij te zeggen dat dit niet een enthousiaste ouderling betreft, die elke zin van de preek luidtkeels "be-aamt". Nee, het gaat hier om een soort diaprojector die op een witte muur of op een groot scherm de teksten projecteert van de liederen die gezongen worden.
Handig, zo'n beamer (spreek uit biemer)! Je kunt gerust je liedboek vergeten, alles komt keurig op het wiite doek! In de gemeente waarin ik uitgenodigt was, werden zelfs al voor de dienst non-stop de afkonogingen geprojecteerd.
Zo kon je rustig tijdens een prelude van Johan Sebastiaan Bach op je gemakje lezen dat er oud papier zou worden opgehaald, dat de catechisanten een vakantie kregen en dat er bij de familie Jansen een kleine Janneman geboren was. Geweldig, de techniek staat voor niets! Tijdens de collecte voor de zending waren er mooie plaatjes van kroesharige kindertjes uit Afrika en het gironummer van de zendingscommissie voor het geval je je portemonnee thuis had laten liggen. U ziet, zo'n gemeente is nog eens volledig up-to-date! Als ik had gewild, had ik mijn preek over de Goede Herder kunnen verluchtigen met plaatjes van wollige schaapjes al dan niet dwalend langs romatische heidepaden. Illustratie bij de meditatie. Mooi toch?
Na de dienst, bij de kofiie, vroeg iemand mij wat ik van dit alles vond. Door schade en schande ietsje wijzer geworden, informeerde ik eerst maar eens of de vragensteller een diplomatiek of een eerlijk antwoord wenste. Toen dat laatste het geval bleek, heb ik omonwonden verklaard dat ik het niks vond. He-le-maal niks. En voordat iemand op het onheuse idee komt om in onze eigen, eeuwenoude Heusdense Catharien ook zo'n lijkbleek laken uit te spannen, zal ik maar eerlijk vertellen, waarom ik dat helemaal niks vind. Het is hierom: in een klap maak je van de kerk een bioscoop

Zeker in een oud gebouw vind ik zo'n scherm een onding: ethetische gezien een storende stijlbreuk.
Bovendien, je leert een opgroeiende generatie een uiterst belangerijke oefening af: het opzoeken van Bijbel- en liedteksten (met melodie) in een boek.
Je ontneemt kerkgangers ook de mogelikheid de context van lezing en lied na te gaan - tenzij men toch Bijbel en liedboek meeneemt, maar ik geloof er niets van dat "men" dat blijft doen. "Lekker makkelijk" is de boodschap, "lekker lui" het gevolg.
En dan nog wat: de voorganger verliest het weinige dat de Reformatie van zijn priesterlijkheid heeft overgelaten. Naast zo'n beamer is hij niets anders dan een onderwijzer met een bef, een bij plaatjes praatjesmakenden leraar. Een aanwijsstok ontbreekt er nog maar aan.
Lortom, zoiets zouden we in de kerk niet moeten willen. We mogen anders zijn, ook in de uiterlijke vormgeving van ons kerkgebouw. De kerk dient te zijn en te blijven: een plek van stille aanbidding, een huis van gebed, en niet een zaal waarin met de modernste middelen de sfeer van een leslokaal wordt opgeroepen. Ik voorpsel u: in het begin vindt vooral de lieve jeugd dit tof, cool en vet gaaf, mara na verloop van tijd is het: "Moet ik op zondag nu ook al naar school?"
Ik stop. Ik besef heel goed dat ik steeds ouderwetser word en tegen windmolens vecht. De vaart der volkeren zal de kerk wel meesleuren. Maar mij niet. En ik kan alleen maar hopen dat u kunt be-amen: in onze kerk geen beamer!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
freek

Bericht door freek »

JolandaOudshoorn schreef:Uit kerkblad "de Zaaier" die dit met teostemming heeft overgenomen uit het hervormd kerkblad "Voetius"
AF Troost schreef:
Beamer
Onlangs voor het eerst in mijn steeds langer wordende loopbaan een dienst geleid met een beamer! Voor de niet-ingewijde onder u haast ik mij te zeggen dat dit niet een enthousiaste ouderling betreft, die elke zin van de preek luidtkeels "be-aamt". Nee, het gaat hier om een soort diaprojector die op een witte muur of op een groot scherm de teksten projecteert van de liederen die gezongen worden.
Handig, zo'n beamer (spreek uit biemer)! Je kunt gerust je liedboek vergeten, alles komt keurig op het wiite doek! In de gemeente waarin ik uitgenodigt was, werden zelfs al voor de dienst non-stop de afkonogingen geprojecteerd.
Zo kon je rustig tijdens een prelude van Johan Sebastiaan Bach op je gemakje lezen dat er oud papier zou worden opgehaald, dat de catechisanten een vakantie kregen en dat er bij de familie Jansen een kleine Janneman geboren was. Geweldig, de techniek staat voor niets! Tijdens de collecte voor de zending waren er mooie plaatjes van kroesharige kindertjes uit Afrika en het gironummer van de zendingscommissie voor het geval je je portemonnee thuis had laten liggen. U ziet, zo'n gemeente is nog eens volledig up-to-date! Als ik had gewild, had ik mijn preek over de Goede Herder kunnen verluchtigen met plaatjes van wollige schaapjes al dan niet dwalend langs romatische heidepaden. Illustratie bij de meditatie. Mooi toch?
Na de dienst, bij de kofiie, vroeg iemand mij wat ik van dit alles vond. Door schade en schande ietsje wijzer geworden, informeerde ik eerst maar eens of de vragensteller een diplomatiek of een eerlijk antwoord wenste. Toen dat laatste het geval bleek, heb ik omonwonden verklaard dat ik het niks vond. He-le-maal niks. En voordat iemand op het onheuse idee komt om in onze eigen, eeuwenoude Heusdense Catharien ook zo'n lijkbleek laken uit te spannen, zal ik maar eerlijk vertellen, waarom ik dat helemaal niks vind. Het is hierom: in een klap maak je van de kerk een bioscoop

Zeker in een oud gebouw vind ik zo'n scherm een onding: ethetische gezien een storende stijlbreuk.
Bovendien, je leert een opgroeiende generatie een uiterst belangerijke oefening af: het opzoeken van Bijbel- en liedteksten (met melodie) in een boek.
Je ontneemt kerkgangers ook de mogelikheid de context van lezing en lied na te gaan - tenzij men toch Bijbel en liedboek meeneemt, maar ik geloof er niets van dat "men" dat blijft doen. "Lekker makkelijk" is de boodschap, "lekker lui" het gevolg.
En dan nog wat: de voorganger verliest het weinige dat de Reformatie van zijn priesterlijkheid heeft overgelaten. Naast zo'n beamer is hij niets anders dan een onderwijzer met een bef, een bij plaatjes praatjesmakenden leraar. Een aanwijsstok ontbreekt er nog maar aan.
Lortom, zoiets zouden we in de kerk niet moeten willen. We mogen anders zijn, ook in de uiterlijke vormgeving van ons kerkgebouw. De kerk dient te zijn en te blijven: een plek van stille aanbidding, een huis van gebed, en niet een zaal waarin met de modernste middelen de sfeer van een leslokaal wordt opgeroepen. Ik voorpsel u: in het begin vindt vooral de lieve jeugd dit tof, cool en vet gaaf, mara na verloop van tijd is het: "Moet ik op zondag nu ook al naar school?"
Ik stop. Ik besef heel goed dat ik steeds ouderwetser word en tegen windmolens vecht. De vaart der volkeren zal de kerk wel meesleuren. Maar mij niet. En ik kan alleen maar hopen dat u kunt be-amen: in onze kerk geen beamer!
Leuk stuk :lol:
Marco

Bericht door Marco »

freek schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Uit kerkblad "de Zaaier" die dit met teostemming heeft overgenomen uit het hervormd kerkblad "Voetius"
AF Troost schreef:
Beamer
Onlangs voor het eerst (.....

...) geen beamer!
Leuk stuk :lol:
Inderdaad, leuk stuk, maar wel eenzijdig. Je kunt op de nadelen van een beamer wijzen, erop blijven hameren, maar je kunt het ook over de voordelen hebben.

Zelf heb ik meerdere diensten meegemaakt met een beamer, waarop onder andere te zien is geweest:
- de route die Ezechiel in het tempelvisioen in de tempel aflegde
- kaarten met de zendingsreizen van Paulus
- verbanden tussen de verschillende zondagen van de HC.
- kernwoorden, samenvattingen van de preek

Mits goed gebruikt kan een beamer bijdragen aan het begrijpen van de preek. Vooral in een leerdienst (middagdienst met catechismuspreek) kan hij heel functioneel zijn.

Gebruik je hem alleen als mededelingenbord of psalmgenerator dan mis je wat en breng je alleen maar een afleidend element in de dienst - afhankelijk van de plaatsing (dominantie) van het scherm.

Ik moet een beetje lachen om het argument dat een scherm in het kerkgebouw er een bioscoop van maakt. Dat doen de stoelen dan zeker ook. Of de geluidsinstallatie. Een kerk wordt gemaakt door wat er gebeurt. En natuurlijk, in oude kerken past dat niet geweldig, en moet je een keus maken. En keuzes moet je objectief maken...
Marnix

Bericht door Marnix »

hehe, ik zie wat sarcasme in dat stuk. Maar gelukkig hebben wij heen beamer maar plasmaschermen in de kerk en dat schept geen leslokaal-gevoel :)

ik vind het ideaal. Geen 5 kilo aan goedgekeurde liederen meesjouwen, geen 600 keer een lied op papier moeten afdrukken als er een lied gezongen gaat worden die niet in een van die bundels staat, niet constant de psalmen op moeten zoeken, niet naar beneden kijken tijdens het zingen maar gewoon recht vooruit. En de Bijbel neem je natuurlijk gewoon mee naar de kerk, Bijbelteksten worden bij ons niet op de schermen gezet, zodat mensen de teksten er ook gewoon bij hebben en houden. Een schoolgevoel heb ik nog nooit gehad in de kerk... Wel een les-gevoel want ik kom in de kerk om te leren en de predikant wordt niet voor niets ook een leraar genoemd. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:- verbanden tussen de verschillende zondagen van de HC.
Wat bedoel je hier precies mee?
Een soort schema of zo?
Marco schreef:Ik moet een beetje lachen om het argument dat een scherm in het kerkgebouw er een bioscoop van maakt.
Ik hoef daar niet zo om te lachen. Integendeel.

Want het is weer een poging van de moderne mens om wijzer te willen zijn dan God, Dewelke Zijn Christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging Zijns Woords wil onderwezen hebben.
Plaats reactie