de cel in na homo preek

de Paus

Bericht door de Paus »

Homo-zijn an sich is geen zonde. Veel mensen, ook christenen worstelen daar oprecht mee. We hebben de taak en opdracht om ook hen lief te hebben met de liefde van Christus.
Het praktiseren van homosexualiteit is echter wel zonde. Dat leert de Bijbel ons zonder meer. Maar laat dat nooit samen gaan met het afwijzen van de mensen / de homosexuelen zelf.
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Het was geen dominee maar een sekte pinksterleider....

Pinkstersektes zijn sektes en hebben niets met de Kerk te maken.
Ik denk dat het voor de wereld geen klap uitmaakt hoe je het noemt. Veel mensen zien de 'refoculuur' als soort sekte, dus wat dat betreft. Gelovigen, christenen, priesters, voorgangers, predikanten, wie dan ook. Als men een zonde van 'het volk' en public aanwijst en noemt, dan heb je het gewoon gedaan. Je moet nu eenmaal tolerant zijn, mag niets van anderen zeggen, andersom mag het wel. (bijv. als de klokken de vroeg luiden op zondag).http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=107854

[Aangepast op 12/8/04 door nicname]
Adje

Bericht door Adje »

Deel jij ook deze zienswijze, of is het naar jouw visie geen afschuwelijke zonde?
Ik weet het niet. De manier waarop ik de bijbel op dit gebied anders uitgelegd kreeg dan ik gewend was vond ik ook overtuigend. Om er een definitieve uitspraak over te doen zou ik me er meer in moeten verdiepen. En wanneer het inderdaad zonde zou zijn, zeker niet meer een 'afschuwelijke zonde' dan oplichten van de belasting of met het vliegtuig naar London op vakantie.
Als men een zonde van 'het volk' en public aanwijst en noemt, dan heb je het gewoon gedaan.
Dit is logisch, dat zulke uitspraken verzet oproepen, je hebt immers een totaal verschillende achtergrond. Je kan iemand anders gewoon niet ergens op aanspreken (wanneer diegene de bijbel niet als absoluut gezaghebbend beziet).
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Adje
Deel jij ook deze zienswijze, of is het naar jouw visie geen afschuwelijke zonde?
Ik weet het niet. De manier waarop ik de bijbel op dit gebied anders uitgelegd kreeg dan ik gewend was vond ik ook overtuigend. Om er een definitieve uitspraak over te doen zou ik me er meer in moeten verdiepen. En wanneer het inderdaad zonde zou zijn, zeker niet meer een 'afschuwelijke zonde' dan oplichten van de belasting of met het vliegtuig naar London op vakantie.
Als men een zonde van 'het volk' en public aanwijst en noemt, dan heb je het gewoon gedaan.
Dit is logisch, dat zulke uitspraken verzet oproepen, je hebt immers een totaal verschillende achtergrond. Je kan iemand anders gewoon niet ergens op aanspreken (wanneer diegene de bijbel niet als absoluut gezaghebbend beziet).
Ik ga vanmiddag met de auto vanuit mijn werk naar huis, kun je het mij vergeven? :pu
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
nicname

Bericht door nicname »

Dat betekent dus, dat je als christenen je visie en mening alleen binnenshuis moet houden? Dan mag iedereen die GOd niet erkent als God dus vloeken?
Adje

Bericht door Adje »

Dat betekent dus, dat je als christenen je visie en mening alleen binnenshuis moet houden? Dan mag iedereen die GOd niet erkent als God dus vloeken?
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je de ander er niet op aan kan spreken. Je hebt immers niet iets gemeenschappelijks?
Jouw (/mijn) taak is het uitdragen van dat wat je gelooft, en omdat je ervan overtuigd bent dat het goed is wat je gelooft, hoop je dat de ander hetzelfde gaat geloven als jij.
nicname

Bericht door nicname »

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je de ander er niet op aan kan spreken. Je hebt immers niet iets gemeenschappelijks?
Jouw (/mijn) taak is het uitdragen van dat wat je gelooft, en omdat je ervan overtuigd bent dat het goed is wat je gelooft, hoop je dat de ander hetzelfde gaat geloven als jij.
Ok, ik begrijp je.
Adje

Bericht door Adje »

en ben je het er mee eens?
;)
nicname

Bericht door nicname »

:+
Jongere

Bericht door Jongere »

Allereerst is homesexualiteit als afschuwelijke zonde een zienswijze van een bepaald gedeelte binnen het christendom.
Vervolgens zijn homofiele gevoelens soms genetisch, en is het niet heel netjes en prettig om dan over jezelf te horen als zijnde behorend tot een kankergezwel.
Als derde zijn deze uitspraken op de persoon gericht, en niet op homosexualiteit.
En als laatste kan ik het totaal niet rijmen met de notie van de christelijke liefde, (wat uiteraard niets temaken heeft met 'zand-erover' of iets dergelijks), maar wat ik niet kan rijmen met een dergelijk hoger-staand veroordelende uitspraak als onderstaand.
Omdat ik de eerste was die de term 'afschuwelijke zonde' heeft gebruikt:
Er is (zoals Memento al zei) een groot verschil tussen homofilie en homosexualiteit; ik doelde op het laatste, ik zeg dit maar even om alle misverstanden te voorkomen.
wim314

Bericht door wim314 »

terzijde: pinkstergemeentes (pentacostals) in het buitenland zijn niet vaak of zelden te vergelijken met pinkstergemeentes hier...pentacostals in Oekraine bijv zijn de gg van hier...dus...
xgnoom

Bericht door xgnoom »

Veel mensen zien de 'refoculuur' als soort sekte, dus wat dat betreft.
Ik beschouw de GG in derdaad als een soort sekte. Gezien sommige reacties in dit topic zie ik ook weinig verschil met de uitlatingen van de Zweede pinksterdominee.

Een handelwijze van mensen veroordelen is prima - maar respect tonen voor je medemens hoort net zo goed tot je christenplicht, denk ik. Als je iemand in de modder trapt zit jij fout en niet die ander...
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door xgnoom
Ik beschouw de GG in derdaad als een soort sekte. Gezien sommige reacties in dit topic zie ik ook weinig verschil met de uitlatingen van de Zweede pinksterdominee.

Een handelwijze van mensen veroordelen is prima - maar respect tonen voor je medemens hoort net zo goed tot je christenplicht, denk ik. Als je iemand in de modder trapt zit jij fout en niet die ander...
Dank je voor het veralgemeniseren en karikaturaliseren.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
nicname

Bericht door nicname »

Ik beschouw de GG in derdaad als een soort sekte.
Bedoel je met de 'GG' de Gereformeerde Gezindte of de Gerformeerde gemeente?
Adorote

Bericht door Adorote »

De GG een soort sekte,nou niet direct,maar men zit wel gevaarlijk op de grens van sekte.

Een echt mens met respect en liefde voor een ander mens,zal als de ene mens die in de modder ligt hem/haar oprapen,zodat de persoon weer verder kan.

Imands levenswandel hoef de jouwe niet te zijn,maar een algemeen menselijk respect naar elkaar toe is wel wenselijk.Wie zijn wij om een ander te veroordelen of naar de hel te verwijzen.
Plaats reactie