Komt u wel eens in een andere kerk?

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:Da's waar, maar er bestaat vaak ook nog zoiets als een gastlidmaatschap. Daarvan kun je er ook nog gerust meerdere hebben. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen... :wink:
Wat is een gastlidmaatschap precies? Dat fenomeen ken ik nog niet.
En wat zijn de voordelen ervan boven gewoon een keertje kerken (voornamelijk doordeweeks) in een andere gemeente?
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:Da's waar, maar er bestaat vaak ook nog zoiets als een gastlidmaatschap. Daarvan kun je er ook nog gerust meerdere hebben. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen... :wink:
Wat is een gastlidmaatschap precies? Dat fenomeen ken ik nog niet.
En wat zijn de voordelen ervan boven gewoon een keertje kerken (voornamelijk doordeweeks) in een andere gemeente?
Hier vind je meer informatie over gastlidmaatschap van een PKN-gemeente. De 'voordelen' staan met name beschreven in artikel 6.

Je zou het enigszins kunnen vergelijken met het 'meelevend lidmaatschap', hoewel er ook behoorlijke verschillen aanwezig zijn.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Rens

Bericht door Rens »

"Meelevend lidmaatschap" ??

Als je meelevend bent, ben je nog geen lidmaat.............je kerkt met regelmaat in die gemeente, ok, maar je bent per definitie géén LIDMAAT.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Josephus

Bericht door Josephus »

Rens schreef:"Meelevend lidmaatschap" ??

Als je meelevend bent, ben je nog geen lidmaat.............je kerkt met regelmaat in die gemeente, ok, maar je bent per definitie géén LIDMAAT.
In wezen kun je dat 'bezwaar' ook inbrengen tegen de term 'gastlid'. Wat ben je nu, gast of lid? Ik zou er toch niet te moeilijk over doen, er zijn vaak gewoon meerdere vormen van lidmaatschap mogelijk.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Rens

Bericht door Rens »

Josephus schreef:
Rens schreef:"Meelevend lidmaatschap" ??

In wezen kun je dat 'bezwaar' ook inbrengen tegen de term 'gastlid'. Wat ben je nu, gast of lid? Ik zou er toch niet te moeilijk over doen, er zijn vaak gewoon meerdere vormen van lidmaatschap mogelijk.
je kunt wat mijn persoon betreft zeggen dat ik "meelevend" ben met de GG alhier, maar lid ben van een andere kerk. schept iets meer duidelijkheid, ja toch, niet dan?
Moderatorbericht:
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:
Afgewezen schreef:
Hendrikus schreef:
Afgewezen schreef:Wat is een 'andere' kerk?
Ik ben lid van een kerk, maar ik heb nou niet het gevoel: dat is 'mijn' kerk. Je moet ergens lid zijn, that's all.
Als that all was, had je ook wel in je vorige gemeente kunnen blijven. Daar was je toch ook lid? 't Zal dus toch wel ietsje minder simpel zijn :wink:
Je kunt niet overal lid zijn. Dat is óók zo. :lol:
Da's waar, maar er bestaat vaak ook nog zoiets als een gastlidmaatschap. Daarvan kun je er ook nog gerust meerdere hebben. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen... :wink:
Ik zou liever overal gast zijn en nergens vast lid. Zit je meteen zo vast. Alleen moet je lid zijn om van bepaalde kerkelijke voorrechten gebruik te kunnen maken (zoals sacramenten).
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:
Josephus schreef:
Afgewezen schreef:
Hendrikus schreef: Als that all was, had je ook wel in je vorige gemeente kunnen blijven. Daar was je toch ook lid? 't Zal dus toch wel ietsje minder simpel zijn :wink:
Je kunt niet overal lid zijn. Dat is óók zo. :lol:
Da's waar, maar er bestaat vaak ook nog zoiets als een gastlidmaatschap. Daarvan kun je er ook nog gerust meerdere hebben. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen... :wink:
Ik zou liever overal gast zijn en nergens vast lid. Zit je meteen zo vast. Alleen moet je lid zijn om van bepaalde kerkelijke voorrechten gebruik te kunnen maken (zoals sacramenten).
Nee hoor, dat laatste klopt niet, althans niet voor de PKN. Zie de link in mijn reactie op Tiberius. Het zou ook wat vreemd zijn. Meestal word je gastlid omdat je je toch vrij nauw betrokken voelt bij een bepaalde gemeente. Het meevieren van de sacramenten is daarvan dan toch een wezenlijk onderdeel?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Afgewezen schreef: Ik zou liever overal gast zijn en nergens vast lid. Zit je meteen zo vast. Alleen moet je lid zijn om van bepaalde kerkelijke voorrechten gebruik te kunnen maken (zoals sacramenten).
Soms vraag ik me af wat het probleem is van een eigen vaste gemeente te hebben.
Voor mezelf geloof ik dat God mij een plaats heeft gegeven in de gemeente. Dat heeft zo zijn verplichtingen, finacieel, maar ook dat je tijd en energie moet steken in de opbouw van de gemeente. Ik denk niet het goed is als we dat alleen maar overlaten aan een predikant en/of kerkeraad.
Daar tegenover staat, wat mezelf betreft, wel de zegen van rust tegenover. Je weet waar je aan toe bent, hoeft niet donderdag de krant na te lezen wie je nu weer eens gaat beluisteren en je ondervindt ook steun, in allerlei vorm, vanuit de gemeente, oa door meeleven!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

Josephus schreef:Het meevieren van de sacramenten is daarvan dan toch een wezenlijk onderdeel?
Het meevíéren ja, maar niet het er aan meedóén.......da's weer gans iets ánders
Moderatorbericht:
Josephus

Bericht door Josephus »

Rens schreef:
Josephus schreef:Het meevieren van de sacramenten is daarvan dan toch een wezenlijk onderdeel?
Voor mij zit daar geen verschil tussen.
Rens

Bericht door Rens »

Josephus schreef:
Rens schreef:
als gastlid kun je toch niet meedoen aan het Avondmaal bijv.??
Moderatorbericht:
Josephus

Bericht door Josephus »

Rens schreef:
Josephus schreef:
Rens schreef:
als gastlid kun je toch niet meedoen aan het Avondmaal bijv.??
Als je dat in je 'eigen' gemeente wel doet, waarom dan in de gastgemeente niet? Als je op vakantie bent en er wordt 'toevallig' Avondmaal gevierd, blijf je toch ook niet zitten?
caprice

Bericht door caprice »

Josephus schreef:Als je dat in je 'eigen' gemeente wel doet, waarom dan in de gastgemeente niet? Als je op vakantie bent en er wordt 'toevallig' Avondmaal gevierd, blijf je toch ook niet zitten?
Toevallig? En hoe zit het met de voorbereiding dan?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Rens

Bericht door Rens »

caprice schreef:
Josephus schreef:Als je dat in je 'eigen' gemeente wel doet, waarom dan in de gastgemeente niet? Als je op vakantie bent en er wordt 'toevallig' Avondmaal gevierd, blijf je toch ook niet zitten?
het lijkt er op of Josephus wil zeggen: gewoon áángaan, al dan niet met voorbereiding....
Moderatorbericht:
Josephus

Bericht door Josephus »

Rens schreef:
caprice schreef:
het lijkt er op of Josephus wil zeggen: gewoon áángaan, al dan niet met voorbereiding....
Nou, het Heilig Avondmaal blijft iedere keer en waar dan ook een bijzondere gebeurtenis, dus 'gewoon' aangaan is er wat mij betreft zeker niet bij!

En als het goed is heb je elke dag 'voorbereiding'. Dat bedoel ik niet spitsvondig overigens. Als je je in Christus mag weten, kun je dan werkelijk blijven zitten na de nodiging tot de Tafel, met als argument dat je geen 'bijzondere voorbereiding' hebt gehad?
Plaats reactie