Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

helma schreef:
Bonny schreef:Go down, Moses van William Faulkner. Pittige kost hoor.

Het gaat over de relatie tussen blank en zwart in het zuiden van de VS na de Amerikaanse burgeroorlog (1861-1865)
zeg effe of het de moeite waard is; ik zag het gister bij mijn moeder liggen en ik aarzelde of ik het zou lenen...
Ik heb het nog niet uit. Heb het even laten liggen :cry: . Een iets toegankelijker boekvan Faulkner is The Unvanquished, hetzelfde thema, maar minder dik. :wink:
The Groom's still waiting at the altar
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

De Sjabbat

Deelgenoot aan de zegen van het vieren van de Sjabbat.
De Rubins, een Messias belijdend joods gezin, verlangen ernaar om u deelgenoot te maken van de zegen van het vieren van de Sjabbat. Wat er uitspringt is dat het een feestdag is, een dag om te genieten en te gedenken...
Zijn Schepping, Zijn wonderbare uitredding, Zijn voorzienigheid en Zijn heiligheid.

Maar ook hierbij is voor God de intentie van het hart belangrijker dan het zich houden aan regels, voorschriften en volgorde van zaken. Het boek beschrijft hoe de Rubins de Sjabbat vieren maar laat de lezer vrij om hieruit zijn eigen keuze te maken.
Voor hen die zich aangesproken en aangetrokken voelen zegt het echtpaar Rubin: Maak een begin en wees ervan verzekerd dat de Heer Zich zal verheugen in uw inspanningen.

In dit boek:
- Wat is de Sjabbat?
- Aan wie is de Sjabbat gegeven?
- Wat betekent het om te 'rusten in God'?
- Tips om de dag praktisch in te vullen.
- Recepten voor heerlijke maaltijden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

De Bijbel en de Toekomst, door Prof.dr.J. van Genderen
Rens

Bericht door Rens »

"Het Bernini mysterie" van Dan Brown.

eenmaal begonnen kun je het haast niet meer wegleggen........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

"De noodzakelijkheid van de bekering" door Th. Boston

Een zeer diepaande verhandeling over Lukas 13:5

Als ik dit leest denk ik wel eens: Waar vind ik zo'n diepgang nog?

Werkelijk: De leidingen van Gods Geest doorkruisen bij wijze van spreken dit boekje!
Het is ook zeer ernstig, aandringend en onderzoekend voor iedere lezer.

Neem en lees!
geledu

Bericht door geledu »

Hij schrijft idd heel mooi en indringend over deze zaken.

Hier een citaat uit een preek van Boston over Lukas 14 : 22
Thomas Boston schreef: “Er is voor u nog plaats in de deur, opdat u daardoor mocht binnentreden.
Jezus Christus Zelf is de deur. "Ik ben de Deur, indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden: en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden". Joh. 10 : 9. Hij is gewillig om u te ontvangen. De deur wordt geopend in het aanbod van het Evangelie. Hij is wijd geopend, zodat de slechtste der zondaren door Christus tot de Vader kan gaan. Paulus zegt tot de Korinthen: "En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in de Naam van de Heere Jezus, en door de Geest onzes Gods". 1 Kor. 6 : 11. Maar zonder Jezus Christus is er geen toegang. "Ik ben de Weg, de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij".
Het is waar dat in deze dagen, waarin de leer van het Evangelie verflauwt, de deur door sommigen alleen zover wordt geopend om degenen die zijn bekwaam gemaakt binnen te laten; alsof het de mensen zou betamen half genezen te zijn voordat zij naar de dokter zouden mogen komen. Maar Gods Woord zet de deur wijd open: "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige. leven hebbe". "En de Geest en de Bruid zeggen: Kom. En die het hoort zegge: Kom! En die dorst heeft kome, en die wil, neme het water des Levens om niet".
Dus ziet u dat het Woord van God de deur wijd openzet om allen, die binnen willen komen, binnen te laten wat hun toestand ook moge zijn? Treedt dan binnen, o zondaar! “

UITSTEL VAN BEKERING LEVENSGEVAARLIJK
Er is nóg plaats
3e VIERTAL PREKEN Door
THOMAS BOSTON
3. PLAATS VOOR ZONDAREN IN CHRISTUS' HUIS.
En nóg is er plaats. Lukas 14 : 22.
Op Theologienet is de hele preek te lezen.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Tot een scherpe dorsslede gesteld (H. Hille)
Oude Paden

geledu schreef:Hij schrijft idd heel mooi en indringend over deze zaken.

Hier een citaat uit een preek van Boston over Lukas 14 : 22
Thomas Boston schreef: “Er is voor u nog plaats in de deur, opdat u daardoor mocht binnentreden.
Jezus Christus Zelf is de deur. "Ik ben de Deur, indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden: en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden". Joh. 10 : 9. Hij is gewillig om u te ontvangen. De deur wordt geopend in het aanbod van het Evangelie. Hij is wijd geopend, zodat de slechtste der zondaren door Christus tot de Vader kan gaan. Paulus zegt tot de Korinthen: "En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in de Naam van de Heere Jezus, en door de Geest onzes Gods". 1 Kor. 6 : 11. Maar zonder Jezus Christus is er geen toegang. "Ik ben de Weg, de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij".
Het is waar dat in deze dagen, waarin de leer van het Evangelie verflauwt, de deur door sommigen alleen zover wordt geopend om degenen die zijn bekwaam gemaakt binnen te laten; alsof het de mensen zou betamen half genezen te zijn voordat zij naar de dokter zouden mogen komen. Maar Gods Woord zet de deur wijd open: "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige. leven hebbe". "En de Geest en de Bruid zeggen: Kom. En die het hoort zegge: Kom! En die dorst heeft kome, en die wil, neme het water des Levens om niet".
Dus ziet u dat het Woord van God de deur wijd openzet om allen, die binnen willen komen, binnen te laten wat hun toestand ook moge zijn? Treedt dan binnen, o zondaar! “

UITSTEL VAN BEKERING LEVENSGEVAARLIJK
Er is nóg plaats
3e VIERTAL PREKEN Door
THOMAS BOSTON
3. PLAATS VOOR ZONDAREN IN CHRISTUS' HUIS.
En nóg is er plaats. Lukas 14 : 22.
Op Theologienet is de hele preek te lezen.
Wat ik me nou altijd afvraag is: waarom zijn dit type citaten van Boston alleen maar mooi!
We zijn blijkbaar altijd meer blij als we ergens een opening en ruimte zien, en lezen dat graag.......................maar of we dat terecht graag lezen is de vraag.

Veel evenwichtiger, completer en m.i. toepasselijker om jezelf te toetsen is deze weergave:

Maar dit zijn eigenlijk niet de middelen, maar de aanleidingen die de mens ertoe bewegen acht te nemen op het Woord, wat het ware en eigenlijke middel is. Hier maakt de Geest des Heeren gebruik van beide delen van het Woord.

A. Ten eerste maakt Hij gebruik van de wet om het harde hart te verbreken: "Is Mijn Woord niet alzo, als een vuur? spreekt de HEERE; en als een hamer, die een steenrots te morzel slaat?" Jer. 23:29. Zij gaat evenals Johannes de Doper vooraf om de weg des Heeren te bereiden in het hart. En de Geest des Heeren, Die hiervan gebruik maakt in de ziel, wordt "de Geest der dienstbaarheid" genoemd, Rom. 8:15. Elk deel van de wet heeft hier zijn eigen nut.
(1) De geboden ervan dienen om de ziel van zonde te overtuigen. "Ik kende de zonde niet", zegt de apostel, "dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: gij zult niet begeren", Rom. 7:7. De geboden van de wet, die de ziel in hun geestelijkheid en ontzaglijke omvang worden voorgehouden, zijn de spiegel waarin de zondaar zijn zwart gelaat, de zonden en zondigheid van zijn natuur, hart en leven getoond worden, waarvan hij zich moet bekeren.
(2) De bedreigingen ervan dienen om de ziel te overtuigen van oordeel. "Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder de vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen", Gal. 3:10. Als deze bedreigingen aan de ziel worden bekendgemaakt, verstoren zij haar rust in de zonde, en laten de mens zien dat hij geslapen heeft binnen het zeebaken van de Goddelijke wraak, en bezorgen hem dus een vreselijk ontwaken. Deze bedreigingen ontdekken het gevaar van de zonde voor tijd en eeuwigheid, en zeggen hem dat hij een nieuw leven moet beginnen, of anders is hij verloren.

B. Ten tweede maakt de Geest des Heeren gebruik van het Evangelie om het harde hart als een vuur te laten smelten: "Is Mijn woord niet alzo, als een vuur? spreekt de HEERE", om zo het hart te laten bukken en hem van de zonde tot God om te buigen. "Doch over het huis Davids en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik uitstorten de Geest der genade en der gebeden; en zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage over een enige zoon; en zij zullen over Hem bitterlijk kermen, gelijk men bitterlijk kermt over een eerstgeborene", Zach. 12:10. Zo wordt de ziel die door de wet werd gedreven, door het Evangelie vriendelijk tot boetvaardigheid geleid en getrokken. De wet dient om een verschrikkelijke opschudding in de consciëntie en de genegenheden te veroorzaken, maar het Evangelie is Christus" sleutel om het hart te openen en de wil om te buigen, zodat Hij naar binnen kan gaan, Gal. 3:2. De stormwind en aardbeving mogen in de wet voorafgaan, maar het is het suizen van de zachte stilte van het Evangelie, waarin de Heere is.
(1) Dit zal duidelijk blijken als u overweegt dat boetvaardigheid de leer van het Evangelie is. Ik geloof zeer zeker dat het niet te ontkennen valt dat de wet boetvaardigheid eist als een plicht, in zoverre zij de afvallige zondaar verplicht om tot God terug te keren; maar intussen geeft zij de boetvaardige zondaar geen hoop op genade, daar haar stem als maar blijft klinken: "Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen." Het Evangelie laat echter horen dat er een plaats van berouw is, en laat zien hoe het afvallige schepsel zal aangenomen worden als hij terugkeert. Er kan geen sprake zijn van oprechte terugkeer tot God, als er geen hoop is dat men zal worden aangenomen.
(2) Boetvaardigheid is een belofte van het Verbond der genade: "Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van uzelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen", Ezech. 36:31. Het is niet alleen de plicht van Gods uitverkorenen, maar ook hun voorrecht, in Jezus Christus aan hen geschonken, verworven door Zijn dood en hun geschonken door de kracht van Zijn verhoging, Hand. 5:31. En vandaar wordt het als één van de weldaden van dat Verbond in de doop verzegeld, Markus 1:4.
De kern van wat er gezegd is over dit tweede punt is, dat boetvaardigheid een evangelische teerheid van het hart en een neiging van de geest is om zich af te keren van de zonde en zich te bekeren tot God; en dit alles wordt in de ziel gewerkt door de Geest van Christus. Christus, aan Wie de Geest der heiligheid zonder mate gegeven is, schenkt Zijn uitverkorenen dezelfde Geest op de dag van Zijn heirkracht. Die Geest maakt door Zijn genade het hart week vanwege de zonde, en buigt het van de zonde tot heiligheid.
geledu

Bericht door geledu »

Oude Paden schreef: Wat ik me nou altijd afvraag is: waarom zijn dit type citaten van Boston alleen maar mooi!
We zijn blijkbaar altijd meer blij als we ergens een opening en ruimte zien, en lezen dat graag.......................maar of we dat terecht graag lezen is de vraag.
Het is een bekende reactie dat die ruimte van het Evangelie zoals beschreven door Boston in het door mij geplaatste citaat juist de harten versmelt en een jaloersmakend werk in zich heeft.
Dit sluit niet uit dat de citaten zoals door jou geplaatst, weldegelijk nodig zijn om te verkondigen.
De Wet als tuchtmeester tot Christus, de Wet als spiegel in ons leven en tot regel der dankbaarheid, maar Boston beschrijft dan toch ook zelf :
Th Boston schreef: "Ik geloof zeer zeker dat het niet te ontkennen valt dat de wet boetvaardigheid eist als een plicht, in zoverre zij de afvallige zondaar verplicht om tot God terug te keren; maar intussen geeft zij de boetvaardige zondaar geen hoop op genade, daar haar stem als maar blijft klinken: "Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen." Het Evangelie laat echter horen dat er een plaats van berouw is, en laat zien hoe het afvallige schepsel zal aangenomen worden als hij terugkeert. Er kan geen sprake zijn van oprechte terugkeer tot God, als er geen hoop is dat men zal worden aangenomen."
Wat is dat toch duidelijk.
Ook Comrie geeft de Wet een duidelijke onmisbare plaats in de prediking, maar hij zegt ook van de wet :
"Sinaï droogt de springbron van tranen op, maar Sion doet ze ongeforceerd en ongedwongen druipen. De Zon der gerechtigheid ontdooit, maar Mozes is als de koude uit het noorden, die alles bevriest of verstijft.”

Ook komt hierin duidelijk naar voren dat de ware door God gewerkte boetvaardigheid juist een Evangelische boetvaardigheid is.
De Wet verkilt, maar het Evangelie versmelt, hoewel het beide onmisbaar is in de prediking.
Een scherpe wetsprediking moet gepaard gaan met de liefelijke uitnodiging van het Evangelie.

Dus de toepasselijkheid van dit citaat ligt hem niet in de bevindingen zoals beschreven in de omgang met de wet, maar of we nu iets kennen van die zaken die vermeld staan in betrekking tot het dierbare Evangelie.
Alleen het Evangelie heeft een woord tot zaligheid, en alleen het Evangelie beweegt tot die zoete Evangelische boetvaardigheid.
Een enkele wettische boetvaardigheid gewerkt uit de wet is te kort voor de eeuwigheid.

Begrijp je nu dat ik , en vele met mij, juist die citaten, met die diepgang. zo graag lees van Boston en anderen ?
Oude Paden

Het blijft in deze discussie toch een diepgaand verschil van mening:

Of je stelt dat God genade aanbied zonder de conditie van boetvaardigheid.

Of je stelt dat God genade aanbied onder de conditie van boetvaardigheid.

Dit zal jammergenoeg m.i. toch de splijtzwam blijven in onze gezindte.

Jouw citaat van Boston ademt een ruimte uit die m.i. niet representatief getsteld kan worden voor het geheel van de preek.
Dat bedoelde ik met een aangehaalde eenzijdigheid die naar mijn gevoel word betracht.
Waarom word de ruimte er altijd uitgehaald terwijl "het nauwlijks zalig worden" op dit forum nauwlijks aan bod komt.

Waar vind ik topics die gaan over benauwdheid der ziel en angsten der hel?
Waar vindt je topics over droefenis en schuld?
Waar worden klachten geuit als "ik elledig mens"?

Hoe diepgaand sommige discussies ook zijn. Ik vind het vervreemd van onze kerk en oudvaders. De toon die zij aansloegen had een heel andere klank.
Als je hun geschriften leest bekruipt je niet dat "ruimte"gevoel als die ik hier proef.

Maar ja...............wie ben ik...........
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afbeelding
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Oude Paden schreef:Het blijft in deze discussie toch een diepgaand verschil van mening:

Ik kan me niet zo vinden in die condities of voorwaarden die jij noemt, Oude Paden. Het komt op mij over of dat je jezelf boetvaardig moet maken, of schuldig, of wat dan ook. Als dat zo is dan is de bekering geen volledig werk van God, maar ook van de mens.

Kaw, ik begrijp dat plaatje van jou niet zo.
Oude Paden

Lydianne schreef:
Oude Paden schreef:Het blijft in deze discussie toch een diepgaand verschil van mening:

Ik kan me niet zo vinden in die condities of voorwaarden die jij noemt, Oude Paden. Het komt op mij over of dat je jezelf boetvaardig moet maken, of schuldig, of wat dan ook. Als dat zo is dan is de bekering geen volledig werk van God, maar ook van de mens.

Kaw, ik begrijp dat plaatje van jou niet zo.
Als je de discussies betreffende dit onderwerp een beetje volgt zul je wel weten hoe ik er over denk.
Steeds maar weer word deze opmerking gemaakt als je zegt een voorwaardelijk aanbod voor te staan.
Natuurlijk geen eigen werk als voorwaarde.

Maar: De predikant heeft in Gods Naam de sleutelen des hemelrijks te gebruiken.
De predikant brengt aan alle hoorders welmenend het Evangelie van Gods genade voor de grootste der zondaren, maar zegt de belofte van verzoening alleen maar toe aan hen die in oprecht (gewerkt)schuldbesef tot Hem komen.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

"Hoe mijn geloof de kerk overleefde" van Philip Yancey.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Oude Paden,

Ik zou wel eens willen weten hoe jij de conditie dan opvat:
- als conditie die vóóraf vervuld moet worden (voordat het aanbod ten volle geldt)
- als conditie die vervuld wordt op het ogenblik dat de zondaar in de inwendige roeping in staat gesteld wordt het aanbod te omhelzen
- als conditie die vervuld wordt nádat de zondaar in de inwendige roeping in staat gesteld wordt het aanbod te omhelzen.

Alleen in het laatste geval kan ik met je meegaan, al vind ik dat het woord 'conditie' dan niet op zijn plaats is. De ware boetvaardigheid is immers een vrucht van het geloof en gaat daar niet aan vooraf.

Daarnaast vraag ik mij af waarom je de boetvaardigheid wél een conditie noemt en het geloof niet. Dat vind ik vreemd.

Misschien wil je eens aan ons duidelijk maken wat voor conditie je eigenlijk bedoelt.

Met vriendelijke groet,
Zonderling
Gesloten